Досвіду


Скачати 398.75 Kb.
Назва Досвіду
Сторінка 1/3
Дата 29.02.2016
Розмір 398.75 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Туризм > Документи
  1   2   3
Україна

Міністерство освіти і науки України

Департамент освіти і науки Дніпропетровської ОДА

Відділ освіти Юрївської РДА

Варварівська середня загальноосвітня школа І -ІІІступенів

51325 вул.Артамонова.!6

с.Варварівка Юр'ївський р-н Дніпропетровська обл.

Тел 5-02-21 E-mail: [email protected]


Тема досвіду :

Розв’язування та моделювання

значущих в дослідницькому та творчому плані проблем,

що потребують інтегрованих знань

та навичок дослідницького пошуку.
Творчий звіт

юних дослідників природи

за матеріалами пізнавальної екскурсії

екологічною стежиною

шкільного дендропарку


З досвіду роботи

вчителя біології та хімії Н.Г. Бузовської


Екскурсія в природу — один із найкреативніших способів цілісного, конкретного й предметного вивчення рослинного світу. При вивченні за підручником, таблицями, гербарієм ми ізолюємо об’єкти вивчення, беремо їх у певному порядку, кожен окремо, без чого не можна розібратися в складній причинно-наслідковій сукупності предметів і явищ, яка нас оточує.

Звичайне вивчення побудоване переважно на аналізі складного цілого та детальному розгляді його частин. У результаті ми отримуємо мозаїчне знання із окремих шматочків, не пов’язаних у загальну картину. Саме екскурсії в природу і дають можливість показати учням деталі цілісного взаємозв'язку між організмами в екосистемі.

Подорожуючи екологічною стежиною, вивчаємо, спостерігаємо, пізнаємо, закріплюємо знання про рослини, їхні унікальні особливості, роль у житті людей та тварин. Знайшли насінинку, чи плід - мова йде про те, як вони можуть дати нове життя. Побачили нірку – ведемо мову про пристосованість тварин до грунтового способу проживання. А ось пташине гніздечко. Як майстерно воно побудоване! Підійшли до мурашника — розмова переходить на життя мурашок; знайшли гриб — говоримо про користь грибів, навіть неїстівних. Про все-все гідне уваги потрібно розказати, на всі запитання потрібно дати компетентні відповіді. Пізнавальна екскурсія спрямовує на старанну, всебічну підготовку учнів і вчителя, розуміння цінності й гармонійності природного середовища. Готуючи екскурсію, слід обрати тему, скласти план і заздалегідь розробити маршрут. За необхідності звернутися до інформаційних джерел.

Мета й завдання пізнавальної природничої екскурсії:

  • ознайомлення зі світом рослин та тварин довкілля, зі змінами, які відбуваються в природі;

  • формування у дітей естетичного та позитивного емоційного ставлення до довкілля, прагнення берегти природу, розвиток творчості, фантазії школярів;

  • виховання культури поведінки кожного учня у міжособистісних стосунках та з природними об’єктами.


При підготовці до екскурсії серед учнів розподіляються «посади»

(в залежності від теми, мети, об’єктів дослідження):

1. Штурман — іде першим, несе карту-схему екологічної стежини, вирішує (після спільного обговорення) який обрати напрямок.

  1. Лікар — перевіряє готовність учнів до екскурсії — одяг, взуття. На протязі екскурсії визначає об’єкти фітомедицини.

  2. Метеоролог— записує природні явища, порівнює їх пояснення народними прикметами.

  3. Фенолог – веде фенологічний щоденник.

  4. Орнітолог — запам’ятовує, птахів, яких побачив, спостерігає за їхніми звичками. Складає загадки-описи птахів.

  5. Зоолог — збирає інформацію про до диких тварин, визначає їх роль у природі, взаємовідношення між організмами.

  6. Ботанік — збирає опале листя, визначає, від яких воно дерев, спостерігає, які рослини цвітуть, на яких деревах є плоди та які тварини вживають їх у їжу, моделює розповіді про це.

  7. Дендролог — визначає та називає породи дерев, які зустрічаються на екологічній стежині.

  8. Еколог – навчає правилам поводження в природі та контролює їх дотримання.

  9. Інспектор МНС - розповідає про правила поведінки на екскурсії та слідкує за безпечним поводженням під час екскурсії.

План навчально-пізнавальної екскурсії

І. Мотивація.

ІІ. Цільовий інструктаж з безпеки життєдіяльності.

ІІІ. Ознайомлення з маршрутом та колективними й індивідуальними завданнями.

IV. Навчально-пізнавальна частина екскурсії, огляд досліджуваної території, ведення спостережень та записів в протоколах фенологічних спостережень.

V. Обговорення результатів досліджень. Вибір варіантів звіту про навчально-пізнавальну екскурсію.

VІ. Підсумки.

Після екскурсії готується творчий звіт юних дослідників природи, де учні підтверджують свої навчальні досягнення, захищаючи пізнавальні проекти.

Інформаційний матеріал до слайдової презентації творчого звіту

юних дослідників природи

за матеріалами пізнавальної екскурсії

екологічною стежиною шкільного дендропарку.
Маршрут: Дерева та кущі шкільного дендропарку –

живі зелені лабораторії,

унікальні фабрики радощів,

джерела міцного здоров’я та щасливого довголіття.
Оформлення сцени: макети дерев, пеньки, стіл для демонстрації лабораторних дослідів, постерна сесія гербарію, вказівник «Куди йти?». Звучить музика вальсу «Барви рідної Землі», яка поступово стихає. Текст супроводжується показом відповідних слайдів (тополі навколо школи, верба, дуби, калина).

Вступне слово вчителя . Шестирічного віку ви приходите до школи … (слайд 2). Тут проходить ваше дитинство, юність…У кожного з вас залишиться в серці дорогий куточок шкільної садиби (слайд 3). Ось тут ви вперше побачили диво – яскраво-червоні грони горобини, ледь сховані за тонесенькими пагонами 40-річної білокорої красуні-берізки, пам’ятка старини – скіфська баба, а там – зелений килим дикого винограду, площею понад 60 квадратних метрів… Серед великої різноманітноті рослин є рослини-символи, рослини-цілителі, рослини-технологи… З деякими ви були вже знайомі, бо ж вони ростуть не тільки на нашому шкільному подвір’ї, а й на наших присадибних ділянках, вздовж вулиць та доріг, в скверах та парках… Але кожне будь-яке нове спілкування з природою завжди спонукає до пізнання, облагороджує душу, дає наснагу для життя.

Тож вирушаймо в подорож екологічною стежиною шкільного дендропарку.

Перша частина - «Рослини-символи». Запрошуються для захисту проекту «Рослини-символи» -----------------------------------------------------------------

І-ий ведучий. Майже в усіх народів є улюблені рослини-символи: у канадців – клен, у росіян – берізка, а в українців – верба, калина, тополя, дуб, вишня… Взагалі, в українського народу є багато рослин, які в особливій пошані.

Здалеку видно стрункі тополеньки, що ростуть навколо нашої школи(слайд 4). Тополя – символ рідної землі, символ вірності, краси.

Тополі на волі

Стоять собі, мов сторожа,

Розмовляють з полем,

І все то те, вся країна

Повита красою…

Неначе диво. А кругом

Широколистії тополі

2-ий ведучий Нас оберігають 34 тополі. Це - прекрасні фільтри. Тільки за літо лише одна тополя може затримати 30 кг пилу! Вона стійка проти сполук сірки та хлору, тому її садять і у промислових містах. Тополя містить і виділяє фітонциди, які вбивають бактерії. Під нею так легко дихати!

І-ий ведучий. Тополя – народний символ. Зі стрункою тополею порівнювали стрункий дівочий стан та нещасливу дівочу долю. Про тополю написано багато пісень, складено легенди. «В одному селі жила красива дівчина Поля і мужній хлопець Стріба. Вони кохали один одного. Одного разу біля села Стриба побачив ворогів. Почувши цю сумну звістку, люди в селі вирішили перечекати війну в горах. Перун здивувався, чому люди прийшли в гори, а спустившись до них, був зачарований красою Полі та захотів одружитися з нею. Проте, Стриба не захотів віддати свою кохану. Тоді Перун, розгнівавшись, зробив з Полі дерево, а Стрибу забрав із з собою. Люди, що стояли біля дерева, запитували, де поділася Поля, а у відповідь чули ТО ПОЛЯ. Так дерево отримало назву Тополя». Тополя - це символ дівочої краси яка не згасає ніколи а стає тільки кращою!

Танок «Тополеньки»

2-ий ведучий. (Слайд5). Правдиве прислів’я: «Без верби й калини нема України». Заходимо на шкільне подвір’я… Привітно киваючи косами смарагдових листочків, нас зустрічає верба. Ще ранньої весни, коли всі дерева стоять голі, вона вже вкрита молодою зеленню. Всього кілька днів – і вже зацвітає запашним жовтим цвітом.

І-ий ведучий. Красуня-верба… Недарма народ здавна оспівував її, ввів в легенди, казки.

Вербова гілка у мене на столі,

як символ сонця і тепла,

Ще схованих в імлі, як знак зеленої весни,

котра ще вдалині.

Як знак, що щастя сад рясний даровано мені,

Вербова гілка на столі у мене розцвіла...

Прилинуть, серце, журавлі, а в них на кожному крилі -

дар сонця і тепла…

2-ий ведучий Є легенда про матір-вдову яка мала трьох синів(слайд 6). «…Росли вони сильними, добрими, роботящими та приносили радість усім людям. Коли на рідну землю напали вороги, сини вирішили піти на війну. Мати відпустила синів, хоча і переймалася за їх життя. Згодом війна закінчилася, приходили друзі синів та розповідали про їх героїчну смерть на полі бою, але мати не вірила їм. Кожного дня вона виходила на берег річки і виглядала синів, плачучи від горя. Одного разу люди побачили, що на березі немає нікого тільки верба, що схилила свої віти до води, немов би плачучи».

Верба теж є символом України. То ж не зміг розлучитися з нею й Великий Кобзар і привіз із собою на заслання вербову гілочку, з якої розрослося велике дерево, назване вербою Тараса.

(Звучить мелодія пісні «Реве та стогне Дніпр широкий»)

І-ий ведучий (слайд 7). Верба поширена на всіх континентах. Тільки в Австралії та на Новій Гвінеї її немає. З 500 відомих видів верб 30 припадає на Україну. Найпоширеніші види: (слайди видів верби) біла, ламка, попеляста, козяча, пурпурова. А в шкільному дендропаркові росте верба плакуча.

2-ий ведучий (слайд 8). Найбільше верби прислужилися річкам та ставам. Міцно пустивши коріння у землю, верби стримують зсуви, не допускаючи підточування грунту водою, запобігають ерозійним процесам.

І-ий ведучий З гнучкої й легкої деревини здавна народні майстри робили музичні інструменти.

2-ий ведучий Цікаво, що ложки, виготовлені з цього дерева, були в Запорізькій Січі своєрідною посвідкою: той, хто не мав саме такої ложки, навіював підозру.

І-ий ведучий Квіти верби дають багато нектару й пилку в той час, коли ще нічого не цвіте. Високо цінують вулики із верби, у них бджоли не хворіють.

2-ий ведучий З пруття плетуть кошики, крісла, огорожі, рибальські снасті.

І-ий ведучий (немов по секрету) До речі…вона мала неабияке значення у вихованні підростаючого покоління(?), тому її заготовляли возами і зберігали в школах.

2-ий ведучий І що, це правда?

І-ий ведучий О, це так! З вербою пов'язано багато народних звичаїв та обрядів. У Вербну Неділю освячують вербу в церкві, а потім несуть її додому і б'ють нею хатніх, промовляючи:

«Не я б'ю, верба б'є,

За тиждень Великдень,

Будь великий, як верба,

А здоровий, як вода,

А багатий, як земля!»

Посадіть і ви ніжну вербову гілочку. У сирій землі вона швидко пустить корінчики і виросте гарне дерево. Не можна допустити, щоб зникли вербові насадження на нашій Україні. Незабутні слова В.Симоненка з вірша «Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу…»

А якщо впадеш ти на чужому полі.

Прийдуть з України верби і тополі,

Стануть над тобою, листям затріпочуть,

Тугою прощання душу залоскочуть.

2-ий ведучий (слайд 9). Восени 1976 року учні принесли з екскурсії до лісу жменьку жолудів і прикопали їх на пришкільній ділянці. Жолуді навесні дали проростки…З того часу так і ростуть дуби на тому ж місці. Мало місця для кожного з них, та вже майже 40 років їх так і не розлучили. Символи сили та мужності, Існує стара легенда про дуб. «Красивий парубок покохав молодицю. Хотіли вони одружитися, та кляті вороги на Русь набігли. і пішов парубок землю рідну захищати. Просив він дівчину, щоб пам’ятала та чекала його, проте, не витримала молодиця і віддала своє серце іншому. Повернувся парубок додому і заплакав з відчаю. Не став її докоряти, а лише просив Бога зробити його дубом в її садочку. Щоб виходила вона в садочок і слухала, як він плаче, щоб кожного мандрівника він міг своїми гілками вкрити і розповісти про свою долю».

2-ий ведучий (слайд 10). Кущ калина біля оселі це не тільки окраса, у ньому глибокий зміст. «Наскочили у село татари, захопили у полон дівчат і погнали в неволю. Була серед них і Марина – найкраща дівчина. Якось втекла вона від охорони вночі. Тікала, тікала, напевно й утекла б, та зачепилася своїм червоним намистом. Розірвалася нитка…

І там, де впали намистинки, проросли навесні тоненькі пагінці, що стали потім розлогими кущами калини. Навесні буяють білизною, наче наречені, а восени палахкотять цвітом любові до рідної землі. Гірка калина, як доля в неволі, і гарна, як рідна земля-матінка – найкраща!»

Калина – наш символ. Наш духовний світ, наша спадщина, яка формує духовний потяг до рідної землі., свого берега, своїх традицій. Тож бережіть калину, любуйтеся своїм цвітом і плодом. І пам’ятайте – що у злих, недобрих людей калина не росте. Будьте добрими і чуйними. Нехай цей дерево-кущ прикрасить ваш дім, хай у ньому соловейко зів’є собі гніздечко і співає вам пісню про вічність нашого українського народу.
Друга частина. Гра-завдання для штурмана «Вибери правильну дорогу»

(Музика «Вместе весело шагать по просторам»)

Вчитель. Перш, ніж продовжити маршрут екскурсії шкільним дендропарком, штурман бажає порадитись з колективом.

(Штурман підходить до вказівника на уявному роздоріжжі. На трьох вказівних планшетах-стежечках - малюнки із зображенням гнізда, палаючого багаття, павутинної сітки).

Штурман. Необхідно вирішити, якою стежечкою іти, щоб не зашкодити природі, а за можливості захистити її.

(Учні висловлюють свої міркування)

Правильні відповіді:

  • першою стежечкою ми не підемо, там гніздо пташки, близько до якого підходити не можна;

  • третьою стежечкою не підемо теж, нехай павук ловить своїм павутинням комах;

  • ми підемо другою стежечкою і загасимо багаття, бо вогонь може заподіяти шкоду.

Вчитель. Молодці. Стежку обрали ви вірно.


Третя частина - «Природоохоронні знаки».

Вчитель. Наш еколог________________________________________ теж бажає перевірити набуті вами навички поведінки у природі. (Свій проект захищає учень, який під час екскурсії виконував роль еколога. Він демонструє свої природоохоронні знаки, пояснюючи їх).

Вчитель. У мене є пропозиція: давайте спробуємо поповнити банк екосигналів

на нашій екостежині. (Музичний супровід. Учні йдуть до дошки-віртуальної екостежини і малюють знаки, пояснюючи їх)

Вчитель. Ось тепер ми впевнено можемо подорожувати! Ваші малюнки-сигнали підтвердили знання правильної поведінки у природі.
Четверта частина - «Фоторепортаж «Смарагди шкільного дендропарку»

Учень-дендролог. (Розповідь про дерева та кущі шкільного дендропарку та їх близьких родичів з паралельним демонструванням слайдів, музичним супроводом).

Слайд11. Сосна. На всіх континентах мешкають її родичі. Живе до 400 років, сягаючи висоти 40 метрів. А в горах Каліфорнії можна помилуватись сосною-довгожителькою, віком (страшно уявити собі!) 4 900 років, кожній її хвоїнці майже півстоліття – 45 років!

Слайд 12. Ялина. Різноманітність форм крони голонасінних, їхня краса і велич справляють незабутнє враження. Проте, погано вони почуваються у забруднених місцях, особливо чутливі до радіації.

Слайд 13. По всій території України поширена вічнозелена туя з м’якими плоскими лускоподібними листками. До нашої країни її завезено з Північної Америки

Слайд 14. Східну частину зеленої огорожі утворюють розложисті крони білої акації. На українські землі вона прийшла у середині ХVІІІ століття. А вже наприкінці століття у молодому місті Одеса був цілий гай білої акації, завезеної з Італії та Іспанії.

Дуже швидко їй вдалося завоювати ввесь південь… Чому? Не потребує догляду, росте, де посадять. Користь? Затримує пилюку на вулицях, затримує пісок своїм корінням. Дає затишок і прохолоду

Ще? З її сировини роблять ліки.

А ще - з цими рослинами добре дружать бджоли, бо їх квіти мають смачний нектар. ЇЇ мед має прекрасні смакові та лікарські властивості.

Слайд 15. Неможливо уявити собі шкільний дендропарк без липи. ЇЇ клейкі листочки, її солодкі, ароматні квіти влітку, особливий запах меду, її золотисте вбрання восени…

В містах, серед асфальту вона живе недовго – років шістдесят, в той час,як у лісі – 300, а то й всі 500. Та навіть за свій короткий вік липа встигає зробити багато корисного: за рік вона поглинає до 16 кілограмів вуглекислого газу. Це в півтора рази більше. ніж дуб, і в 5 - більше, ніж ялинка.

Слайд 16. Горобина. ЇЇ ягоди приходять на виручку взимку птахам та звірятам. Очевидно, всім їм відомо, настільки корисні її плоди.

Ви тільки уявіть: з її деревини ( важкої та міцної) виготовляють навіть деталі машин. Багато цінних якостей у неї, та найперше – вона дуже-дуже красива в будь-яку пору року. І весною, щедро одягнена ніжним білим цвітом, і влітку, тріпочучи перистими зеленими листочками, і восени, коли її гілки згинаються під вагою полум’яних ягід…

Слайд 17. На Україні росте 25 видів кленів, крім того, завезено з інших країн – понад 40 видів. Десь 200 років тому на Україні з’явився клен американський. Цей клен швидко росте, проте не довговічний

Слайд 18. Навколо ще лежить сніг, а гілки кленів вже вкрилися ніжними квітами, безліччю жовто-зелених букетиків. До них залюбки летять бджоли. Клен – хороший медонос. З одного дерева отримують до 10 кілограмів меду. Солодкий і сік клену. А в Канаді з одного із видів клену отримують кленовий цукор, бо на 1/5 він складається із цукру.

Восени, мабуть, немає красивішого дерева, ніж клен гостролистий. Здається, що його великі, блискучі на сонці листки зроблені із тонесеньких золотистих пластинок. Дерево немов горить багатством відтінків червоного і зеленого, оранжевого і жовтого. З кленової деревини – міцної і легкої – виготовляли і виготовляють музичні інструменти.

Важливе народногосподарське значення мають види рослин роду Всі клени – високопродуктивні медоноси. Особливо цінні тим, що цвітуть неодночасно і забезпечують у певній послідовності досить тривалий період медозбору.
Слайд 19. Клен татарський цвіте найпізніше. Після відцвітання садів він забезпечує підтримувальний взяток і цим сприяє подальшому нарощуванню бджолиних сімей.

Слайд 20. Гледичія колюча– цікава однодомна рослина з одностатевими квітками, а її колючки сягають 20 см! Це - високопродуктивний медонос: 250 кг з гектару! Крім нектару бджоли збирають з неї багато пилку.

Слайд 21. Бересту лише 40, а живе він до 300 років, досягаючи 30 м заввишки. Кора дерева насичена дубильними та фарбувальними речовинами.

Слайд 22.Травневі вогники свічок палахкотять на сонці.

А плід, неначе їжачок, вмостився на долонці.

Каштанова алея завжди була улюбленим місцем школярів. Зелене її вбрання незрівнянне, та цього року не минула біда каштанів – пожовкло їх листячко від підступного ворога, хворіють вони…

Слайд 23. Стовбур ясена був пошкоджений жуком-короїдом. Корінь вдалося врятувати. Тепер ясен набирається сил із пеньочка, спали брунечки майже два роки… Та живий корінь - житиме й дерево!

Слайд 24. Сумах дубильний дуже любить світло. А до грунту невибагливий, рости може на сухих кам’янистих схилах, навіть на сланцях. У гори піднімається на висоту до 700 метрів. Якості рослини: танідоносна, лікарська, харчова, декоративна, фітомеліоративна, фарбувальна … Чи не чудо: листя й пагони – дають чорну фарбу, плоди – червону, кора жовту, корені – коричневу.

Слайд 25. Звідки з’явились на Землі берези? Був час… Забули люди про доброту. Стали заздрити один одному, обманювати один одного. Чорні думки в їх головах народилися. Чорні почуття в душі поселилися. Земля застогнала. Кіркою заздрості, кіркою брехні покрилася. Великий стогін до неба дійшов. Здригнулася небесна діва від жаху. Великий біль пронизав її серце. Не витримало воно. Розсипалося…Шматочки по землі розвіялися. У людину потраплять – людина очищається. У дерево потраплять – дерево біліє. Так і з’явилися на Землі берези. Говорять, що це шматочок небесного життя.

Слайд 26. В гармонії зі стрункими берізками кущики бирючини, вирощені юннатами випуску 1976 року з насіння.

Слайд 27. Спортивний майданчик має свою бузкову огорожу.

Квітне бузок під вікном.

Серед зеленого віття

Скрізь розлилися суцвіття,

Мов фіолетовим сном…

Слайд 28. Жасмин на Гавайях – це бур’ян, в Пакистані – це національна квітка, в Індонезії – головна квітка на весіллях. А в нас – красивий квітучий кущ з особливо ніжним ароматом.

Слайд 29. Серед дерев та кущів шкільного дендропарку багато «синоптиків», а ще - це народний календар.

Жимолость татарська – красивий кущ, її квіти можуть бути білими, розовими, червоними на одній і тій рослині. А червоні її плоди дуже гіркі, за що рослину прозвали «вовчі ягоди». Під час цвітіння - прекрасний барометр. Якщо до неї летять комахи, погода зіпсується, якщо комах немає – буде сухо. Перед непогодою квіти виділяють багато нектару, який і приваблює комах. Правда, в темноті комах важко помітити. Що ж, є «запасний варіант» - запах. Він так само стає сильнішим – у вологому повітрі рослина починає активно виділяти ароматичні речовини.

Слайд 30. Коли горобина вбереться в намисто і зміниться листя на кронах дерев вона засіяє червоно, охристо…

…від морозу горобина все намисто розгубила,

багряниста скатертина почорнілу землю вкрила.

Урожай горобини – сильні морози взимку.

Слайд 31. Жовта акація родичка білої акації, належать обидві до родини Бобових.. Коли сильно пахнуть квіти жовтої акації, а довкола них густо в’ються комахи – на дощ і негоду.

Слайд 32. Цвіте черемха – найкраща пора садити картоплю.

Слайд 33. Колись всі квіти шипшини були білі, та ось одного разу рано-вранці, коли природа прокидається від сну, Афродита, гуляючи в саду, побачила квітку дивовижної краси. Це була шипшина. Ніжні пахощі квіток поширювалися на значну віддаль. Богиня нахилилася над кущем, щоб понюхати дово-квітки, захоплена їх витонченою красою, хотіла нарвати букет, та лише сильно поколола пальці. Білі пелюстки квіток залилися кров’ю богині. І з того часу вони зберігають цей божественний колір.

Народні прикмети: зацвіла шипшина – почалося літо.

Якщо шипшина не розкрила цвіту – буде дощ.

Слайд 34. Якщо з’явилися на кленових листочках «сльози», значить через декілька годин буде дощ.

Слайд35. Листки жостера – приклад малих форм складчастої структури природних деталей, здатних витримувати значні навантаження. Плоди містять антроглікозиди, флавоноїдні глікозиди, цукор, пектинові речовини. Використовується в фіто медицині, так як найкращий природний засіб позбавитися відпрацьованих речовин.

Слайд36. А стільки смачних їстівних плодів є на нашій шкільній садибі. Ніхто і нікому не забороняє ними ласувати. Шовковиця - найперша «ягідка»!

А ось біля вулиці

Зародила шовковиця.

Зародила солоденько,

Так довірливо, низенько.

Так чорняво – не відмитися…

А приходьте подивитися!

А приходьде частуватися,

Сили-зросту набиратися!

Слайд 37. Вишня войлочна родом з Кореї, Японії, Китаю та Монголії. Назву свою отримала за опушеність листків, яка нагадує войлок. До чого ж красивий кущ навесні, а які ароматні й смачні рубінові кістяночки!

Слайд38. Прийди у сад.

Тут так травнево, тут край небесних володінь,

Побачиш поміж яблучок й листочків чарівну неба височінь.

Слайд 39. Груша хоч і невеличка,

Та солодка і м’яка.

І цвіла я, й наливалась,

А поспіла – глянь яка!

Слайд 40. Слива –фіолетова яка,

Дивиться вона ігриво.

Мабуть, хоче, щоб зірвали

І найкращою назвали!

Слайд 41. Абрикоса відцвіте,

Круглі сонечка повиснуть,

Як малесенькі жаринки,

Запрошуючи на гостину.

Слайд 42. Винограду кущик у нас маленький,

Влітку плоди зелененькі,

А як осінь наступає,

Виноград наш дозріває.

Слайд 43. Восени дозріває й кизил. Односельчани знають ці вітамінні насадження, кислі та терпкі, а які корисні!

Слайд 44. Горіховий ряд посаджено в 1976 році. Збирають плоди діти, ласають смачною їх начинкою. До складу ядер горіха волоського входять: мінеральні сполуки, жири, білки, вуглеводи, дубильні, ароматичні речовини, вітаміни А, Д, Е, К, антиоксиданти. Олії – 60- 80%, білків 15 – 20%

Ось такі скарби ростуть на нашій садибі! (Музика «По секрету всьому світу»)


П’ята частина - По секрету всьому світу.

Вчитель. Слайд 45. А тепер давайте завітаємо до ботанічної лабораторії .

Свій проект пропонують нам------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Лабораторія «Дубочки» (На «стіні» - описи про дерево, «сертифікати», «подяки»).

Перший учень, читаючи заголовки. О! Як цікаво!

Дуб звичайний росте на більшій частині України. У житті наших предків дуб відігравав велику роль. Великі центри країни виникли в районах широкого розповсюдження дубових лісів. Але основна маса їх давно знищена. «Виною» тому, перш за все - відмінна родючість ґрунту під цими лісами. Такі грунти наші предки в першу чергу займали під ріллю, вирубуючи ліс.
  1   2   3

Схожі:

Центральна районна бібліотека Методично-бібліографічний відділ З...
Бібліотека – моя доля: з досвіду роботи / Долинська ЦРБ, метод бібліогр від.; уклад. З. В. Тарантюк, Н. П. Кушнірчук, відп за вип....
Досвіду: «Навчально-дослідницька робота учнів на уроках біології...
Громова Тетяна Василівна, вчитель біології Черкаської спеціалізованої школи №33 ім. Василя Симоненка Черкаської міської ради
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ БІНАРНОГО УРОКУ ТЕОРЕТИЧНОГО...
Методичні рекомендації з досвіду роботи викладачів Державного навчального закладу
Досвіду роботи

Розвиток навички читання як умови формування освітньої компетенції...
Опис досвіду роботи вчителя початкових класів Запорізького навчально-виховного комплексу №109 Дидики Людмили Іванівни
ВСТУП 7
Порівняльний аналіз вітчизняного та зарубіжного досвіду управління фінансовим лізингом
Алгоритм узагальнення прогресивного педагогічного досвіду у навчальному...

Досвіду
Адреса: 70433, Запорізька область, Запорізький район, с. Новоолександрівка, вул. Радянська, 14
Досвіду
Центру методичного забезпечення загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти Житомирського ОІППО
ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
Канева щодо вивчення, узагальнення та впровадження передового педагогічного досвіду
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка