ЦЕНТР ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ ІМ. В. ГНАРОВСЬКОЇ
ВІЛЬНЯНСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ
ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
КОМПЛЕКСНІ ПРОГРАМИ СЮЖЕТНО-РОЛЬОВИХ ІГОР ДЛЯ ПРОФІЛЬНИХ ТАБОРІВ ДЕННОГО ПЕРЕБУВАННЯ ПРИ ЦДЮТ ТА ПРИШКІЛЬНИХ ТАБОРІВ
Укладач: Кривогуз Світлана Вадимівна
Вільнянськ
2012
КОМПЛЕКСНА ПРОГРАМА
СЮЖЕТНО-РОЛЬОВОЇ ГРИ
«КРАЇНА ФАНТАЗІЇ У ПОШУКАХ ЩАСТЯ»
ДЛЯ ПРОФІЛЬНИХ ТАБОРІВ ДЕННОГО ПЕРЕБУВАННЯ ПРИ ЦДЮТ ТА ПРИШКІЛЬНИХ ТАБОРІВ
Програма пропонується для роботи в літньому профільному таборі денного перебування при Центрах дитячої та юнацької творчості або в пришкільних таборах. В її основі лежить вивчення морально-естетичних норм, традицій та устроїв українського народу.
Задачі програми
Розвиток художніх та творчих здібностей:
зацікавленість в малюванні, ліпленні, заняттях хореографією, співами, роботи з природничими матеріалами.
Виховання культури поведінки:
любов до школи, ЦДЮТ, міста;
формування уявлення про дружбу, товариські відносини у колективі.
Формування громадянськості:
знання та дотримання правил поведінки на дорозі;
закріплення правил поведінки вдома, на вулиці, на природі, під час відпочинку;
правила спілкування в колективі, виховання рис особистісного зростання.
Виховання поваги до праці.
Активізація методів, які спрямовані на самостійний пошук дитиною морального вибору, форм творчості, ініціативи:
форми самоврядування;
постановка проблемних задач на кожен день;
конкурсно-ігрові програми.
Зміцнення здоров’я, пропаганда спорту:
змагання;
мала спартакіада;
спортивні гуртки;
ранкова зарядка, дихальні вправи, точковий масаж.
Головні методи роботи
метод створення проблемних ситуацій;
метод ведення комунікативних ігор;
театр-експромт;
метод створення «ситуації успіху».
Напрямки програми
Дозвільний напрямок;
Спортивно-туристичний;
Виховний;
Національно-патріотичний;
Естетичний.
Зміст програми
Дія гри проходить в уявній країні Фантазії, де кожен загін – це уявне місто казкових творчих жителів: гноми веселки, ельфи музики, чарівники, світлячки театру, тощо. Хазяйкою країни – є Фея Фантазія, у якій викрали птаха Щастя. Знайти птаха Щастя зможуть тільки ті діти, які зможуть скласти в єдину фігуру «Фенікс» усі складові поняття «Щастя», які будуть здобувати кожен день під час вирішування проблемних завдань.
Головне проблемне завдання:
Що таке щастя? Що треба дитині, щоб бути щасливою?
Міні-проблемні завдання:
Чи щаслива дитина, яка не має друзів?
Чи щаслива дитина, яка не цінує рідний край, його природу?
Чи є щастям – сім’я, родина, рід?
Чи почуває себе щасливою хвора, слабка, незагартована дитина?
На протязі зміни діти потрапляють у незвичайні ситуації, зустрічаються з різними казковими героями, долають перешкоди у пошуках птаха Щастя. Кожен день починається і закінчується загальним збором біля чарівної клітки з якої було викрадено птаха Щастя для підведення підсумків, визначення завдань на наступні дні, нагородження. В країні Фантазії є грай-місто (кімната для перегляду DVD, мультиків, проведення інтелектуальних, настільних та розвивальних ігор, читання дитячої літератури). Кожен ранок діти зустрічаються з великими жителями країни Фантазії (дорослі) і роблять запропоновану розминку, точковий масаж, дихальні вправи перед пошуками птаха щастя.
Щоденні справи не тільки ведуть до реалізації поставлених задач, але й дають можливість в ігровій формі кожній дитині реалізувати себе, розвинути творчі можливості, знайти справу за інтересами, в ході колективного вирішення проблемної задачі.
Організація змагань грає значну роль в підтримці цікавості до гри, в розвитку почуття колективності, відповідальності за справу. В кінці кожного дня Фея Фантазія нагороджує активних. Це може бути символічний малюнок, оберіг, солодкий приз. Програвших в цій грі бути не може. Важливий момент відповіді на проблемне запитання. Усі справи проводяться театралізовано.
Щоденні справи в ході сюжетно-рольової гри
«У пошуках птаха Щастя»
1 день: експрес «Подорож по країні Фантазії» (знайомство з загонами, територією табору, працівниками табору, режимом);
гра по ТБ «Шапокляк йде в місто»;
конкурс малюнка «Який він птах Щастя».
2 день: свято-старт «На пошуки птаха щастя»
театралізований початок (візитки загонів, театралізована постановка проблеми табору, міні-концерт. Всі складові повинні бути зв’язані єдиною темою та проблемою «Пошуки птаха Щастя»);
конкурси лідерів;
веселий стартин (дискотека з творчими завданнями);
зустрічні естафети.
3 день: гра-конкурс «Шукаємо птаха Щастя в минулому України»:
Українські посиденьки (конкурс українських пісень, скоромовок, національних страв, інсценізацій, хореографічних композицій, поробок декоративно-ужиткового напрямку);
спортивні-силові забави козаків.
4 день: шукаємо птаха Щастя у лісі Фантазії (вихід на природу)
зроби подарунок з природного матеріалу (розвиток дрібної моторики рук, фантазії, естетичних смаків);
«Іти туди не знаю куди, знайди те, не знаю що…» (вправи на фантазію, уяву, уміння захистити свою позицію);
фотоохота (виставка фото «Флора і фауна нашого парку»);
зоологічні забави (естафети, конкурси);
обмін подарунками.
5 день: День іменинника «Що треба для щастя в день народження?»
театралізований початок (вітання іменинників від загонів, вручення подарунків, розігрування імпровізаційних ситуацій з проблемного питання);
конкурси для іменинників;
конкурс малюнків «Листівки для іменинників».
6 день: День боротьби за здоровий спосіб життя «Чи може бути щасливою хвора слабка людина?»
рольові ігри з психологами;
данс-акція «Це моя позиція»;
робота відкритої трибуни «Я вибираю цей спосіб життя».
7 день: «Вирушаємо на пошуки у казку»
конкурс інсценізованої казки (під час показу кожної казки загони дають відповідь на проблемне питання дня «Чи допомагають казки нам бути щасливішими»);
карнавал героїв мультиків;
малюнок на асфальті «Мій улюблений герой».
8 день: КТС «Пошуки птаха Щастя у Королеви Ромашки»
концерт «Ромашка»;
обговорення алгоритму КТС у колі друзів «Чи потрібно для щастя мати друзів».
9 день: Пишемо книгу Рекордів «Чи потрібна щасливій людині зірковість»
конкурс «У хазяйки Мідної гори»;
шоу рекордів Гіннеса;
міні Х-фактор.
10 день: Весела Одисея «Шукаємо птаха Щастя серед богів Олімпу» (спортивно-розважальні, театралізовані конкурси на протязі дня)
11 день: Що знають іграшки про птаха Щастя? (в ході заходів дня діти повинні відповісти на запитання «Що я виніс зі свого дитинства?»)
виставка захист улюблених іграшок;
авторські вірші про улюблені іграшки;
міні-ляльковий театр зі своїми іграшками.
12 день: КТС «Птах Щастя повернувся в Країну Фантазії»
закриття табірної зміни (театралізоване вирішення проблемного питання);
анкетування дітей «В чому моє щастя», «Чи щаслива моя сім’я», «Чи потрібні мені друзі для щастя»;
гала-концерт кращих номерів «Щаслива мить наших зірок»;
нагородження.
Якщо табірна зміна включає в себе більше ніж 12 днів, то перед великими заходами рекомендується ставити підготовчі дні.
КОМПЛЕКСНА ПРОГРАМА
СЮЖЕТНО-РОЛЬОВОЇ ГРИ
«ПЛАНЕТА ТІН СКЛИКАЄ ДРУЗІВ»
ДЛЯ ПРОФІЛЬНИХ ТАБОРІВ ДЕННОГО ПЕРЕБУВАННЯ ПРИ ЦДЮТ ТА ПРИШКІЛЬНИХ ТАБОРІВ
Зміст програми
Дія гри проходить на уявній планеті Тінейджерів, де живуть підлітки – представники різних субкультур, уподобань та поглядів. На планеті є й маленькі жителі – «смайлики». Раз на рік планета Тін виходить із затемнення із Землі. Її можна побачити. В цей час жителі планети просять про допомогу, бо вже сотні років не можуть позбавитися злої Моргани, адже їм не вистачає сміливості, дружби та взаємодопомоги. Діти з табору вирішили допомогти планеті Тін, згуртувавши її жителів в боротьбі проти Моргани.
Головне проблемне завдання
Чи допомагають дружба, впевненість у собі, уміння стверджувати своє внутрішнє «Я» через творчість, у житті та вирішенні проблем сучасному підлітку.
Реалізуючи напрямки програми:
Дозвільний
Спортивно-туристичний
Виховний
Літературно-творчий
Народно-прикладний
Культурно-естетичний
Національно-патріотичний
Під час щоденних справ педагоги допомагають дітям самостійно побудувати принципи дружби, допомоги у колективі, утвердження своєї життєвої позиції.
На протязі зміни діти кожен день потрапляють у незвичайні ситуації, які потребують самостійної колективної дії загону, зрушення творчого потенціалу, почуття колективізму, креативно-творчого мислення. За свої досягнення від королеви ночі діти одержують «грошову винагороду» від планети Тін – «тинейджери», по кількості яких будуть визначати переможців в кінці зміни.
На планеті Тін є кімната «смайликів» (для відпочинку найменших), кімната ігор, кімната «перенесення у часі» (DVD-зал). Усі заходи взаємопов’язані і побудовані у вигляді творчих завдань з елементами змагання, для того, щоб дати можливість кожній дитині реалізувати себе та відчути потребу колективу у кожному учаснику гри. Організація змагань грає значну роль в підтримці цікавості до гри, вихованні відповідальності за загальну справу. В кінці кожного дня діти визначають свої перемоги та недоробки самостійно, дають відповіді на міні-проблемні завдання, вітають кращих та розділяють завдання на кожен день.
Головні методи програми
метод створення проблемних ситуацій;
метод ведення комунікативних та інтерактивних ігор;
метод КТС;
театр-експромт;
тренінги;
метод створення «ситуації успіху».
Прогнозовий результат
Діти, здружившись, максимально проявивши себе, приходять до висновку, що на протязі зміни їм постійно була в нагоді дружба, взаємовиручка, підтримка один одного. Коли ти відчуваєш значимість у колективі, то життя починає вигравати фарбами.
Реалізація програми припускає
поєднання індивідуальних та командних форм роботи;
розкриття творчого потенціалу кожного учасника;
надання можливості самореалізіції;
поповнення знань вихованців про сучасні тенденції розвитку світової та української культури.
План роботи
1 день: День знайомства:
експрес знайомство з територією та працівниками табору;
збір матеріалів про субкультури, моду, музичні тенденції в сучасному світі (робота в комп’ютерному класі, бібліотеці, читальному залі).
2 день: День екскурсій та подорожей «Що цінного з Землі ми перенесемо на планету Тін»:
екскурсія загонів у краєзнавчий музей;
екскурсія загонів до районної дитячої бібліотеки;
поїздка до театру;
екскурсії по пам’ятним місцям міста.
3 день: Відкриття табірної зміни «Планета Тін кличе на допомогу»
рекламна акція «Ми кращі, відправте нас в рятувальній ракеті;
концерт знайомств «Краса врятує планету Тін».
4 день: День дівчат:
конкурсна програма «Майбутня принцеса нової планети Тін» (конкурс вподобань, талантів, умінь).
5 день: День здорової їжі «Здорове харчування запорука довгого життя планети Тін»:
конкурс рецептів для книги «Здорової їжі»;
конкурсна програма «Три товстуни».
6 день: День субкультур «Ми маємо право на життя»:
конкурс плакатів «Наша культура за…»;
концерт-марафон субкультур.
7 день: День памяті «Знайомимо жителів планети Тін з минулим нашого краю»:
похід по місцям бойової слави;
зустріч з учасниками воєнних дій;
операція «Світанок»;
операція «Вам потрібна допомога?».
8 день: Вчимо жителів планети Тін танцювати:
МайданS: Танцювальне соло за темою;
Танцюють любителі;
Стартин між загонами;
створення масової хореографічної композиції «Вітаємо планету Тін».
9 день: День безпеки життєдіяльності на планеті Тін:
конкурсна програма «Агент 007 на зв’язку»;
рольові ігри в загонах «Сам удома»;
тренінги з техніки безпеки.
10 день: Вчимо жителів планети Тін радіти життю та сміятися:
конкурс артистів гумористичного жанру: «Цирк, цирк, цирк…»;
конкурс музичних кляпів «З чого сміються земляни».
11 день: День здорового глузду:
похід на дитячі атракціони;
чайні церемонії в загонах «Чайна традиція нашої сім’ї»;
конкурс малюнків «Майбутнє планети Тін».
12 день: День етно-здоров’я «Планета Тін вивчає козацькі традиції»:
козацькі розваги між загонами;
конкурсна програма «Від традицій – до здоров’я нації» (захист проектів, інсценізацій, конкурсних номерів, плакатів).
13 день: Закриття табірної зміни:
театралізований початок «Планета Тін починає жити»;
гала-концерт талантів «Зірки планети Тін»;
показові виступи дітей;
виставки робіт гуртків при таборі;
нагородження кращих;
круглий стіл – тренінг «Що допомогло подолати Моргану та врятувати планету Тін».
Якщо табірна зміна включає в себе більше ніж 13 днів, то перед великими заходами рекомендується ставити підготовчі дні.
|