С. Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін ОІПОПП, директор обласного Центру економічної освіти та євроінтеграції


Скачати 78.92 Kb.
Назва С. Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін ОІПОПП, директор обласного Центру економічної освіти та євроінтеграції
Дата 30.04.2013
Розмір 78.92 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Економіка > Документи
С.Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін ОІПОПП, директор обласного Центру економічної освіти та євроінтеграції
Формування економічних компетенцій школярів

Із докорінними змінами економічної ситуації в Україні, переходом до ринкових відносин постала потреба у формуванні сучасної економічної культури нації.

Загальноосвітня школа покликана формувати у молодих людей ті компетенції, які забезпечують глибоке розуміння явищ, процесів, відносин в економічній системі, а також засобів і способів розв’язання економічних проблем. Економічна освіта найтісніше пов’язана із створенням високоефективної економіки і є важливою умовою розвитку держави та кожної людини.

Економічна освіта в системі загальноосвітньої школи сприяє вихованню громадянина, здатного здійснювати самостійний вибір і приймати економічно обґрунтовані рішення в різноманітних життєвих ситуаціях.

Вивчення курсу “Економіка” сьогодні спрямоване на розв’язання таких першочергових завдань:

  • усвідомлення необхідності пізнання законів функціонування економіки;

  • створення адекватних уявлень про зміст економічних явищ та їх взаємозв’язок, уміння висловлювати аргументовані міркування з економічних питань, здобуття досвіду в аналізі конкретних економічних ситуацій;

  • формування базового рівня економічної грамотності, необхідного для орієнтації та соціальної адаптації учнів до змін, що відбуваються в українському суспільстві;

  • вироблення вміння практичного і творчого застосування здобутих економічних знань, які є основою прийняття багатьох повсякденних рішень у сфері використання доходів, організації бізнесу тощо;

  • стимулювання бажання стати активним суб’єктом економічних відносин, аж до започаткування власної справи;

  • формування почуття господарської відповідальності за власне, колективне і суспільне майно;

  • виховання відповідального громадянина суспільства, який поважає закони держави, своєчасно сплачує податки, бере активну участь у громадському житті;

  • надання можливостей кожній людині в майбутньому обґрунтовано і зважено здійснювати виховний процес у власній родині.

Однак, у зв’язку з новими вимогами часу, постає необхідність значно оновити та збагатити сферу економічної освіти у системі шкільної освіти, оскільки сьогодні школярі, молодь не достатньо володіють необхідними компетентностями у галузі грамотної економічної поведінки, які необхідні їм у повсякденному житті, недостатньо орієнтуються на ринку товарів та послуг, не усвідомлюють, як вони можуть впливати на економічну політику та якість власного життя. Саме тому вважаємо за доцільне надати певні рекомендації щодо оновлення освітньої політики в сфері вивчення економіки.

Структура шкільного предмету „Економіка” склалася на основі багаторічного досвіду викладання курсу в навчальних закладах різного типу у різних регіонах України.

У старшій школі економіка як базова дисципліна викладається на рівні стандарту у класах всіх профілів навчання, крім суспільно-гуманітарного. В універсальному профілі навчання передбачається вивчення економіки на більш широкому, порівняно із рівнем стандарту рівні. Академічний рівень викладання економіки може реалізуватись за рахунок варіативної складової типового навчального плану.

Зміст предмету “Економіка”, як базового, вивчається у 10-х класах всіх напрямів, оскільки він входить до інваріантної складової змісту середньої освіти.

Рівень профільної підготовки забезпечує поглиблене вивчення економіки, орієнтоване на майбутню професію. Реалізується у суспільно-гуманітарному та технологічному напрямах.

У класах суспільно-гуманітарного напряму при виборі економічного профілю навчання у 10-му класі вивчається курс “Мікроекономіка”, в 11-му - “Макроекономіка”, у 12-му класі - “Міжнародна економіка”.

У класах суспільно-гуманітарного напряму (правовий, історичний та філософський профілі) економіка викладається протягом двох років.

Запровадження економічного профілю в старшій школі покликане сформувати систему раціонального мислення і поведінки сучасної людини в умовах ринкових відносин, розвивати підприємницькі здібності, виховувати майбутніх громадян, які стануть носіями національної та людської гідності, патріотизму, порядності, ділової культури, активними творцями матеріальних і духовних цінностей.

Мета профільного вивчення економіки – підготувати відповідальних громадян, які прийматимуть ефективні рішення з економічних питань, вдумливих читачів газет і журналів, сприйнятливих глядачів телебачення, уважних слухачів радіо і критичних аналітиків політичного процесу. Ефективні економічні рішення будуть прийматися тоді, коли, крім знання основних понять і характеру їхнього взаємозв’язку, учні усвідомлюватимуть широкі соціальні цілі, що найчастіше використовуються для оцінки результатів розвитку економіки та політики уряду, і володітимуть точним обґрунтованим методом прийняття економічних рішень.

Профільна економічна освіта в школі є необхідною умовою формування соціальних компетентностей в учнів, озброєння їх навичками адаптації до соціальних ролей в економічному середовищі, що змінюється, виховання нового синтезу ціннісних установок у підростаючого покоління. Вона має сприяти формуванню компетенцій достатніх для орієнтації своєї поведінки і захисту своїх інтересів при зіткненні із різноманітними видами економічної діяльності та економічних інститутів (розуміння своєї ролі як споживача, платника податків, власника банківських рахунків тощо). З її допомогою закріплюється система знань і навичок, які забезпечують соціалізацію школярів, володіння основами соціальних компетентностей в економічному середовищі, здатності до адаптації своєї поведінки стосовно окремих ситуацій і проблем, до самостійного захисту своїх інтересів.

Для поглиблення і розширення змісту профільних предметів або забезпечення профільної прикладної і початкової професійної спеціалізації навчання пропонуються курси за вибором, які створюються за рахунок варіативного (шкільного та регіонального) компонента змісту освіти.

У старшій профільній школі зміст предмету “Економіка” представлений окремими спеціальними курсами, які враховують інтереси, здібності та життєві плани учнів з одного боку, і відповідають профілю школи з іншого. До варіативної частини профільної школи внесені такі економічні курси, які найбільш суттєво пов`язані з профілем класів і шкіл та сприятимуть розширенню знань старшокласників. Пропонуємо такі курси за вибором: “Основи інтелектуальної власності”, “Основи споживчих знань”, “Власна справа”, “Правовий захист бізнесу”, “Основи підприємництва”, “Основи маркетингу”, “Основи менеджменту”, “Географія світового господарства з основами економіки”, “Маркетингова географія”, тощо.

Нагадуємо, що для загальнокультурного розвитку особистості, відчутті українського школяра, причетним до європейських подій, виховання свідомого громадянина Європи ми пропонуємо регіональний факультативний курс „Європейський вибір України”, який можна запроваджувати у 10 чи 11 класах усіх профілів.

Починаючи із 2000/2001 навчального року, спостерігається тенденція до збільшення кількості навчальних закладів, в яких здійснюється профільне вивчення економіки. У Черкаській області існує п’ять ліцеїв економічного профілю, понад 15 навчальних закладів із поглибленим вивченням економічних дисциплін.

На жаль, дуже мало навчальних закладів із безперервною економічною освітою. Серед них слід виділити Черкаську спеціалізовану школу І-ІІІ ступенів №18 Черкаської міської ради, яка протягом 7 років реалізує принцип наступності у економічній освіті.

Добрим словом потрібно згадати Городищенський економічний ліцей та Кам’янський еколого-економічний ліцей, які кожного року готують призерів обласних олімпіад, призерів МАН другого та третього етапів.

Якісні роботи з економічних дисциплін роблять та захищають учні м.Канева і м.Умані.

Очевидно, що успіх профільного навчання в старшій школі залежить від готовності і якісних змін в професійній діяльності вчителя.

Проблеми, пов’язані з організацією і ризиками у впровадженні профільного навчання, повинні стати предметом широкого обговорення із вчителями економіки на серпневих нарадах (порада Міністерства освіти і науки України).

Сьогодні важливою складовою шкільної економічної освіти має стати споживча освіта. 01.12.2005 р. Президент України Віктор Ющенко підписав Закон України «Про внесення змін у Закон України «Про захист прав споживачів», 13.01.2006 р. Закон у новій редакції вступив у дію. Саме в контексті дії даного законодавства слід розглядати й ті кроки, що сьогодні робить українська освіта у поширенні серед учнівської молоді споживчих знань.

Вже понад 5 років у школах області викладається спецкурс „Основи споживчих знань”. Споживча освіта має стати складовою формування громадянина демократичного суспільства.

Формування основ економічного мислення, серед яких є місце споживчим знанням, допоможе учням не тільки навчатись ефективно орієнтуватись в економічному просторі, а й приймати певні рішення, що стосуються планування свого подальшого життя та кар’єри, освіти, праці, вибору професії. Це також важливо і для того, щоб бути компетентним у реалізації власних прав, набутті знань та навичок для аналізу економічних подій у державі, розуміння реалій оточуючого світу, орієнтування у широкому колі послуг та товарів тощо. Без формування в населення ринкового мислення, адаптованого до реального життя, неможливо рухати економічні реформи.

Зараз в Україні працює проект «Спільнота споживачів та громадські об’єднання”. У його основі лежить постійне та системне навчання населення споживчим знанням, починаючи з раннього віку і впродовж усього життя, яке суттєво впливає на вироблення у людей розумної й адекватної поведінки в процесі споживання товарів і послуг.

Основними завданнями споживчої освіти є:

  • Сприяння розбудові громадянського суспільства.

  • Підвищення рівня споживчої компетентності школярів.

  • Організація цілісної системи споживчого навчання та виховання.

  • Формування вміння робити вільний, свідомий вибір якісних товарів та послуг.

  • Сприяння доступу учнів до інформації, яка необхідна для раціонального вибору відповідно до індивідуальних потреб.

  • Вироблення норм толерантної поведінки.

  • Формування навичок оформлення ділових паперів, пов’язаних із захистом прав споживачів.

  • Розвиток громадської та споживчої ерудиції.

  • Формування уміння узгоджувати власні дії з інтересами громади.

І щоб ми не говорили про нинішні досягнення вчителів Черкаської області у підготовці учнів до турнірів, змагань, олімпіад, конкурсів-захистів МАН проблемою залишається те, що якісне викладання предмету здійснюють одні і ті ж викладачі, це: В.В. Хуторянська, Л.В. Зінченко, І.О.Тютюнник, Г.М. Панченко, Л.І. Засядько, ( м.Черкаси), Н.Г. Жуган (м. Городище), Л.І. Гетьман ( м. Кам’янка), Н.С. Онищенко (смт.Чорнобай), С.І Лелека (м.Умань), С.І. Заєць (м. Золотоноша).

Наступного навчального року ІІІ Всеукраїнський турнір юних економістів відбудеться у місті Черкаси. Тому гострою необхідністю постає не лише достойний прийом юних інтелектуалів з усієї України, але й достойний виступ команди Черкаської області. Відбір учнів до команди, що захищатиме честь економічної освіти Черкаської області буде здійснюватися членами журі обласного турніру, який відбудеться у середині жовтня 2007р.

Участь в обласному турнірі зобов’язані взяти усі навчальні заклади, де вивчаються поглиблено економічні дисципліни.

Умови обласного конкурсу аналогічні до Всеукраїнських турнірів.

Запитання до турніру ( їх всього 20) друкуються у фаховій економічній літературі:

  • журналі „Географія та основи економіки в школі”;

  • журналі „Економіка у школах України”.

Бажаємо успіху у підготовці та достойних конкурентів!

  • Стаття ґрунтується на рекомендаціях Міністерства освіти і науки України „Методичні рекомендації щодо викладання економіки у 2007-2008 навчальному році”

Схожі:

Завідувач центру євроінтеграції, євроатлантичної інтеграції та економічної...
С. Г. Мойсеєва, завідувач центру євроінтеграції, євроатлантичної інтеграції та економічної освіти, завідувач лабораторії природничо-математичних...
ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
Підготувала С. Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін ОІПОПП, директор Черкаського Центру економічної...
ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
Підготувала С. Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін ОІПОПП, директор Черкаського Центру економічної...
Завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін, завідувач...
...
Завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського...
С. Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
України Проект «Рівний доступ до якісної освіти в Україні»
С. Г. Мойсеєва – завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
України Проект «Рівний доступ до якісної освіти в Україні»
С. Г. Мойсеєва – завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
Завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського...
С. Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
Завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського...
С. Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
На уроках географії
Мойсеєва С. Г., завідувач лабораторією природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка