ТЕМА: Облік бухгалтерської звітності


Скачати 153.04 Kb.
Назва ТЕМА: Облік бухгалтерської звітності
Дата 02.12.2013
Розмір 153.04 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Бухгалтерія > Документи
План – конспект заняття

майстра в/н А.М. Педоренко

на ______________

ТЕМА: Облік бухгалтерської звітності

ТЕМА ЗАНЯТТЯ: Склад фінансової звітності, структура і зміст балансу

Мета заняття: навчити порядку складання та подання усіх форм бухгалтерської звітності

Матеріально-технічне забезпечення: роздатковий матеріал, калькулятори, план рахунків

Структура заняття

  1. Організаційна частина

Перевірка наявності учнів та готовності їх до практичного заняття.

  1. Вступний інструктаж

Повідомляю тему і мету заняття

Актуалізація раніше вивченого матеріалу

  1. Яка мета фінансової звітності, загальні вимоги до фінансової звітності?

Фінансова звітність — це бухгалтерська звітність, що містить інформацію про фінансовий стан, результати діяльності та рух грошових коштів підприємства за звітний період. Відповідно до ст. 1 Закону про бухгалтерський облік користувачами фінансової звітності є фізичні або юридичні особи, які потребують інформації про діяльність підприємства для прийняття рішень .

Відповідно до ст. 3 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в України» та п. 4. П(с)БО 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності» метою складання фінансової звітності є надання користувачам для прийняття рішень повної, правдивої та неупередженої інформації про фінансовий стан, результати діяльності та рух коштів підприємства.

Порядок надання фінансової звітності користувачам визначається чинним законодавством. Під час підготовки до складання та подання фінансової звітності підприємство повинне дотримуватись вимог П(с)БО, а також Порядку подання фінансової звітності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2000 р. № 419, який визначає суб’єктів подання звітності, звітний період, склад та терміни її подання. Відповідальність за складання та надання фінансової звітності несе керівництво підприємства.

  1. Хто є користувачами бухгалтерської звітності?

Фінансова звітність забезпечує інформаційні потреби користувачів щодо:

  • придбання, продажу та володіння цінними паперами;

  • участі в капіталі підприємства;

  • оцінки якості управління;

  • оцінки здатності підприємства своєчасно виконувати свої зобов’язання;

  • забезпеченості зобов’язань підприємства;

  • визначення суми дивідендів, що підлягають розподілу;

  • регулювання діяльності підприємства;

  • інших рішень.

Основними користувачами фінансової звітності є представники самого підприємства, як правило вищий управлінський персонал, контрольні органи і податкова служба, а також позабюджетні фонди, інвестори і кредитори, засновники і власники підприємства.

  1. Які основні принципи складання фінансової звітності?

Головні вимоги до звітності — це обов’язковість подання, державна регламентація, своєчасність складання і подання, простота, зрозумілість і загальна доступність, достовірність, єдність методики звітних показників, порівнянність звітних показників за різні періоди, доречність, раціональність, економічність і дійовість.

Фінансова звітність повинна містити дані про:

  • підприємство;

  • дату звітності та звітний період;

  • валюту звітності та одиницю її виміру;

  • відповідну інформацію щодо звітного та попереднього періоду;

  • облікову політику підприємства та її зміни;

  • консолідацію фінансових звітів;

  • припинення (ліквідацію) окремих видів діяльності;

  • обмеження щодо володіння активами;

  • участь у спільних підприємствах;

  • виявлені помилки минулих років та пов’язані з ними коригування;

  • переоцінку статей фінансових звітів;

  • іншу інформацію, розкриття якої передбачене відповідними Положеннями (стандартами).

  1. Пояснення нового матеріалу

Суб’єкти підприємницької діяльності згідно Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність» мають подавати різні форми фінансової звітності.

Бухгалтерська звітність – це управлінська і фінансова звітність, яка поділяється залежно від строків подання на:

  • Проміжну (місячну і квартальну);

  • Річну;

Фінансова звітність є основним джерелом інформації про майновий та фінансовий стан підприємства.

Річний фінансовий звіт складається на кінець останнього дня звітного періоду. Перед складанням фінансової звітності проводиться підготовча робота бухгалтера:

  • Вивчення нормативно-правових актів, зміни, доповнення щодо складання фінансової звітності;

  • Організація і проведення річної інвентаризації грошових коштів, матеріальних цінностей;

  • Узгодження доходів і витрат, що відносяться до звітного періоду;

  • Проведення підсумкових робіт в регістрах аналітичного обліку;

  • Складання оборотних відомостей за аналітичними рахунками;

  • Завершення записів в головній книзі;

  • Складання оборотних відомостей за синтетичними рахунками;

  • На підставі даних оборотних відомостей складається баланс встановленої форми;

  • Складається інші форми звітності. Здійснюється взаємоузгодженість показників фінансової звітності;

  • Розгляд і затвердження річної фінансової звітності;

  • Подання фінансової звітності.

