ЗДОРОВ’


Скачати 69.79 Kb.
Назва ЗДОРОВ’
Дата 05.11.2013
Розмір 69.79 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Біологія > Документи
ЗДОРОВЯЗБЕРІГАЮЧІ ТЕХНОЛОГІЇ
Виходячи з принципу «не нашкодь» Світлана Миколаївна направляє свою роботу на збереження здоров’я, емоційної рівноваги й індивідуального розвитку кожної дитини.

За даними фізіології людина стомлюється значно швидше під час розумової праці, ніж працюючи фізично. Розумова діяльність школяра на уроках до певної міри пов’язана з творчим процесом, який викликає значне напруження центральної нервової системи. Тривале напруження спричинює стомлення організму учнів, особливо у молодшому шкільному віці.

Великої шкоди завдає недооцінка, а іноді й порушення гігієнічних основ розумової діяльності учня. Безсистемний, невпорядкований режим навчання і праці протягом навчального дня, тижня, року, відсутність певного ритму і темпу в діяльності школяра часто призводять не тільки до перевтоми, а й до складних розладів в його організмі.

Нерухома поза і слабка м’язова діяльність учня протягом багатьох годин перебування в школі не забезпечують необхідного рівня обміну речовин та окислювальних процесів, а це призводить до слабкості м’язів, іноді навіть і до м'язової атрофії.

Статичне положення під час тривалого сидіння за партою спричиняє слабку циркуляцію крові, порушення постави, застійні явища в органах черевної порожнини і тазу, що в свою чергу призводить до захворювання органів травлення. Також порушується вентиляція легень, що викликає відчуття важкості в усьому тілі, з'являється головний біль. Ці негативні фактори сприяють передчасному виснаженню нервової системи дітей, знижують опірність організму застудним та інфекційним захворюванням.

Щоб запобігти всім цим негативним явищам, у загальноосвітніх закладах впроваджується система фізкультурно-оздоровчої та спортивної роботи (наказ Міністерства освіти і науки України від 21.07.2003 р. № 486), яка спрямована на реалізацію напрямів Національної доктрини розвитку освіти (Указ Президента України від 17. 04. 2002 р. № 347/2002) і Цільової комплексної програми «Фізичне виховання – здоров’я нації» (Указ Президента України від 01. 09. 1998 р. № 963/98) та передбачає, крім проведення уроків фізичної культури, обов'язкові фізкультурно-оздоровчі заходи, зокрема: фізкультурні хвилинки, фізкультурні паузи під час навчального процесу в дошкільних, загальноосвітніх та професійно-технічний навчальних закладах.

Сама назва заходу – «фізкультурна хвилинка» - говорить про її короткочасність, тобто про паузи тривалістю 2-2,5 хвилини. Фізкультхвилинка має складатися з невеликої кількості вправ, що не потребують великого напруження, складної координації і впливають на основні м'язові групи. Такі вправи поліпшують кровообіг і дихання, сприяють підвищенню розумової працездатності, позитивно впливають на емоційний стан учнів.

«Не важко, здається, - писав К. Ушинський, - примусити дітей у такт вставати і сідати, повертатися вправо і вліво, підняти руки й опустити їх, вийти, як слід з-за лав і знову сісти на них рівно, спритно і без гомону та штовхання: але коли б хоч ці прості прийоми прищеплювалися у наших школах, то допомогли б зруйнувати ту важку, сонну атмосферу, яка здебільшого панує у них, і досить сприяли б не лише покращенню здоров'я дітей, але и свіжості та жвавості навчання. Дайте дитині трохи порухатися, і вона знову подарує вам десять хвилин уваги, а десять хвилин активної уваги, якщо ви зуміли їх використати, дадуть вам у результаті більше, ніж цілий тиждень напівсонних занять».

У молодших школярів стомлення настає через 20-25 хв роботи, особливо на третьому-четвертому уроках у середині тижня.

Основними ознаками розумового стомлення є зниження уваги, погіршення засвоєння навчального матеріалу, збільшення кількості помилок під час виконання завдань, випадків порушення дисципліни (відволікання від навчальної роботи, неспокій, розмови). Поряд з цим зростає і м’язова втома, що призводить до порушень постави – голова нахиляється все нижче, плечі опускаються, спина сутулиться, учень лягає грудьми на парту або перекошує тулуб убік. Учитель у цей час повинен бути особливо спостережливим, щоб вчасно виявити ці ознаки і провести фізкультхвилинку, переключаючи цим самим увагу учнів на іншу роботу і відновлюючи працездатність дітей.

Фізкультурні хвилинки проводять у класній кімнаті під час уроку при відкритих вікнах або фрамугах, що забезпечує прилив чистого повітря. На великих перервах доцільно робити наскрізне провітрювання класних кімнат.

Ефективність активного відпочинку залежить від того, наскільки характер вправ, обсяг фізіологічного впливу, темпу виконання вправ і чергування перерв упродовж дня відповідають характерові виконуваної роботи і складу учнів. Головне – правильно дібрати необхідні фізичні вправи для фізкультхвилинки. Рекомендується застосовувати вправи на потягування, випрямлення, розслаблення м язів, швидке присідання, ходьбу і стрибки на місці.

Вправи для розслаблення – обов’язкова частина фізкультурної хвилинки.

х проводять, щоб навчити учнів розслаблювати м’язи, а також використовують як засіб зниження утоми. Вміння довільно розслабляти свої м’язи дається дітям не одразу, проте, застосовуючи правильну методику проведення цих вправ, можна досягти певних успіхів.

Вправи, включені у комплекси, повинні бути простими, різноманітними, цікавими, динамічними, відповідати віковим особливостям учнів, бути їм добре відомі. Ці вправи мають охоплювати основні групи м’язів, сприяти підвищенню обміну речовин, кровообігу, a отже запобігати перевтомі. Вправи до кожного уроку необхідно добирати таким чином, щоб комплекси для фізкультурних пауз поступово ускладнювалися.

Усі вправи доцільно варіювати, частіше вводити нові, щоб зацікавлювати учнів і викликати у них бажання їх виконувати.

У результаті систематичного проведення фізкультурних хвилинок підвищується культура рухів учнів – вони стають більш координованими, економними, спритними.

Перед проведенням фізкультхвилинок треба стежити, щоб учні попустили комірці й пояси і щоб одяг не заважав їм виконувати вправи.

Вправи, що входять до фізкультурних хвилинок, добирають з урахуванням характеру навчальних занять на уроках.

Наприклад, після письмової роботи можна виконати пальчикову гімнастику, вільне струшування плечима й кистями опущених рук. Після тривалого сидіння за партою доцільно виконати рухи, що виправляють спину, тобто потягування, з глибоким диханням через ніс, а також вправи для ніг. Якщо учні тривалий час виконували завдання з розумовим навантаженням, варто виконати психогімнастичні вправи.

Проведення фізкультхвилинок з учнями початкових класів доручається вчителям-класоводам. Вчитель проводить чимало різноманітних комплексів фізкультурних хвилинок, інноваційних здоров’язбережувальних технологій, як-от: пальчикова гімнастика, гімнастика для очей, дихальні та психогімнастичні вправи тощо. Виконуючи такі вправи, діти активно відпочивають, у них зникають застійні явища у кровоносних судинах, у черевній ділянці, ділянці таза та в кінцівках; залучаються до активної роботи м'язи-розгиначі хребетного стовпа.

Інколи в класі виникає напруження, яке необхідно «розрядити». Усмішка вчителя, жарт, підкріплений відповідним текстом, який – це дуже важливо! – діти активно повторюватимуть, допоможе повернути хороший настрій.

Бажано, щоб учитель, де це можливо, брав активну участь у грі разом з дітьми. Щоб він на коротку мить став одним із гравців, але непомітно все ж залишався лідером, керівником забави.

Схожі:

1. Здоров'я, хвороба й профілактика
Мета заняття: Ознайомити студентів з поняттям «здоров'я», компонентами здоров'я, концепціями здоров'я, поняттям хвороба, факторами,...
«Рух заради здоров’я» Мета
Провідна ідея заходу: Щасливе життя – це гарне здоров'я. Здоров'я – це цінний скарб, про який треба піклуватися щодня. Немає найнещаднішої...
Здоров’я і навколишнє середовище (2год.)
Людина в навколишньому середовищі. Вплив природного середовища на здоров’я. Вплив технічного прогресу на здоров’я. Взаємозв’язок...
Про шкільний конкурс «Педагог за здоров’я дітей»
Неблагополуччя у здоров’ї учнів залежить і від недостатньої підготовки педагогів до роботи у здоров’язберігаючому просторі. Цьому...
Здоров’я – найдорожчий скарб
Мета. Допомагати учням усвідомити, що здоров’я – це великий дар не тільки для людини, а й для всього суспільства,  сім’я – це осередок...
Тема Дата
Що вивчає предмет «Основи здоров'я». Здоров'я та його ознаки. Порушення здоров'я (травми, захворю­вання та їх профілактика)
Урок 3 клас Тема: Природні чинники здоров
Мета : розглянути чинники здоров’я, їх позитивний та негативний вплив на здоров’я людини; розвивати уявлення учнів про вплив клімату...
ФОРМУВАННЯКУЛЬТУР И ЗДОРОВ ’ Я В С І М ’ Ї ПОРАДИБАТЬКА М
Культура здоров’я – це рівень розвитку вмінь та навичок, які сприяють збереженню, зміцненню та відновленню здоров’я людини, реалізації...
УРОК 1 Тема : Вступ. Життя як феномен. Здоров’я як явище людського...
Формування навичок роботи в групі, виховання відповідального ставлення до свого життя і здоров’я
5 -9 класи загальноосвітніх навчальних закладів ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
«Основи здоров’я» передбачає розвиток здоров'язбережувальної компетентності шляхом набуття учнями навичок збереження, зміцнення,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка