Частина мови. Іменник. 6 клас Іменники І відміни. Однина


Скачати 84.28 Kb.
Назва Частина мови. Іменник. 6 клас Іменники І відміни. Однина
Дата 05.11.2013
Розмір 84.28 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи
Частина мови. Іменник. 6 клас

Іменники І відміни. Однина

Попереджувальні і пояснювальні диктанти

І. 1. Батьківщини ясна зоря нас веде на поля й моря. 2.Гне вітер над ставом калину, шле сонце огні на ріллю. (Сосюра) 3.Вітер в гаї нагинає лозу і тополю. (Шевченко) 4.Над Дніпровою сагою стоїть явір над водою, над водою з ялиною, з червоною калиною. (Шевченко) 5.Слава навіки Вітчизні моїй. (Сосюра) 6. Привітай же, моя ненько, моя Україно, моїх діток нерозумних, як свою дитину. (Шевченко) 7.Серце в нас одно – і шлях єдиний, тож прийми цей голос з України, братня Польще! (Рильський)
ІІ. І.Вітчизни сад і пахне, й цвітом дише. (Тичина) 2. І я учитимусь як слід, і буду вірним сином найкращої на цілий світ моєї Батьківщини. (Заболоцький) 3.Прослав ділами Батьківщину, про нас на всесвіт говори. (Тичина) 4.Ми любим Вітчизну святою любов’ю, а труд наш і є ця любов. (Сосюра) 5.І народ – не лісове озерце, а дужий океан, що все вміща в собі. (Тичина) 6. Краю мій, я люблю тебе диханням кожним, поки буду жити на землі.(Сосюра) 7. Як сонце над землею, у пісні розцвіта зоря душі моєї, Вітчизна золота. (Сосюра)
ІІІ. 1. Вітчизно! Горді ми тобою, трудом і подвигом твоїм. (Рильський) 2. Краю мій, моя ти Батьківщино! На твоїх просторах все цвіте. (Рильський) 3. Ти рости пшенице повна,- красномовна наша міць! (Тичина) 4.Україно, краю мій, пісне тополина! (Сосюра) 5. Спасибі, мамо, що навчила ти мене в житті любові й доброти, що гарне все уміла повісти про білий сад, про яблуньок сім’ю, про гомін жниць у рідному краю. (Діденко)
Словниковий диктант з граматичним завданням

Подані іменники поставити у формі родового й орудного відмінків однини; закінчення підкреслити.

Батьківщина-Батьківщини; земля, країна, доля, мрія, сім’я, книга, школа, надія, зоря.


Іменники І відміни. Множина

Попереджувальний диктант

1. Сад мій сонця повен, це пісень розмай. У гаю риштовань мій коханий край. (Сосюра) 2.Нашим пісням летіти по світу. 3. Вітчизно-мамо! Рідна! Урочисто синовню клятву ми даєм. Тобі ми щастя золоте скуєм. (Тичина) 4.Кричать сови, спить діброва, зіроньки сіяють…(Шевченко) 5.Пливуть хмарки, шумлять тополі, над димарями тане дим …(Сосюра) 6.Зеленіють по садочку черешні та вишні. (Шевченко) 7. Вся долина зеленава в квітах-зорях, в майських травах, вся долина аж медова … 8.По хвилях блакитних пливе човен прудко. (Леся Українка) 9.Вже травень засвітив стрічки каштанів білі, і йде в світах весна у рідному краю.(Сосюра)
Словниковий диктант з граматичним завданням

  1. Подані іменники записати в три колонки (тверда, мяка і мішана групи);

Закінчення підкреслити.

Пісні, мрії, сім’ї, сторінки, книжки, наші, площі, межі, троянди, черешні, груші, сливи.
Іменники ІІ відміни. Однина

Попереджувальні і пояснювальні диктанти

І. 1.Подорожуючи по Дніпру, відвідайте один з шанованих всіма куточків країни – Тарасову гору в Каневі, де поховано великого сина українського народу, геніального поета Т.Г.Шевченка. 2.Труд наш підносить Вітчизну мою, труд наш – для миру й спокою. (Сосюра) 3.Над садом золотим курличуть журавлі. (Сосюра) 4.Під ласкавим сонцем вітер ніжно віє, і дощем проміння лине по ріллю. (Сосюра) 5.Ой Кобзарю наш Тарасе, наша слава світова, ще ж душа твоя щоразу в пісні-думі ожива. (Лаг.) 6.Гарно дуже, любий друже, по весні в краю гірськім. (К.Дрок) 7.Степ донецький, край отецький, вітру посвист молодецький.( Сосюра)
ІІ. 1.Найпрекрасніше почуття – то любов до людей, вдячність до матері, батька, високе цінування дружби товариша.(Сухомлинський) 2.Люблю я море в шумний час прибою, коли воно за валом вал жене. (Сосюра) 3.Темного моря білявая хвилечка до побережного каменя горнеться. (Леся Українка) 4.Свій труд віддаєм ми на благо Вітчизни, Вітчизну ми любим трудом.(Сосюра) 5.Мова є канвою, на якій людина вишиває узори свого життя, а для письменника – знаряддям для відбиття в художніх образах своїх думок.(Панч) 6.Краю мій ти, краю, молоді лани, сині небокраї, пісня з вишини. (Сосюра) 7.Гарно жити в рідному краю.

Множина

Попереджувальний і пояснювальний диктант

І. 1.Дуже цікавим є Закарпаття – край працьовитих людей і мужніх лісорубів, досвідчених виноградарів і тваринників, майстрів червонодеревників, вишивальниць, різьбярів по дереву. 2.Тихесенько вітер віє, степи, лани мріють, між ярами над ставами верби зеленіють. (Шевченко) 3.Над полями золотими вітер ніжно повива. (Сосюра) 4.Повільно пливуть мимо човна порослі осиками і кущами верболозу береги Дніпра. 5.Вітчизни рідної чудесний сад плодами одвиса… (Тичина) 6.Одгриміли гармати давно на полях золотих України.(Сосюра) 7. Ми йдемо на ланах Батьківщини, ми – господарі вільної землі.(Сосюра)
Контрольний диктант

Є міста, яким судилася скромна доля; є й такі міста, слава яких живе у віках. Певно, не знайти на землі куточка, де б люди не чули про Київ.

І до Києва ідуть гості! Різними дорогами прибувають вони. Їдуть поїздами й автобусами, летять бистрокрилими лайнерами, мчать автомобілями… Звичайно, небагато побачили з вікна вагона чи з ілюмінатора літака. Та й крізь них перед зором кожного відкривається чарівна картина.

А яку ж приємність обіцяє ближче знайомство! Ступіть на землю Києва, пройдіть широкими вулицями і площами, гляньте з високої кручі на величну ріку, вдихніть на повні груди духмяний аромат бульварів і садів, - і ви мовите не одне добре слово про місто Київ. (З журналу), (110 слів).
Іменники ІІІ відміни. Однина

Попереджувальні і пояснювальні диктанти

І. 1.І ти, як високої творчості вияв, ти, земле моя, на весь світ гомони.(Тичина) 2. Я так люблю тебе, мій краю, і в горі й радості люблю. (Сосюра) 3.Ми любим Вітчизну свою любов’ю, а труд наш є ця любов. (Сосюра) 4.Донеччино мила, колиска труда, ти сталлю гримиш під землею.(Сосюра) 5.І де б я не був за далекою даллю, тебе ж Україно, завжди пізнаю: гримиш літаками і світишся сталлю, і радуєш листям у темнім гаю.(Мол.)
ІІ. 1.То голос матері моєї, Вкраїни голос дорогий.(Сосюра) 2.Мільйони людей замучили фашисти на тимчасово окупованій Україні, умертвили в таборах смерті, заживо поховали в протитанкових ровах під Керчю і Львовом. 3.Батьківщино-мати, ти така, як день! Як же не співати радісних пісень!(Сосюра) 4.Сонце, квіти, далі і весна, весна… Більше не в печалі рідна сторона. (Сосюра)
Словниковий диктант

Відданістю, відповідальністю, вірністю, величністю, впевненістю, гідністю, гордістю, доблестю, досконалістю, завзятістю, запальністю, допитливістю, людяністю, мудрістю, мужністю, майстерністю, ніжністю, напруженістю, приємністю, працьовитістю, переконаністю, радістю, сердечністю, співучістю, сміливістю, справедливістю, сумлінністю, свідомістю, скромністю, творчістю, чарівністю.

