Аналіз
регуляторного впливу регуляторного акта „Про встановлення тарифів на
послуги з водопостачання Синельниківському міському комунальному підприємству „Водоканал”
1. Опис проблеми, яку планується вирішити.
Згідно з рішенням міської ради від 29.07.2008 року №405-24/V „Про повернення майна, яке належить до комунальної власності територіальної громади м. Синельникового”, міські водопровідні мережі поставлені на баланс міського комунального підприємства „Водоканал” з зарахуванням майна до статутного фонду підприємства.
Рішенням виконавчого комітету міської ради від 06.08.2008 року № 208 „Про визначення виконавця комунальних послуг”, міське комунальне підприємство „Водоканал” визначене, як виконавець комунальних послуг з централізованого водопостачання холодної води населенню, бюджетним установам та іншим споживачам і є покупцем питної води у державного міжрайонного підприємства „Дніпро – Західний Донбас”. Вартість заявленої покупної питної води від міжрайонного підприємства „Дніпро – Західний Донбас” складає 2,564 грн. за 1 кубічний метр.
Обсяг подачі води у міські мережі сформований з урахуванням затверджених індивідуальних технологічних нормативів використання питної в розмірі 30 %.Подача води населенню складає 52 відсотка що складає 823 тис. кубічних метрів; 235,0 тис. кубічних метрів - іншим споживачам; і 46,0 тис. кубічних метрів - бюджетним установам. Підприємства і організації міста стовідсотково забезпечені лічильниками обліку, населення на рівні 91%.
Погоджені тарифи на послуги з водопостачання не відповідають їх реальній собівартості, хоча відсоток оплати споживачами питної води у місті не нижче 90%.
Розрахунок заробітної плати у 2011 році виконаний, виходячи з чисельності, передбаченої штатним розписом, тарифними ставками, посадовими окладами, встановленими доплатами, набавками і преміями, згідно з рівнем мінімальної заробітної плати без надбавок і премій. Фонд заробітної плати на підприємстві знизився на 84,8 тис. грн. і складає 670,1 тис. грн.
Постійне зростання собівартості послуг водопостачання відбувається по незалежним від діяльності підприємства причинам. Так, за час дії тарифів суттєво зросли складові собівартості послуг: електроенергія, покупна вода, заробітна плата, паливо, металеві вироби, труби та інше.
Вартість паливно-мастильних матеріалів та електроенергії закладені в тарифі на рівні цін 2010 року: вартість бензину 1 л 5,584 грн. (без ПДВ), вартість електроенергії 0,68 грн.(без ПДВ).
Адміністративні витрати закладені на рівні 5% від виробничої собівартості в розмірі 259,9 тис. грн.
Витрати на збут в цілому по підприємству на послуги з водопостачання та водовідведення на 2011 рік складають 1086,4 тис. грн., в тому числі, на водопостачання віднесено 65%, що складає 706,2 тис.грн.
Процент віднесених витрат скорегований згідно з прогнозованими обсягами співвідношення реалізації послуг водопостачання та водовідведення
За цих обставин підприємство вимушено здійснювати лише поточну діяльність, не маючи обігових коштів для розрахунків в повному обсязі за електроенергію; закупівлі матеріальних ресурсів: паливно-мастильних матеріалів, металевих виробів, будівельних матеріалів для своєчасного виконання ремонтних робіт, заміни устаткування при великій зношеності виробничих фондів, що складає 68 відсотків.
Таким чином, керуючись законодавством та для усунення негативного впливу вищеперерахованих факторів, виникла необхідність встановлення тарифів на послуги з водопостачання міському комунальному підприємству „Водоканал” з урахуванням їх економічно обгрунтованого рівня.
Тариф на послуги з водопостачання розрахований у відповідності з постановою Кабінету Міністрів України від 14.07.2006 року №959 „Про порядок формування тарифів на послуги централізованого водопостачання і водовідведення” та постанови Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2007 року № 1267 “Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 10 липня 2006 року № 955 і від 12 липня 2006 року № 959”.
Згідно з висновками державної інспекції по контролю за цінами в Дніпропетровській області від 09 лютого 2011 року №6/2/3-40, економічно обґрунтованою є собівартість питної води в розмірі 5,96 грн. за 1 м3 питної води.
Підприємством пропонується розрахунок економічно обґрунтованих тарифів з податком на додану вартість:
а) для населення – 7,15 грн. за 1 м3 питної води, рентабельність 0%,
б) для бюджетних установ 8,01 грн. за 1 м3 питної води, рентабельність - 12%,
в) для інших споживачів 10,73 грн. за 1 м3 питної води, рентабельність - 50%.
2. Визначення цілей державного регулювання.
Метою впровадження рішення є забезпечення сталого та якісного водопостачання міста; реалізація державної політики у сфері комунальних послуг; уникнення витрат з місцевого бюджету на дотацію по різниці в тарифах за надані послуги населенню; стабілізація фінансово-економічного стану підприємства; впровадження новітніх та енергозберігаючих технологій; ефективна експлуатація і своєчасний ремонт мереж водопостачання з метою підвищення якості послуг, що надаються споживачам; скорочення втрат води; забезпечення своєчасних розрахунків за спожиті енергоносії; забезпечення своєчасної виплати заробітної плати робітникам.
Прийняття рішення спрямоване на додержання вимог статті 191 Господарського кодексу України, статті 32 Закону України “Про питну воду та питне водопостачання” та статей 30, 31 Закону України “Про житлово-комунальні послуги”.
Відповідно до зазначених законів у разі затвердження тарифів нижчими від розміру економічно обгрунтованих витрат на їх виробництво, орган, що їх затвердив, зобов'язаний відшкодовувати з відповідного бюджету різницю між затвердженим розміром та економічно обгрунтованим.
3. Опис альтернативних способів досягнення зазначених цілей.
В якості альтернативи до запровадженого регулювання можливо розглянути ситуацію, коли деякий час тарифи залишатимуться без зміни. У даному випадку це призведе до банкрутства підприємства, погіршення технічного стану об'єктів водопостачання та водовідведення, втрати кваліфікованих працівників внаслідок недоотримання встановленого рівня мінімальної заробітної плати, що, в свою чергу, ставить під загрозу стале водопостачання регіону та надання послуг з водовідведення. Дана альтернатива є неприйнятною.
Інша альтернатива до запропонованого регулювання - вирішення питання шляхом передбачення в міському бюджеті дотації на покриття збитків від неповного відшкодування економічно обгрунтованих витрат в тарифах без їх зміни. Однак такий шлях вирішення проблеми є економічно невиправданим, зважаючи на те, що він не стимулюватиме підприємство до впровадження енергозберігаючих технологій та заощадливого використання паливно-енергетичних ресурсів, а також створить напругу у видатковій частині бюджету.
Одним з альтернативних заходів для підприємства могло бути зниження тарифів на електроенергію, цін на паливно-мастильні матеріали, металопродукцію, запчастини, зменшення мінімальної заробітної плати, але фактично це не може відбутися.
Тому вирішення проблеми можливо лише у разі збільшення тарифів на послуги з водопостачання.
4. Механізм та заходи для вирішення проблеми.
Механізм і заходи, які забезпечать вирішення проблеми шляхом запропонованого регуляторного акта не потребують матеріальних витрат, тому що контроль щодо виконання цього рішення буде здійснюватися Синельниківським міським комунальним підприємством „Водоканал”.
5. Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей.
Можливості досягнення встановлених цілей у разі прийняття запропонованого регуляторного акта обґрунтовано в розрахунках тарифів, які проводились у відповідності з чинним законодавством та іншими нормативними документами.
Згідно з Законом України “Про житлово – комунальні послуги” погодження тарифів на послуги з водопостачання визначено з економічно обґрунтованими витратами, за умови 100 відсоткового відшкодування витрат на їх виробництво та з найменшими витратами для суб’єктів господарювання, громадян та держави.
6. Розрахунки витрат і можливої вигоди від впровадження регуляторного акта.
Впровадження та виконання вимог регуляторного акта не потребує додаткових матеріальних та інших витрат і не залежить від ресурсів, якими розпоряджається орган місцевого самоврядування.
Крім того, частина коштів буде направлятися на розвиток власного підприємства, закільцювання, ремонту та заміни непридатних до експлуатації водопровідних мереж.
Сфери впливу
|
Вид впливу
|
Інтереси суб’єктів господарювання
|
Встановлення тарифів, які забезпечують покриття витрат на надання послуги з водопостачання, розвиток додаткових водопровідних мереж, зменшення термінів виконання ремонтних робіт
|
Інтереси громади
|
Поліпшення якості постачання питної води, безперебійне водопостачання, економія водопостачання, встановлення лічильників обліку
|
Інтереси міської влади
|
Запобігання фінансової кризи підприємства, своєчасна сплата за енергоносії та у міські фонди, поповнення міського бюджету
|
7. Обґрунтування запропонованого терміну дії регуляторного акта.
Враховуючи вимоги статті 10 Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності” термін дії регуляторного акта встановлюється 5 років. Якщо протягом цього періоду відбудуться суттєві зміни у чинному законодавстві України, ціновій політиці та інфляційних процесах, які можуть впливати на дію цього регуляторного акта, то за результатами відстеження будуть внесені зміни.
8. Показники результативності регуляторного акта.
Після набрання чинності регуляторного акта показниками результативності будуть:
- кількість відпущеної питної води;
- фактичні витрати підприємства на надання послуги;
- рівень оплати за спожиту питну воду споживачами;
- фактична собівартість 1 кубічного метра води;
- відсоток заробітної плати в тарифі;
- відсоток вартості електроенергії у затвердженому тарифі;
- доходи підприємства;
- результат діяльності підприємства (прибуток, збиток);
- надходження до міського бюджету.
9. Визначення заходів для відстеження результативності регуляторного акта.
Базове відстеження результативності дії регуляторного акта, в разі його прийняття, буде здійснюватися спеціалістами управління житлово-комунального господарства та комунальної власності міської ради на основі статистичних та бухгалтерських даних.
Повторне відстеження результативності дії регуляторного акта буде проводитись через рік після проведення базового відстеження.
Начальник управління ЖКГ та
комунальної власності міської ради В.В. Вісіч
|