Урок №4 за підручником Л. Г. Петерсон „ Математика. 3 клас. 1 частина.”


Скачати 0.52 Mb.
Назва Урок №4 за підручником Л. Г. Петерсон „ Математика. 3 клас. 1 частина.”
Сторінка 1/5
Дата 24.12.2013
Розмір 0.52 Mb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Біологія > Урок
  1   2   3   4   5
Урок № 4 за підручником Л.Г. Петерсон

Математика. 3 клас. 1 частина.”
Тема: Належність елемента множині. Діаграма Венна. Знаки і .
Мета:

  1. Познайомити учнів з графічним зображенням множини – діаграмою Венна.

  2. Навчити використовувати знаки і на позначення належності елемента множини.

  3. Повторити властивості множини, способи задання множини, позначення елементів множини.

  4. Розвивати навички усних і письмових обчислень, уміння розв’язувати задачі на повторення.


Обладнання: схеми по темі „Множина”, зображення Чебурашки, картки з зображенням тварин та чисел, записи прикладів на дошці для усних вправ.
Хід уроку:

І. Самовизначення до навчальної діяльності.

1. Бесіда про зоопарк. На дошці картки з числами, накреслена замкнена крива лінія, зверху надпис „Zoo”.

  • Діти, хто з вас відвідував вже зоопарк?

  • Назвіть одним словом його мешканців? (Тварини.)

  • Як математичною мовою назвати тварин, які зібрані разом? (Множина тварин.)

  • Сьогодні ми з вами влаштуємо прогулянку по зоопарку, повторимо тему „Множини”, а також дізнаєтеся дещо нове.


ІІ. Актуалізація знань та затруднення в індивідуальній діяльності.
1.Тренування навичок усних обчислень та уміння записувати речення за допомогою символів.

а) Перерахуйте тварин, яких ви бачили в зоопарку.
б) Математичний диктант з наступною фронтальною перевіркою (на картках-відповідях – зображення тварин). Учні записують речення математичною мовою (математичними символами):

  • число 25 взяли як доданок 10 разів (25 · 10);

  • зменшуване 72, від’ємник 34 (72 - 34);

  • задумане число збільшили в 5 разів й отримали 55 (х · 5 = 55).

  • Обчисліть усно значення першого виразу. Яка вийшла відповідь? (250.)

  • Виберіть картку з цим числом.

  • Хто зображений на зворотній стороні картки? (Мавпочка.)

  • Запросимо її жити в нашому зоопарку.(Картка з зображенням мавпочки розміщується в тій частині дошці, де обведено територію зоопарку.)

  • Аналогічно опрацювати вираз 72 – 34 та рівняння х · 5 = 55.

Таким чином зоопарк заселяється тваринами: мавпочкою, жирафою та тигром. На дошці залишається картка з числом 375.

  • Зверніть увагу на картку, яка залишилася. Яке число записано на ній? (357.)

  • Розкажіть про це число все, що знаєте? (Це трицифрове число, непарне, записано цифрами 3,5,7.)

  • Подивіться, хто зображений на зворотній стороні цієї картки? (Чебурашка.)

  • Чи живе Чебурашка в зоопарку? (Ні. Це казковий персонаж, якого придумав Е.Успенський.)

Картка з зображенням Чебурашки залишається поза зоопарком.
2. Повторення способів задання множини переліченням елементів.


  • Запишіть множину тварин, які живуть в нашому зоопарку. Як це зробити?

  • (У фігурних дужках перелічити елементи множини.)

  • Зручно записувати елементи словами? (Ні.)

  • А як зручно? (Замінити слова окремими буквами, наприклад: мавпочка – м, жираф – ж, а тигр – т.)

  • Треба дати ім’я множині? (Так.)

  • Домовимося назвати множину латинською літерою Z – перша буква англійського слова ZOO.

  • Запишіть множину Z переліченням її елементів. ( Z = {ж, т, м})


3. Повторення основних властивостей множини.


  • У кого є інший варіант запису цієї множини?

  • Елементи в множині повторюються? (Ні, всі елементи різні.)

  • Назвіть основні властивості множини. (Всі елементи зібрані разом, жоден з них не повторюється, а порядок запису елементів не важливий.)



4. Уточнення уявлень про замкнені та незамкнені лінії.


  • Давайте посадимо дерево, прокладемо стежку в нашому зоопарку.

  • Чим відрізняються лінія-межа від ліній-стежок? (Перша – замкнена, а інші – незамкнені.)

  • Яка лінія називається замкненою? (Лінія, у якої початок і кінець співпадають.)


5. Схематичне зображення множини.


  • Зобразіть схематично в зошитах множину Z. Для цього елементи множини, які позначені рядковими буквами (ж, т, м) треба розташувати на малюнку. Порядок розташування значення має? (Ні.)

m



treeм

ж



  • Як показати, що тварин зібрали разом, тобто вони утворюють множину? (Самий зручний спосіб – парканчиком, замкненою лінією.)

  • Ми отримали схему нашого зоопарку. Давайте перевіримо, чи відображені на ній властивості множини? (Так, елементи зібрані разом, повторень немає, порядок розташування не важливий.)

  • Графічне зображення множини, з яким ви познайомилися, придумав англійський вчений – математик Джон Венн, тому ці схеми називають діаграмами Венна.


6. Введення терміна „належить.”


  • Чи буде т елементом множини Z? (Так.)

  • Дайте повну відповідь. (Тигр являється елементом множини Z.)

  • Чи є м елементом множини Z? (Так.)

  • Дайте повну відповідь. ( Мавпочка являється елементом множини Z.)

  • Чи являється т елементом множини Z? (Так.)

  • Дайте повну відповідь. ( Жирафа являється елементом множини Z.)

  • Яка частина у реченнях-відповідях є спільною? (Являється елементом.)

  • Чим користуються в математиці для запису речень? (Термінами, знаками.)

  • В даному випадку замість виразу „являється елементом” кажуть „належить”.

  • Спробуйте самостійно за 1 хв. записати всі твердження, про які йшла мова.


ІІІ. Постановка проблеми. Повідомлення теми уроку.

  • Яке завдання виконували? (Записували речення...)

  • Чому не встигли? (Дуже довгі речення.)

  • Що ж тепер робити? Що допоможе зекономити час? (Придумати короткий запис.)

  • Яке слово на вашу думку можна замінити знаком? (Слово „належить”.)

  • Яку мету ставимо перед собою? (Дізнатися, яким знаком позначається слово „належить” і навчитися записувати математичною мовою речення: „Елемент належить множині”.)

  • Так і запишемо тему нашого уроку: „Належність елемента множині. Діаграма Венна. Знак ”.


Фізкультхвилинка.
ІV. Фіксація нових знань.

1. Знаки і .

а) Діти знайомляться із знаками і , та записують речення, використовуючи знаки і .(теоретичний матеріал на с. 12.)
б) Записування речень про належність елемента множині за допомогою знаків.

  • Запишіть за допомогою нових знаків речення про те, що мавпочка, тигр та жирафа належать множині Z. Завдання слід виконати за 30 секунд.

  • Діти, ви виконали завдання значно швидше! Ви молодці!

  • Дайте відповідь, чи належить нашій множині Z білий ведмідь? (Ні, білий ведмідь не належить множині Z.)

  • Як записати це речення? (в Z.)


V. Первинне закріплення.

1. Робота з підручником за № 1 на с. 12. Фронтальна робота.
2. Завдання № 2, 3 на с. 12 - 13.

Технологія „Робота в парах”. Один учень працює біля дошки.
VІ. Самоконтроль з самоперевіркою по еталону.

1. Самостійна робота з наступною самоперевіркою за зразком на дошці за № 4, 5 на с. 13.

  • Які були затруднення?

  • Скажіть, чому дехто припустив у роботі помилки? (Був неуважним; не зовсім зрозумів тему...)

  • Виправте помилки за зразком, поданим на дошці.


VІІ. Включення в систему знань та повторення.

1. Тренування у схематичному зображенні множин за допомогою діаграми Венна.
а) Колективна робота з коментуванням за № 6 на с. 13.

  • Побудуємо діаграму множини А. Для цього обведемо дівчаток із м’ячиками замкненою лінією.

  • Побудуємо діаграму множини В. Для цього обведемо дівчаток із квітками замкненою лінією.

  • Скільки дівчат належить множині А, але не належить множині В? (4.)

  • Скільки дівчаток належить множині В, але не належить множині А? (3.)

  • Скільки спільних елементів мають множини А та В? (Одна дівчинка з м’ячиком та квіткою.)

  • Хто може показати за допомогою схеми?

  • Який елемент знаходиться у спільній частині множин А та В? (Дівчинка з м’ячиком та квіткою)


2. Вправа „Ланцюжок” для розвитку навички усних обчислень.
На дошці записані приклади, які діти обчислюють і проговорюють по черзі – „ланцюжком”.

37 ∙ 2 = 74 62 ∙ 10 = 620 58 : 2 = 29

5 ∙ 18 = 90 200 ∙ 3 = 600 72 : 4 = 36
3. Самостійна робота з наступною фронтальною перевіркою, фіксуючи відповідні вирази на дошці. Робота в зошиті за № 9 на с. 14.
1) а + а ∙ 9; 2) b + (b – 2); 3) c – c : 7; 4) d – n ∙ 8; 5) a ∙ 3 + b ∙ 5.
VІІІ. Рефлексія навчальної діяльності на уроці.
а) Підсумкова бесіда

  • Назвіть тему нашого уроку. (Належність елемента множині. Діаграма Венна. Знаки і .)

  • Як схематично позначаються множини? (За допомогою діаграми Венна, замкненою кривою лінією.)

  • Що показує діаграма Венна? (Елементи, які розташовані в середині замкненої лінії, належить множині. Елементи, які розташовані зовні цієї лінії, не належить даній множині.)

  • Які герої нашого уроку допомагали нам в цьому розібратися? (Мешканці зоопарку.)

  • Як вам подобається більше задавати множини? (Переліченням, за допомогою схеми, спільними властивостями.)


б) Оцінювання учнями своєї роботи на уроці.

  • Дайте оцінку своєї роботи на уроці на „східцях успіху”.



Учні позначають знаком „ + ” ту сходинку на „східцях”, на якій вони опинилися в кінці уроку.
( Перша сходинка – багато чого не зрозумів і залишилися питання;

друга сходинка – під час роботи було багато труднощів;

третя сходинка – багато чого зрозумів, але були помилки;

четверта сходинка – труднощі подолано.)



  • Якщо залишилися затруднення, як будемо працювати далі? (Повернемося до тих завдань, які викликали затруднення і намагатимемося подолати труднощі. )



Домашнє завдання: № 5 (задача), № 10 (знайти значення виразів за алгоритмом, заповнити таблицю, пояснити, що означає це слово.)

Урок № 6 за підручником Л.Г. Петерсон

Математика. 3 клас. 1 частина”
Тема. Підмножина як частина множини. Знаки і .

Частинні випадки А А, Ø А.

Мета:

  1. Увести поняття підмножини як частини, навчити використовувати знаки і .

  2. Розглянути частинні випадки АА, Ø А.

  3. Повторити задання множин різними способами та його графічним зображенням за допомогою діаграми Венна.

  4. Опрацьовувати обчислювальні навички, уміння порівнювати вирази, розв’язувати задачі на повторення.


Обладнання: демонстраційний матеріал: геометричні фігури, картки з числами, конверти для кожного учня з карткою № 1(див. додаток)
Хід уроку

І. Самовизначення до уроку.

- Якій темі були присвячені попередні уроки математики? (Тема „Множини”.)

- Вам подобається працювати з множинами?

- Тоді присвятимо наш урок поглибленню знань про множини. – Поверніться обличчям один до одного, посміхніться й побажайте успіхів.

(Діти повертаються один до одного обличчям, хлопають у долоні й кажуть: „Бажаю успіхів!”)

ІІ. Актуалізація уявлень про множини, способи задання множин, діаграму Венна, знаки і .

а) Робота з демонстраційним матеріалом.
На дошці геометричні фігури і картки з числами (на магнітах)



  • Перед вами математичні об’єкти. На які групи їх можна розбити? (На геометричні фігури й числа.)

  • Назвіть об’єкти 1-ої й 2-ої групи. (1 група – прямокутник, квадрат, трикутник, п’ятикутник, шестикутник; 2 група – числа: 21, 28, 7, 14.)

  • Учні називають – учитель розбиває на групи.

  • У кожного учня на парті конверт з карткою № 1:


Картка № 1




  • Відкрийте конверт та дістаньте картку. Перед вами подібні фігури.

  • Задайте загальною властивістю множину фігур, які ви назвали. (Множина багатокутників.)

  • Тут знаходяться всі многокутники? (Ні, тільки ті, які розташовані на дошці.)

  • Яка загальна властивість належить множині чисел, які ви назвали? (Числа, кратні 7.)

  • Число 35 кратне 7? (Так.)

  • Воно належить цій множині? (Ні.)

  • Тут записані всі числа, кратні 7? (Ні. Тільки в межах 30.)

  • Як зобразити дані множини за допомогою графіку? (Обвести замкненою лінією, за допомогою діаграми Венна.)

  • Виконайте це завдання на картках..

  • Один учень працює біля дошки.

  • Позначимо множину геометричних фігур буквою F, а множину чисел, в межах 30, кратних 7 – буквою N.

  • Чи належить трикутник множині F? (Так.)

  • Чи є число 8 елементом множини N? (Ні.)

  • Зробіть записи. ( F, 8 N.)


б) Актуалізація поняття „частина”.

Учитель підкреслює кольоровою крейдою прямокутник у множині F.

  • Яка властивість належить підкресленому елементу у множині F? (Чотирикутник.)

  • Чи є в множині F інші елементи з такою самою властивістю? (Так. Це квадрат.)

  • Чи всі елементи цієї множини мають таку властивість? (Ні.)

  • Отже, в множині багатокутників на дошці є чотирикутники. Чи можна сказати, що виділені елементи – це частина даної множини? (Так.)

  • Підкресліть їх у себе в картках.

  • Зверніть увагу на множину N.

  • Назвіть числа, які є в межах 30 кратні 7, ще й мають спільну властивість? (14 і 28 – парні, або 7 і 21 – непарні, або 14, 21. 28 – двоцифрові, а 7 – одноцифрове.)

  • Так. Ви маєте рацію. Але домовимось підкреслити всі парні числа цієї множини – числа 14 і 28.

  • Чи можна сказати, що виділені елементи є частиною множини N? (Так.)

  • Що є спільним у цих двох множинах? (У цих множинах виділені елементи за якоюсь властивістю. Ці елементи є частиною множин.)

  • Чи можна сказати, що елементи, які є частиною множини, утворюють множину? (Так.)

  • Доведіть: чи є у виділеної частини властивості множини? (Так. Всі елементи зібрані разом, елементи не повторюються, а порядок елементів може бути будь-яким.)


в) Фіксація недостатності знань (невміння графічно зобразити множину, яка є частиною іншої множини.)

  • Ми з вами працювали з конкретними множинами. А тепер зобразіть, будь ласка, за допомогою графіка загальний випадок: „Множина А є частиною множини В”.

  • У кого який є варіант?


ІІІ. Постановка проблеми.

  • Яке завдання виконували? (Намагалися зобразити за допомогою діаграми Венна, що множина А є частиною множини В.)

  • Чим відрізняється це завдання від попереднього? (Раніше ми будували діаграму тільки для одної множини.)

  • Яке виникло затруднення? (Не вміємо показати на діаграмі частину множини.)

  • Це і буде метою нашого уроку. Сформулюйте її. (Навчитися показувати на діаграмі частину множини.)

  • В математиці частину множини називають „підмножиною”.

  • А вам відомо, як позначається підмножина? (Ні.)

  • Тоді сформулюйте мету уроку з уточненням. (Навчитися показувати на діаграмі підмножину й дізнатися, як вона позначається.)

  • А тепер сформулюйте тему уроку. („Підмножина. Знаки підмножини”.)


ІV. Проектування та фіксація нового знання.

  1. Робота з діаграмами.

  • Отже, розгляньте ще раз подані множини.

  • Чи належить кожний підкреслений елемент множині? (Так.)

  • В теорії множин частину множини називають підмножиною.

  • Підмножина є множиною? (Так.)

  • Як ми графічно зображуємо множину? (Замкненою лінією.)

  • Зобразіть на своїх картках графічно підмножину. Діти обводять замкненою лінією підмножину на своїх картках.

  • За якої умови можна сказати, що множина є підмножиною? (Якщо кожний елемент виділеної підмножини належить множині.)




  1. Знайомство з правилом й знаками і на с. 18 зошита № 1.




  • А тепер складемо схему для загального випадку: множина А є підмножиною множини В.



В

А



  • Як записати за допомогою знаку, що множина А є підмножиною множини В?

  • За допомогою знака „” – „є підмножиною” робимо запис:

А В”.

  • Якщо в множині А є елементи, які не належать множині В, графічно ці множини можна зобразити так:




В

А


  • Якщо множина А не є підмножиною В, використовують знак: („не належить”) і записуємо: А В.

  • Якщо елементи множини А не належать множині В, графічно це можна зобразити так:



В

А



  • Аяк записати це за допомогою знака „не є підмножиною”?

В.)
Фізкультхвилинка


  1. Робота в зошитах з друкованою основою.

Фронтальна робота за № 1 на с. 18.

  • Якою літерою позначена множина всіх звірів? (Буквою В.)

  • У множині В виділено частину множини – зайці.

  • Чи кожний заєць є твариною? (Так.)

  • Чи всяка тварина є заєць? (Ні.)


V. Первинне закріплення.

  1. Завдання № 2 на с.18 в парах з коментуванням за алгоритмом.

а) № 2 (а) виконується фронтально:

  • М – множина грибів, С – множина їстівних грибів.

  • Чи кожний їстівний гриб множини С належить множині всіх грибів? (Так.)

  • Який висновок можна зробити? (Множина С є підмножиною множини М: С М)

б) № 2 (б, в, г) – аналогічно виконується за алгоритмом:

Технологія „Робота в парах”.



  1. Завдання № 3 (б) на с. 19.

  • Розгляньте множини F і K.

  • Чи кожний елемент множини F належить множині K? (Так.)

  • Зробіть висновок. (Множина F є підмножиною K: F K.)

  • Розгляньте множини E і K, що про них можна сказати? (Елементи множини E не належать множині K.)

  • Зробіть висновок. (Множина E не є підмножиною K.)




  1. Завдання № 4 (а) на с. 19 з коментуванням.

  • Кожний елемент множини учнів школи, що вивчають німецьку мову, – В є елементом множини учнів школи – С. Це означає, що множина В є підмножиною множини С.

  • Молодці! Ви чудово виконали це завдання.


VІ. Самоконтроль із самоперевіркою за еталоном.

  1. Завдання № 3 (а), с. 19; № 4 (б), с. 19

  • Перевірте свої вміння застосовувати на практиці нові знання.

  1. Самоперевірка по еталону:


Еталон для самоперевірки самостійної роботи

№ 3 (а), с. 19.

Р Кожний елемент множини М є

елементом множини Р.

М

М Р
№ 4 (б), с. 19.




D Кожний елемент множини є

Е елементом множини D.

E D


  • У кого виникли затруднення?

  • Чому?

  • На що слід звернути увагу?

  • Поставте знак „?” та виправте помилки.

  • Поставте знак „+”, якщо ви все виконали вірно.


VІІ. Включення в систему знань і повторення.

  1. Самостійне виконання № 6, с. 19. Один учень виконує на дошці з коментуванням.

- Які елементи належать множині М, множині К?

-Яка з множин М = {a; b; ; ; +} і К ={ b; } є підмножиною іншої множини? (К М.)

- Доведіть. (Кожний елемент множини К є підмножиною множини М.)

- Позначте на діаграмі Венна елементи множин М та К. (К М => діаграма множини К знаходиться всередині діаграми множини М.)



  1. Розв’язування задач № 9, с 20.

  • Прочитайте задачу № 9 ( а). (Діти читають умову задачі.)

  • Повторіть запитання, на яке треба відповісти в задачі. (У скільки разів одноповерхових будинків більше, ніж двоповерхових?)

  • Як дізнатися, у скільки разів одне число більше від іншого? (...)

Аналіз задачі:

а) Відомо... Треба знайти...

  • Щоб дізнатися, у скільки разів одноповерхових будинків більше, ніж двоповерхових , треба кількість одноповерхових будинків поділити на кількість двоповерхових (за правилом кратного порівняння). (18 : 3 = 6 (раз).

  • Щоб дізнатися, скільки квартир у двох будинках, треба скласти кількість квартир першого й другого будинків. (Знаходимо ціле.)

б) Відомо... Треба знайти...

  • Кількість квартир першого будинку відома – 10. Щоб знайти кількість квартир другого будинку, треба 10 · 5. (Якщо у першому будинку у 5 разів менше квартир, ніж у першому, значить у другому будинку у 5 разів більше квартир, ніж у першому. Знаходимо більше число.)

  • Потім складаємо 10 із числом, яке отримали в першій дії й дамо відповідь на запитання задачі. (10 + 10 · 5 = 60 (кв.))


в) і г) розв’язуються фронтально.

Розв’язання:

а) 18 : 3 = 6 (раз); в) 6 · 7 – 4 · 9 = 6 (кв.);

б) 10 + 10 · 5 = 60 (кв.); г) 56 – 56 : 7 = 48 (кв.).
VІІІ. Рефлексія навчальної діяльності.

1. Підсумкова бесіда.

  • Чи змогли ми розв’язати проблему уроку?

  • Що нового дізналися? (Що таке підмножина, як її зобразити графічно й позначати за допомогою знаків.)

  • Що таке підмножина? (Підмножина – це частина іншої множини.)

2. Оцінювання учнями своєї роботи на „східцях успіху”.


Фото до етапу уроку

„Актуалізація уявлень про множини, способи

задання множин, діаграму Венна, знаки і .”

Урок № 9 за підручником Л.Г. Петерсон

Математика. 3 клас. 1 частина”.
  1   2   3   4   5

Схожі:

Календарно тематичне планування з математики у 6 класі за підручником...
Календарно – тематичне планування з математики у 6 класі за підручником «Математика» Г. П. Бевз, В. Г. Бевз
УРОК 17. ПОРІВНЯННЯ НАТУРАЛЬНИХ ЧИСЕЛ Мета
А. Г. Мерзляк та інші. Збірник задач і завдань для тематичного оцінювання. Математика. 5 клас. —X.: Гімназія, 2006
Урок з математики у 3 класі
Обладнання: підручник (М. Богданович, «Математика»,3 клас), комп’ютер, мультимедійний проектор, таблиці, демонстраційний матеріал,...
Геометрія, 11 клас рівень стандарту Тематичне планування (за підручником...
Тематичне планування (за підручником авторів: М.І. Бурда, Н. А. Тарасенкова та ін.)
Календарно-тематичне планування з геометрії для 7 класу за підручником...

5 клас Математика. ІІ семестр

Урок Математика, курс «Я і Україна»(Громадянська освіта),фізична культура
Мета: математика: вчити учнів обчислювати площі прямокутних ділянок, розв'язувати прості і складені задачі на знаходження площі прямокутника;...
Урок №9 Тема: Історичні пісні
Обладнання: музичний інструмент, посібник-зошит 4 клас, фонохрестоматія 4 клас, ППЗ «Музичне мистецтво 4 клас», ноутбук, мультимедійний...
Уроку Тема уроку
План складено за підручником: Назаренко Н. В., Гармаш Л. В. Художня культура. 9 клас Харків. «Оберіг» 2009 р
Урок 3 клас Абетка харчування. Математика. Тема: Молоко та його родина
Молоко – рідкісний, створений самою природою харчовий продукт. У глибоку давнину цей унікальний продукт лікарі називали «еліксиром...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка