ТЕМА 1


Скачати 0.9 Mb.
Назва ТЕМА 1
Сторінка 1/5
Дата 08.04.2013
Розмір 0.9 Mb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Економіка > Документи
  1   2   3   4   5
РОЗДІЛ І

ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ЕКОНОМІЧНОГО АНАЛІЗУ
ТЕМА 1.Значення економічного аналізу та його роль в управлінні підприємством

ТЕМА 2.Предмет та види економічного аналізу

ТЕМА 3.Метод та методика економічного аналізу

ТЕМА 4.Методика факторного аналізу

ТЕМА 5.Економіко-математичні методи економічного аналізу

ТЕМА 6.Аналіз резервів підвищення ефективності господарської діяльності

ТЕМА 7.Організація та інформаційне забезпечення економічного аналізу

ТЕМА 8.Історія, проблеми та перспективи розвитку економічного аналізу

ТЕМА 1

ЗНАЧЕННЯ ЕКОНОМІЧНОГО АНАЛІЗУ ТА ЙОГО РОЛЬ В УПРАВЛІННІ ПІДПРИЄМСТВОМ

Завдання

1. Зрозуміти сутність економічного аналізу

2. Визначити основні характерні риси економічного аналізу

3. Ознайомитися з функціями і завданнями економічного аналізу

4. Усвідомити місце і роль економічного аналізу в системі управління підприємством
1.1. Наукові основи і філософське розуміння економічного аналізу

Аналіз (від грецького analisis - розкладання об'єкту, що вивчається, на частини, на властиві цьому об'єкту складові) в загальному розумінні цього терміну є одним із методів пізнання явищ, предметів і процесів у природі та суспільстві. Тому, щоб зрозуміти сутність аналізу, необхідно, перш за все, розглянути філософське розуміння теорії пізнання.

На теорії наукового пізнання базується будь-яка наука як певна система знань. Вона є одним із фундаментальних і методологічних розділів філософії, вивчає можливості та закономірності пізнання від уявлень, понять, відчуттів до об'єктивної реальності, дійсності; всебічно досліджує етапи та форми пізнавального процесу, умови та критерії, досягаючи встановлення його достовірності та істинності.

Активною складовою процесу пізнання виступає людське мислення, яке представляє найвищу аналітико-синтетичну здатність людського мозку. Досліджувані факти розглядаються як явища, події та форми руху матерії, які увійшли до сфери людського пізнання, стали предметом і надбанням людської діяльності. Згодом, факти проникають в науку, зберігаються і обробляються в ній, але вже не як самі явища чи події, а як їх описи, емпіричні знання.

В процесі пізнання широко використовуються такі найважливіші інструменти, як аналіз, синтез, експеримент, моделювання. Аналіз як метод пізнання завдяки всезагальності знайшов широке застосування в сучасній науці. З нього починається осмислення наукових фактів.

Предмети і явища сприймаються людиною як щось ціле, єдине, без виділення окремих частин і властивостей, що обумовлює загальну картину сприйняття, але є недостатнім для пізнання окремого предмету чи явища. З метою вивчення досліджуваного предмету його необхідно розділити на - складові частини, виділити окремі ознаки, що дозволить "зазирнути" всередину нього, зрозуміти його внутрішню сутність і природу, залежність від різних факторів. Звідси, аналіз у вузькому розумінні - розподіл явища або предмета на його складові частини (елементи) для вивчення їх як частин цілого.

Аналіз, як метод пізнання об'єктивної дійсності, має свої особливості.

Це поняття не ідентичне поняттю "аналіз", під яким розуміють синонім поняття "дослідження". Останній термін значно ширший і представляє собою всебічне наукове вивчення предмету за допомогою різних способів і прийомів. Те ж розуміємо, коли мова йде про економічний аналіз.

Аналіз, як метод пізнання реальної дійсності, безпосередньо пов'язаний із мисленням, усвідомленим активним сприйняттям людиною цієї дійсності, що передбачає використання синтезу та інших категорій і законів діалектики. В основу аналізу покладено діалектичний метод дослідження, який створює необхідний простір для абстрактно-логічних суджень. Основні принципи діалектики (рух, розвиток, саморозвиток, взаємозумовленість, взаємозалежність, причинно-наслідкова підпорядкованість, необхідність, випадковість, перехід кількості в якість) є базовими для використання в економічному аналізі. Мислення, а в даному випадку й аналіз, відображає загальне, диференціює та групує властивості речей, явиш, показників відповідно до їх сутності, в розвитку та протиріччі.

Дослідження предметів і явищ природничими та технічними науками базується на використанні відповідних приладів, реактивів та інших засобів з наступною науковою абстракцією. Аналіз суспільних явищ і процесів вимагає інших прийомів, переважно абстрактних, які дозволяють уявно поділити явища, що розглядаються, на складові елементи.

Аналітичне розчленування цілого, складного не може бути довільним. Необхідно пам'ятати, що будь-який предмет має безліч складових елементів, властивостей, які повністю вивчити неможливо. Ось чому, виходячи з поставленого завдання, виділяються найбільш суттєві ознаки предмету, що дозволяє сконцентрувати на них основну увагу, відволіктися від несуттєвих або випадкових обставин. Останні під час аналізу умовно приймаються як постійні, незмінні, тобто їх дії виключається або суттєво послаблюється.

Аналіз виступає в діалектичній, суперечливій єдності з поняттям "синтез" (від гр. - sinthesis) - поєднання раніше розподілених елементів досліджуваного об'єкту в єдине ціле. Аналіз як метод розкладання цілого на складові елементи не може забезпечити глибину дослідження. Предмет і явища мають всезагальний зв'язок і взаємну обумовленість, тому їх необхідно вивчати в єдності, у взаємному зв'язку всіх сторін, елементів і частин. Встановлення взаємозв'язку, взаємозалежності та взаємообумовленості - найбільш важливий момент аналізу. Причинний зв'язок опосередковує всі господарські факти, явища, ситуації, процеси, причина породжує наслідок, останній знову перетворюється на причину наступної події або ситуації, чогось нового і так до нескінченності. Поза цим зв'язком господарське життя неможливо уявити. Взаємозв'язок між елементами, взаємозалежність і взаємообумовленість забезпечує синтез. Він виявляє зв'язки та залежності між окремими частинами предмету, що вивчається. Отже, аналіз передбачає синтез, і лише поєднуючи їх можна науково пізнати предмети і явища в діалектичному зв'язку всіх сторін.

Діалектичний тандем аналіз - синтез ("analisis - sinthesis"), який використовується в наукових дослідженнях, також називають аналізом у широкому розумінні цього терміну як способу пізнання предметів і явиш навколишнього середовища, який ґрунтується на розчленуванні цілого на складові частини та вивченні їх в усій різноманітності зв'язків і залежностей.

Перехід від аналізу факторів до теоретичного синтезу здійснюється за допомогою взаємодоповнюючих методів пізнання дійсності - індукції та дедукції.

Індукція (від лат. induktio - наведення) - метод переходу від знання окремих фактів до знання загального, що відображає закони або інший суттєвий і необхідний зв'язок. Дедукція (від лат. deduktio - виведення) - метод руху думки від загального до часткового, виведення із загальних посилань наслідків більш часткового характеру.

При використанні методу індукції дослідження економічних процесів починається з одиничного - окремого господарського факту, явища, ситуації, які в сукупності і є господарським процесом, що виражає сутність діяльності в тій або іншій ланці керованої та керуючої систем. В поєднанні з методом індукції повинен використовуватися метод дедукції. Це означає, що аналізуючи одиничне, необхідно в той же час враховувати і загальне. Вивчаючи діяльність окремих виконавців і цехів, необхідно одночасно приймати до уваги показники підприємства та місце в ньому даного цеху.

Таким чином, під аналізом розуміють метод дослідження, який полягає в уявному розподілі цілого на складові частини та виділенні його окремих сторін, властивостей, зв'язків. Аналіз - синтез як сутність, як зміст і форма людського мислення комплексно вивчається в множинному вимірі та багатьма науками, але особливого значення ці всезагальні методи пізнання набули в економіці, де складають основу методу пізнання економічних процесів і явищ - економічного аналізу.

Економічний аналіз - це система спеціальних знань для дослідження зміни та розвитку економічних явищ і процесів у їх взаємозв'язку та взаємообумовленості, з метою забезпечення цільового управління ними.

Визначальні риси економічного аналізу як науки наведено нарис. 1.1.

Рис. 1.1. Визначальні риси економічного аналізу

Особливість і складність аналізу полягає в тому, що вивчається не статика, а динаміка. Аналітик тут схожий на не фотографа, а на кінооператора, який фіксує постійний перехід від одного кадру до іншого, від однієї ситуації до іншої, створюючи об'єктивний ланцюжок подій.

Для економічного аналізу важливим є характер мислення, його ідеологія, пріоритети та цінності, що впливають на об'єктивну природу аналітичних висновків і пропозицій. Логіка аналітичного дослідження є методом сходження від абстрактного до конкретного, до перетворення теоретичних положень в практичні результати.

Процес аналітико-синтетичної діяльності проходить через три взаємопов'язані стадії: спостереження, наукову абстракцію, формування нових практичних пропозицій і розумових висновків. Тріада процесу пізнання представлена на рис. 1.2.


Рис. 1.2. Стадії аналітико-синтетичної діяльності

Таким чином, економічний аналіз як наука є системою спеціальних знань, яка пов'язана з дослідженням причинно-наслідкових зв'язків зміни та розвитку економічних явищ і процесів; вибором і обґрунтуванням ділового партнерства; дослідженням зовнішнього економічного середовища, зміною параметрів ринку; оцінкою підприємницького ризику; дослідженням економічних процесів в їх взаємозв'язку; обґрунтуванням цільових програм, бізнес-планів і об'єктивною оцінкою їх виконання; кількісним та якісним вимірюванням об'єктивних і суб'єктивних факторів, з розкриттям тенденцій і пропорцій господарського розвитку, пошуком резервів господарювання та розробкою заходів щодо їх використання; формуванням аналітичного забезпечення для прийняття оптимальних управлінських рішень тощо.

Базуючись на теорії пізнання, економічний аналіз забезпечує практичну корисність діяльності людини, дозволяє раціонально обґрунтувати не тільки поточну діяльність, але й найближчу перспективу розвитку суб'єкта господарювання.
1.2. Зміст, функції та завдання економічного аналізу

Тривають суперечки науковців щодо питання про межі науки економічного аналізу. Очевидно, що у даному аспекті слід виділити два рівні економічного аналізу: макроекономічний і мікроекономічний. На макрорівні (економіка країни, регіонів, галузей) економічний аналіз тісно інтегрується зі статистикою, набуває форми економіко-статистичного аналізу. На мікрорівні (економіка первинної ланки господарської системи) він реалізується як економічний аналіз діяльності підприємства.

Економічний аналіз с самостійною галуззю наукових знань, що мас свій зміст і завдання.

Зміст і завдання економічного аналізу залежать від соціально-економічного устрою, в умовах якого функціонує підприємство. В одержавленій адміністративно-командній економіці головними в економічному аналізі були оцінка виконання підприємствами планових завдань (головним чином, кількісних показників виробництва та реалізації продукції), що централізовано затверджувалися, та визначення відповідності господарської діяльності підприємств економічній стратегії панівної політичної партії. В ринковій економіці зміст і завдання аналізу докорінно змінюються адекватно змінам, які відбуваються у характері та цілях господарської діяльності підприємств - суб'єктів підприємницької діяльності будь-якої форми власності та організаційно-правової форми функціонування.

Особливості досліджень економічного аналізу за умов становлення ринкових відносин визначають такі обставини:

  • виділення в економічному та правовому полі самостійних господарюючих суб'єктів;

  • розширення складу суб’єктів аналізу;

  • необхідність поглиблення внутрішнього та зовнішнього аналізу;

  • висока динамічність ринкового середовища, обумовлена інертністю економічної системи;

  • ситуаційний аналіз і моделювання "поведінки" економічної системи на багатокритеріальній основі;

  • оцінка підприємницького ризику;

  • вибір ділового партнерства;

  • висока конкуренція та непрогнозована поведінка конкурентів.

Крім того, серед особливостей сучасних змін економічного аналізу слід виділити такі, як підвищення оперативності економічного аналізу, застосування, крім звітності, різноманітної додаткової інформації, залучення до проведення економічного аналізу маркетологів, юристів та спеціалістів інших видів діяльності, використання комп'ютерної техніки тощо.

Зміст економічного аналізу становить комплексне та взаємопов'язане дослідження процесів і явиш, господарської діяльності підприємств та їх структурних підрозділів, визначення на цій основі причинно-наслідкових зв'язків і тенденцій розвитку з мстою обґрунтування та оцінки ефективності управлінських рішень.

У загальному вигляді зміст аналізу визначають; а) мста аналізу: б) виявлення та узгодження цілей і завдань аналізу, термінів виконання, кола спеціалістІв-аналітиків; в) оцінка ситуації, що склалася, вивчення причинно-наслідкових зв'язків об'єкта, ступенів і напрямів впливу окремих факторів, оцінка основних економічних показників функціонування об'єкта; г) вивчення умов, які позитивно та негативно впливають на кінцеві та проміжні результати, пошук варіантів розв'язання проблеми та їх зіставлення: д) підготовка одного чи декількох варіантів господарських рішень. Отже, у процесі економічного аналізу реалізуються його три основні функції: оцінювальна, діагностична та пошукова (рис. 1.3).







Завдання економічного аналізу не вичерпуються наведеним вище переліком; вони трансформуються внаслідок змін підходів і вимог до економічного аналізу.

Досвід господарського розвитку показує, що перед економічною наукою в цілому і перед економічним аналізом зокрема на різних етапах висувалися нові завдання, посилювались раніше поставлені. Цей процес буде відбуватись і в подальшому.

Економічний і соціальний розвиток підприємства, перехід до ринкових відносин, комп'ютеризація менеджменту ставлять перед наукою і практикою економічного аналізу нові, більш складні завдання щодо оптимізації функціонування суб'єктів господарювання, успішна реалізація яких сприяє поліпшенню управління виробництвом, зміцненню його економіки і підвищенню ефективності діяльності кожного підприємства. На цій основі забезпечується оптимальний розвиток національної економіки країни.
1.3. Місце та роль економічного аналізу в системі управління

підприємством

Управління - це ефективне досягнення мети підприємства шляхом планування, організації, мотивації і контролю за ресурсами. Система управління забезпечує умови, необхідні для реалізації поставлених цілей, при чому вирішальне місце належить економічним методам цілеспрямованої дії на об'єкт управління.

Багатогранність і взаємозалежність діяльності підприємства визначають необхідність проведення аналізу господарських ситуацій. Цю роль в процесі управління виконує економічний аналіз. Місце економічного аналізу в системі управління схематично представлено на рис. 1.4.

В системі управління виділяється керуюча і керована системи: керуюча система (суб'єкт управління) - сукупність органів, засобів, інструментів і прийомів управління; керована система (об'єкт управління) - господарська діяльність. Керуюча і керована системи пов'язані, знаходяться в постійній взаємодії та представляють замкнутий контур управління.
В процесі управління економічний аналіз виступає елементом зворотного зв'язку між керуючою і керованою системами. Керівний орган передає управлінську інформацію на об'єкт управління, який, змінюючи свій стан, через зворотній зв'язок повідомляє керуючому органу про результати виконання команди І про свій новий стан. Становлення прямого і зворотного інформаційних потоків в управлінні можливе лише на базі аналітичних досліджень. При цьому, якщо у прямому зв'язку економічний аналіз забезпечує параметри можливого впливу на об'єкт управління, то у зворотному - дає оцінку ефективності такого впливу та доцільності його коригування.

Характер і особливості об'єкта управління, зміни в його господарських процесах складають зміст суб'єкта управління, удосконалюють його форми і методи.

Основні властивості керованої системи наведені на рис. 1.5.
Для забезпечення функціонування системи управління необхідна різноманітна Інформація, що надасться обліком. Вся отримана Інформація перевіряється; визначаються відповідність встановленим формам, правильність арифметичних підрахунків, співставність показників. Після цього інформація обробляється: відбувається загальне ознайомлення з документами, їх змістом; визначаються та порівнюються відхилення; визначається вплив факторів на об'єкт, що аналізується, виявляються резерви та шляхи їх використання. Відповідно до узагальнених і систематизованих результатів аналізу готуються проекти управлінських рішень, що передаються в систему управління.

Якщо облік надає інформацію, то економічний аналіз повинен перетворити її в придатну для прийняття рішення.

У системі, що управляє, проекти управлінських рішень разом з іншою інформацією використовуються відповідно до загальних функцій управління для формування управлінських рішень, які передаються на об'єкт управління.

Отже, економічний аналіз займає проміжне місце, виступаючи як зв'язкова ланка між інформаційним етапом і етапом прийняття рішень (рис. 1.6), тим самим впливаючи на якість прийнятих управлінських рішень.
Необхідність у проведенні аналізу виявляється на таких стадіях прийняття рішень, як: попереднє вивчення господарських явищ і процесів, аналіз реального стану діяльності господарства, вибір варіантів господарських процесів, оцінка відповідності економічного аспекту в підготовлених варіантах рішень іншим аспектам управління, узагальнення або синтез результатів аналізу й обґрунтування управлінських рішень.

В об'єкті управління управлінські рішення передаються у відповідні підрозділи, де забезпечується контроль за їх виконанням. Щодо всіх операцій, які здійснюються в підрозділах, формується відповідна первинна Інформація, яка в зворотному порядку спрямовується в систему, що забезпечує управління.

Основна мета аналізу в управлінні підприємством - виявити причинні зв'язки між подіями (отриманими кінцевими результатами, станом параметрів господарських процесів) і умовами, які призвели до даних подій або які можуть виникнути в майбутньому. Відповідно економічний аналіз забезпечує оцінку здійсненої події (факту) і встановлення умов, за яких ці події відбулися, тобто готують необхідну інформацію для прийняття управлінських рішень.

Аналіз проводиться не лише з метою констатації фактів і оцінки досягнутих результатів, але й для виявлення недоліків, помилок І оперативного впливу на процес виробництва. Саме тому необхідно підвищувати його оперативність і ефективність.

В сучасних умовах господарювання зростає роль економічного аналізу в управлінні, що зумовлено наступними причинами:

1) змінюються механізм господарювання, принципи та методи управління;

2) з'являються нові досягнення у методології та організації аналітичних досліджень;

3) створюються нові форми господарювання;

4) необхідним є встановлення основних закономірностей розвитку підприємства, виявлення зовнішніх і внутрішніх факторів, стабільний чи випадковий характер відхилень, підвищення ефективності виробництва у зв'язку із обмеженістю та зростанням вартості сировини, підвищенням науко- і капіталомісткості виробництва.

В цих умовах керівник підприємства не може розраховувати тільки на свою інтуїцію та приблизні розрахунки. Рішення І дії управлінського персоналу повинні базуватися на точних розрахунках, глибокому і всебічному вивченні проблеми; бути науково обґрунтованими, мотивованими, оптимальними. Будь-який організаційний, технічний І технологічний захід не повинен здійснюватися без обґрунтування його економічної доцільності.

Звісно, економічний аналіз не може забезпечити підготовку управлінських рішень стосовно всіх аспектів діяльності підприємства, але він є надійним інструментом для вирішення проблем саме економічного характеру, а також для економічного обґрунтування рішень з інших проблем.

Таким чином, економічний аналіз є важливим елементом в системі управління виробництвом, дієвим засобом виявлення внутрішньогосподарських резервів, основою розробки науково обґрунтованих управлінських рішень, інструментом контролю за їх виконанням.
  1   2   3   4   5

Схожі:

ТЕМА ПРОГРАМИ: «Основи роботи на ПК.» Тема уроку
Тема уроку: «Побудова та форматування таблиць. Створення діаграм. Робота з колонками.»
УРОКУ ТЕМА ПРОГРАМИ: Технології комп'ютерної обробки інформації
ТЕМА УРОКУ: Тема уроку: Створення, завантаження та збереження файлів-документів. Введення, редагування та форматування інформації....
Опорні поняття Концептуальний рівень художнього твору (Тематика,...
Співзвучна Чи тема основних питань свого часу? Чи пов'язано з темою назву? Кожне явище життя це окрема тема; сукупність тем тематика...
Тема Вступ до економічної теорії Тема Економічні цілі і проблеми...
Зародження економіко-теоретичних знань. Економіка як об'єкт вивчення економічної теорії. Загальні засади економічного розвитку. Мікроекономіка....
Тема Проект і програма соціологічного дослідження
Тема Якісні методи в соціології
Урок №61 Тема. Кругові діаграми
Ймовірність випадкової події. Коло, круг Тема
Урок №62 Тема. Стовпчасті діаграми
Ймовірність випадкової події. Коло, круг Тема
Урок №60 Тема. Круговий сектор
Ймовірність випадкової події. Коло, круг Тема
ТЕМА ПРОГРАМИ
ТЕМА УРОКУ: Макетування візитної картки інструктаж з о/п, організація робочого місця
Тема. Прикметники твердої і мішаної груп. Відмінювання прикметників. Мета
На вивчення теми «Прикметник» відведено 15 годин. Це 6 уроків, через 8 уроків буде контрольний урок. Знання, які ви здобудете під...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка