|
Скачати 73.8 Kb.
|
Тема: Осип Турянський «Поза межами болю». Духовна воля до життя. Ідея перемоги духа над матерією. Мета: поглибити знання учнів про творчий світ Осипа Турянського; з’ясувати типологію та генезис формування особливостей образів-символів «Поза межами болю» з огляду на біографію і подальшу творчість письменника; поглибити навички аналізу художніх образів; простежити на образах твору, як складні ситуації формують у них духовну волю до життя; виховувати почуття дружби та взаємодопомоги, поваги до жінки. Тип уроку: комбінований за участю практичного психолога Обладнання: портрет Осипа Турянського, текст твору«Поза межами болю»,кадри з кінофільму, терези. Проблемне питання: Що керує людиною на війні: інстинкт самозбереження чи прагнення до перемоги над собою? Перебіг уроку
Учитель: Для декого дивним здалося наявність терезів на уроці. Дійсно так, але за допомогою саме терезів ми зможемо практично розв’язати проблемне питання, а саме: «що керує людиною на війні: інстинкт самозбереження чи прагнення до перемоги над собою?». Символічно, на шальку терезів, що зліва, кладемо фішки червоного кольору, як символ життя, а на ту, що справа – чорні, як символ смерті.
На початку Першої світової війни Турянського мобілізували до австрійського війська. У 1915 році він потрапив до сербського полону. Тому будучи свідком жахливих подій, Осип Турянський майстерно розкрив внутрішній стан героїв у межових ситуаціях вибору, що постає перед кожним із них. (Звучить монолог Оглядівського. Читає учень) Я і мої товариші стали жертвами жахливого злочину. Нам судилося пройти за життя пекло, яке кинуло нас поза межами людського болю – у країну божевілля і смерті. Я чудом лишився живим. Але я відчуваю себе чужим, сиротою між людьми. Тіні моїх товаришів являються мені у сні й на яву. Переді мною живі трупи, я чую їхні голоси із того світу. Моя душа відривається від життя, як осінній пожовклий листок від дерева, й лине далеко-далеко до моїх товаришів. Вона шукає їхню могилу, але їм ніхто навіть могили не висипав. Ні, я не можу, не смію мовчати. (Запитання до учнів) У чому багатогранність образу Оглядівського? (Відповіді учнів) Учитель: У якому проміжку часу відбуваються події? Визначити мікрочастини твору. (Демонстрація відеокадрів з кінофільму) Шлях смерті Танець смерті Країна сонця Різдвяні свята Пісня вічності. Мандрівка мерців. Учитель. Пригадаємо, хто ж пройшов цей шлях? Що керувало вчинками товаришів? (Оглядівський, Добровський – українці, Пшилуський – поляк, Сабо – угорець, Штранцінгер – австрієць, Бояні і Ніколич – серби. Керувала ними воля до життя). Учитель. А чи були вони щасливими на початку шляху? Що могло б змінитися у їхньому житті? (Звичайно, так. Адже вони звільнилися з полону, і у них з’явилася надія на виживання. А єдиним порятунком від холоду для них було багаття). Символічно автор акцентує увагу на значенні вогню в житті людини. Чому для них вогонь був спасінням? (Найперше – це нагрітися; можливо, хтось уночі побачить вогонь) «Вони стрепенулись і глянули на себе. Всі тремтіли в лихоманці. Бояні лебедів:
Учитель. На що товариші ще сподівалися? (Може, там, глибоко внизу, є життя « людине серце») (Читання в ролях епізоду) «Кожен відтяв сухий шматок зі своєї одежі. Однак, огонь погас. Сабо почав із якоюсь дивною рішучістю:
Сабо відповів зі спокійною жорстокістю:
Учитель. Що опановує героями в той момент? (Звичайно, страх. Як не важко, але вони втекли з полону заради життя і так легко віддавати найсвятіше жодному не хотілося) А чи може людина керувати своїм внутрішнім станом, вчинками в пориві страху? (Перегляд кадрів із фільму. «Танець смерті») Які відчуття виникли пісня перегляду? Що символізує «танець смерті»? (Відчуття страху, ціни життя, бажання не втрачати надію, інстинкт і волю до життя) Слово надається психологу Страх – внутрішній стан, що обумовлений загрозою реального та передбачуваного лиха. З точки зору психології вважається негативно забарвленим емоційним процесом. Афективний страх зумовлюють надзвичайні реальні обставини, здебільшого пов’язані з небезпекою для власного життя. Він виражений у тому, що на певний час паралізує волю людини, її здатність до свідомої діяльності. Робота нервової системи різко порушена і людина не дає собі звіту у вчинених діях. Паніка охоплює майже раптово цілу масу людей, заражає їх почуттям неминучої небезпеки. (Учні складаюсь сенкан до слів «життя»,«смерть») Життя багатостороннє, бурхливе виховує, навчає, розвиває дає змогу реалізувати себе боротьба Смерть нестерпна, незвідана відбирає, карає, знищує смерть є небажаною для кожної людини вічність Учитель. Чи можете ви передати думки кожного із побратимів? І чи є місце людській моралі у ліричній повісті-поемі? (Оглядівський живе спогадами про сім’ю, Добровський намагався відсіяти винуватця несправедливості життя; Сабо, із ознаками злобної нетерплячки, чекає найслабшого у танці; Бояні опановує лише одна думка: блискавична смерть; Ніколич жалкує, що не зміг виконати свою місію у цьому житті, а дух Штранцінгера «ширяє вже далеко від нас… поза межами болю.» До останньої хвилини життя вони залишаються людьми, вони вже смертники, але не накидаються один на одного, а чекають смерті слабшого.) Останнім акордом, «піснею життя» стала гра Штранцінгера на скрипці. (Монолог Штранцінгера у виконанні учня під музику скрипки) «Я – австрієць. У минулому – скрипаль. Доля розпорядилася так, що потрапив до полону. Куля забрала в мене очі. Як і інші, я хотів жити і при першій можливості я тікав з товаришами. Я вдячний їм, що вони не залишили, вони мене тягнули за собою, як їм не було важко. Ми всі стояли перед вибором: хто перший. Вогнище догорало, я не бачив, але відчував погляди на собі, на скрипці. Кожен хотів жити, ніхто не хотів помирати. По-перше, ноги мене не слухали, ледве рухався, чотири кроки вперед, чотири назад. Мені було жаль, я змушений був розлучитися зі скрипкою, підтримати вогнище, хоч це була моя остання втіха, останній акорд не лише струни, але й життя. Я не вірю, що люди є добрими і злими: вони є тільки нещасливі і щасливі.» Учитель. Чому сліпий скрипаль вважає, що не має злих і добрих людей? Чи можна ототожнити поняття «добро» і «зло» з поняттями «щастя» і «нещастя»? (Штранцінгер вважає, що добра людина повинна завжди бути щасливою і на його шляху зустрічалися більше добрих людей). Учитель. Семеро товаришів по недолі: серед них – двоє українців, два серба, австрієць, угорець, поляк. Чому лише Оглядівському автор дає шанс вижити? (Прототипом образу Оглядівського можна вважати Осипа Турянського, який пройшов теж через Першу світову війну, полон, втечу, повернення до життя; лише в Оглядівського була сім’я, яка тримала його і змусила вижити. Як і всі, Оглядівський впадає в депресію, але ж намагається її подолати. У тяжкі хвилини перед ним постають символи сонця і матері з дитиною, що є святими величинами українця). У сюжет твору автор вводить два образи українців: Добровського і Оглядівського. Але чому в спогадах, в уяві Оглядівського з’являється третій образ – Романишин? (Романишин – колега, земляк, який звільнив Оглядівського від смерті, допоміг звільнитися від жахів минулого і жити повноцінно) Учитель. А що ж єднає і різнить Оглядівського і Добровського? (Коло Вена.) Оглядівський: спокійний, врівноважений, глибоко сприймає горе товаришів, слабкий фізично, вижив. Добровський: іронізує, має організаторські здібності, гордий, не показує свого безсилля, загинув від пострілу своєї ж рушниці. Обидва: українці, освічені, притаманна воля до життя. (Повідомлення літературознавця) Твір Осипа Турянського «Поза межами болю» багатий на символічні образи: син, дружина – символи життя, різдвяні свята, як натяк на те, що Оглядівський має вижити, вогонь – життя, родина, добробут. «Поза межами болю» - назва символічна: опинившись у неймовірно трагічних ситуаціях, на межі виживання Оглядівський вірить у силу любові дружини і сина, які в його очах є світлою зорею, що веде його до перемоги. Він долає тяжкі обставини і виходить переможцем у двобої зі смертю, утверджуючи активний гуманізм, загальнолюдські цінності. (Учням надається можливість самим вибрати правильну пропорцію між добром і злом, життям і смертю,використавши терези).
Учитель. Що керує людиною на війні: інстинкт самозбереження чи прагнення до перемоги над собою? (Відповіді учнів) Осип Турянський свої філософські думки про перемогу життя над смертю вклав в уста Добровського: «Коли у тьмі і хаосі, в якому ми мучимося, тліє іскра якої-небудь ідеї, то твоя огненна любов до життя й до його вищих цінностей переможе смерть ». Метод «Прес».
Оцінювання відповідей учнів.
Написати твір-роздум «Мої враження від уроку» Вічканова Любов Кіндратівна, учитель української мови та літератури вищої категорії Лозуватської СЗШ №1 ім. Т.Г. Шевченка Криворізького району Дніпропетровської області |
Категорія добра і зла в українській літературі Тема: Категорія добра і зла в українській літературі. (За творчістю О. Турянського «Поза межами болю», І. Багряного «Тигролови»,... |
Осип Назарук Роксоляна Осип Назарук Роксоляна I. СТРАШНЕ ВЕСІЛЛЯ... Золота велика звізда дня помалу заходила в найбільший став Поділля, що в блискучім озері світла лагідно шелестів м'ягкими хвилями... |
Аналіз регуляторного впливу до проекту рішення сесії Лугинської районної... Ених насаджень за межами населених пунктів на території Лугинськго району» розроблений з метою удосконалення порядку видалення дерев,... |
1 Як називається відчуття болю при натискуванні пальцями у лівому реберно-хребетному куті: A Як називається відчуття болю при натискуванні пальцями у лівому реберно-хребетному |
СРС №3 Рижков Олександр 11-Е Пауль Целан(1920-1970) Вільям ІІІекспір та Михайло ЛепН монтов, ІІоль Верлен та Артюр Рембо, Ґійом Аполлінер та Унгаретті, Олександр Блок та Рене Шар. Осип... |
Загальнолюдське значення змісту новели В. Стефаника Уміння спостерігати і глибоко переживати бачене й почуте надало творам В. Стефаника того болю, що гримів, як музика… |
Перша допомога при НС Мета: поглибити знання учнів про наслідки НС; розвивати уміння і навички надання першої допомоги; виховувати почуття відповідальності,... |
Що слід вважати пожежею? ... |
Спільний україно-американський проект «Жодної дитини поза увагою». В цілому у проекті беруть участь 20 шкіл-інтернатів та 3 загальноосвітні школи області |
Незаконно знаходяться за її межами, затвердженої 28. 11. 95 р Додатково див. Лист Головного управління Національного банку України по м. Києву і Київській області |