|
Скачати 63.74 Kb.
|
5 кл. Тема: Костянтина Малицька «Соловей». Художній опис Мета: вчити учнів виразно читати художній опис «Соловей», розуміти його жанрові особливості, пояснювати власне розуміння образу солов’я; розвивати уміння користуватися додатковими відомостями з енциклопедії і словників, бачити відмінності між художнім і словниковим описом солов’я; виховувати любов до природи, до прекрасного, почуття добра та милосердя, будити прагнення оберігати її. Тип уроку: інтегрований урок-подорож. Обладнання: портрет К. Малицької, енциклопедія, тлумачний словник, ілюстрації, малюнки учнів, пісні та вірші про солов’я, оповідання, казка Г. К. Андерсена «Соловей». Люби природу не як символ Душі своєї, Люби природу не для себе, Люби для неї, Вона — це мати. Будь же сином... М. Рильський Хід уроку I. Актуалізація опорних знань. 1. Тестування. 1) У якому році народилася К. Малицька? а) 1872 р; б) 1873 р; в) 1874 р. 2) Під яким літературним псевдонімом вона друкувала свої твори: а) Олена Пчілка; б) Чайка Дністрова; в) Віра Лебедєва. 3) Ким вона була за професією? а) Учитель; б) редактор; в) лікар. 4) Хто написав музику до вірша К. Малицької «Чом, чом, земле моя»?а) П. Воронько; б) Майборода; в) Д. Січинський. 5) У якому селі народилася письменниця? а) Кропивники; б) Сокирки; в) Западинці. 6) Чому присвятила письменниця своє життя? а) Науці й культурі; б) виховній роботі; в) благодійництву. 2. Виразне читання вірша «Чом, чом, земле моя». II. Мотивація навчання школярів. 1. Оголошення теми, мети, завдань уроку. Злетіли раптом до небес гаї І луки з кучерявою лозою — Защебетали срібно солов’ї У Солов’ях над срібною Десною. Нічого навкруги — лиш юний спів, Лиш сплескане з мотива на мотив. Як водоспад — минуще і одвічне. Я — ваш навіки, Ви — навік мої. Нас доля спільна друзями назвала Дзвеніть над світом, брянські солов’ї, Моя душа співає разом з вами! 2. Вступне слово вчителя. Сьогодні мова піде про солов’я, цю улюблену пташку, якою захоп- люються і поети, і художники, і музиканти... Тож недарма так багато творів присвячено цим прекрасним співакам, які є невід’ємною частиною нашої природи, за яку ми несемо відповідальність перед майбутніми поколіннями. Відомі прозові твори В. Перепелюка «Степовий соловейко», Б. Комара «Соловейко», Л. Смогаржевського «Соловей». Чудові є поезії про цю пташку: Віктора Забіли «Соловей», Дніпрової Чайка «Вільна пташка», Шевченка «Садок вишневий коло хати» та ін. На цьому уроці ми познайомились із твором К. Малицької «Соловей». Природа рідного краю надихнула письменницю на створення такого чудового художнього опису. Ще змалку любила дівчинка слухати спів солов’я. Не раз просила маму: «Хочу почути солов’я і слухати ті чарівні звуки: тьох — тьох, тюрк...» 3. Запис теми уроку у зошит. Художній опис — один зі способів викладу матеріалу в художньому творі, який полягає в послідовному показі окремих ознак, рис і властивостей осіб, речей, явищ природи тощо. За допомогою опису письменник знайомить читачів із місцем події (пейзаж), обстановкою, в якій живуть персонажі (інтер’єр), зовнішнім виглядом (портрети). На нашому уроці ми здійснемо подорож в ліс, щоб послухати спів солов’я. Але спочатку нам треба підготуватися до подорожі. 4. Колективна робота. Прослухавши художній опис солов’я, дати відповіді на запитання: - До якого типу мовлення належить текст? (Опис художній). Доведіть це. (До нього можна поставити питання який?) (Розповідається про риси птаха, його вигляд. У тексті багато епітетів, порівнянь. Учні зачитують цитати з тексту.) 2) Що ви раніше уже знали про солов’їв? Юні природолюби розповідають про солов’їв. Відомо, що солов’ї бувають степові, польові й лісові. Вони досить винахідливі. Перш за все, в полях ще чимало ожередів соломи, де вони знаходять собі їжу й захист від холоду. Крім того, із сонячного боку на скибах ріллі, на горбах є відталини, де вони ховаються від холоду, знаходять торішні зерна. На вигляд це звичайна сіра пташина завбільшки як шпак. Буває, що солов’ї б’ються за улюблені місця гніздування. Одного разу під хатою в бузку я побачив дві сіренькі пташки. Притих, слідкую, що вони робитимуть. А вони злетіли вгору, вдарились одна об одну і, пискнувши, впали в кущ. Думаю загинули, необачні стали, коли враз почув соловейків спів. І майже в ту мить озвався й другий соловейко. І почалося, і понеслось. Один заведе, другий пересвистує. Відчувши слабкість суперника, починає ніжно вуркотіти, щоб таки заглушити його. «Колінця» співу змінюється одне за одним, відляск їх лунав на все подвір’я. Я трохи не сміявся, забув навіть, куди йшов. Коли чую: один голос усе дужчає і мовби торжествує, а другий слабшає, замовкає. Видно, суперник став видихатися. Врешті зовсім замовк. І одразу вилетів, бідолашний, з бузку. Довелося йому інше шукати місце. 3) А яких ще птахів, що живуть на території України, ви знаєте? Це лелеки, ластівки, горобці, горлиці, дятли, одуди, шпаки, сичі, галки, куріпки, стрепети, глухарі, зозулі, ремези, чайки, деркачі, повзики, синиці та інші. 4) Що нового ви дізналися про життя солов’їв? Що соловей може жити і в неволі, але пісня його не така, відрізняється від тієї, що звучить на вільному просторі. Вона сумна, уривчаста, наче думка в’язня. 5. Повідомлення учнів – дослідників. Юний дослідник природи. Соловей нищить шкідливих комах. Він може бути барометром: якщо соловей тужливо лящить цілу ніч — то це на довготривалу постійну природу, коли співає з перервами — кажуть, що сльота настане. 1 - й д о с л і д н и к - н а у к о в е ц ь. З енциклопедії я дізнався, що це оливково-бурний птах, розміром з горобця, не привертає уваги своїм забарвленням. Лише хвіст і покривні пера хвоста з рудим полиском допомагають поліпшити його на землі, де він пересувається стрибками. Відчувши небезпеку, піднімає і опускає хвіст і видає: кр-р-р кр-р-р. Проте він з давніх-давен привертає увагу людини чудовою піснею. Поширений від України, Білорусі, Прибалтійських республік до Західного Сибіру. Зустрічається у Фінляндії, Швеції, Польщі, Угорщині, Румунії. Оселяється в лісах, садах, де є густий підлісок або чагарники, особливо у листяних. Прилітають солов’ї з місць зимівлі — зі Східної частини Африки досить пізно: у кінці квітня — на початку травня. Летять уночі. Першими з’являються самці, які займають гніздові ділянки і через кілька днів починають співати. Згодом прилітають самки. Гніздо соловей влаштовує в ямі на землі, зрідка над землею біля основи куща. Будує гніздо близько двох тижнів. У кладці буває чотири–шість яєць оливкового, коричнево-оливкового або темно-шоколадного кольору, які насиджує самка близько 14 днів. 2-й дослідник-науковець. Самець у цей час співає аж до кінця гніздового періоду. Пташенята рано залишають гніздо, самостійно здобувають собі їжу. Живляться солов’ї комахами та їхньою гусінню, яких здобувають на поверхні ґрунту, а восени — ще і ягодами. У пошуках їжі птахи тримаються поодинці. У серпні-вересні солов’ї починають переліт на південь. Основними ворогами солов’їв є коти та тхори, які виловлюють птахів, руйнують гнізда. Ось чому в деяких садах, парках ці птахи не гніздяться. 6. «Художня галерея». Учні презентують малюнки до твору «Соловей». 7. (Звучить аудіозапис). Ці чарівні звуки не можна порівняти ні з чим, бо вони — наша незрівнянна природа-матінка. Ось такий спів викликав сльози зворушення і захоплення навіть у китайського імператора, відгородженого від простих людей, природної краси стінами палацу та придворними. 8. Бесіда за питаннями підручника. ІII. Закріплення вивченого матеріалу. 1. Підсумкова бесіда: - Хто є головним героєм твору? Що уособлює соловейко? - Які риси притаманні солов’ю? (Він має живу душу, співчуття. Йому притаманні волелюбність, чесність, безкорисливість. Свої пісні соловей щедро дарує всім, хто здатен відчувати красу. Бачити, як чиєсь серце відгукнулося на спів, на красу — єдина винагорода, якої очікує справжній митець.) - Чому ці птахи заслуговують на сердечну опіку людей? (Бо вони приносять користь людям. Їх стає дедалі менше. Слухаючи спів солов’я, ми відчуваємо радість життя.) - Як ви розумієте слова епіграфа? (Потрібно берегти природу, якщо ти є патріотом рідного краю, бо вона є уособленням справжньої краси та життя на Землі.) Між калиною тихенько Соловейко щебетав, Низом хлопець нишком крався Хап! І пташку упіймав. Діти раді, аж сміються, Що впіймали солов’я. Скачуть, тиснуться, аж б’ються, Просять: «Пташечко моя, Заспівай нам голосненько, Як співала у садку. Ми ж тобі за це гарненьку Зробим квіточку таку!» Чи не те на світі бачить Нам доводиться не раз? Їм співай, вони ж оддячуть Зроблять квіточку якраз! ІV. Висновок. Отже, діти, ми багато дізналися про солов’я, цю неповторну пташку. Ось те головне, що характеризує її. Він є уособленням самої природи. Люди полюбили цю пташку й оспівали її у багатьох народних піснях: «Солов’ю маленький! Маєш голос тоненький, заспівай же ти мені, бо в чужій я стороні...» V. Домашнє завдання. Виразно читати опис, скласти цитатний план до оповідання. |
Урок №49 Тема. Костянтина Малицька. Розповідь про письменницю. «Чом, чом, земле моя…» «Чом, чом, земле моя…». Вірш-пісня, що стала народною. Відтворення художнім словом почуття любові до рідної землі. Причини популярності... |
Тема: Костянтина Малицька «Чом, чом земле моя ». Розповідь про письменницю Обладнання: портрет письменниці, малюнки із зображенням природи, фонозапис пісні «Чом, чом, земле моя» |
Урок з української мови Тема: «Особливості побудови опису» Дати школярам уявлення про особливості побудови опису; формувати вміння відрізняти опис від інших типів мовлення; навчити розрізняти... |
ТВІР – ОПИС ПРИМІЩЕННЯ НА ОСНОВІ ВЛАСНИХ СПОСТЕРЕЖЕНЬ Мета : спрямувати роботу учнів на досконале ознайомлення з елементами сучасного інтер’єру; формувати вміння самостійно збирати та... |
Тема. Філософська проблема кохання та її знецінення в сучасному світі... Мета: розширювати знання учнів про казку як літературний жанр; формувати вміння та навички виразного читання та аналізу літературного... |
Поняття про бібліографію. Історія бібліографії. Бібліографія в Україні.... Мета: ознайомити учнів з поняттям про бібліографію, її призначенням, історією виникнення бібліографії в Україні; навчити аналізувати... |
Останній день весни та перший день літа особливо запам’яталися найменшим... Новомиргорода завітали народний художній колектив України, хореографічний ансамбль «Росинка»; зразковий художній колектив, студії... |
Тема : «Квітуча галявинка» Мета. Вчити створювати художній образ, використовуючи колір як засіб виразності, продовжувати закріплювати поняття про межу зламу... |
Урок вивчення нового матеріалу) 5 клас Тема уроку: Образ Лиса Микити... Мета: охарактеризувати образ Лиса Микити; набути умінь і навичок аналізувати художній образ |
ПАМЯТКА ПАМЯТНИК. Розрізняються значенням Складовими частинами опису місцевості є опис місця та опис предметів, що на цьому місці розташовані |