Реалізація соціокультурної змістової лінії на уроках


Скачати 335.8 Kb.
Назва Реалізація соціокультурної змістової лінії на уроках
Сторінка 1/3
Дата 15.12.2013
Розмір 335.8 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Культура > Урок
  1   2   3
Управління освіти Кременчуцької міської ради

Міський методичний кабінет

Кременчуцька загальноосвітня школа №16

Реалізація соціокультурної

змістової лінії на уроках

української мови

Складнопідрядне речення

9 клас

Троцька В. К.

учитель української мови

та літератури

вищої категорії



2008 рік

Троцька В. К. Реалізація соціокультурної змістової лінії на уроках української мови. Складнопідрядне речення.9 клас. – Кременчук, 2008. -30с.
У посібнику вміщено тексти для засвоєння соціокультурної змістової лінії на уроках української мови в 9 класі під час вивчення складнопідрядного речення. Дані тексти і завдання до них відповідають вимогам діючої програми, мають значний виховний потенціал і дібрані з урахуванням вікових особливостей учнів.

Видання розраховане на вчителів та учнів загальноосвітніх навчальних закладів.


Рецензенти:

Бордюг Л.В. – методист міського методичного кабінету

Шишко А.П. – учитель-методист української мови та літератури школи № 16

м. Кременчука

Методичний посібник розглянутий і схвалений радою міського методичного кабінету ( протокол № … від …) як перспективний педагогічний досвід.

Вступ

Суспільні, зокрема освітні функції української мови та основна мета в її вивченні полягають у формуванні національно свідомої, духовно багатої особистості, яка володіє вміннями та навичками вільно, комунікативно доцільно користуватися засобами рідної мови – її стилями, типами, жанрами в усіх видах мовленнєвої діяльності.

Важливою умовою мовленнєвого розвитку школярів є засвоєння основ національних і загальнолюдських культурних і духовних цінностей, які регулюють стосунки між поколіннями, статями, націями, сприяють естетичному і морально-естетичному розвитку особистості. Саме цьому має на меті сприяти даний посібник, у якому підібрано матеріал для реалізації соціокультурної змістової лінії на основі дібраних текстів відповідної тематики, що використовуються як дидактичний матеріал мовної і мовленнєвої змістових ліній.

3

Соціокультурна змістова лінія


Сфера відношень: «Я і українська мова та література»
Тематика тексту: «Розвиток української мови»
Мовна змістова лінія: «Складнопідрядне речення, його будова і засоби зв’язку»
Найбільша таємниця у світі
Багато є таємниць у світі, і одна з найбільших з-поміж них – мова. Здається, ми знаємо якесь слово, немовби розуміємо його. Проте все, що закладено в нього упродовж віків, нерідко не можемо повною мірою видобути. Потрібно докласти чимало зусиль, щоб заховане в слові постало перед нами в усій красі, глибині й неповторності.

З раннього дитинства і до глибокої старості людина невіддільно пов’язана з мовою. Це єдине знаряддя, що возвеличує людину над світом, робить її нездоланною в пошуках істини. Розпочинається прилучення дитини до краси рідної мови з милих бабусиних казок і материнської колискової пісні. Кожен день дає нам урок пізнання. І завжди, і скрізь наш учитель – мова.

Усі діяння наші, думи і сподівання закріплюють у слові. Слово – наше найзіркіше око, наймогутніша сила. Через слово людина пізнає те, що недоступно було б безпосередньому сприйманню. У цьому дивовижному дзеркалі відображається весь світ. У слові постають перед нашим зором сторінки давньої історії і здобутки майбутнього. Промовляють до нас високі снігові вершини гір, водоспади Америки й Африки, льодові пустелі Арктики, глибінь космосу. Стають зримими найдрібніші частинки Всесвіту.

За допомогою слова ми проникаємо в думки і почуття, які хвилювали людей за тисячоліття до нас. Також можемо звернутися до далеких нащадків і передати їм у слові найсокровенніше. Слово – найвірніший посланець з минулого в сьогодення і з сьогодення у прийдешнє. Завдяки його могутності не замулюється людський досвід. Це – схованка мудрості й невмирущості народу.

Усі захоплюються працею майстра – людини, яка віртуозно володіє відповідним знаряддям. Є і майстри слова, що досконало опанували найскладніше і найдивовижніше знаряддя – мову. Такими майстрами стають лише закохані в слово, лише ті, хто щоденно шліфує його, досягає гармонії думки й слова.
(І.Вихованець)
5

Завдання.
1. Прочитайте виразно текст, визначте його тему та мікротеми.

2. Поясніть лексичне значення слова «найсокровенніше».

3. Підберіть синоніми до слів «посланець», «прийдешнє».

4. Доберіть фразеологізми зі словом «око».

5. Визначте, які за будовою речення належать до складу

тексту.

  • Знайдіть у тексті складнопідрядні речення .

  • У кожному з них визначте граматичну основу, поставте питання від головної частини до підрядної.

  • За якими ознаками ви розрізняєте складнопідрядні речення? Визначте головні й підрядні речення .

  • Яке місце займають підрядні речення відносно головного?

  • З’ясуйте, чи можна поміняти місцями головне речення й підрядне.

  • Де при вимові складнопідрядного речення робиться пауза?

  • З’ясуйте, яку роль у головному реченні відіграють вказівні слова.

  • Визначте засоби зв’язку в складнопідрядних реченнях.

  • Поясніть, як відрізнити сполучники від сполучних слів.


Повторення вивченого
6. Поясніть правопис слова «упродовж».

7. Знайдіть пунктограми відповідно правил вживання тире між підметом і присудком, поясніть їх.
Мовна тема. Висновок
8. Яка інформація з соціокультурної теми виявилася для вас цікавою?

9. Користуючись знаннями, отриманими з соціокультурної теми, складіть діалог, застосовуючи складнопідрядні речення. Розіграйте його перед класом. Тема: «І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь».

6

Соціокультурна змістова лінія
Сфера відношень: «Я і українська мова і література»
Тематика тексту: «Розвиток української мови»
Мовна змістова лінія: «Основні види підрядних речень»
Реставрація совісті
Товариство рідної мови – це об’єднання людей, які зрозуміли, що, захищаючи мову від ерозії, а духовну культуру від обміління, вони піднімають голос проти насильства над людським розумом і над природою, борються за справедливе розв’язання соціальних, економічних і екологічних проблем. Захищаючи сьогодні українську мову, ми беремо під захист плюралізм думок і свободу їх проголошення, вільний доступ до скарбниці нашої пам’яті, виборюємо право знати екологічну ситуацію в республіці. Якщо нам болить доля української мови, ми не пройдемо байдужими спостерігачами мимо фантастичної денаціоналізації багатьох малих народів Півночі й перетворення їх одвічно оленярських територій у звалища, мертві зони; ми зрозуміємо біль захисників чистоти Ладоги й Байкалу, Севану і колишнього Аральського моря. Отже, дбати про мову – це справа совісті сучасної людини, якщо вона громадянин і патріот, а не бюрократ і обиватель.

Мова – явище суспільне. Суспільство здорове, життєздатне, коли воно складається не з безликих індивідуумів, а з громадян, патріотів своєї землі.

Патріотизм починається зі ставлення до своєї мови. Об’єктивно поняття рідної мови виступає поряд з поняттям рідного дому, батьківської хати, материнського тепла, вітчизни, тобто мова сприймається не просто як засіб комунікації і навіть не тільки як знаряддя формування думок, а значно інтимніше – як одне з головних джерел, що оживляють патріотичні почуття, як рецептор духовно-емоційного життя людини. Рідна мова є одним із головним засобів, за допомогою яких створюється соціальний механізм успадкування культури від покоління до покоління, тобто вироблення національної культурної традиції. Мова єднає між собою представників певного народу в часі і в просторі. Прилучення дитини до рідної мови – це входження її в суспільство, підключення до колективного розуму. Усвідомлення себе як людини здійснюється через мову рідних дитині людей, а тому протягом усього свого життя кожен сприймає цю першу мову в оточенні спогадів про батька й матір, братів і сестер, про рідний дім. Позбавити людину рідної мови – чи то згідно з її волею, чи всупереч й – аморально: це те ж саме, що підрізати коріння її духовності.

(В. Русанівський)
7

Завдання.
1. Прочитайте виразно текст, визначте його тему, складіть до нього простий план.

2. Поясніть значення слів «плюралізм», «денаціоналізація», «ерозія».

3. Доберіть антоніми до слів «свобода», «обиватель», «доступ».

4. Доберіть фразеологізми зі словами «совість», «коріння».

5. Знайдіть у тексті складнопідрядні речення, у кожному з них визначте граматичну основу, поставте питання від головного до підрядного.

- Укажіть вид підрядних речень у складнопідрядних, назвавши означальні, з’ясувальні, обставинні. Свій вибір обґрунтуйте.

- З’ясуйте, якими засобами з’єднується між собою головне речення із підрядним.

- Поясніть, чи мають інтонаційну завершеність прості речення в складному.

- Дослідіть особливості інтонування складнопідрядних речень.

- Поясніть, які розділові знаки ставляться між частинами складнопідрядного речення.
Повторення вивченого
6. Знайдіть у тексті орфограми відповідно до правил вживання апострофа, поясніть їх.

7. Відшукайте речення із однорідними членами, поясніть правила вживання розділових знаків при них.
Мовна тема. Висновок
8. Що нового ви дізналися з соціокультурної теми?

9. Застосовуючи знання з соціокультурної теми, складіть діалог «З чого починається патріотизм?».


8

Соціокультурна змістова лінія

Сфера відношень: «Я і національна історія і культура»

(звичаї, традиції, свята, культура взаємин)
Тематика тексту: «Україна від часів Київської Русі до сучасності»
Мовна змістова лінія: «Складнопідрядні речення з підрядними означальними»
* * *
З давніх-давен про Україну ширилась слава як про країну високої освіти й культури. І не безпідставно. Перша школа в Україні була заснована ще 1000 років тому Володимиром Великим – князем, який охрестив наш народ і нашу землю. Про освіту дбали й продовжували справу свого батька та діда князі Ярослав Мудрий і Володимир Мономах.

Найбільшого процвітання досягла освіта в Україні в XVI-XVII ст. на цей час постають значні культурні центри зі своїми школами, такі як Острог, Чернігів, Луцьк, Почаїв і багато інших, не кажучи вже про Київ і Львів.

У 1574 р. у Львові був надрукований і виданий перший «Буквар» («Азбука»). Книжка складалася з абетки, складів та зразків відмінювання. Він зберігається у бібліотеці Гарвардського університету ( США). У 1591 р. виходить «Буквар» Лаврентія Зизанія. Ним же були укладені підручники граматики та перший словник. Отже, як бачимо, ще в XVI ст. Україна мала всі необхідні шкільні книжки, з яких вивчали науки не тільки в нас, а й у всьому слов’янському світі. На цей час в Україні існували чисельні парафіяльні школи при церквах та монастирях, так звані «братські школи», які давали дуже високу освіту. Викладали в цих школах слов’янську, книжну українську, грецьку, латинську й польську мови, а також граматику, поетику риторику, філософію, арифметику, геометрію, астрономію, історію і музику.

Характерною особливістю українських братських шкіл було те, що в них навчались як сини багатих, так і сироти, вбогі, а вчителів зобов’язували любити і ставитися до всіх однаково. Це було одним із проявів гуманізму в наших школах.

Від самого початку школи в Україні підтримувало українське козацтво. Участь Запорізької Січі у створенні Києво-Могилянської колегії свідчить про активну громадянську позицію та високий рівень духовності козацтва. Це спростовує закиди деяких псевдоісториків, які поливають брудом козацтво.

У Києві 1623 року на базі Братської школи митрополит Петро Могила створив вищу школу, яка згодом одержала назву Києво-Могилянської академії. Першим ректором та професорами академії були вчителі Львівської братської школи. Академія досягла повного розвитку під опікою нашого славного гетьмана Івана Мазепи.

(З журналу )

9

Завдання.

1. Прочитайте виразно текст, визначте його тему та мікротеми, підберіть заголовок.

2. Поясніть лексичне значення слів «абетка», «шляхтянка», «псевдоісторики».

3. Доберіть синоніми до слів «неписьменний», «талановитий».

4. Доберіть фразеологізми зі словом «світ».

5. Знайдіть у тексті складнопідрядні речення з підрядними означальними, у кожному з них визначте граматичну основу, поставте питання від головного до підрядного.

- З’ясуйте смислові відношення між головним і підрядним реченнями, засоби зв’язку.

- Укажіть, до яких слів у головній частині відносяться підрядні речення і якими сполучниками чи сполучними словами з’єднуються з головною частиною.

- Знайдіть у тексті займенниково-означальне підрядне речення.

- Доведіть, чим воно близьке до підрядних означальних.

- Складіть схему 3 речення.
Повторення вивченого
6. Поясніть уживання великої букви в тексті.

7. Знайдіть у тексті пунктограми при однорідних членах речення, поясніть їх.
Мовна тема. Висновок
8. Які відомості з соціокультурної теми збагатили ваші знання?

9. Застосовуючи знання з соціокультурної теми, складіть невелику розповідь «На тернистих шляхах нації».

10

Соціокультурна змістова лінія
Сфера відношень: « Я і ми ( родина, народ, людство ) »
Тематика тексту: « Найвизначніші постаті вітчизняної та світової культури »
Мовна змістова лінія: « Складнопідрядне речення з підрядними з’ясувальними »
Геній України
Шевченко мав сильних попередників в українській літературі, але незважаючи на це, він став її справжнім основоположником. Справа не тільки в тому, що в поезії Шевченка заграла всіма тонами звучна і ніжна українська мова. Справа не тільки в тому, що Шевченко ствердив і виховав національну гідність українського народу. Справа не тільки в тому, що Шевченко нагадує своїм універсальним талантом ( він був живописцем, драматургом, прозаїком, гравером, філософом, критиком і передовсім – геніальним поетом ) таких людей, як Леонардо да Вінчі. Справа насамперед в тому, що завдяки Шевченкові українською мовою були написані твори, які мають як з естетичного, так із ідейного боку світове значення. Тут неможливо не згадати слів Франка, які найточніше визначають суть Шевченка – мислителя і творця: « Він є немов великий факел з українського воску, що світиться найяснішим і найчистішим вогнем європейського поступу… »

Ставши класиком України, Шевченко став « класиком для всіх народів » (Луї Арагон) … Шевченко зробив для української літератури те, що Пушкін для російської, Гете для німецької, Шекспір для англійської. Ні, більше. Він підніс українське письменство до рівня загальнолюдських ідеалів, і тому як представник нації, що не мала своєї державності, став символом не тільки художнього, але й політичного її суверенітету. Шевченко – одне з найбільших прав України на міжнародну повагу. У цьому праві немає жодного образливого слова для інших націй. Воно все, від початку до кінця, написане любов’ю до всіх народів, до всіх людей на Землі…

( Д. Павличко )

11

Завдання.
1. Прочитайте текст, визначте його тему. Складіть простий план.

2. Поясніть зміст словосполучення « європейського поступу ».

3. Підберіть синоніми до слів « гідність », « ідеал ».

4. Доберіть фразеологізми зі словом « небеса ».

5. Знайдіть у тексті складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними.

- Поставте питання від головної частини до підрядної.

- З’ясуйте, на питання якого другорядного члена речення відповідає підрядна частина.

- Укажіть сполучники, якими підрядна частина з’єднується з головною.

- З’ясуйте, що пояснює підрядне речення в головному.

- Поясніть, як встановлюється смисловий зв'язок між головним і підрядним реченням.

- Доведіть, чим відрізняється складнопідрядне з’ясувальне речення від означального.
Повторення вивченого
6. Знайдіть у тексті орфограми відповідно до правил вживання частки не з частинами мови.

7. Поясніть вживання лапок у поданому тесті.

Мовна тема. Висновок
8. Чим збагатилися ваші знання з соціокультурної теми?

9. Користуючись знаннями, отриманими з соціокультурної теми, складіть діалог «На кого я хотів ( хотіла б ) би бути схожим ( схожа )».

12

Соціокультурна змістова лінія

Сфера відношень: « Я і ми (родина, народ, людство)»
  1   2   3

Схожі:

Уроку
Лінії в образотворчому мистецтві: напружені, спокійні, сумні та веселі. Пряма, крива, ламана лінії
ФОРМУВАННЯ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ УЧНІВ З ВИКОРИСТАННЯМ ІНТЕРАКТИВНИХ...
Ріння іноземною мовою. Однією із складових частин комунікативної компетенції є соціокультурна компетенція, яку слід розуміти як систему...
Технологічна послідовність обробки штанів
Кожну задню половинки штанів зложити, відповідно по лінії середини виточки лицевою стороною в середину. Зметати лінії виточок
Лише той Учитель, хто живе так, як навчає
Реалізація індивідуальних та творчих здібностей учнів на уроках і в позакласній роботі з української мови та літератури: форми, методи,...
29. Опис та використання підпрограм
Реалізація базових алгоритмічних структур процедурною мовою програмування. Опис процедур та функцій процедурною мовою програмування....
Перелік дисциплін, які виносяться для вступу на освітньо-кваліфікаційний рівень магістра
П і Н-хвилеводи); в) лінії передачі поверхневих хвиль (лінія Губо, діелектричні хвилеводи, ребристі структури); г) лінії передачі...
УРОК №19 Тема уроку
Мета уроку: дати означення середньої лінії трикутника; довести теорему про властивість середньої лінії трикутника; розв'язувати задачі,...
28. Реалізація структур даних процедурною мовою програмування
Реалізація структур даних процедурною мовою програмування. Типи даних і засоби їх опису. Структури даних та їх опис. Динамічні структури...
Рецензія На посібник О. В. Комаровського
Менеджмент соціокультурної діяльності”, „Менеджмент організацій”,які вивчають дисципліну
СЕМІНАР-ТРЕНІНГ Реалізація Закону України «Про громадські об'єднання»
Укрдержреєстр запрошує Вас взяти участь у семінарі-тренінгу на тему «Реалізація Закону України «Про громадські об'єднання», що проводиться...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка