Тема. Відсоткові розрахунки
Мета уроку:
Узагальнити знання учнів про відсотки, набуті в попередніх класах;
Повторити основні типи й способи розв'язання задач на відсотки;
Розвивати увагу, розумову діяльність, уміння виконувати порівняльний аналіз, спонукати до пізнавальної діяльності;
Виховувати працьовитість, активність, інтерес до математики.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Обладнання та наочність: презентація у Power Point, підбірка задач на тему „відсотки”.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Перевірити готовність учнів до уроку, налаштувати їх на роботу.
ІІ. Формування мети і завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учитель.
Колись класик української літератури М.Рильський сказав „Нове життя нового прагне слова”. Я б додала, що не лише слово, а й дій, професій, нового мислення і світобачення в цілому. Щоб знайти застосування своїм здібностям та можливостям, треба вміти швидко адаптуватись у сучасному життєвому просторі. Скоро ви залишите стіни школи і перед вами постане гостро питання вибору професії. Мене цікавить, чи орієнтуєтесь ви, які професії зараз найбільш потрібні, як розвивається сучасний ринок праці.
(Діти назвуть, швидше за все, професії економіста, юриста, фінансиста і т.д.).
Звичайно, ви праві, ці професії дуже потрібні, бо саме вам належить підняти нашу економіку, зробити Україну процвітаючою державою. Тому сьогоднішній урок я хочу побудувати у вигляді ділової гри, яку так і назвемо „Банківська справа”.
Свій банк назвемо „Майбутнє України” – у вашу честь, бо ви - майбутні господарі української землі. От сьогодні ми й переконаємось, чи в надійних руках майбутнє нашої держави. Отже, розпочинаємо ділову гру. Як відомо, в Україні грошова одиниця – гривня (діти); у Європі – євро (діти), а ви будете отримувати за свої знання грошову одиницю „проценто”, бо тема нашого уроку „Відсоткові розрахунки”. До кінця уроку вам потрібно поповнити банк грошовою одиницею „проценто” у вигляді ваших знань.
Кожна нова справа, аби стати зрозумілою, повинна себе презентувати, тому ми проведемо сьогодні прес – конференцію для представників засобів масової інформації.
ІІІ. Повторення вивченого матеріалу (відповіді на запитання журналістів).
Газета „Банківська справа”
У мене запитання до директору банка. Поясніть будь – ласка, що означає відсоток і кому приходиться часто розв’язувати задачі на відсотки.
Телепередача „Успішний бізнесмен”
Скажіть будь – ласка у яких операціях застосовується формула складних відсотків. Дякую.
Журнал „Історія і право”
Скажіть будь – ласка звідки пішла назва „відсоток”?
Символ % виник в XV столітті в Італії. Ще у XIII-XVI всі підручники приділяли увагу відсотковому численню. Слово “процент” походить від латинського pro centum, що означає “від сотні”, звідси і дві назви – процент та відсоток. Перші таблиці на відсотки склав Сімон Стевін-інженер з міста Брюсе(Нідерланди).
Відсотки застосовувались
тільки в торгових і грошових угодах. Потім область їх застосування розширилась.
Їх використовують для характеристики виконання виробничих планів, визначення зростання чи зниження продукивності праці. У відсотках ми виражаємо вологість повітря, жирність молока,вміст солі у розчині, кількість відсутніх і присутніх учнів у класі. Зараз знання відсотка необхідне кожній людині.
Видавництво „Екзамен без проблем”
Які існують типи задач, навести приклади.
Газета „Банківська справа”
а) Як знайти на скільки відсотків число а>в. Навести приклади.
б) Як знайти на скільки відсотків в<�а.
6) Видавництво „Шпаргалка учнів” просить надати допомогу і пояснить якими способами можна розв’язувати задачі на відсотки.\
7) Газета „Капітал”
а) Якщо деяка величина змінюється n разів на однакову величину відсотків кожного разу, яке значення цієї величини після n-ої зміни.
б) А якщо ця величина змінюється кожного разу на різні величини відсотків, за якою формулою можна знайти значення після n-ої зміни.
8) Газета „Банківська справа”
а) Скільки відсотків становлять числа 0,28; 0,5; 0,248; 7.
