Завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін, завідувач Центру економічної освіти та євроінтеграції ЧОІПОПП


Скачати 60.3 Kb.
Назва Завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін, завідувач Центру економічної освіти та євроінтеграції ЧОІПОПП
Дата 11.04.2013
Розмір 60.3 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Економіка > Документи
С.Г.Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін, завідувач Центру економічної освіти та євроінтеграції ЧОІПОПП,

Підготовка молоді до наукової діяльності в галузі економічних дисциплін




Потреба підготовки молоді до наукової діяльності може формуватися ще за шкільного життя. Така адаптація учнів та причетність до майбутніх досліджень в економічній науці може відбуватися через участь старшокласників у дослідженнях Малої Академії наук.

Відповідно до Указу Президента України від 04.07.2005 №1013/2005 «Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні» та з метою духовного, творчого, інтелектуального розвитку дітей України, виховання їх в дусі патріотизму та демократичних цінностей, створення умов для формування інтелектуального потенціалу нації; виявлення та підтримки обдарованої учнівської молоді, залучення її до науково-дослідницької та експериментальної роботи адміністрації навчальних закладів області мотивують учнів до написання дослідницьких робіт.

Навчальні заклади нового типу впевнено працюють у цьому напрямку і мають досвід роботи з обдарованими учнями. Складність виникає у загальноосвітніх навчальних закладах невеликих міст, селищ міського типу та сіл. Але адміністрації та учителі цих шкіл мають спонукати своїх вихованців до дослідницької діяльності, допомагати їм, підтримувати та підживлювати їх бажання до наукової діяльності.

Часто ініціаторами участі учнів у науково-дослідній роботі є учителі-предметники. Саме вони відслідковують учнів за їх навчальними досягненнями, участю у різних заходах, враховують їх прагнення до певних результатів для досягнення власної мрії.

Дослідницькій культурі присвятила не одну свою публікацію В.А.Семиченко, у яких вона наголошує, що дослідницька культура - це інтегрована сукупність якостей, які забезпечують досліднику успішність і коректність наукової діяльності на всіх етапах її реалізації. Інформованість, вмотивованість і технологізованість - три основні блоки дослідницької культури допоможуть вам в успішному проведенні дослідження та правильному написанню роботи.

Не всі учні-члени МАН досягають омріяних результатів у перший рік, деякі з них не стають переможцями взагалі. Причин для успіху, як і для поразок надзвичайно багато.

Мотивація наукової діяльності учнів.

У процесі визначення мотивів наукової діяльності учнів з економічних дисциплін можна виявити такі:

  • потреба у пізнанні нового в економічній науці;

  • прагнення вдосконалити себе;

  • підготовка до студентської навчальної діяльності;

  • закласти навички наукової діяльності в економічній сфері та внести свій вклад у науку;

  • бажання досягти кар’єрного зростання у подальшому житті;

  • спілкування з однолітками, які мають споріднені погляди з питань дослідження.

Вибір теми та назви роботи.

У процесі пошукового етапу дослідження, важливим є вибір теми. Бажано пам’ятати, що тема має бути актуальною, цікавити самого дослідника та мати елементи інноватики.

Актуальність теми дослідження може бути обумовлена змінами у суспільстві, економіці, новими напрямами у науці, розвитку нових технологій. Обрана тема вимагає від дослідника та його керівника вміння аналізувати ці зміни та прогнозувати наслідки.

Необхідно виважено підходити і до назви роботи. У самій назві має прослідковуватися актуальність дослідження, тільки тоді така робота зацікавить того, хто її оцінює. Так, наприклад, робота «Безробіття в Україні» мало кого з науковців зацікавить, тому що сама назва говорить про реферативність роботи, а от такі назви робіт як: «Вплив безробіття на соціально-економічний розвиток України», «Вплив безробіття на обсяги виробництва в країні», «Вплив безробіття на динаміку ВВП», «Роль структурного безробіття в економіках перехідних країн» зацікавить багатовекторністю підходів до теми дослідження.

Аналогічним прикладом може слугувати робота «Розвиток інфраструктури в Україні» або її трансформації: «Вплив будівництва автобану «Київ-Одеса» на соціально-економічний розвиток прилеглої території» або інший варіант - «Розвиток соціальної інфраструктури Тальнівщини та її вплив на якість життя населення».

Під час вибору теми необхідно враховувати можливість «добути» інформаційну базу для дослідження: як теоретичну так і статистичну. Робота, що міститиме лише теорію, навіть у секції «Економічна теорія», буде лише гарно структурованим рефератом.

Необхідно врахувати і вікові особливості дослідника. Для учнів 9-х та 10-х класів не доцільно обирати теми із макроекономіки та міжнародної економіки. Краще обмежитися сектором із економічної теорії та мікроекономіки. А одинадцятикласники у виборі теми дослідження – необмежені.

Особливо важливим для дослідника є вибір наукового керівника. Сучасний спектр секцій з економічної тематики охоплює різні сфери досліджень, тож потрібно шукати науковців та фахівців з даного напряму. Це можуть бути науковці із ННІ економіки і права Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького, Черкаського державного технологічного університету, Черкаського інституту банківської справи, Уманської аграрної академії та фахівці в даній галузі досліджень. Але керівником роботи може бути висококваліфікований учитель, який буде здійснювати керівництво науковою діяльністю учня з добре відомої йому проблеми. У цьому випадку необхідно виважено підійти до вибору рецензента. Він має бути спеціалістом саме з вашого напряму досліджень. Це може бути як науковець, так і адміністратор великого підприємства, фірми, організації, фінансової установи, саме той, хто дасть вам теоретичні та практичні поради щодо вдосконалення вашої роботи та приведення її до кінцевого варіанту.

Формування чіткої мети дослідження.

Якщо учень нечітко уявляє собі, що і яким чином він намагається зробити у своєму дослідженні, він не зможе розпочати роботу, або перетворить її в хаос, неупорядкований набір суперечливих думок і дій.

Типові порушення наукового цілепокладаня такі:

  • одна частина підпорядкована одній меті, а інша – іншій (у першій частині роботи розглядається макрорівень проблеми, а у другій – мікрорівень);

  • мета дрібніша, ніж визначена проблема ( Проблема -«Аналіз сучасних теорій міжнародної торгівлі в умовах глобалізації світової економіки», а мета – «дослідження і оцінка теорії абсолютних і порівняльних переваг класичної школи економіки».);

  • мета розпливчаста, що не може слугувати орієнтиром у науковому пошуку («Було б цікаво виявити нові тенденції у розвитку даного питання»);

  • мета формальна, а дослідження іде в іншому руслі;

  • хибна мета (добитися, щоб вся економіка України працювала на експортноорієнтовані галузі);

  • відсутність мети.

Опорою для юного дослідника мають слугувати попередні дослідження видатних економістів зарубіжжя та України. Учень має ретельно добирати і вивчати саме ту теоретичну базу, яка стане основою, підґрунтям його наукового пошуку. У роботі слід використовувати терміни, значення яких автор розуміє і не підмінювати один термін іншим (наприклад, попит - величиною попиту). Роботі має бути притаманна логічна чіткість (контроль за міркуваннями) та доказовість (наявність вагомих аргументів, що підтверджують аргументи і висновки дослідника).

Юний дослідник має володіти не лише методологією дослідження, а й новітніми технологіями (використання комп’ютерних програм для обробки статистичних матеріалів та їх оптимальному висвітленню на сторінках своєї роботи). Кожен розділ роботи має бути узагальненим.

Під час захисту роботи учні мають чітко виражати свою думку. Доповідь бажано супроводжувати мультимедійною презентацією, структура якої має бути логічною та послідовною. Участь у дискусії під час захисту робіт розкриє для журі ваш рівень володіння різними економічними категоріями та актуальними проблемами сьогодення. Саме за хід дискусії, грамотно поставленні запитання та кваліфіковані відповіді на них з боку доповідача, члени журі додають бали до захисту.

Типовими помилками під час захисту робіт є:

  1. відсутність наочності;

  2. невідповідність наочності сучасним технічним вимогам;

  3. невідповідність картинки презентації роботи тексту доповіді виступаючого;

  4. відсутність навичок аналізу графічного матеріалу;

  5. використання застарілого статистичного матеріалу;

  6. невміння правильно використати відведений для доповіді час;

  7. відсутність ораторської майстерності та навичок наукового викладу матеріалу;

  8. невміння довести свою теорію під час дискусії, бути гнучким та з повагою сприймати чужі думки.

Розкриття наведених ознак науковості є важливим у роботі з юними економістами. Але, окрім цього важливим аспектом роботи з молоддю є формування у них тих якостей, які забезпечать реалізацію цих вимог у процесі проведення власного дослідження.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Дослідницька культура молодих вчених і шляхи її формування / В.А.Семиченко.-К.: Педагогічна думка, 2007.- 134с.

  2. СемиченкоВ.А. Психология деятельности /В.А.Семиченко.-К.: Эшке А.Н., 2002.-248с.

Схожі:

Завідувач центру євроінтеграції, євроатлантичної інтеграції та економічної...
С. Г. Мойсеєва, завідувач центру євроінтеграції, євроатлантичної інтеграції та економічної освіти, завідувач лабораторії природничо-математичних...
Завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського...
С. Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
С. Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін...

ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
Підготувала С. Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін ОІПОПП, директор Черкаського Центру економічної...
ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
Підготувала С. Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін ОІПОПП, директор Черкаського Центру економічної...
України Проект «Рівний доступ до якісної освіти в Україні»
С. Г. Мойсеєва – завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
України Проект «Рівний доступ до якісної освіти в Україні»
С. Г. Мойсеєва – завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
Завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського...
С. Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
Завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського...
С. Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
Методист фізики лабораторії природничо-математичних дисциплін ЧОІПОПП
М. А. Новосельський, методист фізики лабораторії природничо-математичних дисциплін ЧОІПОПП
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка