СЛАЙД 1
Старовойт П.С.
Підвищення рівня виховної роботи в літньому оздоровчому таборі.
Питання організації відпочинку та оздоровлення дітей є невід’ємною
складовою державної політики України.
Виховна робота в літньому оздоровчому таборі включає розумне поєднання відпочинку, праці, спорту з пізнавальною естетичною, оздоровчою діяльністю.
гуртки СЛАЙД 2,3
Ефективне планування роботи табору та загону – запорука успіху. Плани навчились писати, яскраво оформляти план сітки, путівки дня та не завжди форми роботи цікаві для сучасної дитини. На сьогодні треба окремо планувати роботу на випадок несприятливої погоди. Якщо ми в сонячну погоду максимум часу та виховні заходи проводимо на свіжому повітрі, то в дощову погоду, щоб діти не нудьгували треба включати гурткову роботу. Прикладом гарної організації гурткової роботи є табори: Калинка, Юність, Буковинське орлятко, Лунка, Зелені пагорби і відсутність такої роботи в Дністер-плюс, Вогник Буковини, Перлина гір.
Для творчого, інтелектуального, культурного та фізичного розвитку у закладах оздоровлення та відпочинку працюють гуртки, студії, секції, та інші творчі об'єднання, спрямовані на задоволення інтересів, індивідуальних потреб і запитів їх учасників. Робота цих гуртків організовується у зручний для відвідування дітьми час. Зміст гурткової роботи повинен відповідати віку дітей.
Старший вихователь повинен максимально завантажити роботою музичного керівника та інструктора з фізичної культури та туризму. Організаторам стаціонарних таборів вже зараз треба створювати матеріальну базу для гурткової роботи. Сьогодні під час навчання можна отримати навики з технік: Оригамі, Ізонитка, Створення композицій з природного матеріалу, рухливих масових ігор, розучування танців. Перелік видів гурткової роботи надто великий і ваш успіх залежатиме від кваліфікованих керівників гуртків та матеріально- технічної бази.
СЛАЙД 4
Однією з умов повноцінного оздоровлення та розвитку дітей є раціональний режим їх перебування в оздоровчому закладі. При складанні режиму враховуються такі фактори, як тематику відпочинкових чи оздоровчих змін, природно-кліматичні умови, санітарно-гігієнічні вимоги, вимоги до харчування та сну дітей. Режим дня має забезпечити дітям максимальне перебування на свіжому повітрі, участь в оздоровчих, фізкультурних і спортивних заходах, достатню тривалість сну, повноцінне харчування.
Основне місце в режимі дня посідає харчування, яке є одним з найважливіших чинників збереження здоров’я та працездатності. Правильно організоване харчування сприяє фізичному та розумовому розвитку, зміцнює організм, створює бадьорий настрій. Чергові вихователі повинні бути присутніми під час закладки продуктів, забезпечити чистоту та дотримання гігієнічних вимог до та під час прийому їжі, утримувати їдальні в чистоті.
Для оптимального розподілу навантаження протягом дня та посилення оздоровчого ефекту доцільним є чергування видів діяльності дітей з врахуванням їх віку, статі, стану здоров’я та функціональних можливостей. Як свідчить практика, процес життєдіяльності дітей в закладах оздоровлення традиційно поділяється на три блоки: перша половина дня, друга та вечірній блок. У першій половині дня доцільно організовувати освітню та трудову діяльність. Друга половина дня є більш сприятливою для проведення пізнавальної та спортивної діяльності. Вечірній блок раціональніше присвятити дозвіллєво-розважальній програмі та вільному спілкуванню. В деякий таборах вечірній час це суцільна дискотека, а де зустрічі та пісні біля багаття, виступи художньої самодіяльності, робота самоврядування табору та загону.
Слід зазначити, що з огляду на чималу насиченість дозвіллєво-розважальної програми в дитячих оздоровчих закладах необхідно щодня передбачати можливість дітям побути наодинці з собою, щоб вони мали змогу проаналізувати та осмислити побачене та відчуте. Для цього виділяється не менш як 1 година вільного часу з рівномірним розподілом його на першу та другу половини дня. Проте в таборі Вербиченька під час минулорічного візиту діти просто гуляли по табору. У всіх загонах до обіду був вільний час. Це неприпустимо. Зайнятість дітей в таборі повинна бути максимальною. Для того на загоні працюють вихователь і вожатий – практикант які мають різні обов’язки. Виховна робота у дитячому закладі оздоровлення та відпочинку має певні особливості, які необхідно враховувати педагогам. Зокрема, вона проводиться з дітьми, які певний час знаходяться поза сім’єю у тимчасових колективах дітей з різним соціальним досвідом, здійснюється на принципах вільної участі дітей у заходах з необхідністю збереження життя та здоров’я дітей; режимні моменти є складовою виховного процесу. СЛАЙД 5
Оскільки виховний вплив на дитину в дитячому оздоровчому закладі здійснюється не тільки педагогом, але й дитячим колективом, одним з найважливіших завдань виховного характеру залишається формування такого тимчасового дитячого колективу, який не пригнічує індивідуальність, а допомагає їй проявити себе всебічно, сприяє розвитку комунікативних навичок.Дорослі повинні стежити за дотриманням прав кожної дитини. Життя в тимчасовому колективі дає дитині шанс розкритись як особистості, сприяє повноцінному спілкуванню та пошуку свого місця в ньому. Виховний потенціал колективу підсилюється цікавими та доступними заходами, у яких є місце кожній дитині. Важливим чинником активної участі дітей у колективних справах є внесення романтики в повсякденне життя та організація справ на змагальній основі. І врешті решт життя в оздоровчому таборі має бути цікавим, сповненим різноманітними масовими заходами, веселим, з жартами та гумором, іграми, музикою, спортом та пізнанням нового СЛАЙД 6
Розширенню діапазону інтересів дітей, фізичному та духовному оздоровленню сприяє різноманітна дозвіллєва діяльність. У зв'язку з цим рекомендуємо передбачити проведення різнопланових заходів:
тематичних культурно-виховних заходів (конкурсів, вікторин, театральних, концертних дійств), спрямованих на виховання в дітей почуття національної самосвідомості, патріотизму, популяризацію загальнолюдських і національних цінностей (ігрові програми “Ура, канікули!”, “Ремесла рідного краю”, гра-подорож “Ми в Європі”, “Стежками Перемоги”, конкурсні програми “Табір (загін) має талант”, “Наш Х-фактор”, “Краса і гордість табору (загону)”, “Нумо, козаки!”);
спортивних та туристичних змагань, подорожей, тематичних естафет, конкурсу бардівської пісні;
конкурсів юних біологів, математиків, екологів, інтелектуальних естафет, інтерактивних ігор;
випуск періодичних, стендових видань, роботу прес-центрів в рамках профілю зміни.
Крім того, доцільними будуть заходи, спрямовані на виявлення, навчання та підтримку юних лідерів, органів дитячого самоврядування, а також залучення в установленому порядку дитячих та молодіжних організацій до участі в патріотично-виховній, культурно-просвітницькій, спортивній, краєзнавчій і туристській роботі з дітьми тощо.
При організації заходів важливо витримувати оптимальний баланс між масовими, груповими, індивідуальними формами роботи. Урізноманітненню діяльності дітей сприяє використання у виховному процесі інноваційних технологій: методу проектів, інтерактивних форм в організації колективних творчих справ, програмування діяльності змін різного типу та ін. Прикладом для багатьох є дозвіллєва діяльність в таборах Калинка, Лунка, Буковинка, Юність, Буковинське орлятко. В Буковинському орлятку успішно працював американський клуб, в якому брали участь волонтери корпусу миру, гарно була організована студія образотворчого мистецтва, спортивно-масова робота.
СЛАЙД 7
Під час планування виховної роботи необхідно враховувати державні, народні свята, історичні та пам’ятні дати, що припадають на період оздоровлення. Ви всі їх знаєте і на диску розміщена інформація та методичні рекомендації щодо цікавого проведення цих свят. Особливою датою є 22 червня – День пам’яті жертв 2 світової війни. Цього дня обов’язково провести лінійки-реквієми, напередодні прибрати біля обелісків та військових поховань, проявити увагу до ветеранів війни, які живуть поряд таборів. Історія не повинна забуватися і в умовах оздоровчого закладу вкрай необхідно проводити заходи патріотичного спрямування. Інформація для тих, хто має невеликий досвід роботи. На диску розміщено папки з досвідом роботи Тетяни Михайлівни Тодоріко з табору «Юність» та Антоніни Василівни Побіжан з пришкільного табору Веселка с.Панка Сторожинецького району. Багато цікавого є на стенді при вході в цей зал по організації літа- 2012 та участі в обласному огляді-конкурсі виховної роботи СЛАЙД 8,9,10
Оскільки діти в період відпочинку зазвичай послаблюють самоконтроль, з ними необхідно постійно проводити відповідні інструктажі, тематичні бесіди. У спеціально відведеному для інформування місці доцільно оформити стенд “Куточках безпечного відпочинку” для розміщення застережливої, профілактичної інформації, порад про надання першої допомоги потерпілим у різних життєвих ситуаціях, роз’яснень щодо шкідливого впливу тютюнопаління, алкоголю та наркотиків, порад щодо здорового способу життя.
Не обходиться літній відпочинок без участі громадських організацій та позашкільних навчальних закладів, відвідування музеїв, архітектурних та природних пам’яток нашого краю.
В програмі, яку ви отримали перед початком семінару є координати обласних позашкільних навчальних закладів. Телефонуйте їм і вчасно робіть замовлення на концертні програми, лекції, театральні виступи, організовуйте туристичні походи та екскурсії по рідному краю, долучайтесь до використання веб-проекту «Історико-краєзнавчий портрет Чернівецької області.»
Конкурс на кращу систему виховної роботи буде проведено і в цьому році. На диску розміщена Пам’ятка по організації виховної роботи в пришкільному та стаціонарному літньому оздоровчому таборі. Вивчайте її, ретельно готуйтесь до літнього періоду, завчасно плануйте ті заходи, які потребують тривалої підготовки та затрат. Ваші плани мають бути реальними, заходи цікавими, ставлення до дітей приязним та уважним. В пришкільних таборах заходи не повинні проводитись із запахом свіжої фарби. Ремонтні роботи в приміщеннях або біля приміщень, класів, де працюють пришкільні табори, розпочати після їх завершення.
Значна увага керівника та працівників табору приділяється обладнанню кімнати для ігор, перегляду відеофільмів, телепередач, прослуховування музики. Кімната має затишною, столи краще розташувати по колу або квадратом. Безперечно, тут має знаходитися відео- та аудіотека, ігротека (настільні ігри, шахи, дитяче доміно), набори олівців, фломастерів, фарб, кольорового паперу. Саме тут можна проводити дискусії, обговорення книг, фільмів, телепередач, командні та індивідуальні інтелектуальні змагання. Для організації змістовного дозвілля можна використовувати комп’ютерні класи, де діти в ігровій формі отримають знання з комп’ютерної грамотності.
В Основних орієнтирах виховання учнів 1-11 класів ЗНЗ після напрямів роботи розміщені рекомендації щодо організації туристсько-краєзнавчої, еколого-натуралістичної, науково-технічної та художньо-естетичної діяльності. Їх треба врахувати під час організації роботи літніх оздоровчих таборів. СЛАЙД 11
Виховна робота влітку має ряд специфічних особливостей, зокрема в стаціонарному таборі, порівняно з виховним процесом в школі:
- Діти відірвані від сім’ї та батьківського піклування, тому треба проявляти максимальну уваги тим, хто важко переживає цей процес
- Створюються тимчасові різновікові колективи із різних умов життя і виховання. Психолог має виконувати свою функцію
- Виховна робота будується на принципах добровільності. Це передбачає створення вихователями варіативних програм.
- Короткотривалий період табірної зміни вимагає чіткого та яскравого початку та завершення змін. Проявляйте фантазію. Давайте можливість дітям бачити і розуміти результати своєї праці. СЛАЙД 12
- Старайтесь повніше розкрити особистість дитини в тимчасовому колективі та новому оточенні
- Моральна атмосфера, доброзичливе ставлення однолітків та вихователів до кожної дитини сприятимуть самоствердженню її. Приділіть особливу увагу важким дітям, дітям з особливими потребами.
- Виховний процес в літньому таборі здійснюється в сприятливих умовах природного середовища і соціального оточення. Все, що є навколо повинно стати територією дитячої турботи.
- Постійно дбайте про безпеку життя дитини в природному та макросередовищі.
- Привносьте в роботу почуття романтики, доброго емоційного настрою та гри, навчайте дітей діяти в колективі.
Урахування педколективом зазначених особливостей виховної роботи стане передумовою для створення в таборі життєрадісної атмосфери, забезпечить повноцінний відпочинок і розвиток творчих здібностей дитини.
СЛАЙД 13
І на завершення поради вожатим та вихователям:
- Частіше посміхайтеся. Ви є взірцем для дітей.
Будьте ініціативними, добрими, справедливими.
Пам'ятайте, батьки довірили вам найдорожче.
Будьте дитині другом, порадником. Будьте самими собою.
Будьте веселими, доброзичливими та щирими.
СЛАЙД 14,15
Теплого, веселого та успішного Всім літа 2012. Дякую за увагу
|