|
Скачати 61.92 Kb.
|
Григорій Сковорода – музикант, педагог, письменник і філософ Урок – семінар у 9 класі Учитель української мови та літератури О.В. Семеліт Тема: Григорій Сковорода – музикант, педагог, письменник і філософ Мета: ознайомити учнів з біографією Г. Сковороди, дати характеристику його поглядів, розкрити співзвучність філософських думок Сковороди з нашим часом, суть життєвого подвигу філософа; розвивати культуру зв’язного мовлення; виховувати прагнення до самопізнання та самовиховання відповідно до загальноприйнятих морально-етичних норм. Обладнання: комп’ютерний клас, мультимедійна дошка, виставка творів письменника, портрет Г. Сковороди. Тип уроку: урок-семінар Епіграф уроку: …Тим часом ми проходимо крізь час Л. В. Костенко Хід уроку І. Мотивація навчальної діяльності школярів Вступне слово учителя Три великі таємниці є в кожного з нас: народження, кохання і смерть. Про перші ми вже неодноразово говорили на уроках літератури, а ось про останню ми поговоримо зараз:
Я хочу розповісти вам легенду про останній день Г. Сковороди. Був прегарний день. До дідича з’їхалося багато сусідів погуляти й повеселитися. Мали також на меті послухати Сковороду… За обідом був Сковорода незвичайно веселий і говіркий, навіть жартував, оповідав про своє минуле, про свої мандрівки. досвід. Зачаровані його красномовством, повставали всі від обіду. Сковорода зник. Він пішов у садок. Довго ходив він по перехресних стежках, зривав овочі й роздавав їх хлопчакам, що працювали в саду. Надвечір пішов сам господар шукати Сковороду й застав його під гіллястою липою, де той копав яму. Сприйнявши за жарт слова про закінчення мандрівки, господар пішов до хати разом з Григорієм Савовичем. Сковорода недовго в ній залишався. Він пішов у свою кімнату, одягнув святкову сорочку, помолився Богу і, підклавши під голову сувої своїх писань і сіру свитку, ліг, зложивши навхрест руки. Довго чекали на нього з вечерею. Сковорода не з’явився. Це здивувало господаря. Він насмілився увійти у його кімнату, щоб розбудити його; одначе Сковорода лежав уже холодниц, закостенілий. Ця подія трапилася 9 листопада 1794 року.
Французький поет ХV ст. Франсуа Війон писав: Я знаю, як кохають до загину, Я знаю чорне, біле і рябе, Я знаю, як Господь створив людину, Я знаю все й не знаю лиш себе. Пізнання самого себе і для Війона, і для Сковороди було першочерговим життєвим завданням, можливо, воно і для вас стане таким. ІІ. Повідомлення теми і мети уроку Щоб краще усвідомити і зрозуміти феномен Григорія Сковороди, потрібно заглибитись у дивосвіт його життєвих пригод. На сьогоднішньому уроці ви матимете можливість заслухати ряд цікавих повідомлень, які допоможуть вам відкрити велич його місії не лише в українському, а й у загальноєвропейському контексті. ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу Клас попередньо було поділено на групи. Кожній групі необхідно було підготувати презентацію на одну з тем: Сковорода і освіта Сковорода і музика Сковорода і педагогіка Сковорода – філософ Сковорода – письменник, поет, байкар. Сковорода – вічний мандрівник-мудрець Кожній групі для презентації своєї теми надається 5 – 7хв. Інші групи слухають і занотовують найважливіші дати, події. Підсумкова бесіда за презентаціями
ІV. Підсумок уроку
Тестові завдання з теми « Життя і творчість Г. С. Сковороди» 1. Г.С.Сковорода народився А у селі Чорнухах на Полтавщині; Б у селі Великі Сорочинці на Полтавщині; В у селі Моринці Звенигородського повіту; Г у селі Куземин на Сумщині; 2. Г.С. Сковорода навчався 20 років А у Харківському університеті; Б у Києво-Могилянській академії; В у Переяславському колегіумі; Г у церковно-парафіяльній школі у Чорнухах. 3. Визначте вид художнього засобу у поезії Г. Сковороди «…совість, як чистий кришталь. » А епітет; Б порівняння; В антитеза; Г епіфора. 