Диктант-завдання

Утворити від поданих іменників форму родового й орудного відмінків однини.

Мудрість-мудрості, радість, сміливість, легкість, швидкість, цікавість, мужність, гордість, щирість, відважність, сучасність.
Іменники ІV відміни

Пояснювальний диктант

1.Ми читаємо з картини: яке глибоке щастя – жити, бути гідним імені людини, Україну свою любить.(Рильський) 2.У нашім краї на землі нічого кращого немає, як тая мати молодая з своїм дитяточком малим.(Шевченко)

Відмінювання іменників, що вживаються тільки у множині

Пояснювальний диктант

І. 1.З моря по Карпати, ще й по синь-Дунай устає у щасті наш любий край. 2.Ще йшла під Альпами війна, а над Карпатами весна життя нового розцвітала.(Воронько) 3.Ось і село Мар’янське зосталось позаду. А незабаром над шляхом з’явились високі, густі верби, що наче утворили ворота.
ІІ. 1.переборювання труднощів загартовує людину. Той, хто переборов труднощі, подібний до альпініста, який здолав вершину. (Сухомлинський) 2. Народна пісня – то ж вона усій землі окраса, вона, як сонце, вирина у творчості Тараса, вона, як пахощі суцвіть, Лисенка музику живить.(Рильський) 3.Щось святкове, благодатне, до болю знайоме і тепле спадає разом з піснею, тихими сутінками на задумливу весну. (Збанацький) 4.Хитрощами не довго проживеш. (Народна творчість)
Словниковий диктант

Відносини, заздрощі, Карпати, Лубни, пестощі, Прилуки, походеньки, посиденьки, Ромни, Суми, Хитрощі, Черкаси, гордощі, труднощі, пестощі.
Попереджувальний диктант

1.Київ радісно шумить над шахтами метро.(Сосюра) 2.Хтось на вербі у стилю рококо вінок заплітав.(Тичина) 3.Ідуть шахтарки по шосе, і жарти й сміх.(Сосюра)
Контрольний диктант

Дівчина сиділа на обніжку, на зеленій траві, та плела вінок з ромену, сокирок, трав’янок і других польових квіток, що тут же недалеко на луці розстилались чудовим цвітним килимом, напували пахощами повітря. Вона сиділа спиною до того місця, звідкіля підкрався Чіпка. Кругом неї обсипано було квітками, натрушено травою; повна фартушина того польового добра розстилалась на колінах. Дівчина знай опускала туди то одну, то другу руку, витягала квіточку по квіточці, відбирала один колір до другого, сплітала докупи, перев’язуючи гнучкими Петровими батогами. Одначе робота ця забрала не всі її думки і дівчина стиха співала…

Тихенький подихав вітер, шевелив її невеличкими чорними кучерями, що повибивались на висках з товстої та довгої коси, маяв червоною широкою стежкою, заплетеною в косу і розносив по полю журливу пісню. (Панас Мирний) (120 слів)
Написання НЕ з іменниками

Попереджувальний і пояснювальний диктант

1.Одесо, повносонячна Одесо! Життя в тобі – це не озерне плесо, не холодок під деревом, не тінь, - а моря буреного широчінь.(Тичина) 2.Нашій державі потрібні не неуки, а вчені люди.(Донченко) 3.Давно те діялось; в неволі і ріс, і мучився Тарас, і на недолюдків – на звірів, як меч, він слово піднімав.(Гончар) 4.Несила малому Грицеві запам’ятати все, про що співав кобзар.(Ляшенко)


