Тема: Про звірів і не тільки… Основні персонажі казки, втілення в них певних людських рис. Головні та другорядні персонажі
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про твір письменника; допомогти учням усвідомити ідейно-художнє значення змальованих автором образів та картин; розвивати навички виділення головного, характеристики героїв та висловлення свого ставлення до них та моральних настанов, носіями яких вони є; виховувати любов до природи, гуманізм, естетичні почуття.
Теорія літератури: Поняття про головні та другорядні персонажі.
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
— Найголовніший Закон Джунглів, як уже було з’ясовано нами під час читання розділів книги Дж. Р. Кіплінга «Мауглі»,— «Ми з тобою однієї крові». Це свідчить про те, що всі в природі рівні, тому повинні допомагати одне одному, піклуватися, а не ворогувати. Більшість мешканців джунглів дотримувалися своїх законів, які б суворі вони не були. Тих, хто їх порушував, зневажали, засуджували й карали (а це зажерливий тигр Шер-Хан, підступний шакал Табакі, мавпи Бандер-Логи, дикі собаки). Отже, у світі звірів панують справедливість, порядність, вірність. А як же чинять у світі людей? У ньому також існують закони. Але їх часто порушують. Заради власного збагачення
деякі люди скоюють злочини, вбивають. Головний герой Мауглі
перебуває ніби посередині між світом звірів і світом людей.
Саме Мауглі та його оточенню й буде присвячений наш урок.
II. Оголошення теми й мети уроку (запис дати і теми уроку СЛАЙД)
III. Актуалізація опорних знань СЛАЙД Д.З
Діти, вдома ви читали розділи «Вранішня пісня джунглів» та «Князівський анкас». І мали завдання виписати імена нових героїв, вміти їх характеризувати а бажаючі ще й виділити головні епізоди та їх основну думку.
З якими новими героями ви познайомилися? (Мати кобр, слон Хатхі)
Як Мати кобр ставилася до людей?
Щоб не забирати багато часу, ми зараз усі дамо відповіді на ряд питань і всі ви одержите оцінки за виконання домашнього завдання. СЛАЙД
Впізнай героя:
«Всі знали … і ніхто не наважувався стати їй на дорозі».
«Віддай мені людське поріддя, інакше я полюватиму тут довіку, і ви не дістанете від мене навіть кісточки. Він – Людина, і я ненавиджу його усією своєю істотою».
«… він тільки й знає, що нишпорить скрізь, робить різні капості, розносить плітки…»
«Дванадцять років я водив вас на лови і з ловів, і за цей час ніхто з вас не потрапив у пастку, нікого з вас не покалічено».
«Краще нехай я, люблячи, наставлю йому синців, аніж він постраждає коли-небудь через своє неуцтво».
«Краї його піднятих крил були осяяні призахідним сонцем».
«…Людське Дитинча моє! І його не вб’ють! Воно житиме й бігатиме в нашій Зграї, полюватиме в нашій зграї, разом з нами».
«… У них немає Законів. Вони – вигнанці. У них немає навіть власної мови, і вони користуються краденими словами, які підслуховують, сидячи вгорі на гілках і підглядаючи».
«… останні десять днів він провів на самоті, міняючи шкіру, і тепер мав справді розкішний вигляд…».
«… ранкова роса виблискувала на її шкурі, немов алмази».
«… для такої нікчемної особи, як я. всяка обгризена кістка – вже справжній бенкет».
« - Вовки – Вільне Плем’я! Людське дитинча належить нам; його вб’ють лише тоді, коло ми самі того захочемо».
Молодці! Здайте мені листочки. Хто з вас виділив головні епізоди та їх основну думку.
Добре.
Анкас — це палиця для підганяння слонів. Князівський анкас, про який йдеться, був прикрашений бірюзою та рубінами, і це спокушало людей володіти ним, навіть убивати одне одного. Мауглі в чесному поєдинку переміг кобру — охоронницю скарбу й забрав анкас заради цікавості. Попереджений Білим Клобуком та Багірою, він викинув анкас. Його підібрала людина Велика Нога. Її перестрів мисливець із племені гондів Маленька Нога, і вбив, відібравши анкас. Гонду зустрілися четверо в черевиках і вбили його, але він встиг підсипати їм в їжу отруту. Всі вбивці потруїлися. Отже, коштовний анкас пробуджував природну жадібність людей і спокушав їх до злочину.
С л о н Х а т х і. Цей анкас жорстокий від природи. Він
бив нас, знущався. У мене й моїх синів шрами від його ударів.
П а н т е р а Б а г і р а. Я народилася в князівських клітках в Удейпурі і знаю, що заради цього червоного каменя, який є на кінці анкаса, багато людей убивали один одного тричі за ніч.
М а у г л і. Мати Кобр попереджала мене, що ця штука — смерть, що вона може вбити й мене. Я не вірив, але потім переконався в цьому.
У світі людей нещастя і злочини породжує жадібність, жадоба збагачення. У світі тварин головне – зберегти життя їм важливіше здоров’я, ніж матеріальні речі.
Сьогодні на уроці ми продовжуємо знайомство з героями казки.
Спробуйте вгадати, чий це портрет?
СЛАЙДИ
Діти, а ви звернули увагу, що Кіплінг наділяє своїх героїв людськими рисами. А не тваринними повадками. Зараз ми спробуємо за певними рисами впізнати героя.
СЛАЙДИ
Діти, ось ми і пригадали друзів та ворогів, всіх, хто оточував Мауглі.
Мабуть ви помітили, що поведінка тварин відповідає певним людським рисам. І, як не дивно, але ті риси, що підтримуються і схвалюються у людському суспільстві, а лестощі, беззаконня, жадібність, ненависть засуджуються і людьми і тваринами.
А ще, мабуть, ви зауважили, що про одних героїв ми знаємо досить багато, вони зустрічаються у всіх розділах казки, а інші лише певну роль відігрують в деяких епізодах. Саме за цим принципом можна поділити всіх героїв, а мовою літератури вони називаються ПЕРСОНАЖАМИ, на головних і другорядних.
Герой головний - це дійова особа чи образ, що знаходиться у центрі уваги письменника, з ним тісно пов'язані основні події твору, перебіг сюжету. Цей персонаж всебічно характеризується автором. Часто іменем головного героя називається цілий твір.
Герої другорядні - це ті персонажі, які виконують у творі допоміжну роль. Вони сприяють якомога глибшому висвітленню характеру, вчинків головного героя, саме у стосунках з ними яскравіше окреслюються основні проблеми, центральний конфлікт. Другорядним героям приділяється значно менше авторської уваги, аніж головним.
СЛАЙД
А тепер поділімо героїв казки «Мауглі» на головних і другорядних:
СЛАЙД
ГОЛОВНІ: Мауглі, Шер-Хан, Балу, Багіра.
ДРУГОРЯДНІ: Батько Вовк, Мати Вовчиця, Акела, Каа, Табакі.
Спробуємо детально охарактеризувати головного героя казки.
.2. Складання «Анкети» головного героя повісті-казки «Мауглі»
Ім’я Мауглі, Жабеня, Нату
Вік Від 1–2 до 17 років
Батьки Вовки, Мессуа
Місце проживання Джунглі, село
Заняття Полювання, тренування, милування природою
Друзі Багіра, Балу, Каа, Акела, Сірі Брати, Хатхі
Вороги Шер-Хан, Табакі, Бандер-Логи, дикі собаки, Білий
Клобук
Фізичний стан Сильний, здоровий, тренований, витривалий
Моральні якості Сміливий, чесний, вірний, добрий, вразливий
Домашня робота
Навчитися виразно читати, переказувати розділ «Руді собаки»,
характеризувати героїв та висловлювати свою думку про них.
Виписати Закони джунглів.
Намалювати ілюстрації до твору.
VII. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення.
yy Я вважаю цей урок...
yy Мені хочеться...
yy Я переконався (переконалася)...
|