Урок географії в 7 класі Тема: Природні зони Африки


Скачати 123.33 Kb.
Назва Урок географії в 7 класі Тема: Природні зони Африки
Дата 18.12.2013
Розмір 123.33 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Туризм > Урок
Урок географії в 7 класі

Тема: Природні зони Африки

Мета: сформувати в учнів знання про розміщення природних зон Африки; поглибити систему знань учнів про взаємозв’язки природних компонентів у складі природних зон; сформувати в учнів вміння складати характеристику природних зон в певній послідовності за типовим планом удосконалити практичні уміння учнів працювати з картами, атласами;

Завдання: розвивати увагу, спостережливість, виховувати екологічну культуру учнів; поглибити інтерес до географії, як шкільного предмету.

Обладнання: фізична карта, кліматична карта , карта природних зон Африки, атласи, роздатковий матеріал; квітка – модель, комп’ютерна презентація.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Вид уроку: урок - подорож

Епіграф: яблучний глобус2

« Африка — невиліковна пристрасть: вдихнеш пил її червоної землі (латериту), почуєш багатоголосий бій тамтамів... і важко буде повертатися з цього таємничого світу. Зустрівшись віч-на-віч із цим незвичайним континентом, часом віриш у правдоподібність правдоподібних легенд і сказань, у дійсність казок, що з дитинства захопили уяву»

В. Корочанцев.

Хід уроку

І Емоційно –настановчий етап.

Учитель .

Доброго дня!

Всі сідайте тихо, діти.

Домовляймось не шуміти,

Руку гарно підіймайте,

На уроці не дрімайте.

Щоб не було нам мороки,

Всі готові до уроку?

Перевірте чи все для подорожі є на партах,

Тож гаразд , часу не гаєм

І урок вже починаємо.

Діти! Сьогодні у нас незвичайний урок, до нас завітали люди щирі, привітайте в добрий час гостей щирою усмішкою.

Учень

Ми вам раді , люди добрі,

І вітаємо щиро вас

І запрошуємо ласкаво

На урок у 7 клас
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів
Учитель:

Яким материком ми з вами мандрували на попередніх уроках? Дивовижним і загадковим материком, улюбленицею Сонця - Африкою.

« … Але й життя прекрасне ще й тому, що можна мандрувати » - говорив відомий природознавець, мандрівник Микола Миколайович Пржевальський.

І щоб переконатися в справедливості цих слів сьогоднішній урок є продовженням попередніх наших мандрівок.

Розпочинаємо нашу мандрівку зі збору рюкзака. Нам потрібно зібрати до рюкзака необхідні речі - в нашому випадку - це ваші бали, які ви будете отримувати під час уроку. Бажаю вам, якнайбільше їх зібрати.

Ця дивовижна і унікальна Африка!

Яка ж вона насправді?

« Подумайте! Пригадайте! Відшукайте!»

Давайте пригадаємо, що ви вже знаєте про материк Африка..

1 завдання – робота в парі (2 учні на місці розв’язують географічну задачу)

Якщо ви виконаєте все правильно отримаєте магічне число вашого класу.

1. Знайдіть суму цифри площі Африки. (30,3)

2. до цієї цифри додайте кількість материків на Землі. (6)

3. від отриманої цифри відніміть кількість океанів, що омивають Африку. (2)

4. отриману цифру поділіть на кількість морів, що омивають материк Африку (2)

5. до цієї цифри додайте цифру - місце, що займає африканський материк за площею. (2)

Відповідь:

Якщо ви зробили все правильно — вийде клас, у якому і ви навчаєтесь:

[(3+3) + 6-2] : 2 + 2 = 7.

2 завдання. Ми працюємо разом « Мозковий штурм»

швидко відповідайте на запитання:

1. Площа материка … ( 30,3 млн. км)

2. В основі материка Африка залягає давня….

( Африкано– Аравійська платформа)

3. За рельєфом материк поділяється на …

( Високу і Низьку Африку)

4. На півночі розташовані молоді гори … ( Атлаські)

5. На розподіл температур та опадів на материку впливає …

( рельєф материка, холодні і теплі течії ).

6. Річки Африки належать до басейнів …

( Атлантичного і Індійського океанів).

7. Найбільша річка Африки і світу …. ( Ніл)

8. Найбільше озеро материка .. ( Вікторія)

Завдання оцінюються в1 бал.

Із завданнями ви впоралися і наповнили свої рюкзаки балами за географічні знання.

Повідомлення учнів, які працювали в парі, вони знаходили магічне число для вашого класу.

Вчитель. Яке ж число у вас вийшло?

Учні. Ми знаходили магічне число, у нас вийшло 7

Вчитель. Отже , Африка має безпосереднє відношення до вашого класу.

( покладіть по три бали в рюкзак).

Учитель:

Африка нас постійно дивує своїми рекордами, а чи зможете Ви здивувати рекордом: пройти навколо Африки за 2 хв . , не обминаючи і не пропускаючи жодного географічного об’єкта, що має відношення до цього материка (по черзі).

Вирушаємо від крайньої північної точки на захід. (зав. Оц.. в 0,5 б)

( географічний ланцюжок)

м. Рас –Енгела – Середземне море – Гібралтарська протока – Канарська течія- Канарські острови -Атлантичний океан – м. Альмаді – Гвінейська течія –- Гвінейська затока – Бенгальська течія – м. Доброї Надії - м. Агульяс - Течія мису Голкового – Індійський океан – Мозамбіцька протока – о. Магадаскар –- Сомалійська течія - Аденська затока –Баб- ель Мандебська протока– Червоне море – Суецький канал – Середземне море.

Учитель:

Отже, ви зрозуміли: добре знаючи географічну номенклатуру, ви зможете промандрували за 2 хвилини, навіть за 1, навколо Африки.

Ми пригадали номенклатуру, наповнили балами рюкзаки.

А що б ви ще хотіли дізнатися про цей материк? На допомогу вам прийде план – характеристика материка.

(на дошці очікувані результати, учні називають: Я б хотів дізнатися ,які рослини ростуть в Африці? А я б хотів познайомитися із тваринами ,які живуть лише на цьому материку)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель:

Африка – материк з надзвичайно багатою і різноманітною природою. Тут є й ліси, які нагадують безкрайнє зелене море, й відкриті простори саван з унікальними тваринами, й жаркі нескінченні пустелі, де роками не випадає жодної краплі дощу.

Під час вивчення закономірностей формування природних комплексів Землі ми зустрічалися з природними зонами. Пригадайте:

  • Що називають природною зоною?

  • Які компоненти входять до складу природної зони? (розкриваю квітку – модель)

  • Від чого найбільше залежить формування природної зони?( листя квітки).

Пелюстки квітки поставили перед нами завдання. На сьогоднішньому уроці ми маємо з’ясувати, які природні зони знаходяться в межах материка Африка, виявити, чи існують закономірності у розташуванні природних зон, та навчитися давати їм характеристики; з’ясувати особливості клімату, ґрунтів, рослинного і тваринного світу.

Отже, тема нашого уроку «Природні зони Африки» (запишіть у зошити).

Епіграф уроку(зачитує учень).

ІV. Вивчення нової теми.

Учитель.

Кожна природна зона характеризується за певним планом (зачитують із дошки).

План характеристики природної зони:

1. Розташування території - географічне положення.

2. Кліматичні особливості ( кількість і режим опадів, температури

січня й липня)

3. Переважання типів ґрунтів, умови його утворення

4. Особливості рослинного покриву, основні види типових рослин.

5. Особливості тваринного світу.

6. Видозміни природних комплексів людиною.


Людина




Кількість опадів

Температура повітря

Внутрішні води

Тваринний світ

Рослинний світ

природна

зона

Материнська

порода

Клімат

Рельєф
s5001654
Цей план є в кожного з вас на парті, він нам знадобиться і при характеристиці природних зон інших материків.

Але на сьогоднішній урок ми його розташували у вигляді таблички, і це є вашою «Творчою лабораторією » на час нашої мандрівки.

Потрапляючи в певну природну зону, ви повинні виконати завдання: заповнити відповідну колонку таблички.

По закінченню уроку ми отримаємо повне уявлення про природні зони Африки.

«Творча лабораторія »



Природна

зона

Географічне

положення

Клімат

Ґрунти

Рослини

Тварини




















Учитель: Для визначення, в яких природних зонах розташована Африка , ми проведемо « Географічний практикум».

Завдання:

Перед вами атласи. За картою географічних поясів та природних зон світу визначте кліматичні пояси та природні зони Африки і особливості їх розташування. (відповідь учнів)

Учитель:

Ми бачимо, що на найбільшій частині території Африки чітко простежується широтна зональність. Природні зони, як і кліматичні пояси, розташовані майже симетрично щодо екватора. В Африці сформувалися природні зони: вологі екваторіальні ліси, перемінно – вологі ліси, савани і рідколісся, напівпустелі і пустелі, твердолисті вічнозелені ліси та чагарники. На підняттях рельєфу виражена висотна поясність.

Визначивши природні зони материка, здійснимо віртуальну подорож по найбільшим природним зонам, а з меншими за площею зонами ви ознайомитесь дома.

Вам було дане випереджувальне завдання.

Розпочнемо нашу мандрівку із самого серця Африки – вологих екваторіальних лісів. (приклеюю на карту значок і напис зони).

На своєму шляху ми зустрілися з групою дослідників , які вже повертаються з цієї зони.

Вони були дуже уважними, спостережливими, допитливими і під час подорожі отримали масу вражень і великий багаж … ( чого? ) знань, і хочуть поділитися своїми враженнями і знаннями.

І учень :

Наша група у складі:( називають свої імена) досліджувала – « зелене море » - це вологі екваторіальні ліси їх ще називають гілеї, з грецької мови ( « хіле» – це ліс).

Ці ліси розташовані в центральній частині екватора, в екваторіальному кліматичному поясі)

В цій зоні температура висока + 24 + 26 С, адже що сонячні промені падають прямолінійно, тому така температура весь рік. Велика кількість опадів 1000- 2000 мм .

Дощі ллють щодня, зазвичай пообіді. Тут практично немає пір року.

ІІ учень:

А ґрунти в лісах червонуватого відтінку,і мають червоне забарвлення.

Для рослинного світу характерна ярусність. Найвищими є світлолюбиві дерева, які сягають висоти 60 – 80 метрів – сейба. Другий ярус займають фікуси і різні види пальм. Нижче – дерева висотою 15-20 метрів – червоне, жовте, сандалове, хлібне дерево, олійна пальма. Трав’янистих рослин в гілеї майже немає. Хоча саме екваторіальні ліси є батьківщиною добре нам відомого банана, який є близьким родичем пирію, тобто багаторічною травою, щоправда велетенською.

ІІІ учень:

Мені сподобалися в цих лісах дерева – велетні. Їх стовбури такі товсті, що їх не зможуть охопити шість чоловік. А ще ліани товщина стовбура лише 30 сантиметрів, сягають300- 350 метрів завдовжки. Найцікавіші моменти нашої подорожі ми відзняли на відеокамеру і я запрошую вас до перегляду.

( комп’ютерна презентація зони )

Учитель: ми побували в вологих екваторіальних лісах.

То ж які основні особливості цієї природної зони ?

( учні зачитують записи в табличці).

Учні:

  • велика гущина рослинного покриву;

  • багатоярусність;

  • різновидність дерев;

  • відсутність сезонів

4 учень.

Ці ліси освоєні людиною.

Тут живуть племена, які займаються мисливством і рибальством.

Ми хочемо звернути увагу на швидку вирубку цих лісів – а це «легені» нашої планети. Вирубують ліси заради цінних порід дерев. А разом із лісом гинуть і тварини. І, можливо, наступні покоління побачать їх тільки на малюнках.

Ми повинні звернути увагу на охорону і збереження екваторіальних лісів.

Адже це проблема не одного материка, а всієї планети – це наше повітря !!!

Учитель :

При вивченні екологічних проблем материка ми приділимо більше часу цій проблемі і звернемо на це увагу.

А ось тепер повернемося до нашої квітки – моделі і відкриємо пелюстку, яка залишилася закритою.

Ми бачимо, що людина має великий вплив на зміну природної зони.

Дякуємо нашим дослідникам, що вони не оминули екологічну проблему.

Підведемо підсумки дослідження цієї зони.

( зачитують записи таблички )

Учитель.

До нас завітали представники туристичної агенції «Я САМ » надаємо їм слово.

Учні:

Новорічну мандрівку варто вибирати зараз !

Туристична агенція « Я САМ» запрошує

Всіх вас побувати в А Ф Р И Ц І !

Африка – материк, на якому напевно ви мріяли

побувати ще з дитинства!

Запрошуємо Вас до зони саван і рідколісся! Таємничої і загадкової!

Набравшись сил, енергії вражень ви будете працювати ще краще.

І результати вашої роботи перевершать ваші сподівання !!!

».Презентація.(розповідь учня)

Казково багата природою Африканська саванна - це безкраї трав'яні простори з поодинокими деревами і чагарниками. Вони сформувалися за умов субекваторіального клімату. У рослинному покриві переважають високі, іноді заввишки до 5 метрів трави.

Ви побачите один із священних символів Африки - баобаб .

А чи знаєте ви, що Баобаб під час дощів у своєму товстому стовбурі, немов верблюд, накопичує воду – до 120л. Якщо ви потрапите до савани і забажаєте розкласти вогнище, не збирайте гілки баобаба – його деревина не горить.

Африка – це материк, де на левів, носорогів та інших тварин можна подивитися не крізь клітку зоопарку, а в їх природному середовищі.

Незабутніми залишаться спогади про тваринний світ материка.

Біля водоймищ ви зустрінете жирафів, носорогів, слонів, бегемотів. Багато в савані хижаків : леви, гепарди - найпрудкіший серед тварин,

а також шакали і гієни.

У річках і озерах водяться крокодили.

Дуже багато плазунів - ящірок, змій, хамелеонів.

У савані безліч птахів.

Найбільший - африканський страус, який втратив здатність літати. Довгоногий птах-секретар полює на плазунів, зокрема на змій. Особливо численні чаплі, фламінго, марабу, пелікани.

Біля водоймищ вони утворюють величезні пташині колонії.

Часто в савані можна натрапити на термітники. Це багатометрові міцні земляні споруди термітів - комах, що живляться деревиною.
Учитель:

Отже, що ви дізналися про савани і рідколісся, які особливості цієї зони ?
Учні :

Із рекламного запрошення ми зрозуміли, що для саван характерні дві пори року: суха і волога.

Ґрунти у сухій частині – червонувато – бурі, у вологій: червоно – фералітні.

Багатий органічний світ зони.

Учитель:

Далі на південь материка, у тропічних поясах сформувалася зона пустель і напівпустель. За допомогою атласу ст.. 22 і підручника ст.. 140 заповніть колонки таблиці.

Пустелі та напівпустелі ( комп’ютерна презентація) 2 хв.

Учитель:

Запитання: отже, ви переглянули презентацію і що ви записали до творчої лабораторії ?

( учні зачитують)

Учитель:

Запитання:

  1. Поміркуйте! Які природні зони Африки найкраще освоєні людиною?

  2. Як людина впливає на природу материка?

Даючи відповіді на запитання, складіть екологічний ланцюжок.

Учні:

Для кожної зони характерні свої екологічні проблеми.

Екваторіальний ліс – людина – вирубування лісів – висихання землі - змивання родючого шару - зникнення тварин – пустеля.

Y. Закріплення набутих знань

Учитель.

  • Отже, яку тему ми вчили сьогодні на уроці?

  • Які природні зони знаходяться в межах Африки?(відповіді учнів).

Учитель. На материку чітко проявляється зона географічної зональності: екваторіальні ліси змінюються саванами, які переходять у тропічні пустелі, а на північному і південному побережжях континенту вузькою смугою простяглися – субтропічні твердолисті ліси і чагарники.

Давайте за планом охарактеризуємо природну зону, яка вам найбільше сподобалася.

Ми з’ясували, що для кожної природної зони характерні свої представники рослинного і тваринного світу.

Гра «Встанови справедливість»

Мета гри: розмістити тварин у відповідні природні зони»

YI. Підсумок уроку

Заключне слово вчителя.

А тепер вам треба підрахувати бали , які ви збирали в рюкзаки.

Покладіть свої рюкзаки в рюкзак на дошці.

YII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ :

  • доповнити « Творчі лабораторії »;

  • вивчити 16 параграф; скласти кросворд « Рослинний і тваринний світ Африки»;

  • або написати невеликий твір « Один день у природній зоні …»

Схожі:

План-конспект уроку Тема : «Природні зони Африки»
ПЗ за типовим планом; удосконалювати практичні уміння працювати з картами атласу; формувати пізнавальний інтерес до дослідницької...
Дидактичні матеріали. Природні зони Африки
Завдання. Розподіліть названі типи ґрунтів та живих організмів у відповідні комірки таблиці, записавши їх цифрами-кодами
План-конспект уроку з теми «Природні зони Африки. Савани та рідколісся»
Освітня: актуалізувати поняття «природний комплекс», «природна зона», «широтна зональність», «екологічні проблеми»
Вступ. Предмет вивчення географії материків і океанів. Карти Джерела...
Північна Америка. Природні зони. Висотна поясність Кордильєр. Природоохоронні території 86
Завдання для перевірки знань, умінь та навичок учнів з теми «Природні зони Південної Америки»

Урок № Тема: Загальні особливості клімату Африки
Мета: формувати в учнів уявлення про особливості клімату Африки, кліматотвірні чинники. Систематизувати знання учнів про залежність...
Інтегрований урок з української літератури та географії в 6-му класі
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів, набуті у процесі вивчення теми «Гідросфера»
Урок географії у 7 класі Тема: АВСТРАЛІЯ МАТЕРИК, ЧАСТИНА
Презентація має бути яскравою, теоретично і практично ґрунтовною, цікавою, щоб викликати неабиякий інтерес з однокласників. За бажанням...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ Уроки географії у 7 класі по темі Випуск №5
Пропонований методичний посібник продовжує серію «Майстер-клас», у якій узагальнена педагогічна практика вчителів географії Вінницького...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ Уроки географії у 7 класі по темі Випуск №4
Пропонований методичний посібник продовжує серію «Майстер-клас», у якій узагальнена педагогічна практика вчителів географії Вінницького...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка