Т.В.Войцях,
методист
Черкаського обласного центру практичної психології і соціальної роботи, соціальний педагог-правник
АНАЛІЗ СТАНОВЛЕННЯ ПРОФЕСІЇ «СОЦІАЛЬНИЙ ПЕДАГОГ»
В СИСТЕМІ ОСВІТИ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
У 2011 році психологічна служба системи освіти України, основу якої становлять фахівці у сфері практичної психології і соціальної педагогіки – практичні психологи та соціальні педагоги, – відзначила свій 20-річний ювілей. Для становлення професії «соціальний педагог» 20 років – це лише перша сходинка на шляху до визнання та формування авторитету і позитивного іміджу спеціаліста. Разом з тим, вже можемо підбити перші підсумки, проаналізувати досягнення і намітити подальші кроки для реалізації потреб розвитку психологічної служби в цілому, і професії «соціальний педагог» зокрема.
Аналізуючи пройдений шлях становлення професії «соціальний педагог» в системі психологічної служби закладів освіти Черкаської області, необхідно відмітити позитивну динаміку введення посад соціальних педагогів у навчальних закладах. Згідно з наказом Головного управління освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації «Про подальший розвиток психологічної служби системи освіти області» важливими завданнями у 2010-2011 н.р. було визначено приведення чисельності посад практичних психологів і соціальних педагогів у відповідність з нормативами, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 02.07.2009 № 616 (зареєстрований у Міністерстві юстиції України 23 липня 2009 року за № 687/16703), а також створення для практичних психологів і соціальних педагогів належних умов праці, надавши їм відповідні приміщення для здійснення методичної та консультаційної роботи.
Таким чином, на початок 2011-2012 н.р. в структурі психологічної служби області працювало 418 соціальних педагогів, що становить 78,86% забезпеченості від нормативної потреби у спеціалістах. Порівняно з 2010-2011н.р. цей відсоток збільшився на 8,38%, проте, через зміни у «Нормативах чисельності соціальних педагогів загальноосвітніх навчальних закладів», прийнятих у 2009 році, загальна кількість спеціалістів зменшилася. Крім того, відмічається плинність кадрів, зумовлена низьким матеріальним забезпеченням спеціалістів (велика кількість соціальних педагогів у районах працює на 0,25-0,5 ст.) та фактором територіальної віддаленості закладів освіти, які за сумісництвом обслуговує один спеціаліст. Отже, на жаль, в окремих районах області в закладах освіти, особливо у сільській місцевості, відсутні посади соціальних педагогів, а в деяких і посади практичних психологів.
Кадрове забезпечення спеціалістами психологічної служби, зокрема соціальними педагогами, залишається проблемною зоною і для дошкільних навчальних закладів (ДНЗ). Частково, при умові наявності посади соціального педагога, охоплення соціально-педагогічним супроводом дітей дошкільного віку здійснюється у навчально-виховних комплексах, де ДНЗ є структурним підрозділом. Незважаючи на те, що згідно з Положенням про психологічну службу передбачено введення посад соціальних педагогів в усі ДНЗ комбінованого та компенсуючого типу, у більшості районів вакансії посад залишаються відкритими як через відсутність фінансування в містах/районах, так і через відсутність фахових спеціалістів.
Проведений протягом 2010-2012 рр. огляд-конкурс психологічних кабінетів у закладах освіти області, а також аналіз звітності керівників психологічних служб міст/районів доводить, що питання забезпечення спеціалістів психологічної служби, і соціальних педагогів зокрема, спеціально обладнаними робочими і навчальними кабінетами (відповідно до Положення про психологічний кабінет дошкільних, загальноосвітніх та інших навчальних закладів системи загальної середньої освіти) у більшості містах і районах залишається відкритим.
Окремої уваги в області потребує вирішення питання забезпечення професійно-технічних навчальних закладів (ПТНЗ) посадами соціальних педагогів та створення відповідних умов для виконання спеціалістами своїх безпосередніх функціональних обов’язків.
Частково питання охоплення соціально-педагогічними послугами дітей та підлітків соціально-незахищених категорій забезпечується введенням у систему освіти міст/районів інституту громадських інспекторів (м. Сміла, м. Умань, Тальнівський та Золотоніський райони), які на громадських засадах вирішують питання з охорони прав дитини.
Поступово вирішується питання забезпечення закладів освіти соціальними педагогами з фаховою освітою – на посади приходять молоді спеціалісти, які закінчили вищі навчальні заклади за спеціальністю «Соціальна педагогіка». З травня 2010 року за домовленістю з Черкаським національним університетом імені Богдана Хмельницького на факультеті післядипломної освіти розпочате навчання практикуючих соціальних педагогів за спеціальністю «Соціальна педагогіка».
З метою вирішення питання кадрового забезпечення закладів освіти Черкаської області фаховими спеціалістами психологічної служби, і зокрема соціальними педагогами у відповідності з вимогами чинного законодавства, на виконання наказу Головного управління освіти і науки Черкаської обласної держадміністрації «Про подальший розвиток психологічної служби системи освіти області» від 20.10.2010 р. № 573, рекомендовано:
Начальникам управлінь (відділів) освіти:
сприяти комплектації усіх закладів освіти (від ДНЗ до ПТНЗ), незалежно від їх типів, спеціалістами психологічної служби (соціальними педагогами і практичними психологами) з відповідною фаховою освітою та привести чисельність посад практичних психологів і соціальних педагогів у відповідність з нормативами, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 02.07.2009 № 616;
у випадках, коли посади, перелічені у зазначених нормативах, не можуть забезпечити належне функціонування навчального закладу, сприяти введенню додаткових посад практичних психологів і соціальних педагогів за рахунок можливостей місцевого бюджету та інших джерел, передбачених чинним законодавством України;
в районах, де кількість учнів у малокомплектних навчальних закладах не дозволяє ввести в навчальні заклади посади спеціалістів психологічної служби, сприяти впровадженню у містах/районах Черкаської області різних моделей психологічної служби (районних (міських) навчально-методичних центрів психологічної служби системи освіти; мобільних соціально-психологічних пунктів освітнього округу), забезпечивши їх штатними працівниками – практичними психологами і соціальними педагогами, у чисельності згідно з нормативами чинного законодавства України.
Впровадження таких моделей функціонування психологічної служби дозволить вирішити питання про охоплення якісним та ефективним соціально-педагогічним та психологічним супроводом учасників навчально-виховного процесу не тільки в структурі загальної середньої освіти, а й у дошкільних навчальних закладах, і, можливо, частково у ПТНЗ.
Керівникам закладів освіти усіх типів:
вжити відповідних заходів щодо комплектації психологічної служби навчального закладу спеціалістами з відповідною фаховою освітою (згідно Положення про психологічну службу системи освіти України), більш детально ознайомитися із специфікою роботи спеціалістів психологічної служби системи освіти – соціального педагога та практичного психолога;
привести у відповідність до чинного законодавства України Посадові інструкції соціального педагога та практичного психолога, чітко визначити коло посадових обов’язків спеціалістів, не довантажувати їх тими видами роботи, які не входять у коло безпосередніх посадових обов’язків спеціалістів психологічної служби та перешкоджають здійсненню ними фахової діяльності;
створити для соціальних педагогів і практичних психологів належні умови праці, надавши їм відповідні приміщення для здійснення індивідуальної та групової роботи з усіма суб’єктами навчально-виховного процесу відповідно до вимог Положення про психологічний кабінет дошкільних, загальноосвітніх та інших навчальних закладів, затверджений наказом Міністерства освіти і науки України від 19.10.2001 № 691, та з метою дотримання положень Етичного кодексу психолога; створити для фахівців психологічної служби безпечні умови праці та забезпечити дотримання їхніх професійних прав (відповідно до Інструкції з охорони праці та Посадової інструкції);
сприяти підвищенню професійного та кваліфікаційного рівня фахівців психологічної служби, вимогливо ставитися до атестації спеціалістів з урахуванням вимог Типового положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого Наказом МОН України від 06.10.2010 № 930 (Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту від 20.12.2011 № 1473);
розглянути можливість створення умов для отримання фахової освіти соціальними педагогами, які працюють не за фахом та були прийняті на посади після набуття чинності Законів України: «Про загальну середню освіту» (тобто після 23.06.1999 р.) – для соціальних педагогів ЗНЗ усіх типів; «Про професійно-технічну освіту» (тобто після 10.03.1998 р.) – для соціальних педагогів ПТНЗ; «Про дошкільну освіту» (тобто після 02.08.2001 р.) – для соціальних педагогів ДНЗ усіх типів, і виявили бажання отримати відповідну фахову вищу освіту.
Завідувачам (директорам) навчально-методичних кабінетів (центрів) психологічної служби системи освіти (методистам з психологічної служби системи освіти районного (міського) відділу освіти (методичного кабінету):
приділити особливу увагу та сприяти підвищенню професійного і кваліфікаційного рівня фахівців психологічної служби закладів освіти, зокрема соціальних педагогів; фаховій перепідготовці спеціалістів, які працюють на посаді соціального педагога; вимогливо ставитися до атестації спеціалістів з урахуванням вимог Типового положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого Наказом МОН України від 06.10.2010 № 930 (Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту від 20.12.2011 № 1473);
сприяти комплектації психологічної служби навчальних закладів спеціалістами з відповідною фаховою освітою (згідно Положення про психологічну службу системи освіти України) та приведенню чисельності посад практичних психологів і соціальних педагогів у відповідність з нормативами, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 02.07.2009 № 616;
сприяти приведенню у відповідність до чинного законодавства України Посадових інструкцій соціального педагога та практичного психолога закладів освіти з метою підвищення ефективності діяльності працівників психологічної служби системи освіти України, зокрема щодо роботи з сім’ями та попередження негативних явищ в сімейному середовищі;
проводити наполегливу роз’яснювальну роботу серед керівників навчальних закладів щодо необхідності та важливості створення для соціальних педагогів і практичних психологів належних умов праці, зокрема надання їм відповідних приміщень для здійснення індивідуальної та групової роботи з усіма суб’єктами навчально-виховного процесу відповідно до вимог Положення про психологічний кабінет дошкільних, загальноосвітніх та інших навчальних закладів, затверджений наказом Міністерства освіти і науки України від 19.10.2001 № 691, та з метою дотримання положень Етичного кодексу психолога;
сприяти науково-дослідній діяльності соціальних педагогів і практичних психологів закладів освіти з актуальних питань професійної діяльності; впроваджувати передовий досвід спеціалістів психологічної служби закладів освіти Черкаської області;
порушувати клопотання перед районними, міськими методичними кабінетами установ освіти (відділами освіти) про заохочення та відзначення за сумлінну працю фахівців психологічної служби навчальних закладів.
Звичайно, проблем, які потребують свого вирішення як на рівні міст/районів області, так і на загальнодержавному рівні, вистачає. Проте, не зважаючи на них, соціальні педагоги закладів освіти Черкаської області за 20 років становлення професії довели свою важливість як спеціалісти психологічної служби і незамінність у питаннях попередження порушення прав дитини, ранньої профілактики негативних явищ в учнівському і сімейному середовищі з метою забезпечення умов для позитивної соціалізації та адаптації дітей і підлітків в соціумі в рамках здійснення соціально-педагогічного супроводу навчально-виховного процесу.
Актуальні питання превентивної та профілактичної роботи соціального педагога
Проблема жорстокості та насильства, зокрема над дітьми, забезпечення дотримання норм законодавства щодо захисту прав дитини, в т.ч. в закладах освіти стає дедалі актуальнішою у нашому суспільстві. Однією з причин є й низький рівень усвідомлення педагогічними працівниками своєї відповідальності, згідно чинного законодавства України, щодо забезпечення захисту дітей від будь-яких форм насильства, заперечення або неприйняття фактів щодо існування проблеми жорстокого поводження та насильства над дітьми у закладах освіти, в т.ч. з боку педагогічних працівників.
Саме тому сьогодні великої актуальності набуває питання створення у закладах освіти ефективної системи превентивної та профілактично-просвітницької роботи, у т.ч. в рамках психолого-педагогічного та соціально-педагогічного супроводу, з усіма учасниками навчально-виховного процесу з метою попередження та подолання проявів жорстокості і насильства та забезпечення дотримання і захисту прав дитини у закладах освіти.
Зростання рівня правопорушень та злочинності серед учнівської молоді, і зокрема серед учнів ПТНЗ, наявність фактів аутодеструкції у поведінці дітей свідчить про необхідність здійснення своєчасної ранньої психологічної діагностики схильності учнів до девіантної поведінки, а також застосування нових дієвих підходів здійснення превентивної та профілактичної роботи в закладах освіти, налагодження співпраці усіх суб’єктів соціально-педагогічної діяльності, в т.ч. у мікрорайоні навчального закладу, щодо розробки комплексу профілактичних програм, заходів інформаційно-просвітницького, превентивного та профілактичного спрямування, тренінгів тощо, які б сприяли запобіганню деструктивної поведінки учнівської молоді, сприяли формуванню у дітей навичок здорового способу життя, відповідальної поведінки, підвищенню рівня правової грамотності.
Проводячи роботу з підлітками, потрібно зважати на те, що однакові психолого-педагогічні прийоми можуть по-різному впливати на конкретну особистість, тому важливим є попередня психолого-педагогічна діагностика стану та типу особистості, а також аналіз її життєвої ситуації як важлива передумова вибору адекватної стратегії допомоги. Профілактична робота на індивідуальному рівні є досить складною і тривалою, потребує чіткого дотримання алгоритму і фахової підготовки до її здійснення.
Важливим завданням є проведення відповідної інформаційно-просвітницької та профілактичної роботи з батьками учнів/вихованців. Рекомендовано крім стандартних класичних форм роботи (тематичні батьківські збори, сімейні консультації, забезпечення батьків відповідною літературою, профілактичні бесіди тощо) застосовувати інноваційні форми і методи соціально-педагогічної роботи з батьками, які дозволяють активізувати їх пізнавальну діяльність, спонукають до глибинного пізнання проблем та соціальних явищ, що розглядаються, контролювання кола спілкування дитини, пошуку альтернативних (сприятливих для формування і розвитку позитивних моделей поведінки) способів проведення дитиною вільного часу тощо.
У роботі з педагогічними працівниками закладів освіти соціальним педагогам слід велику увагу приділяти питанням дотримання Конвенції ООН про права дитини, Закону України «Про охорону дитинства», інших законодавчих та нормативних документів у частині збереження фізичного, духовного, психічного здоров’я дітей в освітньому середовищі.
Актуальними питаннями для здійснення превентивної та профілактичної соціально-педагогічної роботи у 2012-2013 н.р., згідно з чинним законодавством України, є такі :
Забезпечення дотримання законодавства щодо захисту прав дітей, в т.ч. в освітньому середовищі .
Забезпечення дотримання принципів гендерної рівності в освітньому середовищі.
Попередження та профілактика дитячої злочинності та бездоглядності.
Попередження та профілактика жорстокого поводження та насильства над дітьми.
Попередження експлуатації та торгівлі людьми і дітьми, залучення дітей до найгірших форм дитячої праці, в т.ч. комерційної сексуальної експлуатації дітей.
Попередження та профілактика негативного впливу Інтернет на формування поведінкових моделей дітей.
Профілактика адиктивної поведінки.
Профілактика захворювання на ВІЛ/СНІД.
Попередження дискримінації, у т.ч. в освітньому середовищі
З метою попередження та профілактики негативних явищ в освітньому середовищі, формування в учнів/вихованців навичок життєвої компетентності рекомендовано в закладах освіти, у т.ч. в діяльності соціальних педагогів та практичних психологів, реалізовувати просвітницькі та профілактичні проекти, проводити тренінги, інтерактивні заняття, включаючи роботи гуртків, факультативи, викладати профілактично-просвітницькі програми «Рівний-рівному», «Молодь на роздоріжжі», «Діалог» та ін. (при наявності в закладі освіти сертифікованих тренерів); проводити систематичну консультативну та інформаційно-просвітницьку роботу з учасниками навчально-виховного процесу щодо забезпечення прав дитини в освітньому середовищі; брати участь у роботі координаційних рад служб у справах дітей та у засіданнях комісій з питань захисту прав дитини.
З 2011 року ОЦППСР розпочав тісну співпрацю з Міжнародним жіночим правозахисним центром Ла Страда-Україна по навчанню та підготовці спеціалістів психологічної служби до здійснення просвітницької та профілактичної діяльності, зокрема з питань попередження, профілактики та подолання насильства над дітьми в сімейному та освітньому середовищі, торгівлі дітьми, експлуатації дитячої праці, КСЕД, Інтернет-залежності, а також з питань дотримання та захисту прав дитини, в т.ч. і працівниками закладів освіти. Така співпраця сприяє підвищенню професійної майстерності та компетентності спеціалістів психологічної служби області та забезпеченню їх інформаційно-просвітницькими та методичним матеріалами для подальшої роботи з учасниками навчально-виховного процесу в закладах освіти. Згідно з наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 29.03.2011 р. № 292 рекомендовано залучати членів Національної тренерської мережі Центру «Ла Страда-Україна» до проведення у закладах освіти з усіма учасниками навчально-виховного процесу заходів із зазначених вище актуальних питань превентивної та профілактичної роботи.
Ефективною формою превентивної та профілактичної роботи як з учнівською молоддю, так і з усіма учасниками навчально-виховного процесу, а також одним із шляхів налагодження тісної співпраці з суб’єктами соціально-педагогічної діяльності у мікрорайоні навчального закладу та місцевою громадою з питань попередження негативних явищ в освітньому середовищі є проектна діяльність. Впровадження у закладах освіти Черкаської області протягом 2011-2012 років двох освітньо-профілактичних проектів «Волонтерський рух як інноваційна форма розвивальної, превентивної та профілактичної соціально-педагогічної роботи з молоддю» та «Правовий десант» довело високу результативність цієї форми роботи в діяльності спеціалістів психологічної служби та дозволило заповнити освітній простір позитивним змістом, створивши альтернативи негативним явищам в освітньому середовищі; розвинути громадянську активність учнівської молоді, формувати в неї відповідальну поведінку, залучаючи дітей та підлітків до партнерської взаємодії; активізувати громадське життя та створити команду однодумців з числа педагогічних працівників, батьків учнів та представників громадськості; підвищити ефективність і результативність превентивної і профілактичної роботи соціальних педагогів з учасниками навчально-виховного процесу.
|