|
Скачати 159.53 Kb.
|
Міністерство освіти і науки України Національний аерокосмічний університет ім. М.Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут» ЗАТВЕРДЖУЮ Проректор ХАІ з НПР ___________________ В.М. Павленко «26» лютого 2014 р. Фахове вступне випробування по спеціальності 7.030504, 8.030504 «Економіка підприємства» Галузь знань: 0305 «Економічні науки» Напрям підготовки 6.030504 «Економіка і підприємництво» Програму розроблено і затверджено на кафедрі економіки та маркетингу, протокол №_6_ від «_24_» _лютого_2014 р. Завідуючий кафедрою, професор В.М. Вартанян Програму затверджено Голова атестаційної комісії, декан, професор М.О. Латкін Харків 2014 Вступ Фахове вступне випробування по спеціальності 7.030504, 8.030504 «Економіка підприємства» складається з п’яти дисциплін:
Згідно п. 6.5.1 Правил прийому до ХАІ у 2012 р. результат фахового випробування визначається за 100-бальною шкалою. Програма з дисципліни “Економіка підприємства” 1 Теорії підприємств і основи підприємництва. Характеристика господарської діяльності як основи економічного життя людського суспільства Юридичні акти, які є законодавчою базою функціонування підприємства (організації). Закон України "Про підприємства в Україні", його основні положення. Устав підприємства (організації). Роль споживчої вартості в ціноутворенні продукції. Ціноутворення на різних ринках збуту: характеристика типів збуту і їхніх особливостей. Мета маркетингу, стратегія і тактика їхнього досягнення. 2 Планування діяльності підприємства. Поняття й основні елементи виробничого процесу. Поняття методу організації виробництва. Поняття персоналу в контексті економічних понять трудових ресурсів. Матеріальні активи як сукупність виробничих фондів і іншого майна підприємства. Поділ виробничих фондів на основна й оборотні, їхня роль у процесі виробництва продукції або наданні послуг Сутність, характеристика інвестицій як найважливішого фінансового ресурсу для створення, функціонування й розвитку підприємства. Характеристика інновацій і їхня класифікація. Поняття й значення техніко-технологічної бази виробництва. Системи керування якістю продукції. Міжнародний стандарт ISO – 9001. Класифікація витрат на виробництво по окремих ознаках. Прогнозування і планування собівартості продукції. 3 Розвиток підприємств та антикризова діяльність. Кризові ситуації і основні фази кризового процесу в економіці підприємства. Мета і форми реструктуризації підприємства. Санація (оздоровлення) підприємства як одна з форм реорганізаційних процедур по виживанню підприємства в складних ринкових умовах. Сутність і ціль забезпечення економічної безпеки підприємства. Механізм забезпечення економічної безпеки підприємства. Сутнісна характеристика банкрутства підприємства (організації). Основні положення Закону України “Про банкрутство”. Література
Програма з дисципліни “Маркетинг” 1. Сутність, методи, функції маркетингу. Суттєвість маркетингу, об'єкт, предмет, та методи дослідження у маркетингу. Термінологія та задачі маркетингу. Основні системи збуту товарів виробів та послуг. Закономірності та основні принципи маркетингу. Види маркетингу. Базові елементи маркетингу та їх взаємозв’язок. Конкуренти та основні види конкуренції Умови маркетингової діяльності. Планування у маркетингу. Етапи розвитку маркетингу. Маркетинг як ринкова теорія керування. Купівля, продаж та збут. Реклама. Транспортування. Зберігання. Стандартизація. Маркетингове фінансування. Маркетингові ризики. Маркетингова інформація. Ціноутворення. Перед- та післяпродажне обслуговування. Загальні основні структури керування. 2. Маркетингові дослідження ринку. Ринок та його різновиди. Необхідність та основні напрямки комплексного дослідження ринку. Вивчення попиту та поведінки споживачів. Вивчення можливого впливу позаконкурентних факторів. Аналіз умов конкуренції, дослідження механізму збуту. Профільний аналіз ринку. Механізм збору інформації при дослідженні ринку. Вивчення операцій при купівлі. Суттєвість сегментації ринку та її необхідність. Способи сегментації, умови та правила сегментації. Вибір цільових установок діяльності. Вплив організаційної структури підприємства на стратегію маркетингу. Портфельний аналіз напрямку діяльності. Аналіз витрат. Вивчення НТП. Оцінка виробничих можливостей. Вивчення матеріально-технічного забезпечення та фінансових можливостей. 