Словниковий диктант

Неакуратність, невгамовність, невимогливість, невіглас, невіра, невміння, невтомність, недбальство, недовір’я, недотепа, недоук, недоучка, недруг, нездара, незламність, нелюд, немилосердя, неміч, непослух, неправда, неправота, непошана, неприязнь, нероба, нерозторопність, несила, нескладність, неточність, неуважність, неук, нечепура.
Диктант з коментуванням

Прислів’я та приказки

1.Вчення – світ, а невчення – тьма. 2.Знання – не сонце, а світить. 3.Вчений іде, а неук слідом спотикається. 4.Нам знання потрібні не для знань, а для праці та переконань. 5.Незнайко на печі лежить, а знайко по дорозі біжить. 6.Не штука провчити, а штука навчити.
Диктант-переклад

Количество знаний, которое накопило сейчас человечество – это относится ко всем наукам, - очень велико. Со временем оно будет неимоверно быстро расти. Поэтому в школе очень важно усвоить основы той или иной науки, отлично изучить школьный курс. Абсолютно необходимо научиться еще в школе самостоятельно размышлять и рассуждать.

Все основные законы природы добываются опытом. При проведении даже самого простого опыта всегда возникают вопросы, которые нужно обдумать, на которые нужно получить ответ. Это и есть лучший способ приучить себя самостоятельно мыслить.
Повторення теми „Відмінювання іменників”

Диктант з граматичним завданням

Визначити відміну і відмінок кожного з іменників, пояснити правопис закінчень

Буду я навчатись мови золотої

Буду я навчатись мови золотої у трави-веснянки, у гори крутої, в потічка веселого, що постане річкою, в пагінця зеленого, що зросте смерічкою. Буду я навчатися мови-блискавиці в клекоті гарячім кованої криці, в корневищі пружному ниви колискової, в леготі шовковому пісні колискової: щоб людському щастю дбанок свій надбати, щоб раділа з мене Україна-мати, щоб не знався з кривдою, не хиливсь під скрутою, в гніві - бився блисками, а в любові - рутою! (Малишко)


Диктант на тему „Перевіряю себе”

1.Ми завжди будемо з почуттям глибокої вдячності зберігати імена безсмертних героїв, які віддали життя за свободу нашої Батьківщини.

2.Відважно зустрів Київ до зубів озброєного ворога. Проти вишколених фашистами головорізів на смерть стояли наші військові підрозділи. Пліч-о-пліч з ними рідне місто захищали тисячі й тисячі робітників і службовців, що стали солдатами-ополченцями.(Ю.Збанацький)

Схожі:

Урок української мови. 3 клас Загальне поняття про іменник. Іменники,...
Тема: загальне поняття про іменник. Іменники, що означають назви істот та неістот
Тема. Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки,...
...
Повторення і закріплення знань по темі „Іменник
Формувати вміння розпізнавати іменники серед інших частин мови. Відмінювати іменники, визначати рід, число, ставити іменники у початкову...
Іменник як частина мови: загальне значення
...
Тема. Відмінювання іменників. Поділ іменників на відміни Мета уроку:...
Світ прекрасний навколо тебе – Сонце ясне і синє небо, Птахи і звірі, гори і ріки Нехай він буде таким навіки. Нехай людина добро...
Правопис незмінюваних іменників. Відмінювання іменників, що мають форму лише множини Мета
И знання учнів про іменник як частину мови, з’ясувати правопис незмінюваних іменників, а також особливості відмінювання іменників,...
Поняття про іменник. Лексико-граматичні розряди іменників: а іменники...
Ковтюх С. Л. Репетитор (як навчитися грамотно писати) : навч пос. – 2-е вид., випр. і допов. – К. «ВД «Професіонал», 2007. – 592...
Загальне поняття про іменник. Іменники. Що означають
Водночас відбувається еволю­ція змісту, форм і методів навчання, яка спонукає до впровадження новітніх технологій. Серед них найперспективнішою...
До уроку всі готові?
Мета. Формувати в учнів уміння розрізняти назви істот і неістот; ознайомити з новими термінами «власні іменники», «загальні іменники»;...
6 клас Тема. Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні Мета
Обладнання: Таблиці “Прикметник як частина мови“, “Групи прикметників зазначенням” алгоритм, індивідуальні диференційовані картки,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка