Григорій Сковорода музикант, педагог, письменник і філософ


Скачати 61.92 Kb.
Назва Григорій Сковорода музикант, педагог, письменник і філософ
Дата 08.02.2014
Розмір 61.92 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Філософія > Урок
Григорій Сковорода – музикант, педагог, письменник і філософ


Урок – семінар у 9 класі
Учитель української мови

та літератури

О.В. Семеліт
Тема: Григорій Сковорода – музикант, педагог, письменник і філософ
Мета: ознайомити учнів з біографією Г. Сковороди, дати характеристику його поглядів, розкрити співзвучність філософських думок Сковороди з нашим часом, суть життєвого подвигу філософа;

розвивати культуру зв’язного мовлення;

виховувати прагнення до самопізнання та самовиховання відповідно до загальноприйнятих морально-етичних норм.
Обладнання: комп’ютерний клас, мультимедійна дошка, виставка творів письменника, портрет Г. Сковороди.
Тип уроку: урок-семінар

Епіграф уроку: …Тим часом ми проходимо крізь час

Л. В. Костенко
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності школярів

Вступне слово учителя

Три великі таємниці є в кожного з нас: народження, кохання і смерть. Про перші ми вже неодноразово говорили на уроках літератури, а ось про останню ми поговоримо зараз:

  • Від чого залежить поведінка людини у передсмертний час?

  • Хто з людей , на вашу думку. не боїться смерті?

Я хочу розповісти вам легенду про останній день Г. Сковороди.

Був прегарний день. До дідича з’їхалося багато сусідів погуляти й повеселитися.

Мали також на меті послухати Сковороду… За обідом був Сковорода незвичайно веселий і говіркий, навіть жартував, оповідав про своє минуле, про свої мандрівки. досвід. Зачаровані його красномовством, повставали всі від обіду. Сковорода зник. Він пішов у садок. Довго ходив він по перехресних стежках, зривав овочі й роздавав їх хлопчакам, що працювали в саду. Надвечір пішов сам господар шукати Сковороду й застав його під гіллястою липою, де той копав яму. Сприйнявши за жарт слова про закінчення мандрівки, господар пішов до хати разом з Григорієм Савовичем. Сковорода недовго в ній залишався. Він пішов у свою кімнату, одягнув святкову сорочку, помолився Богу і, підклавши під голову сувої своїх писань і сіру свитку, ліг, зложивши навхрест руки. Довго чекали на нього з вечерею. Сковорода не з’явився. Це здивувало господаря. Він насмілився увійти у його кімнату, щоб розбудити його; одначе Сковорода лежав уже холодниц, закостенілий. Ця подія трапилася 9 листопада 1794 року.


  • Щоб ви могли сказати про Сковороду, знаючи лише про останні години його життя?

  • Якою ви собі уявляєте цю людину?

Французький поет ХV ст. Франсуа Війон писав:
Я знаю, як кохають до загину,

Я знаю чорне, біле і рябе,

Я знаю, як Господь створив людину,

Я знаю все й не знаю лиш себе.
Пізнання самого себе і для Війона, і для Сковороди було першочерговим життєвим завданням, можливо, воно і для вас стане таким.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Щоб краще усвідомити і зрозуміти феномен Григорія Сковороди, потрібно заглибитись у дивосвіт його життєвих пригод.

На сьогоднішньому уроці ви матимете можливість заслухати ряд цікавих повідомлень, які допоможуть вам відкрити велич його місії не лише в українському, а й у загальноєвропейському контексті.
ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

Клас попередньо було поділено на групи. Кожній групі необхідно було підготувати презентацію на одну з тем:

Сковорода і освіта

Сковорода і музика

Сковорода і педагогіка

Сковорода – філософ

Сковорода – письменник, поет, байкар.

Сковорода – вічний мандрівник-мудрець

Кожній групі для презентації своєї теми надається 5 – 7хв.

Інші групи слухають і занотовують найважливіші дати, події.
Підсумкова бесіда за презентаціями

  • Чим зацікавив вас життєвий приклад Г. Сковороди?

  • Чи можна, взагалі, назвати його життя прикладом? ( Так, він жив, як навчав, і навчав, як жив.)


ІV. Підсумок уроку

  • Щоб перевірити, як ви засвоїли сьогоднішню тему, проведемо тест, результати якого висвітяться на моніторах відразу по його закінченню.


Тестові завдання з теми « Життя і творчість Г. С. Сковороди»
1. Г.С.Сковорода народився
А у селі Чорнухах на Полтавщині;

Б у селі Великі Сорочинці на Полтавщині;

В у селі Моринці Звенигородського повіту;

Г у селі Куземин на Сумщині;
2. Г.С. Сковорода навчався 20 років
А у Харківському університеті;

Б у Києво-Могилянській академії;

В у Переяславському колегіумі;

Г у церковно-парафіяльній школі у Чорнухах.

3. Визначте вид художнього засобу у поезії Г. Сковороди

«…совість, як чистий кришталь. »
А епітет;

Б порівняння;

В антитеза;

Г епіфора.
4. Ідея «сродної праці» звучить у такому афоризмі Г. Сковороди:
А Не змагай до того, що не дано від природи.

Б Бери вершину – і матимеш середину.

В Визначай смак не по шкаралупі, а по ядру.

Г Тоді лише пізнається цінність часу, коли він утрачений.
5. Байка як літературний жанр за родовою ознакою твір
А ліричний;

Б епічний;

В ліро-епічний;

Г драматичний.
6. Г.С.Сковорода отримав при дворі Катерини ІІ звання
А народного учителя;

Б придворного філософа;

В регента (керівник хору);

Г генерал-майора.
7. Поміркуйте і зазначте у чому суть філософських пошуків Г.Сковороди
А у пізнанні джерела збагачення;

Б у віднайденні оптимального шляху до службового зростання;

В у віднайденні стану, коли дух людини веселий, думки спокійні, серце мирне, і все ясне, блаженне, щасливе;

Г у запереченні сутності земного буття.
8. Ідея "сродної праці" розкрита Г.Сковородою у творі

А "Вовк і Кіт";

Б "Зозуля і Дрізд";

В "Олениця та Кабан";

Г "Бджола і Шершень".
9. Збірник ліричних поезій Г.Сковороди називається
А "Етика";

Б "Жайворонок";

В "Байки Харківські";

Г"Сад Божественных песней".
10. Своєю діяльністю Г.Сковорода прискорив відкриття першого університету в Україні
А Харківського

Б Переяславського

В Київського

Г Полтавського
11. Філософський трактат Г.Сковороди "Розмова, названа Алфавіт,або Буквар миру" побудовано у формі
А філософських роздумів

Б емоційних монологів

В філософських діалогів

Г твір не має особливої форми
12. На могилі Г. С. Сковороди викарбуваний його афоризм:
А Не за обличчя судіть, а за серце.

Б Світ ловив мене, але не спіймав.

В З усіх утрат утрата часу найтяжча.

Г Не все те невірне, що тобі незрозуміле.
Відповіді до тесту:
1 – А 4 - А 7 – В 10 -А

2 – Б 5 - В 8 – Г 11 - А

3 – Б 6 - В 9 – Г 12 - Б
Заключне слово вчителя
Отже, бачимо, що Сковорода – це цілий світ, у якому багато цікавого і для нас. Його твори були і залишаються невичерпним джерелом філософської і поетичної думки. Тож сьогодні на уроці ми спробували відкрити для себе світлицю його душі, щоб через століття почути голос, який пробуджує совість, спонукає ще й ще раз замислитися над своїм призначенням у цьому світі.

V. Домашнє завдання
Скласти сенкан «Г. С. Сковорода» ( Учитель нагадує правила складання сенкану.)

Схожі:

Г. С. Сковорода, видатний український письменник, філософ
Створення відповідного емоційного настрою за допомогою музики та автотренінгу, мотивація навчальної діяльності
Григорій Сковорода філософ, просвітитель, поет. Афоризми, їх мудрість і лаконізм
Обладнання: портрет, виставка творів, географічна карта, матеріали музеїв Сковороди, плакат з афоризмами
УРОК ЛІТЕРАТУРИ РІДНОГО КРАЮ «В МОЇЙ ДУШІ СПІВАЄ СОЛОВЕЙ…»
Важко назвати куточок землі, подібний до Полтавщини, на літературному небосхилі якого сяяло б стільки зірок різної величини: Маруся...
13 січня 1881, Вільхівці †28 травня 1949, Львів письменник, журналіст, видавець, педагог
Анті́н Лото́цький (13 січня 1881, Вільхівці – †28 травня 1949, Львів) — письменник, журналіст, видавець, педагог
Тези до статті "Педагогічні ідеї Г. С. Сковороди"
Григорій Сковорода презентував виховну мудрість нашого народу, як народну педагогіку – вироблені й застосовувані в народному середовищі...
Конспект уроку у 6 класі Тема. Філософ. Поет. Музикант
Мета. Визначити особливості відображення життєвого змісту та почуттів у пісенній творчості Г. Сковороди; збагачувати емоційно-естетичний...
Розчини
Видатний український філософ Г. Сковорода, говорячи про людей, уражених хворобою, у «Розмові п’яти подорожніх про істини щастя в...
Світ Антуана де Сент-Екзюпері
Антуан де Сент-Екзюпері – видатний французький письменник-гуманіст, льотчик, філософ. Його інтелектуально-лірична проза поєднує автобіографічну...
АНАЛІЗ СТАНОВЛЕННЯ ПРОФЕСІЇ «СОЦІАЛЬНИЙ ПЕДАГОГ»
Черкаського обласного центру практичної психології і соціальної роботи, соціальний педагог-правник
Педагог-організатор Жашківської спеціалізованої школи№1 з поглибленим...
Педагог-організатор Олександрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Жашківської районної ради
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка