|
Скачати 172.86 Kb.
|
Черкаська обласна державна адміністрація Головне управління освіти і науки Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Пізнавально-дослідницька робота молодших школярів під час навчальних екскурсій (методичні рекомендації) Черкаси – 2007 ПІДГОТУВАЛА: Л. Н. Добровольська, методист лабораторії дошкільної та початкової освіти. Методичні рекомендації розкривають навчально-виховне значення екскурсій в освітньому процесі початкової школи. Проведення екскурсій дозволяє організувати спостереження і вивчення різноманітних предметів і явищ безпосередньо у природних умовах. Запропоновано дослідницькі та практичні завдання для групової роботи учнів 1-4 класів. Для вчителів початкових класів та вихователів груп продовженого дня. Рекомендовано до друку вченою радою ОІПОПП. Протокол № ___ від ______________. Вступ Екскурсія – особливий вид навчальних занять, який проводиться за межами класної кімнати для безпосереднього сприйняття і спостереження учнями об’єктів та явищ, пов’язаних з вивченням програмового матеріалу. Даний вид роботи спрямований на задоволення пізнавальних потреб учнів, їх фізичний та інтелектуальний розвиток, зміцнення здоров’я, уміння помічати цікаве, незвичне. Екскурсії також мають велике виховне значення, так як сприяють вихованню таких якостей особистості, як вдумливість, інтерес та любов до природи, кмітливість, уміння бачити прекрасне у навколишньому світі, старанність, самостійність тощо. Вони розширюють кругозір дітей, розвивають спостережливість, уміння бачити те, що раніше відбувалося поза їх увагою, виробляють практичні навички та вміння – орієнтування у просторі, визначення видів ґрунтів, рослин, тварин, формують уявлення про їх життя, живлення, значення тощо. Під час екскурсії учні сприймають природу безпосередньо різними органами чуттів. Екскурсії сприяють:
Організація і проведення екскурсій Урок-екскурсія може бути комбінованим, вступним, узагальнюючим. В ньому домінуючий спосіб пізнавальної діяльності – безпосереднє сприймання об’єктів природи, їх взаємозв’язків. За навчальним матеріалом екскурсії розрізняють: літературні, математичні, історичні, краєзнавчі, природничі тощо; за місцем проведення: у природу, на виробництво, у музей, у зоопарк, екологічною стежкою, до пам’ятника тощо. Екскурсія може проводитися на початку роботи за темою програми. Її мета – викликати інтерес в учнів до вивчення теми, сприяти накопиченню фактичного матеріалу, що буде необхідний для наступної роботи по темі. Така екскурсія створює необхідні для учнів передумови для свідомого оволодіння навчальним матеріалом і певне налаштування щодо вивчення того чи іншого питання теми. Так, перед вивченням теми «Тварини» можна провести екскурсію у зоопарк, де учні могли поспостерігати за зовнішнім виглядом та особливостями поведінки тварин, які будуть вивчатися на уроках природознавства. Мета екскурсії, організованої у процесі вивчення теми, – сприяти частковій перевірці рівня засвоєння знань по темі, накопичення фактичного матеріалу для її подальшого вивчення. Екскурсія може проводитися після опрацювання відповідної теми. Її мета – закріпити здобуті на уроці знання, удосконалити уміння і навички, узагальнити вивчений матеріал, підвести підсумок. Такі уроки дозволяють учителеві встановити більш дієвий та безпосередній зв’язок навчання з життям, учити використовувати набуті знання на практиці. Для того, щоб екскурсія досягла успіху, вона повинна бути ретельно підготовлена і методично правильно спланована та проведена. В екскурсії можна виділити 3 етапи:
Під час підготовки до екскурсії учитель чітко визначає її мету (навчальну, розвивальну, виховну), об’єм і зміст матеріалу, який потрібно опрацювати, знайомиться з місцем її проведення. У процесі знайомства з місцевістю слід визначити маршрут, місця зупинок, об’єкти для спостережень та практичної роботи. Слід звернути увагу і на те з якого місця і на якій відстані краще розглядати визначений об’єкт. Підсумки екскурсій можна оформити у вигляді творчих звітів, альбомів, зошитів спостережень та досліджень, колекцій, малюнків, творів, оповідань тощо. До проведення екскурсій ставляться такі вимоги:
Рекомендації щодо проведення екскурсій для учнів 1-2 класів Завдання, які ставить учитель перед учнями залежать від їх вікових особливостей. Для учнів 1-2 класів під час екскурсій слід передбачити відгадування загадок, декламування віршів, складання розповідей, казок, опис предметів спостережень, проведення цікавих дидактичних та рухливих ігор. Екскурсія “Вчимося знаходити красу у природі” Мета: вчити дітей бачити прекрасне, відчувати красу об’єктів природи, розвивати спостережливість, увагу, естетичні почуття, виховувати бажання бути другом та охоронцем природи. Завдання для групової роботи: І група - “художники” шукають прекрасне у кольорах, лініях форм, розглядаючи різнобарвні листочки дерев і кущів, квітучих трав’янистих рослин. ІІ група – “музиканти” знаходять прекрасне у звуках, що їх оточують, прислухаючись до шуму вітру у кронах дерев, співу птахів, гудінні комах. ІІІ група – “дегустатори” визначають осінні аромати, нюхаючи квіти, опале листя, роблять висновки про приємні та неприємні запахи. ІV група – “дослідники” знаходять об’єкти для спостережень серед комах (метеликів, мурашок) чи павуків. Після виконання поставлених завдань по черзі обмінюються своїми враженнями від побаченого, намагаються зробити висновки. Отримані знання учні можуть застосувати під час проведення рухливих ігор. Наприклад, під час гри “Впізнай дерево” учитель демонструє учням листочок, а діти повинні підбігти до того дерева, з якого він зірваний і назвати це дерево. Гра “Назви рослину” допомагає дітям краще запам’ятати, де ростуть відповідні рослини. При цьому ведучий кидає м’яч учням по черзі і називає рослину, а учень повертаючи м’яч говорить, де вона росте. Під час гри “Впізнай рослину за описом” учитель пропонує дітям впізнати рослину за словесним описом, назвати її та підійти до неї у природі. Під час екскурсій для учнів 1-2 класів можна наочно познайомити із сезонними змінами, які відбуваються у природі. Спостерігаючи за одними природними об’єктами, школярі мають можливість побачити, що змінюється у довкіллі із настанням іншої пори року і зробити перші висновки, чому це відбувається та переконатися у їх повторюваності. Рекомендації щодо проведення екскурсій для учнів 3-4 класів Учні 3-4 класів під час проведення екскурсій можуть проводити спостереження, дослідження, виконувати практичні завдання як під керівництвом учителя, так і самостійно.
Час проведення: вересень-жовтень. Мета: дослідити, які зміни відбулися в осінньому довкіллі, у житті тварин і рослин; занотувати свої спостереження, узагальнити і зробити висновки. На початку екскурсії бажано, щоб прозвучали поезії про осінь. Дослідження краще проводити у групах. І група – дослідники рослин Завдання:
ІІ група – метеорологи Завдання:
План
ІІІ група – дослідники тварин Завдання:
ІV група – народознавці Завдання:
Групи, які виконали своє завдання, обмінюються картками з іншими групами. У кінці уроку відбувається обговорення результатів досліджень, спостережень, узагальнюються матеріали, підводяться підсумки проведеної роботи. І 2. Екскурсія «Досліджуємо зміни у природі взимку» Мета: дослідити, які зміни відбулися у зимовому довкіллі, у житті тварин і рослин; занотувати свої спостереження, узагальнити і зробити висновки. На початку екскурсії бажано, щоб прозвучали поезії про зиму, зимові явища природи. Дослідження краще проводити у групах. І група – дослідники рослин Завдання:
ІІ група – метеорологи Завдання:
План
ІІІ група – дослідники тварин Завдання:
ІV група – народознавці Завдання:
Групи, які виконали своє завдання, обмінюються картками з іншими групами. У кінці уроку відбувається обговорення результатів досліджень, спостережень, узагальнюються матеріали, підводяться підсумки проведеної роботи. 3. Екскурсія «Досліджуємо зміни у природі ранньою весною» Мета: дослідити, які зміни відбулися у весняному довкіллі, у житті тварин і рослин; занотувати свої спостереження, узагальнити і зробити висновки. На початку екскурсії бажано, щоб прозвучали поезії про ранню весну. Дослідження краще проводити у групах. І група – дослідники рослин Завдання:
ІІ група – метеорологи Завдання:
План
ІІІ група – дослідники тварин Завдання:
ІV група – народознавці Завдання:
Групи, які виконали своє завдання, обмінюються картками з іншими групами. У кінці уроку відбувається обговорення результатів досліджень, спостережень, узагальнюються матеріали, підводяться підсумки проведеної роботи. 4. Екскурсія «Досліджуємо зміни у природі пізньою весною» Мета: дослідити, які зміни відбулися у зимовому довкіллі, у житті тварин і рослин; занотувати свої спостереження, узагальнити і зробити висновки. На початку екскурсії бажано, щоб прозвучали поезії про квітучу весну. Дослідження краще проводити у групах. І група – дослідники рослин Завдання:
ІІ група – метеорологи Завдання:
План
ІІІ група – дослідники тварин Завдання:
ІV група –господарі Завдання:
Групи, які виконали своє завдання, обмінюються картками з іншими групами. У кінці уроку відбувається обговорення результатів досліджень, спостережень, узагальнюються матеріали, підводяться підсумки проведеної роботи. 5. Екскурсія на берег водойми Мета: розглянути різноманітний рослинний і тваринний світ берега водойми, дослідити зв’язки, які є між рослинами і тваринами, виявити рівень забруднення водойми, обміркувати можливості поліпшення її екологічного стану. Обладнання. Сачок для фільтрування води, збирання рослин та тварин, водонепроникне взуття, скляний посуд, лупа, палиця для вимірювання глибини водойми, рулетка, термометр для вимірювання температури води. Підготовча робота:
Практична робота І група – дослідники рослин Завдання:
2) за допомогою ілюстрацій та довідника визначити назву цих рослин. ІІ група – дослідники тварин Завдання:
ІІІ група – екологи Завдання:
Пам’ятка для визначення забруднення води Чистоту води можна оцінити за її прозорістю, кількістю живих істот, зокрема комах, наявністю жовтої чи жовто-білої піни біля берега, явища “цвітіння” води. За допомогою черпачка з довгою ручкою обережно наберіть воду, вилийте її у скляний посуд. Поспостерігайте за прозорістю води, за допомогою лупи розгляньте часточки, що є у воді. Пам’ятайте, що чистоту води можна оцінювати за наявністю живих істот: бабок, травневих мух, водяних жуків, водяних метеликів, мух-одноденок та ставкових клопів-водомірок, які є супутниками чистої води. У забрудненій воді вдається виявити лише одиничні види. Наявність явища “цвітіння” води, жовтої чи жовто-білої піни біля берега свідчить про забруднення водойми. Оцініть екологічний стан берега (захаращеність хмизом, поваленими деревами, наявність відходів, сміття тощо). ІV група – народознавці Завдання:
Презентація виконаних досліджень, узагальнення матеріалів та обговорення створення спільного проекту “Врятуємо наші водойми”. 6. Екскурсія у ліс Мета: познайомитися із організмами - виробниками, споживачами, перетворювачами природного угруповання – лісу; встановити, які зв’язки існують між ними, як пристосувалися рослини і тварини до життя у лісі; спонукати дітей до дослідницької, природоохоронної роботи, ведення спостережень; розвивати критичність, гнучкість та логіку мислення. Обладнання. Компас, коробка для збору колекційного матеріалу, лупа. Перед початком проведення екскурсії потрібно виробити правила поведінки на природі. Наприклад:
Практична робота І група – дослідники організмів-виробників Завдання:
ІІ група – комахознавці Завдання:
ІІІ група – птахолюби Завдання:
ІV група – дослідники тварин Завдання:
V група – природоохоронці Завдання:
Групи, які виконали своє завдання, обмінюються картками з іншими групами. У кінці уроку відбувається обговорення результатів досліджень, спостережень, узагальнюються матеріали, підводяться підсумки проведеної роботи. 7. Екскурсія «Луки – природне угруповання» Мета: познайомитися із організмами - виробниками, споживачами, перетворювачами природного угруповання – луків; встановити, які зв’язки існують між ними, як пристосувалися рослини і тварини до життя на луках; спонукати дітей до дослідницької, природоохоронної роботи, ведення спостережень; розвивати критичність, гнучкість та логіку мислення. Обладнання. Сачок, коробка для збору колекційного матеріалу, лупа. Перед початком проведення екскурсії потрібно виробити правила поведінки на природі. Наприклад:
Практична робота І група – дослідники організмів-виробників Завдання:
ІІ група –знавці комах Завдання:
ІІІ група –орнітологи Завдання:
ІV група – дослідники тварин Завдання:
V група – екологи Завдання:
Групи, які виконали своє завдання, обмінюються картками з іншими групами. У кінці уроку відбувається обговорення результатів досліджень, спостережень, узагальнюються матеріали, підводяться підсумки проведеної роботи. Література
Зміст Вступ ………………………………………………………………....……………3 Організація і проведення екскурсій …………………….……………………….4 Рекомендації щодо проведення екскурсій для учнів 1-2 класів ……………....6 Рекомендації щодо проведення екскурсій для учнів 3-4 класів ……………....7 Література ……………………….………………………………………………19 |
Міністерство освіти і науки України Головне управління освіти і науки... А. К. Кравцов, методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників, підполковник |
Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників... Добровольська Людмила Насибівна, методист лабораторії дошкільної та початкової освіти Черкаського обласного інституту післядипломної... |
Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників... Ю. В. Лєснікова, методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ ДНЯ ЗНАНЬ У 2013-2014 НАВЧАЛЬНОМУ РОЦІ Черкаси ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ |
Методичні рекомендації до проведення Першого уроку 2013-2014 навчального... ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ |
ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ Дидактичні матеріали для оцінювання теоретичних знань учнів із навчальних модулів |
Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників |
ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ Підоплічко М. Д., завідувач відділу інновацій та перспективного педагогічного досвіду Черкаського обласного інституту післядипломної... |
«НАРОД МІЙ Є! НАРОД МІЙ ЗАВЖДИ БУДЕ! НІХТО НЕ ПЕРЕСИЛИТЬ МІЙ НАРОД!» Методичні рекомендації ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ |
Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаси 2008 Укладачі: С. А. Гаряча, завідувач лабораторії дошкільної та початкової освіти ЧОІПОПП |