3. Маркетингова товарна політика. Планування нових товарів.Загальне поняття про товарну політику. Стратегія диференціації. Стратегія низьких витрат. Стратегія вузької спеціалізації. Система стратегічних варіантів маркетингу. Вибір цільового ринку та способу виходу на нього. Вибір маркетингових засобів та часу виходу на ринок. Сутність маркетингової програми. Довготермінові, короткотермінові та спеціальні програми. Способи організації маркетингового планування. Поняття товару у маркетингу. Класифікація товарів. Основні характеристики товару. Дослідження циклу життя товару та умов збуту. Конкурентоспроможність товару. Оцінка конкурентоспроможності. Поняття нового товару. Процес створення нового товару. 4. Маркетингова цінова політика та методи ціноутворення. Фактори, що впливають на змінення цін. Ціна та закон попиту пропозиції. Цінова політика у маркетингу. Види цін. формування ціни. Цінова стратегія на стадіях життєвого циклу товару. Закономірності при встановленні цін. Розрахунки цінових коефіцієнтів еластичності попиту. 5. Маркетингова політика комунікацій. Поняття про ФОСТІС. Зміст робіт по формуванню попиту. Реклама як елемент маркетингової діяльності по формуванню попиту. Основні види та типи реклами. Організація та планування робіт по ФОСТІС. Класифікація реклами. Критерії вибору видів реклами. Вивчення мотивації при розробці рекламних звернень. Особливості застосування різних видів рентами. Планування рекламної кампанії. Рекомендації по ефективності застосування реклами. Суттєвість системи збуту товарів та послуг. Об'єкти впливу при стимулюванні збуту. Засоби стимулювання збуту. Планування роботи по підготовці товарів до виставок, ярмарок. Розрахунки ефективності від застосування виставок. 6. Маркетингова політика розподілу. Суттєвість просування товару та його значення у маркетинговій діяльності. Елементи системи товаропросування. Варіанти системи товаропросування, які зустрічаються в зовнішньоекономічній діяльності. Характеристики видів торгівельних посередників. Фактори, що впливають на вибір системи товаропросування та збуту. Вибір торгівельних посередників. Управління та контроль за роботою каналів розподілу. Організація ходу робіт по планам маркетингу, контроль за виконанням маркетингових програм по підрозділам маркетингової служби підприємства. Внесення змін у плани маркетингу залежно від змін ситуації на ринку. Контроль за ходом робіт по створенню нових товарів та модернізації товарів, за характеристиками товарів та їх конкурентоспроможністю. Література 1. Котлер Ф. Основи маркетинга / пер. с англ.. – М.: "Бизнес-книга", 2004. – 702 с. 2. Маркетинг / А.Н Романов, Ю.Ю. Корлюгов и др. – М.: Банки и биржи, ЮНИТИ, 2002. – 560 с. 3. Федько В.П., Федько Н.Г., Шапор О.А. Маркетинг для технических вузов. – Ростов н/Д: Феникс, 2001. – 480 с. 4. Голованова Л.Н., Голованова М.А. Вопросы маркетинга в дипломном проектировании: учеб. пособие. – Харьков: ХАИ, 1996. 5 Голованова Л.Н., Голованова М.А. Основьі маркетинга: Консп. лекций. – Харьков: Над. аэрокосм. ун-т "Харьк. авиац. ин-т", – 2003. – 139 с. 6. Голованова Л.Н., Голованова М.А. Маркетинг: практикум по ситуационной оценке рынка. – Харьков, Над. аэрокосм. ун-т “ХАИ” 2004. Програма з дисципліни “Стратегія підприємства” 1. Стратегія підприємства: поняття, еволюція концепції Стратегія підприємства як методологія вирішення проблем. Еволюція системи планування розвитку підприємства. Сучасний підхід до прогнозування. Основні методи визначення тенденцій розвитку. 2. Визначення місії та цілей підприємства Процес формування стратегії підприємств. Визначення місії підприємства. Встановлення цілей. Розробка стратегії. 3. Стратегічний контекст підприємства Стратегічні рішення і ризик. Виробка управлінських рішень в умовах невизначеності різних рівнів. Оцінка стратегічних рішень в умовах інфляційних процесів. Розробка інвестиційної стратегії. Рекомендації по зниженню ризику при бізнес-плануванні. 4. Оцінювання зовнішнього середовища Стратегічна оцінка зовнішнього середовища. Основні показники, що характеризують ситуацію в галузі. Конкурентні сили, що діють в галузі. Модель М. Портера. Найважливіші стратегічні фактори. Фактори, що формують стратегію підприємства (зовнішні та внутрішні). Способи розробки стратегій 5. Аналіз стратегічного потенціалу підприємства Аналіз внутрішнього стану підприємства. Суть та значення внутрішнього аналізу підприємства. Стратегічні ресурси. Ефективність діючої стратегії. Сила і слабкість підприємства. SWOT-аналіз. Оцінка конкурентоспроможності цін і витрат. Міцність конкурентної позиції. Стратегічні проблеми і потенціал підприємства. 6. Стратегії бізнесу Поняття стратегічної одиниці бізнесу. Класифікації стратегій: корпоративна, ділова, функціональна. Стратегія і конкурентні переваги. П’ять загальних стратегій конкуренції. Стратегія низьких витрат. Стратегія диференціації. Стратегія оптимальних витрат. Сфокусована стратегія низьких витрат і диференціації. 7. Стратегія диверсифікації діяльності підприємства Ціль та мотивація диверсифікації. Стратегія диверсифікації як напрям збільшення потенціалу підприємства. Інтеграція та диверсифікація. 8. Стратегія зовнішнього розвитку підприємства Стратегія та зовнішньоекономічна діяльність. Тенденції світової економіки, та їх вплив на стратегію підприємства. Стратегії для конкуренції на міжнародних ринках. 9. Корпоративна стратегія підприємства Управлінський аналіз. Рушійні сили змін в галузі. Розробка карти стратегічних груп. Аналіз ситуації в галузі. Прогнозування дій конкурентів. Ключові фактори успіху підприємств. Привабливість та перспективи галузі. 10. Матричні методи формування корпоративної стратегії підприємства Матриця БКГ, матриця Mc Kinsey – General Electric, матриця Ансоффа и тримірна схема Абеля, діловий комплексний аналіз (PIMS). 11. Альтернативність у стратегічному виборі Альтернативні стратегії. Стратегія вертикальної інтеграції та конкурентні переваги. Стратегія для конкуренції в нових галузях. Стратегія для конкуренції в галузях, що знаходяться в стадії “зрілості”. Стратегія фірм, що діють в галузях які знаходяться в стані стагнації або спаду. Стратегії для конкуренції в розроблених галузях. 12. Декомпонування корпоративної стратегії підприємства Підходи до формування стратегій. Системний підхід, маркетинговий підхід, функціональний, динамічний, процесний підходи та інші.. Стратегії наступу. Оборонні стратегії. 13. Сучасний стан та перспективи розвитку стратегічного управління в Україні Інноваційна стратегія українських реформ. Сучасний стан та перспективи розвитку стратегічного управління в Україні. Література
Програма з дисципліни “Планування і контроль на підприємстві” 1. Сучасний стан, удосконалення форм і методів планування діяльності підприємства. Підприємство як відкрита, динамічна і складна система. Зміст планування виробництва як основної функції управління. Прогнозування як основа планування. Моделювання як засіб прогнозування. Системний підхід, задачі структурного і функціонального аналізу (синтезу) як методи планування діяльності підприємства. 2. Планування технічної підготовки виробництва. Ціль управління технічною підготовкою виробництва – структурно-функціональний аналіз науково-дослідної, дослідно-конструкторської, технологічної підготовки виробництва. Оцінка необхідних ресурсів. Факторне моделювання як засіб прогнозування трудовитрат дослідно-конструкторської підготовки виробництва. Принципи побудови факторних моделей і оцінка їх вірогідності. Сітьове моделювання як метод планування комплексу робіт дослідно-конструкторської і технологічної підготовки діяльності підприємства. Правила побудови і розрахунок параметрів детермінованої і ймовірнісної сітьових моделей. Лінійна карта сіті та графік завантаження виконавців. Методи оптимізації сітьового графіка виконання комплексу робіт. Особливості планування трудомісткості робіт технологічної підготовки виробництва. 3. Планування основного виробництва Мета управління основним виробництвом. Планування програми випуску продукції в умовах визначеності, ризику і невизначеності методами лінійного програмування і теорії матричних ігор. Постановка приватного виду задачі лінійного програмування і її рішення графоаналітичним способом. Зведення матричної гри з "зовнішнім середовищем" до задачі лінійного програмування. Функції основного виробничого процесу. Функціональний аналіз внутрішньозаводського планування. Техніко-економічне планування діяльності підприємства. Розрахунки виробничої потужності, трудових, матеріальних і фінансових ресурсів, необхідних для випуску запланованої кількості продукції. Оперативне планування: задачі, етапи, зміст системи. Розрахунок календарно-планових нормативів і термінів запуску-випуску продукції внутрішньозаводськими підрозділами. 4. Планування технічного забезпечення виробництва. Мета управління технічним забезпеченням виробництва на серійному підприємстві. Структурно-функціональний аналіз технічного забезпечення виробництва. Функції, структури, обсяги робіт. Мета управління ремонтним господарством. Функції ремонтного господарства. Розрахунок термінів проведення заходів щодо технічного обслуговування і ремонту устаткування. Розрахунок потрібних для ремонту в плановому періоді матеріальних і трудових ресурсів. Мета управління інструментальним господарством. Функції інструментального господарства. Визначення номенклатури інструмента, норм витрати, видаткового фонду, потреби і норм запасу інструмента. Мета управління транспортним господарством. Структура і функції транспортного господарства. Загальна постановка транспортної задачі. Розрахунок потрібної кількості транспортних засобів. Оперативне планування транспортних операцій. Задачі енергетичного забезпечення виробництва. Балансовий метод визначення потреби в енергії й енергоносіях. Визначення норм витрати енергії й енергоносіїв. Задачі матеріально-технічного постачання. Визначення норм витрати і норм запасу матеріалів системи управління запасами. Література
Програма з дисципліни “ Обґрунтування господарських рішень і оцінювання ризиків ” 1. Основні задачі сучасного промислового виробництва і проблеми розвитку економіки України. Предмет і задачі курсу, місце дисципліни «обґрунтування господарських рішень» в управлінні підприємством і виробничою діяльністю. 2. Сутнісна характеристика господарських рішень Сутність рішення і сутність господарського рішення зокрема. Види підприємницької діяльності та класифікація господарських рішень. 3. Технологія прийняття рішень щодо господарської діяльності Загальний підхід до прийняття господарського рішення. Роль і місце бізнес-плану при обґрунтуванні господарських рішень. Підходи до створення бізнес-плану і його склад. Зміст розділів бізнес-плану реалізації підприємницької ідеї та особливості формування розділів бізнес-плану. 4. Методичні основи підготовки господарських рішень Особливості сучасного науково-технічного прогресу. Сутність економічної ефективності. Методологія оцінки економічної ефективності капіталовкладень. Принципи оцінки порівняльної та абсолютної ефективності нової техніки. Проблеми оцінки економічної ефективності інвестиційних рішень та підприємницьких ідей. Методологічні принципи оцінки економічної ефективності інвестиційних рішень. 5. Обґрунтування господарських рішень та оцінювання їх ефективності Оцінка економічної ефективності технологічних процесів. Методика розрахунку економічної ефективності технологічних процесів. Особливості оцінки економічної ефективності науково-дослідних (НДР) і досвідно-конструкторських робот (ДКР), а також робот передвиробничої стадії життєвого циклу товару. Розрахунки економічної ефективності НДР і ДКР. Оцінка економічної ефективності САПР. Розрахунки вартості та ціни програмних продуктів (ПП). Оцінка економічної ефективності авіаційної техніки. Оцінка економічної ефективності підвищення надійності та довговічності техніки. Оцінка економічної ефективності гнучких виробничих систем (ГВС) та інтегрованих виробничих комплексів (ІВК). Техніко-економічне обґрунтування підприємницького (інвестиційного) проекту. 6. Прогнозування та аналіз господарських рішень Сучасна концепція прогнозування. Методи прогнозування: статистичні, експертні економіко-математичного моделювання. Аналіз господарських рішень (загальні положення). 7. Невизначеність як першопричина ризику підприємницької діяльності Об’єктивні та суб’єктивні причини підприємницького ризику. Визначення ризику. Функції підприємницького ризику. Класифікація підприємницьких ризиків. 8. Критерії прийняття рішень в умовах невизначеності Ризик і форма ділової активності. Вироблення рішень в умовах невизначеності за допомогою теорії статистичних рішень. Критерій песимізму - оптимізму Гурвіца. 9. Теорія корисності та її застосування у процесах прийняття господарських рішень 10. Підприємницькі ризики та їх вплив на прийняття господарських рішень Фактори, що впливають на на рівень підприємницького ризику: зовнішні (прямої та посередньої дії), внутрішні. Вплив рівня ризику на прийняття господарського рішення. 11. Критерії прийняття рішень за умов ризику Мінімізація ризику, мінімізація втрат, максимізація економічної ефективності витрат ресурсів – головний критерій прийняття господарського рішення, за умов додержання існуючих обмежень та перебільшення нормативного рівня ефективності. 12. Прийняття рішень у конфліктних ситуаціях Пошук балансу інтересів, розробка сценарію розвитку конфлікту – можливість передбачення раптових подій. Оцінка наслідків негативного сценарію розвитку – засіб раціоналізації рішень. 13. Обґрунтування фінансових та інвестиційних рішень за умов ризику Проблеми оцінки ефективності інвестиційних рішень. Система показників фінансово-економічної ефективності інвестицій і методи оцінки. Формування таблиць потоків грошей та фінансового профілю підприємницького проекту. Вибір порогового рівня рентабельності з урахуванням ризику. Аналіз показників на етапі реалізації підприємницької ідеї. Оцінка фінансових та інвестиційних рішень в умовах інфляції. 14. Якісне і кількісне оцінювання підприємницьких ризиків Експертні методи оцінювання ризику. Застосування методу аналізу ієрархій для якісного оцінювання ризиків. Показники ризику і методи його оцінки. Види втрат при підприємницькій діяльності. Розрахунок втрат у виробничому, комерційному та фінансовому підприємництві. 15. Основи ризик-менеджменту Управління ризиками. Рекомендації по оцінці ризику при бізнес-плануванні 16. Напрями і методи регулювання та зниження ступеня ризику Методи та шляхи зниження підприємницького ризику: диверсифікація, передача ризику, страхування, зниження внутрішніх ризиків. Практичні рекомендації щодо рішень по зниженню господарського ризику. Література
|
Фахове вступне випробування по спеціальності 03050401, 03050401 «Економіка підприємства» Програму розроблено і затверджено на кафедрі економіки та маркетингу, протокол №8 від «13» лютого 2014 р |
Я Тексти лекцій (для студентів усіх форм навчання за напрямами підготовки... Політична економія: Тексти лекцій (для студентів усіх форм навчання за напрямами підготовки 030504 «Економіка підприємства», 030509... |
Фахове вступне випробування по спеціальності 05110104, 05110104 «Технологія... Предмет вивчення і задачі дисципліни „Інформатика”. Основні історичні етапи розвитку інформатики та програмування |
Фахове вступне випробування з «Основного музичного інструменту» складають... Фахове вступне випробування з «Основного музичного інструменту» складають абітурієнти, які мають освітньо – кваліфікаційний рівень... |
Методичні рекомендації для самостійного вивчення тем з дисципліни... «Економіка підприємства», 03050901 «Бухгалтерський облік», 03050801 «Фінанси і кредит» |
ПРОГРАМА ВСТУПНОГО ДОДАТКОВОГО ВИПРОБУВАННЯ ... |
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ КОМПЛЕКС з дисципліни “УПРАВЛІННЯ ПОТЕНЦІАЛОМ... Предметом курсу “Управління потенціалом підприємства” є сукупність теоретичних, методичних і практичних питань формування й удосконалення... |
Анотації, питання до модулів, питання до екзаменів Дисципліна „ Економіка підприємства” вивчається студентами другого курсу відділення „ Економіка підприємства” |
ПРОХОДЖЕННЯ ПЕРЕДДИПЛОМНОЇ ПРАКТИКИ ДЛЯ СТУДЕНТІВ СПЕЦІАЛЬНОСТІ Методичні рекомендації до проходження переддипломної практики для студентів спеціальності 050107 „Економіка підприємства”. – Полтава:... |
КУРС ЛЕКЦІЙ для студентів спеціальності «Економіка підприємства» Розглянуто і схвалено на засіданні обласного методичного об’єднання викладачів економічних дисциплін вищих навчальних закладів І-ІІ... |