|
Скачати 53.03 Kb.
|
5 кл. Тема: Костянтина Малицька «Чом, чом земле моя...». Розповідь про письменницю Мета: ознайомити учнів із життям Костянтини Малицької та її віршем-піснею «Чом, чом, земле моя...»; вчити розуміти ліричність вірша-пісні; розвивати вміння визначати художні засоби, використані в поезії, пояснювати роль питальних речень; формувати навички аналізу поетичного твору; удосконалювати навички виразного читання поезії; виховувати почуття патріотизму як вагомого життєвого стимулу для людини. Обладнання: портрет письменниці, малюнки із зображенням природи, фонозапис пісні «Чом, чом, земле моя...». Тип уроку: урок-дослідження. Україно! Ти для мене диво! І нехай пливе за роком рік, Буду, мамо, горда і вродлива, З тебе чудуватися повік. Василь Симоненко Хід уроку І. Мотивації навчання школярів. 1. «Поетична хвилинка». РІДНА ХАТА Різні в світі є країни Різні люди є на світі. Різні гори, полонини. Різні трави, різні квіти. Є з усіх одна країна, Найрідніша нам усім. То — прекрасна Україна, Нашого народу дім. Там шумлять степи безкраї. Наче вміють говорити! Там ясніше сонце сяє, Там солодше пахнуть квіти... Різні в світі є країни, Гарні є, є і багаті, Та найкраще — в Україні, Бо найкраще — в рідній хаті. (Ганна Черінь) 2. Коментарі до вірша. 3. Слово вчителя. Важко назвати поета, письменника, який би не звертав своє слово до рідної Вітчизни — України. У творах вони з любов’ю відтворюють чарівну природу з оксамитом степів, гаїв та дібров, зеленню лісів, синню чистих озер і тихоплинних рік. Ніякій силі не осквернити тієї землі, «що освятив Тарас своїми муками-ділами, що окрилив громами-звуками словами». Україну прославили у віках її видатні сини й дочки. Це філософ і поет, мандрівний вчитель Григорій Сковорода, це Каменяр Іван Франко, геніальна Леся Українка. Оспівували Україну «струни Лисенка живії, і слави золота зоря круг Заньковецької Марії». Україна завжди була багата на самобутні таланти, і серед них чимало обдарованих жінок. Про одну з них сьогодні і піде мова. Це — Костянтина Малицька. II. Оголошення теми, мети і завдання уроку. III. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу. 1. Повідомлення «юних біографів». 1-й біограф. У радянські часи Костянтину Малицьку (її літературні псевдоніми — Віра Лебедєва й Чайка Дністрова) навіть згадувати було небезпечно. Твори її не потрапляли до рук читачів. Лише люди старшого віку в колі своїх найрідніших могли заспівати тремтливим від хвилюванням голосом пісню «У Січі, у Січі гартуймось, брати» та ще могла пролунати чудова співанка-перлина «Чом, чом, земле моя...». Хто ж вона, Костянтина Малицька? 2-й біограф. Народилася Костянтина Малицька 30 травня 1877 року в селі Кропивники біля Калуша в сім’ї священика Своє життя вона присвятила дітям: понад 30 років працювала на педагогічній ниві, часто виступаючи зі статтями у справі виховання підростаючого покоління. Багато друкувалася в періодичній пресі. Літературна спадщина велика і різноманітна. Вперше вона виступила в дитячому журналі «Дзвінок» під вигаданим ім’ям Ростик. Відтоді часто вміщувала свої твори в цьому виданні, а також у журналі «Зоря», в альманахах «Жіноча доля», «Учитель». Це були переважно твори про дітей і для дітей. Тривалий час вона редагувала журнал «Дзвінок» — єдиний на той час дитячий часопис для всієї української дітвори. 3-й біограф. Наприкінці XIX — на початку XX століття під різними псевдонімами надрукувала багато віршів для малят, в яких оспівувала красу рідної природи, прищеплювала дітям любов і повагу до праці, до рідної землі. Костянтина Малицька — провідна діячка жіночих громад у Львові та Чернівцях, натхненниця руху січових стрільців у роки Першої світової війни, за що у 1915 році була вислана в Сибір. Останні роки жила у Львові і працювала бібліографом дитячої літератури у Львівській бібліотеці Академії наук ім. В. Стефаника. Померла 27 січня 1947 року. 2. Слово вчителя. У 1904 році на слова Костянтини Малицької «Чом, чом, чом, земле моя...» композитор Денис Січинський написав музику, і пісня стала народною, широковідомою, улюбленою для багатьох поколінь українців. 3. Повідомлення «Юних біографів» про композитора Дениса Січинського. Січинський Денис Володимирович — український композитор, диригент і музичний діяч. Народився 2 жовтня 1865 року в селі Клювинці Тернопільської області. Навчався у Львівській консерваторії у К. Мікулі. Працював у Львові, Коломиї, Станіславі як організатор і диригент співацьких колективів. Автор опери «Роксолана» (1909), музики до п’єс, обробок народних пісень. Серед творів чільне місце належить хорам і романсам на вірші Шевченка, Франка та інших українських поетів. Помер 26 травня 1909 року. Звучить грамзапис вірша-пісні «Чом, чом, земле моя». 4. Бесіда: 1) Які почуття викликала у вас пісня? 2) Поясніть назву твору. 3) Які запитання ставить Костянтина Малицька у вірші-пісні? 4) Якою у вашій уяві постає змальована у творі рідна земля? 5. Слово вчителя. Притишено звучить у пісні простеньке, на перший погляд, але таке сокровенне запитання: «Чом, чом, чом, земле моя. Так люба ти мені, так люба ти мені?.. І ми, мов на картині, бачимо переливи води, смарагдову зелень лісів, чуємо тьохкання соловейка, ніжний дзвіночок голосу жайворонка. Подібні запитання ставляться читачам не для того, щоб дістати на них відповідь, а щоб привернути їхню увагу до певної думки або самим запитанням ствердити її. Такі запитання називаються риторичними. 6. Усне малювання. - Які картини постали у вашій уяві після прослуховування вірша-пісні? 7. Самостійне читання учнями вірша-пісні. 8. Завдання. Прослухати текст вірша «Чом, чом, чом, о земле ти моя» і порівняти з піснею. 9. Декламування вірша «Чом, чом, чом, о земле ти моя» вчителем. 10. Робота у групах. 1) «Юні художники». Малюють картини, які постали в уяві під час прослуховування вірша і пісні. 2) «Юні фольклористи». Записують прислів’я та приказки про рідний край. • Батьківщина — всім матерям мати. • Навіть пташка має рідну землю. • Рідна сторона — мати, чужа—мачуха. • Кожному мила своя сторона. • За рідний край життя віддай. 11. Слово вчителя. Завдяки великій майстерності і поета, і композитора пісня «Чом, чом, чом, земле моя» набула широкої популярності. Де тільки не лунала вона. У Києві, Львові, Херсоні, Полтаві... А ще у Канаді, США, Аргентині, Бразилії, Австралії — всюди, де є хоч маленькі українські громади. Деколи цю пісню з великої поваги до України слухають чи виконують стоячи, як під час виконання державного гімну. Деколи плачуть із розчулення, поринаючи у спогади про рідне і дороге. Ось що можуть зробити поетичне слово і чудова музика. IV. Закріплення вивченого матеріалу. 1. Запитання до учнів: - Хто написав музику до вірша Малицької «Чом, чом, чом, земле моя»? Яких відомих українських композиторів ви знаєте? - Чому пісня стала такою популярною? Загальноприйнято під час виконання цього твору стояти і співакам, і слухачам. Поясніть, чому. V. Домашнє завдання. Вивчити вірш-пісню напам’ять; написати твір-мініатюру «Чом мені ти любий, рідний краю?»; намалювати солов’я або дібрати ілюстрації та додаткову літературу про цю пташку; виписати з енциклопедії та словників відомості про солов’я. |
Урок №49 Тема. Костянтина Малицька. Розповідь про письменницю. «Чом, чом, земле моя…» «Чом, чом, земле моя…». Вірш-пісня, що стала народною. Відтворення художнім словом почуття любові до рідної землі. Причини популярності... |
5 кл. Тема: Костянтина Малицька «Соловей». Художній опис Мета Обладнання: портрет К. Малицької, енциклопедія, тлумачний словник, ілюстрації, малюнки учнів, пісні та вірші про солов’я, оповідання,... |
Складіть розповідь з елементами діалогу, де ви розповідаєте про ваш... Розпочніть розповідь словами: А це було так. Одного літнього (осіннього, зимового, весняного) дня (ранку, вечора) я йшов (сидів,... |
Тема: Рідна Україна. Світ природи. Т. Г. Шевченко. Розповідь про поета Мета: ознайомити учнів з дитинством Т. Г. Шевченка, яке минуло на мальовничій Черкащині; з його збіркою поезій «Кобзар»; розвивати... |
Урок 1 Тема Леся Українка. Розповідь і життя поетеси, її мужність... Тема Леся Українка. Розповідь і життя поетеси, її мужність і силу духу. Відображення прагнень і мрій у поетичних творах |
Урок Тема. Учень про себе Навчальна: Навчити учнів послідовно складати розповідь про себе, повторити вивчені мовні одиниці та вміти оперувати ними в мовленні,... |
Матусю,ти жiночка єдина, Чому немає сльоз в моїх очах? Коли в душi лише ганьба. Батьківщина моя, Життя i серце, це таємно, Ти родина моя |
Зміни приголосних при творенні слів Це моя історія, це моя країна”, лінгвоестафета, самостійна робота «Я – сам, я – сама», «Правильно-неправильно», «Кодування», складання... |
Тема: Моя сім’я – школа добра Мета Мета: поглибити знання дітей про сім’ю, про основні обов’язки членів сім’ї – кожен член великої родини повинен дбати про красу, чесність... |
Урок засвоєння нових знань. Методи і прийоми: «розповідь» Тема уроку: Анна Ахматова. Риси акмеїзму в її творчості. Поема «Реквієм» (пізня поезія Ахматової) |