4. Ідея «сродної праці» звучить у такому афоризмі Г. Сковороди: А Не змагай до того, що не дано від природи. Б Бери вершину – і матимеш середину. В Визначай смак не по шкаралупі, а по ядру. Г Тоді лише пізнається цінність часу, коли він утрачений. 5. Байка як літературний жанр за родовою ознакою твір А ліричний; Б епічний; В ліро-епічний; Г драматичний. 6. Г.С.Сковорода отримав при дворі Катерини ІІ звання А народного учителя; Б придворного філософа; В регента (керівник хору); Г генерал-майора. 7. Поміркуйте і зазначте у чому суть філософських пошуків Г.Сковороди А у пізнанні джерела збагачення; Б у віднайденні оптимального шляху до службового зростання; В у віднайденні стану, коли дух людини веселий, думки спокійні, серце мирне, і все ясне, блаженне, щасливе; Г у запереченні сутності земного буття. 8. Ідея "сродної праці" розкрита Г.Сковородою у творі А "Вовк і Кіт"; Б "Зозуля і Дрізд"; В "Олениця та Кабан"; Г "Бджола і Шершень". 9. Збірник ліричних поезій Г.Сковороди називається А "Етика"; Б "Жайворонок"; В "Байки Харківські"; Г"Сад Божественных песней". 10. Своєю діяльністю Г.Сковорода прискорив відкриття першого університету в Україні А Харківського Б Переяславського В Київського Г Полтавського 11. Філософський трактат Г.Сковороди "Розмова, названа Алфавіт,або Буквар миру" побудовано у формі А філософських роздумів Б емоційних монологів В філософських діалогів Г твір не має особливої форми 12. На могилі Г. С. Сковороди викарбуваний його афоризм: А Не за обличчя судіть, а за серце. Б Світ ловив мене, але не спіймав. В З усіх утрат утрата часу найтяжча. Г Не все те невірне, що тобі незрозуміле. Відповіді до тесту: 1 – А 4 - А 7 – В 10 -А 2 – Б 5 - В 8 – Г 11 - А 3 – Б 6 - В 9 – Г 12 - Б Заключне слово вчителя Отже, бачимо, що Сковорода – це цілий світ, у якому багато цікавого і для нас. Його твори були і залишаються невичерпним джерелом філософської і поетичної думки. Тож сьогодні на уроці ми спробували відкрити для себе світлицю його душі, щоб через століття почути голос, який пробуджує совість, спонукає ще й ще раз замислитися над своїм призначенням у цьому світі. V. Домашнє завдання Скласти сенкан «Г. С. Сковорода» ( Учитель нагадує правила складання сенкану.) |
Г. С. Сковорода, видатний український письменник, філософ Створення відповідного емоційного настрою за допомогою музики та автотренінгу, мотивація навчальної діяльності |
Григорій Сковорода філософ, просвітитель, поет. Афоризми, їх мудрість і лаконізм Обладнання: портрет, виставка творів, географічна карта, матеріали музеїв Сковороди, плакат з афоризмами |
УРОК ЛІТЕРАТУРИ РІДНОГО КРАЮ «В МОЇЙ ДУШІ СПІВАЄ СОЛОВЕЙ…» Важко назвати куточок землі, подібний до Полтавщини, на літературному небосхилі якого сяяло б стільки зірок різної величини: Маруся... |
13 січня 1881, Вільхівці †28 травня 1949, Львів письменник, журналіст, видавець, педагог Анті́н Лото́цький (13 січня 1881, Вільхівці – †28 травня 1949, Львів) — письменник, журналіст, видавець, педагог |
Тези до статті "Педагогічні ідеї Г. С. Сковороди" Григорій Сковорода презентував виховну мудрість нашого народу, як народну педагогіку – вироблені й застосовувані в народному середовищі... |
Конспект уроку у 6 класі Тема. Філософ. Поет. Музикант Мета. Визначити особливості відображення життєвого змісту та почуттів у пісенній творчості Г. Сковороди; збагачувати емоційно-естетичний... |
Розчини Видатний український філософ Г. Сковорода, говорячи про людей, уражених хворобою, у «Розмові п’яти подорожніх про істини щастя в... |
Світ Антуана де Сент-Екзюпері Антуан де Сент-Екзюпері – видатний французький письменник-гуманіст, льотчик, філософ. Його інтелектуально-лірична проза поєднує автобіографічну... |
АНАЛІЗ СТАНОВЛЕННЯ ПРОФЕСІЇ «СОЦІАЛЬНИЙ ПЕДАГОГ» Черкаського обласного центру практичної психології і соціальної роботи, соціальний педагог-правник |
Педагог-організатор Жашківської спеціалізованої школи№1 з поглибленим... Педагог-організатор Олександрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Жашківської районної ради |