б) Скільки відсотків від одної гривні становлять 4 копійки, 15 копійок, 60 копійок, 1 гривня, 7 гривень.
9) Газета „Аргументи і факти”
Я хочу провести тестування всіх присутніх щоб більше дізнатися про співробітників банку.
ТЕСТОВЕ ЗАВДАННЯ:
Варіант №1.
1) Скільки кілограм солі міститься в 30кг 5%-го розчину?
А)2, Б)1,5, В)3, Г)2,5
2) 30% деякого числа дорівнює 18. Знайти це число.
А)90, Б)48, В)30, Г)60
3) Скільки відсотків складає число 25 від числа 125?
А)10, Б)15, В)20, Г)25
4) На скільки відсотків збільшиться периметр квадрата, якщо його сторону збільшити на 20%?
А)4, Б)20, В)2,2, Г)1
5) Протягом вересня 2009р. ціна на сир „Гауда” зросла на 30%, а протягом жовтня 2009р. — на 20%. На скільки відсотків піднялась ціна за 2 місяці.
А)23, Б)28, В)56, Г)76
6) Фірма „Веселка” платить рекламним агентам 5% від вартості замовлення. На яку суму треба знайти замовлення, щоб одержати 2000 грн.
А)1000, Б)145, В)456, Г)40000
Учитель. Повторення теоретичного матеріалу закінченою. Перевіримо наскільки правильну інформацію ви дали представникові газети „Аргументи і факти”.
Перевіримо розв'язки задач варіанта №1 (завдання з розв'язками спроектовані на інтерактивну дошку).
Варіант №1.
1) Скільки кілограм солі міститься в 30кг 5%-го розчину?
30•0,05=1,5(кг)
А)2, Б)1,5, В)3, Г)2,5
2) 30% деякого числа дорівнює 18. Знайти це число.
18/30•100=60
А)90, Б)48, В)30, Г)60
3) Скільки відсотків складає число 25 від числа 125?
25/125•100%=20%
А)10, Б)15, В)20, Г)25
4) На скільки відсотків збільшиться периметр квадрата, якщо його сторону збільшити на 20%?
1,2•а=4,8а, а-сторона квадрата
(4,8а-4а)/4а=0,8а/4а=0,2 (20%)
5) Протягом вересня 2009р. ціна на сир „Гауда” зросла на 30%, а протягом жовтня 2009р. — на 20%. На скільки відсотків піднялась ціна за 2 місяці.
X*1,3*1.2=1,56X
6) Фірма „Веселка” платить рекламним агентам 5% від вартості замовлення. На яку суму треба знайти замовлення, щоб одержати 2000 грн.
2000:5*100=40000(грн.)
Отримані відповіді відмітити в бланку.
Після перегляду розв'язку задач відповіді до тестів спроектовано на екран. Учні перевіряють.
Якщо учні допустили в якомусь завданні помилки, ще раз розглянути розв'язок завдання в якому допущені помилки.
Усне виконання вправ.
9) Телепередача „Віриш не віриш”
1.Розчин містить 4% солі. Скільки грамів солі міститься в 350г розчину?
350•0,4=140(г)
2. На скільки відсотків число 27>25?
(27-25)/25•100%=8%
3.На скільки відсотків число 5<20?
(20-5) /20 •100%=15 •5%=75%
4.Вартість товару понижалась на 10%, потім на 20% і на 30%. Як змінилася ціна товару?
х •0,1 •0,8 •0,7=0,056х, х-початкова ціна товару.
5. Розгадайте кросворд
-
Розшифрувати назву міста:
|
|
Розшифрувати назву міста:
|
1
|
чверть
|
66%
|
С
|
|
1
|
чверть
|
25%
|
В
|
2
|
приблизно третина
|
20%
|
Е
|
|
2
|
приблизно третина
|
33%
|
А
|
3
|
половина
|
50%
|
Л
|
|
3
|
половина
|
50%
|
Л
|
4
|
п'ята частина
|
25%
|
В
|
|
4
|
п'ята частина
|
20%
|
Е
|
5
|
чотири п'ятих
|
80%
|
Н
|
|
5
|
чотири п'ятих
|
80%
|
Н
|
6
|
три чверті
|
33%
|
А
|
|
6
|
три чверті
|
66%
|
С
|
7
|
приблизно дві третини
|
75%
|
І
|
|
7
|
приблизно дві третини
|
75%
|
І
|
8
|
одна десята
|
10%
|
Я
|
|
8
|
одна десята
|
10%
|
Я
|
Учитель.
В кавярні шоколад коштує 4 грн., а його закупівельна ціна становить 3,2 грн. Скільки відсотків становить націнка?
Ціна збільшилась на 20%, а потім зменшилась на 20%. Як змінилась ціна?
Якщо ціна понижається на 10%, 20%, 30%. За якою формулою можна найти зміну початкової величини товару?
Населення міста зросло з 20 000 до 22 050 чоловік. За якою формулою можна знайти середньорічний відсоток населення?
Виконання письмових вправ.
Оскільки поступило замовлення, то зараз усі відділи будуть готовить відповіді на запитання клієнтів. Робочу документацію ви повинні надати в найближчий час.
Відділ депозиту.
Вкладник поклав до банку на 2 різні рахунки 1 200 грн. За 1-ий рахунок банк виплачує 6% річних, а за 2-ий 8% річних. Через рік клієнт отримав 80 грн. відсоткових грошей. Скільки гривень він поклав на кожен рахунок?
Вкладник відкрив рахунок у банку, внісши 2 000 грн. на вклад під 12 % річних, за схемою приєднання нарахованих відсотків до тіла внеску через рік. Скільки грошей буде на його рахунку через 3 роки?
Відділ кредиту
Перед кризою дехто взяв у кредит на 5 років 50 000 доларів США під 8% річних, під заставу квартири, яка коштувала 60 000 доларів США на той час. Квартира подешевшала на 20 %. Протягом 5 років гроші не вносились в рахунок погашення кредиту. Яку суму буде винен позичальник кредитній установі у разі продажу банку застави у вигляді квартири?
У результаті інфляції у державі ціни зросли на 150 %. Дума зажадала від уряду повернення цін до попереднього рівня. На скільки відсотків повинні бути зменшені ціни?
Відділ загальної інформації
Змішали 30%-ий розчин борної кислоти з 150%-им розчином і отримали 450 гр 20 % розчину. Скільки грамів кожного розчину треба взяти?
Вага Обломова за літо збільшилась на 20%, а за осінь іще на 20%. На скільки відсотків треба схуднути щоб його вага була такою як на початку літа?
Відділ ризику
Свіжі гриби містять за масою 90 % води, а сухі – 12 %. Скільки вийде сухіх грибів з 22 кг свіжих? Які гриби вигідніше продати, якщо ціна свіжих – 50 грн. за 1 кг., а ціна сухих - 300 грн. за 1 кг.?
Є два сплави міді і цинку. В першому сплаві міді в 2 рази більше ніж цинку. У скільки разів треба взяти другого сплаву більше ніж першого, щоб одержати новий сплав в якому цинку в 2 раза більше, ніж міді?
Економічний відділ
Холодильник вміщує не більше 320 кг сиру. Чи можна купити 1т молока жирність якого становить 5%, з якого виготовляють сир жирністю 15,5 відсотка і при цьому залишається сироватка жирністю 0,5 відсотка, щоб весь сир можна було б помістити в холодильник?
Ціну товару знижували двічі на одне і теж саме число відсотків, в результаті чого його вартість склала 64% від початкової. На скільки процентів кожного разу знижувалась ціна?
Біля дошки після виконання завдань працюють одночасно по одному представнику від кожного відділу. Кожний відділ захищає свій спосіб розв’язання задач, інші доповнюють.
Учитель: Для чого людині потрібні знання?
Щодня в світі розв’язують близько мільйона задач на відсотки і проблем, що пов’язані з ними, і їх розв’язання залежить від глибини знань людини.
Підсумок уроку.
На уроці ви добре працювали, продемонстрували знання, активність, добре мислили.
А тепер давайте оцінимо вашу роботу на уроці.
Що було вдалим і чому?
З якими труднощами ви зустрілися?
Що допомогло подолати труднощі?
Чого навчились під час уроку?
Оцінювання учнів (підраховується кількість грошової одиниці „проценто” набраних за урок).
Домашнє завдання.
Повторити формулу відсоткових розрахунків.
Розв’язати задачі №5,№21,№44 (із підібраних задач).
|