Таблиця 1

Фінансова звітність підприємства

Суб’єкти

Господарювання

Складові звітності

Баланс

Звіт про фінансові результати

Звіт про рух грошових коштів

Звіт про

власний капітал

Примітки

Окремі юридичні особи — всі підприємства (крім бюджетних організацій, представництв іноземних суб’єктів господарської діяльності та суб’єктів малого підприємництва)

+

+

+

+

+

Суб’єкти малого підприємництва та представництва іноземних суб’єктів господарської діяльності

+

+








Фінансова звітність підприємств складається за такими формами:


Баланс

(форма № 1)

Звіт про фінансові результати

(форма № 2)

Звіт про рух грошових коштів

(форма № 3)

Звіт про власний капітал

(форма № 4)

Примітки

(форма № 5)

Для суб’єктів малого підприємництва та представництв іноземних суб’єктів встановлена скорочена за показниками фінансова звітність, їх звіт складається з Балансу (форма № 1—М) і Звіту про фінансові результати (форма № 2—М).

Фінансові звіти містять статті, склад і зміст яких визначаються відповідними Положеннями (стандартами). Стаття наводиться у фінансовій звітності, якщо існує ймовірність надходження або вибуття майбутніх економічних вигод, пов’язаних з цією статтею та оцінка статі може бути достовірно визначена.

За звітним періодом фінансові звіти поділяються на річні та квартальні. Звітним періодом для складання річної фінансової звітності є календарний рік. Перший звітний період новоствореного підприємства може бути меншим за 12 місяців, але не може бути більшим за 15 місяців. Звітним періодом підприємства, що ліквідується, є період з початку року, до моменту ліквідації.

Квартальна звітність складається наростаючим підсумком з початку року у складі двох форм — Балансу і Звіту про фінансові результати.

Звітність підприємства складається станом на кінець останнього дня звітного періоду. Підприємства, що мають в своєму складі виділені на окремий баланс філії, представництва, відділення та інші відособлені підрозділи, крім фінансової звітності про власні господарські операції, зобов’язані складати та подавати консолідовану фінансову звітність.

Форми фінансової звітності (крім банків) і порядок їх заповнення встановлюються Міністерством фінансів України за погодженням з Державним комітетом статистики України.

Форми фінансової звітності банків і порядок їх заповнення встановлюються Національним банком України за погодженням з Держкомстатом України.

Форми фінансової звітності бюджетних установ, органів державного казначейства України з виконанням бюджетів усіх рівнів і кошторисів видатків і порядок їх заповнення встановлюються Державним казначейством України.

Складання звітів — завершальний етап облікового процесу, тому до початку складання звітів проводиться значна підготовча робота.

Процес підготовки до складання та безпосереднього складання фінансової звітності може бути поділений на кілька етапів.

Датою подання фінансової звітності вважається день її фактичної передачі за належністю, а у разі надсилання поштою — дата одержання адресатом, зазначена на штемпелі підприємства зв’язку, що обслуговує адресата. У разі, якщо дата подання звітності припадає на неробочий день, термін подання переноситься на перший після вихідного робочий день.
основні етапи підготовки фінансової звітності

Рис. 2 Основні етапи підготовки фінансової звітності
Підприємства зобов’язані подавати фінансову звітність:

  • органам, до сфери управління яких вони належать;

  • власникам (засновникам), відповідно до установчих документів;

  • трудовим колективам на їх вимогу;

  • органам виконавчої влади та іншим користувачам, відповідно до законодавства.

Термін подання фінансової звітності встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відкриті акціонерні товариства, підприємства-емітенти облігацій, банки, довірчі товариства, валютні та фондові біржі, інвестиційні фонди, інвестиційні компанії, кредитні спілки, недержавні пенсійні фонди, страхові компанії та інші фінансові установи зобов’язані оприлюднювати річну фінансову звітність та консолідовану звітність шляхом публікації у періодичних виданнях або розповсюдження її у вигляді окремих друкованих видань.

Метою складання Балансу є надання користувачам повної, правдивої та неупередженої інформації про фінансовий стан підприємства на звітну дату.

Баланс є основним джерелом інформації про майновий і фінансовий стан підприємства, дає можливість визначити ліквідність та оборотність ресурсів, наявність власного та запозиченого капіталу, зміну дебіторської та кредиторської заборгованості. За цими даними можна визначити інвестиційну привабливість суб’єкта господарювання, наскільки є надійно і ефективно вкладати у нього інвестиції, придбавати його акції, облігації. Отримання такої інформації є необхідною умовою для прийняття обґрунтованих управлінських рішень.

Розрізняють бухгалтерські баланси таких видів: вступний, періодичний, річний, об’єднувальний, розподільчий, санований, ліквідаційний, зведений, консолідований.

Вступний баланс складають на початку діяльності підприємства. Він відображає активи і пасиви, які сформовані його засновниками на дату створення суб’єкта господарювання.

Періодичний баланс складається протягом календарного року за звітними періодами (місяць, квартал).

Річний баланс відображає фінансовий стан підприємства на кінець звітного року.

Об’єднувальний баланс складається у разі злиття кількох підприємств в єдине об’єднання на правах юридичної особи.

Розподільний баланс складається в разі реструктуризації великих підприємств, поділу їх на декілька менших за обсягом підприємств з правами юридичної особи.

Санований баланс найчастіше складається у тих випадках, коли підприємству загрожує банкрутство. Його складають із залученням незалежного аудитора ще до закінчення звітного періоду з метою показати реальний фінансовий стан підприємства.

Ліквідаційний баланс складається у разі ліквідації підприємства.

Зведений баланс складається підприємством, до складу якого входять реструктуризовані підприємства або окремі господарства, виділені на самостійний баланс.

Консолідований баланс передбачає включення до його складу всіх підприємств однієї компанії, фірми, концерну з правом юридичної особи.

Статті Балансу згруповані в розділи — три в активі Балансу та п’ять у пасиві .

В активі балансу подано розділи, у яких згруповані ресурси підприємства, що ними воно володіє на звітну дату.

У першому розділі активу Балансу відображається вартість необоротних активів: нематеріальних активів, основних засобів, капітальних інвестицій, довгострокових фінансових інвестицій та дебіторської заборгованості.

У другом у розділі активу відображається вартість оборотних активів: запасів; дебіторської заборгованості за товари, роботи і послуги; дебіторської заборгованості за розрахунками з бюджетом, за виданими авансами, з нарахованих доходів тощо; поточних фінансових інвестицій; грошових коштів та їх еквівалентів.

У третьому розділі відображаються витрати, які мали місце у попередніх звітних періодах, але належать до наступних звітних періодів.

У першому розділі пасиву вміщується інформація про власний капітал підприємства — статутний, пайовий, додатковий вкладений, резервний капітал, нерозподілений прибуток (непокритий збиток) тощо.

У другому розділі пасиву відображається вартість сформованих резервів на забезпечення наступних витрат і платежів — на виплату відпусток, додаткових пенсій, гарантійних зобов’язань, а також отримані цільові фінансування та надходження.

Власний капітал розділу І пасиву балансу характеризується такими статтями: "Статутний капітал", "Пайовий капітал", "Додатковий капітал", "Резервний капітал", "Нерозподілений капітал", "Вилучений капітал", "Нерозподілений прибуток (непокриті збитки)".

У статті "Статутний капітал" відображається зафіксована в установчих документах загальна вартість активів, які являються внеском власників (учасників) в капітал підприємства.

Додатковий капітал характеризується двома статтями. У статті "Додатковий вкладений капітал" акціонерні товариства відображають суму, на яку вартість реалізованих випущених акцій перевищує їх номінальну вартість (аналогічно розумінню "Емісійний дохід").

У статті "Інший додатковий капітал" відображають суми дооцінки необоротних активів; вартість активів, безоплатно одержаних підприємством від інших юридичних і фізичних осіб, та інший додатковий капітал.

У статті "Резервний капітал" відображають суму резервів, створених відповідно до чинного законодавства або установчих документів за рахунок нерозподіленого прибутку підприємства.

У статті "Нерозподілений прибуток (непокриті збитки)" показують суму прибутку, яка реінвестована у підприємство (або суму непокритого збитку). При цьому суму непокритого збитку наводять у дужках і віднімають при визначенні підсумку балансу.

У статті "Неоплачений капітал" відображають суму заборгованості власників (учасників) по внесках до статутного капіталу. Цю суму показують в дужках і віднімають при визначенні власного капіталу.

У статті "Вилучений капітал" господарські товариства відображають вартість акцій власної емісії (або паїв), викуплених товариством у його учасників. Суму вилученого капіталу наводять у дужках і віднімають при визначенні підсумку власного капіталу.

Отже, сума власного капіталу підприємства на звітну дату за даними розділу І пасиву балансу визначається шляхом додавання до суми статутного капіталу сум резервного і додаткового капіталу та нерозподіленого прибутку і відніманням з одержаної суми непокритого збитку, неоплаченого і вилученого капіталу.

У розділі II "Забезпечення наступних витрат і платежів" пасиву балансу відображаються нараховані у звітному періоді майбутні, витрати і платежі (витрати на оплату майбутніх відпусток працівникам, гарантійні зобов'язання тощо), величина яких на дату складання балансу може бути визначена тільки шляхом попередніх (прогнозних) оцінок, а також цільового фінансування і цільових надходжень, одержаних з бюджету та інших джерел.

У третьому розділі пасиву наводиться інформація про довгострокові зобов’язання — довгострокові кредити банків, отримані позикові кошти, заборгованість за виданими довгостроковими векселями тощо.

Розділ III "Довгострокові зобов'язання" пасиву балансу об'єднує статті:

"Довгострокові кредити банків" - відображається сума заборгованості банкам за одержані довгострокові кредити (які не є поточними зобов'язаннями);

"Інші довгострокові фінансові зобов'язання" - відображається сума довгострокової заборгованості підприємства щодо зобов'язань по залученню позикових коштів (крім кредитів банків), на які нараховуються відсотки;

"Відстрочені податкові зобов'язання" - показують суму податків на прибуток, що підлягають сплаті у майбутні періоди внаслідок тимчасової різниці між обліковим і податковим базисом оцінки;

"Інші довгострокові зобов'язання" - показують суму довгострокових зобов'язань, які не можуть бути включені до зазначених статей даного розділу.

У четвертому розділі пасиву відображається інформація про поточні зобов’язання — короткострокові кредити банків та позики, короткострокові векселі видані, кредиторська заборгованість за товари, роботи, послуги, поточні зобов’язання за розрахунками з одержаних авансів, з бюджетом, з позабюджетних платежів, зі страхування, з оплати праці та за іншими розрахунками.

У п’ятому розділі пасиву відображаються доходи майбутніх періодів — доходи, які отримані протягом поточного або попередніх звітних періодів, але які відносяться до наступних звітних періодів.

Необхідно пам’ятати, що згортання статей активів та зобов’язань є неприпустимим, крім випадків, передбачених відповідними П(С)БО. 

Звіт про фінансовий результат складається з метою надання користувачам повної, правдивої та неупередженої інформації про доходи, витрати, прибутки і збитки від господарської діяльності підприємства. В цьому звіті є слідуючи розділи:

  • фінансові результати;

  • елементи операційних витрат;

  • розрахунок показників прибутковості акцій.

Для складання цього звіту використовуються дані аналітичного обліку рахунків класу 7, 8 9.

Другий розділ звіту складається на підставу рахунків класу 8, шляхом вибірки матеріальних витрат, витрат на оплату праці, витрат на соціальні заходи, амортизацію, інших витрат.

До складу фінансової звітності також входить звіт про рух грошових коштів. Методика складання цього звіту викладена в ПСБО 4 «Звіт про рух грошових коштів». Метою складання даного звіту є надання користувачам повної, правдивої та неупередженої інформації, про зміни, що відбулися у грошових коштах та їх еквівалентах на підприємстві за звітний період.

Цей звіт складається за підсумками року і складається на підставі:

  • регістрів аналітичного обліку;

  • балансу;

  • звіту про фінансові результати.

В цьому звіті є три розділи, показники в цьому звіті записуються за звітний період (надходження і вибуття) і за попередній період.

В першому розділі записуються прибуток або збиток від звичайної діяльності до оподаткування. Суми коригування на амортизацію необоротних активів, збільшення або зменшення забезпечень, збиток або прибуток від нереалізованих курсових різниць, збиток (прибуток) від не операційної діяльності.

В цьому розділі показується зменшення або збільшення оборотних активів і витрат майбутніх періодів.

В звіті показують збільшення або зменшення поточних зобов’язань і доходів майбутніх періодів.

В звіті окремими рядками показується чистий рух коштів від звичайних і надзвичайних подій і визначають чистий рух коштів від операційної діяльності. В рядку 410 показується залишок коштів на початок року який береться із балансу. В рядку 430 показується залишок коштів на кінець року. Залишок коштів на початок і кінець року повинен відповідати показникам, що показані в балансі, рядок 230-240 Грошові кошти та еквіваленти в національній та іноземній валюті.

Підприємства за підсумками року складають звіт про власний капітал. Методика складання викладена в ПСБО 5 «Звіт про власний капітал». Метою складання звіту про власний капітал є розкриття інформації про зміни у складі власного капіталу підприємства протягом звітного періоду.

Цей звіт складається на підставі:

  • балансу підприємства;

  • звіту про фінансові результати;

  • регістрів аналітичного обліку.

Згідно закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність» до фінансової звітності включаються примітки до фінансової звітності. Примітки включають:

  • нематеріальні активи, де показується їх рух, залишок, на початок і кінець, вибуло за рік;

  • основні засоби;

  • капітальні інвестиції;

  • фінансові інвестиції;

  • доходи і витрати;

  • грошові кошти;

  • забезпечення.

Таким чином примітки до фінансової звітності, це є сукупність показників і пояснень, яке забезпечує деталізацію і обґрунтованість статей фінансової звітності, а також іншої інформації розкриття якої передбачене відповідними ПСБО.

Примітки включають три види інформації:

  • інформація про облікову політику підприємства;

  • інформація яка не наведена безпосередньо у фінансових звітах, але є обов’язковою за відповідними ПСБО;

  • інформація, що містить додатковий аналіз статей звітності для забезпечення її зрозумілості і достовірності.

Значення Приміток до фінансової звітності полягає в тому, що вони забезпечують деталізацію та обґрунтованість статей фінансової звітності.

. класифікація звітності

Рис 3 Класифікація звітності

  1. Закріплення матеріалу вступного інструктажу

  1. Склад та елементи фінансової звітності

  2. Порядок складання та подання фінансової звітності

  3. Охарактеризуйте основні етапи підготовки до складання фінансової звітності

  4. Структура і техніка складання фінансового звіту «Баланс»

  1. Самостійна робота учнів та поточний інструктаж

Занотувати (при необхідності) теоретичні відомості, виконати практичні завдання, в процесі виконання здійснити поточний індивідуальний, а при необхідності груповий інструктаж.

VI Заключний інструктаж

Перевірка робіт учнів, акцентування уваги учнів на типові помилки допущені ними, оцінювання.

Майстер в/н А.М. Педоренко

Схожі:

ТЕМА: Облік бухгалтерської звітності
ТЕМА ЗАНЯТТЯ: Основні принципи побудови бухгалтерської звітності і строки подання бухгалтерської звітності
ТЕМА: Облік бухгалтерської звітності
...
З основними методичними рекомендації складання бухгалтерської звітності підприємств. Завдання
Мета вивчення: ознайомитися з основними методичними рекомендації складання бухгалтерської звітності підприємств
ТЕМА 7: Оперативний облік надходження платежів
У 2000 році запроваджено більш досконалий програмний комплекс АІС "Облік податків і платежів", який забезпечує автоматизоване виконання...
ТЕМА: Облік господарських процесів
ТЕМА ЗАНЯТТЯ: Облік процесу реалізації продукції (робіт, послуг), синтетичний та аналітичний облік
АУДИТОРСЬКИЙ ВИСНОВОК (ЗВІТ НЕЗАЛЕЖНОГО АУДИТОРА) ЩОДО ФІНАНСОВОЇ...
Аудитори провели аудиторську перевірку фінансової та бухгалтерської звітності Товариства з обмеженою відповідальністю «НАВІУМ» станом...
ПЕРЕЛІК КОНТРОЛЮЮЧИХ ОРГАНІВ, ЩО МАЮТЬ ПРАВО ПЕРЕВІРЯТИ ПІДПРИЄМСТВО
Податки і збори (обов'язкові платежі), які справляються до бюджетів і державних цільових фондів, крім зазначених у пп. 1 3 Закону...
Персональні комп’ютери, програмне забезпечення 1С-Бухгалтерія 7,...
С-Бухгалтерія 7: створення акту на введення в експлуатацію основних засобів, розрахунок зносу основних засобів у фінансовому обліку,...
ТЕМА: Облік грошових коштів
ТЕМА ЗАНЯТТЯ: Документальне оформлення розрахункових операцій. Облік руху грошових коштів на рахунках в банку
ТЕМА: Облік грошових коштів
ТЕМА ЗАНЯТТЯ: Документальне оформлення розрахункових операцій. Облік руху грошових коштів на рахунках в банку
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка