З основними методичними рекомендації складання бухгалтерської звітності підприємств. Завдання


Скачати 126.2 Kb.
Назва З основними методичними рекомендації складання бухгалтерської звітності підприємств. Завдання
Дата 21.03.2013
Розмір 126.2 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Бухгалтерія > Документи







ТЕМА 1 БУХГАЛТЕРСЬКА ЗВІТНІСТЬ

Мета вивчення: ознайомитися з основними методичними рекомендації складання бухгалтерської звітності підприємств.

Завдання: опанувати закони України, нормативну документацію, П(с)БУ, методичні рекомендації, які регулюють питання складання та подання бухгалтерської звітності.

Зміст лекції

В лекції розглядаються наступні питання:

2.1 Бухгалтерська звітність, її значення, склад

2.2 Види бухгалтерської звітності

2.3 Виправлення помилок в облікових регістрах

2.4 Технологічний процес обробки даних при комп’ютерній формі обліку. Основні принципи комп’ютерної форми обліку
2.1 Бухгалтерська звітність, її значення, склад

Згідно з Законом України „Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні” від 16 липня 1999 р. За №996 – бухгалтерський облік – це процес виявлення, вимірювання, реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про діяльність підприємства зовнішнім та внутрішнім користувачам для прийняття рішень. Бухгалтерський облік є обов’язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.

Бухгалтерський облік на підприємстві ведеться безперервно з дня реєстрації підприємства до його ліквідації. Питання організації бухгалтерського обліку на підприємстві належать до компетенції його власника (власників) або уповноваженого органу (посадової особи) відповідно до законодавства та установчих документів.

Відповідність за організацію бухгалтерського обліку та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом встановленого терміну, але не менше трьох років, несе власник (власників) або уповноважений орган (посадова особа), який здійснює керівництво підприємством відповідно до законодавства та установчих документів.

Для контролю та впорядкування оброблених даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. На підставі зведених облікових документів складається бухгалтерська звітність.

До бухгалтерської звітності висуваються наступні вимоги, наведені на рисунку 2.1.

В системі економічної інформації особливе місце займає вивчення показників бухгалтерської звітності підприємства. Аналіз звітності є важливим елементом прийняття управлінських рішень.

Бухгалтерська звітність містить в собі величезний аналітичний потенціал і може бути використана в процесі прийняття рішень як поточного, так перспективного характеру. Показники бухгалтерської звітності дають досвідченому аналітику достатньо повну інформацію про поточний фінансовий стан підприємства, можливі перспективи його розвитку.

В сучасних умовах звітність підприємства стає публічною, значно розширюється коло її користувачів. Звітність повинні вміти читати та аналізувати як фахівці, так і власники, і кредитори, і позикодавці та ін.

Бухгалтерська звітність повинна охоплювати дані за період, який дозволить найбільш повно провести аналіз діяльності підприємства та спланувати його майбутню роботу. Вона повинна задовольняти потреби управлінського персоналу в інформації, чітко розмежованій за галузями діяльності та сферою компетенції та відповідальності кожного менеджера.

Склад бухгалтерської звітності повинен відповідати трьом рівням управління (операційному, тактичному, стратегічному). На першому операційному рівні на підставі первинних облікових даних формується інформація, яка може цікавити менеджера при здійсненні оперативного планування та поточного контролю.

Вимоги до бухгалтерської звітності

Звітний період

Цілісність

Достовірність

Послідовність

Зіставленість

Оформлення

Період за який підприємство складає звітність (місяць, квартал, півріччя, дев’ять місяців, рік)

Звітність складається українською мовою, у національній валюті, підписана керівниками

Дотримання постійності в змісті і формах, ідентичність даних однакових показників у різних формах звітності

Однакові показники надаються у динаміці для аналізу їх коливання

Звітність віддзеркалює повну і достовірну інформацію про стан підприємства

Звітність містить дані про всі господарчі операції, які здійснено на підприємстві за звітний період

Рисунок 2.1 – Вимоги до бухгалтерської звітності

Узагальнення інформації у звіті за видами та напрямками діяльності відбувається на другому тактичному рівні.

Аналіз внутрішньої та зовнішньої звітності підприємства з метою розробки стратегії діяльності відбувається на найвищому стратегічному рівні.

На рисунку 2.2 приведено склад бухгалтерської звітності підприємства.

Загальний бухгалтерський звіт

Стратегічний звіт

Тактичний звіт

Операційний звіт

Висновки

Інформація

Первинні дані

Звіт про результати діяльності підприємства

Заходи з аналізу, планування, контролю

Рисунок 2.2 – Склад бухгалтерської звітності
Звіт про результати діяльності складається за кожним видом діяльності підприємства. Діяльність промислового підприємства складається з процесів придбання, виробництва та продажу.

По результатах процесу придбання складається звітність: про запаси, про кредиторську заборгованість, про виконання контрактів по збуту, матеріальні баланси тощо. Процес виробництва віддзеркалюється у звітах: про виробничу потужність, забезпеченість його матеріальними та трудовими ресурсами, про розмір незавершеного виробництва, про витрати виробництва та вихід готової продукції тощо.

Процес продажу характеризується звітністю про ринки збуту, стан розрахунків з дебіторами тощо.

На рисунку 2.3 приведена структура бухгалтерської звітності по процесах операційної діяльності підприємства.

Такі або аналогічні звіти потрібні практично на будь-якому підприємстві, тому наведений перелік звітів можна вважати стандартним. Але для вирішення конкретних завдань підприємства таких звітів може бути недостатньо.

Від змісту звітів, їх призначення та напрямків використання інформації залежить і форма складання звітності. Наприклад, якщо асортимент продукції невеликий та звіт про збут складається щоденно, в двох примірниках (перший складається для оперативного контролю, а другий – для складання бухгалтерської кореспонденції, де інформація звіту щоденно накопичується у комп’ютері), то його форма може бути довільною.

Бухгалтерська звітність





Процес виробництва

Звіт про виробничі потужності

Звіт про рівень резервних запасів

Звіт про виробництво




Процес постачання

Звіт про запаси сировини

Звіт про вимоги до сировини

Звіт про кредиторську заборгованість

Процес продажу

Звіт про запаси готової продукції

Звіт про продаж

Звіт про дебіторську заборгованість

Рисунок 2.3 - Структура бухгалтерської звітності по процесах операційної діяльності підприємства.

Якщо підприємство випускає декілька видів продукції, має багато постачальників, або облік недостатньо автоматизований, то складання звітів про збут доцільно розбити на два етапи. В цьому випадку складаються звіти про продаж за визначеною ознакою або групою ознак (наприклад, по видах продукції, місцях зберігання, покупцях тощо), а потім дані з цих довідок групуються в зведених звітах про збут.

2.2 Види бухгалтерської звітності
Різноманітність завдань, що вирішуються окремими структурними підрозділами підприємства, визначає види бухгалтерської звітності.

Бухгалтерська звітність – це система взаємопов’язаних економічних показників, що характеризує результати діяльності підрозділів за певний час (добу, місяць, квартал, рік).

В залежності від цілей управління бухгалтерська звітність поділяється на такі види:

інформаційну;

результативну про діяльність підрозділів, ділянок, робочих місць тощо;

результативну економічно-фінансову по визначених показниках діяльності.

Інформаційна звітність найчастіше складається на запит та використовується для прийняття рішень по подіях, що відбуваються.

Результативна звітність про діяльність окремих підрозділів, ділянок, робочих місць призначена для оцінки їх діяльності, забезпечує зв’язки між ними та є підставою для прийняття короткострокових управлінських рішень.

Рух робочих ресурсів, спостереження за чисельністю, кількістю явок робочих на місцях, неявками в розрізі причин, цілодобовими та внутрішніми простоями, відпрацьованими людиною або нормо-годинами проводять щоденно у табельній звітності.

Оперативне регулювання незавершеного виробництва, забезпечення контролю за наявністю та рухом деталей, напівфабрикатів, комплектуючих деталей здійснюється шляхом товарних балансів.

Формула балансу в найпростішій формі має вид:


Залишок на початок періоду


Залишок на кінець періоду


Надійшло та оброблено


Випущено з виробництва



+ = +

Використання обладнання в цехах віддзеркалюється у рапортах-звітах про обладнання за видами та причинами. За місяць ці дані узагальнюються в балансах часу роботи обладнання.

До енергобалансу включають дані про всі види енергії (газу, пару, теплоенергії, електроенергії).

З врахуванням специфіки технологічного стану, організації виробництва та управління цехами, відділами у звітності можуть бути встановлені такі показники як фондовіддача, коефіцієнт використання обладнання, трудомісткість, чисельність працюючих, ритмічність виробництва, втрати від браку тощо.

Результативна економічно-фінансова звітність по визначених показниках включає до себе інформацію трьох видів:

про фактичні результати;

про заплановані (нормативні, кошторисні) показники;

про причини відхилень фактичних від очікуваних результатів.

Форма звітності – контрольний звіт про виконання кошторису.

До бухгалтерської звітності відносяться облікові регістри: журнали та відомості, які містять узагальнені результати поточного обліку.
2.3 Виправлення помилок в облікових регістрах
В процесі складання облікових регістрів можуть траплятися помилки такого характеру:

запис невірної суми;

запис в інший рядок;

запис в іншу аналітичну позицію (статтю);

невірне перенесення підсумків операцій за місяць з одних облікових регістрів в інші;

невірне перенесення сум журналів в Головну книгу, помилки в підрахунку в ній по кожному синтетичному рахунку.

Виявлені в первинних документах чи облікових регістрах помилки повинні бути виправлені одним з таких способів:

коректурним;

додаткового запису;

способом „сторно”.

Якщо помилку було виявлено у роздроблювальних облікових регістрах, а також у поточних записах журналів (у всіх випадках до донесення підсумків в журнали), виправлення проводяться способом коректури, тобто шляхом закреслювання помилкового запису однією рискою з відповідним застереженням вірного запису.

Якщо помилку виявлено в журналі після підведення в ньому підсумків, але підсумки не були занесені до Головної книги, то виправлення шляхом коректури забороняється. Таке виправлення виконується спеціальним записом у вільному рядку нижче підсумку у відповідній графі. В залежності від характеру помилки виправлення виконується або способом червоного сторно, або способом додаткового запису.

Якщо помилку виявлено в журналі після підсумків з нього до Головної книги, то вносити виправлення в журналі забороняється. Для виправлення помилок складається окрема бухгалтерська проводка, суми якої заносяться до Головної книги окремо, на наступному рядку після рядка для звітного місяця.

Якщо помилка допущена в минулих місяцях, а виявлена в поточному, то зміни в оборотах здійснюються в журналі за поточний місяць додатковим записом або записом сторно.

Виправлення помилок обумовлюється надписом „виправлено” та підтверджується підписами осіб, що підписали цей документ, із зазначенням дати виправлення.

Спосіб додаткового запису застосовується в тих випадках, коли кореспонденція запису вірна, а сума цієї кореспонденції менша, ніж повинна бути по господарчій операції. У такому випадку на суму різниці здійснюється додатковий запис за тією ж кореспонденцією.

Помилки в облікових регістрах за минулий звітний період виправляються способом „сторно”. Цей спосіб запропоновано російським бухгалтером А.А. Беретті в 1889 році. Спосіб „сторно” передбачає віднімання помилкової суми від суми, яка проведена кореспонденцією рахунків. Такі суми записуються у регістрах червоними чорнилами. Спосіб „сторно” використовується як для виправлення помилково виконаних записів (в цьому випадку бухгалтер просто повторює попередній невірний запис червоними чорнилами, тим самим знищуючи помилковий запис, потім робить вірний запис), так і для коригування раніше виконаних записів. Наприклад, протягом поточного місяця готова продукція була оприбуткована за нормативною собівартістю, а в кінці місяця після визначення фактичної собівартості, яка виявилась нижче нормативної (тобто виникла економія затрат), робиться сторнований запис на суму економії.

При застосуванні виправлення запасів способом „сторно”, треба складати бухгалтерську довідку на суму зменшення первісної вартості.

Приклад 1. Якщо було встановлено, що матеріали списані раніше на основне виробництво, а фактично відпущено для адміністративних потреб, то операцію належить відобразити наступним чином:
Д-т Виробничі запаси К-т Д-т Виробництво К-т

Помилковий запис

  1. 12500 1) 12500

Виправлення помилки

  1. 12500 2) 12500

Правильний запис

Д-т Виробничі запаси К-т Д-т Адміністративні витрати К-т

  1. 12500 3) 12500


Метод повного «червоного сторно»

Приклад 2. Відпущено паливо для загальновиробничих потреб на суму 3000 грн. Але помилково сума відображена 3800 грн.

Д-т Паливо К-т Д-т Загальновиробничі витрати К-т

Помилковий запис

  1. 3800 1) 3800

Виправлення помилки

  1. 800 2) 800

Оборот правильного запису

3000 3000
Метод часткового «червоного сторно»
2.4 Технологічний процес обробки даних при комп’ютерній формі обліку. Основні принципи комп’ютерної форми обліку
В основу комп’ютерних форм обліку і складання звітності покладено один з головних елементів методу бухгалтерського обліку – документацію. Початкова інформація з первинних документів заноситься в пам’ять комп’ютера і за допомогою комп’ютерних програм здійснюється групування та її узагальнення.

Технічний процес обробки даних при комп’ютерній формі обліку можна поділити на три етапи. На першому етапі облікового процесу проводиться збирання і реєстрація первинних даних для обробки на комп’ютері. На другому етапі формуються масиви облікових даних на електронних носіях (журнал господарських операцій, схеми синтетичних і аналітичних рахунків, довідники аналітичних суб’єктів, постійна інформація). Одночасно здійснюється контроль процесу та обробка інформації, що записана в масивах облікових даних. Третім і заключним етапом отримання результатів за звітний період за запитом користувача або у вигляді регістрів синтетичного обліку, аналітичних таблиць, довідок з бухгалтерських рахунків.

Комп’ютерна форма бухгалтерського обліку суттєво знизила трудомісткість робіт, які виконуються по складенню звітності. В комп’ютерній системі бухгалтерського обліку забезпечується обмежений доступ як до первинної, так і систематизованої інформації шляхом введення паролів секретності, недопущення несанкціонованого доступу до інформації, що зберігається на машинних носіях На рисунку 2.4 наведено порядок ведення облікових записів при комп’ютерній формі облік.
Паперові та електронні первинні документи


Вихідна (результативна) інформація, яка необхідна користувачам

Машинограми, відеограми, діалог комп’ютер-бухгалтер, Баланс, інша звітність





Введення первинних документів в обліковий електронний регістр

Журнал господарських операцій

(Журнал – Головна книга)



Комп’ютерна програма, що забезпечує обліковий алгоритм

1с Бухгалтерія 8.0

1с Бухгалтерія 8.2

Парус

Галактика



Рисунок 2.4 - Порядок ведення облікових записів при комп’ютерній формі обліку

Схожі:

1 ПРАВОВІ ОСНОВИ РЕГУЛЮВАННЯ ФІНАНСОВОЇ ЗВІТНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ
Мета вивчення: ознайомитися з основними нормативно-законодавчими документами та методичними рекомендації складання фінансової звітності...
ТЕМА: Облік бухгалтерської звітності
Мета заняття: навчити порядку складання та подання усіх форм бухгалтерської звітності
ТЕМА: Облік бухгалтерської звітності
ТЕМА ЗАНЯТТЯ: Основні принципи побудови бухгалтерської звітності і строки подання бухгалтерської звітності
Методика аналітичних процедур при аудиті фінансової звітності хлібопекарних підприємств України
Автор аналізує різні стадії процесу хлібопечення і рекомендує аналітичні процедури аудиту від початку виробничого процесу, до складання...
ТЕМА: Облік бухгалтерської звітності
...
ЗВІТ незалежної аудиторської фірми ТОВ «АФ «ВІТА ПОШТОВА» щодо фінансової...
Примітки до річної фінансової звітності за 2012 рік. Концептуальною основою для підготовки фінансової звітності Підприємства є Національні...
Щодо повноти та достовірності фінансової звітності Товариства з обмеженою відповідальністю
Мета проведення аудиту – підтвердження правильності складання фінансової звітності Товариства та підтвердження дотримання ним нормативних...
АУДИТОРСЬКИЙ ВИСНОВОК (ЗВІТ НЕЗАЛЕЖНОГО АУДИТОРА) ЩОДО ФІНАНСОВОЇ...
Аудитори провели аудиторську перевірку фінансової та бухгалтерської звітності Товариства з обмеженою відповідальністю «НАВІУМ» станом...
1. ЗАГАЛЬНІ ВИМОГИ ДО ЗВІТНОСТІ Мета і завдання звітності. Склад...
Дисципліна “Звітність підприємства” – одна із нормативних прикладних дисциплін у підготовці спеціалістів з обліку та аудиту
ПЕРЕЛІК КОНТРОЛЮЮЧИХ ОРГАНІВ, ЩО МАЮТЬ ПРАВО ПЕРЕВІРЯТИ ПІДПРИЄМСТВО
Податки і збори (обов'язкові платежі), які справляються до бюджетів і державних цільових фондів, крім зазначених у пп. 1 3 Закону...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка