Урок української літератури в 5 класі Тема: І. Франко. Казка «Фарбований Лис». Образ Лиса, риси його характеру


Скачати 47.54 Kb.
Назва Урок української літератури в 5 класі Тема: І. Франко. Казка «Фарбований Лис». Образ Лиса, риси його характеру
Дата 21.12.2013
Розмір 47.54 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Література > Урок
Урок української літератури в 5 класі
Тема: І.Франко. Казка «Фарбований Лис». Образ Лиса, риси його характеру.

Мета: дати поняття про головні та другорядні персонажі; розвивати навички переказу казки, характеристики її героїв; уміння виділяти головне; виховувати усвідомлене позитивне ставлення до доброго й красивого в житті й негативного до зла.

Обладнання: портрет І.Франка, ілюстрації до твору, план характеристики образу.
Хід уроку:

  1. Актуалізація опорних знань.

Урок розпочинається клоуз-тестом за творчістю І.Франка.

Продовжіть речення:

  1. І.Франко – це…

  2. Він жив у…

  3. І.Франко писав казки, використовуючи…

  4. Збірка казок І.Франка має назву…

  5. Зображуючи звірів, письменник-казкар мав на увазі…

  6. Збірка нараховує…казок.

  7. Літературна казка – це…

  8. Мова автора – це…

  9. Мова персонажа – це…

  10. Головний герой – це…

  11. Другорядні герої – це…


Вчитель: Отже, сьогодні ми продовжуємо вивчати літературні казки, зокрема казку І.Франка «Фарбований Лис». Ми розглянули зміст казки, намалювали ілюстрації до неї, прослідкували мову, якою написана казка, подивилися на групування персонажів. Додому вам задавали переказувати уривки, які найбільше сподобались. А сьогодні ми приділимо увагу головному героєві цієї казки.

  • Хто є головним героєм казки «Фарбований Лис»?

Тема нашого уроку:» Образ Лиса, риси його характеру».

(Запис у зошити дати, теми уроку)


  1. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу.

Вчитель: Ви, мабуть, помітили, що такий герой, як Лис, Лисичка дуже часто зустрічається як у народних, так і літературних казках. Чому це так? Напевно, тому, що цей звір дуже розповсюджений у багатьох куточках землі, він вважається хитрим , кмітливим, спритним на полюванні, при роздобуванні собі їжі не цурається навіть людських осель, полюбляє навідуватись до курників.


  • А яка ж лисиця насправді у природі? Як її описують вчені-зоологи?


Випереджаюче повідомлення учня: Лисиця належить до роду хижих ссавців родини Собачі. Довжина її тіла до 90 см, хвоста – до 60 см, вага від 2 до 14 кг. Волосяний покрив густий, пухнатий, переважно жовтувато-рудий; буває червоне і навіть біле хутро. Харчуються лисиці тваринною їжею ( мишовидними гризунами, зайцями, птахами, комахами, яйцями) і рослинною. У березні-квітні лисиця народжує 4-6 лисенят. Налічують близько 14 видів лисиць, вони розповсюджені майже по всіх материках.
Вчитель:

  • Які звірі найчастіше зустрічаються в українських народних казках?

  • А чому саме ці звірі, а не бегемоти, крокодили, тигри?

  • Якими за поведінкою у народних казках були Вовки, Зайці, Лисиці?


Літературознавці: У збірці казок І.Франка «Коли ще звірі говорили» всього 19 казок, про Лиса розповідається у 11. У 7 казках Лисиця – головний герой: 1. «Лисичка-кума», 2. «Лисичка і Журавель», 3. «Лисичка і Рак», 4. «Лис і Дрозд», 5. «Фарбований Лис», 6. «Лисичка-черничка», 7. «Три міхи хитрощів». У 4 казках Лисиця з’являється епізодично,але після її появи настає перелом у розвитку подій: 1. «Старе добро забувається» (Лисиця судила чоловіка і Вовка); 2. «Кролик і Ведмідь» (за хитрість і розсудливість Лисицю призначили генералом); 3. «Ворона і Гадюка» (хитрі поради);

4. «Війна між Псом і Вовком». Є у І.Франка і поема «Лис Микита».
Вчитель: Пишучи про звірів, І.Франко мав на увазі людей. Він писав: «Казка однією бровою підморгує на людей, немов дає їм знати: - Та чого ви, братчики, смієтеся? Адже се не про бідних баранів, вовків та ослів мова, а про вас самих з вашою глупотою, з вашим лінивством, з вашою захланністю, з усіма вашими звірячими примхами, забаганками. Адже ж я навмисне даю їм ваші рухи, ваші думки, ваші слова, щоб ви якнайкраще зрозуміли – не їх, а себе самих !» Тому будемо розглядати образ головного героя Лиса Микиту з точки зору людських якостей. А люди, як правило, не бувають лише хорошими або поганими. У кожної доброї людини є недоліки, більші чи менші, а в кожної поганої, напевне, є і хороші риси.

Отже, спробуємо схарактеризувати нашого героя різнобічно. Допоможе нам у цьому план, який ми з вами будемо складати.

План

  1. Лис Микита – головний герой казки.

  2. Риси характеру Лиса:

А) позитивні (визначаємо «Мозковим штурмом»);

Б) негативні (визначаємо «Мозковим штурмом».

3. Звір Остромисл, його царювання.

4.Мова Лиса.
5. Крах Лиса Микити.
«Мозкова атака»:

Вчитель: Назвати риси характеру і записати на дошці під знаком «+» і під знаком «-«.
+ -

кмітливий хвастливий

вправний(вмілий) мисливець гордий(зарозумілий)

розумний хитрий

товариський(оберігав від небезпеки) необережний

сміливий переоцінює можливості

терплячий байдужий до підданих

спостережливий брехливий

дотримує слова лицемірний

добрий? зазнайство

справедливий? користолюбство

м’якосердий цар? егоїстичний
Чому добрий, справедливий, м’якосердий цар подано з питанням? (сказано з іронією).
«Займи позицію»: ( робота з сигнальними картками)

  • Ти вважаєш Лиса справді добрим і справедливим царем?

  • так(червона картка)

  • ні (зелена картка)

  • не знаю (жовта картка).

  • Чи справедливо вчинили звірі зі своїм царем?

- так

- ні

- не знаю.

* Лис Микита позитивний чи негативний персонаж?

- так

- ні

- не знаю.

* Чи викликає у вас співчуття Лис?

- так

- ні

- не знаю.

Колективний висновок з коментарем учителя:

  • Отже, хто такий Лис? Яку людину змалював І.Франко під образом Лиса? (підсумок рис характеру).

Вчитель: Погляньте на ваші ілюстрації до казки. Як на них змальований Лис?

  • Де словесна характеристика Лиса, а де опис фарбами?

  • Усно перекажіть уривок казки, який ілюструє малюнок.

  • Чого навчає казка «Фарбований Лис»? Яка головна думка казки?

  • Прочитайте прислів’я, записані на дошці. Які з них можна віднести до Лиса, які характеризують головну думку, а які – другорядних персонажів?

Прислів’я

  1. У страху очі великі.

  2. Лякана ворона і куща боїться.

  3. Не за те вовка б’ють, що він сірий, а за те, що овечку з’їв.

  4. Брехнею світ пройдеш, але назад не вернешся.


Вчитель: А чим запам’ятались другорядні персонажі?

  • А чи присутній у казці автор? Над ким насміхається? Яка його роль у казці?

  • Порівняйте Лиса Микиту з хитрими і кмітливими тваринами у казках «Рейнеке-Лис» Й.В.Гете, «Кіт у чоботях» Ш. Перо, з українськими народними казками про Лисичку-Сестричку.

  • Як слід розуміти прислів’я з казки: «Я на ньому пізнався, як на фарбованому Лисі»?



Додому: усна характеристика Лиса Микити ( за планом).

Схожі:

Урок вивчення нового матеріалу) 5 клас Тема уроку: Образ Лиса Микити...
Мета: охарактеризувати образ Лиса Микити; набути умінь і навичок аналізувати художній образ
Урок – комплексне застосування знань з української літератури у 5 класі
Тема: образ Федька – душевно багатого, порядного, чесного хлопчика ( за оповіданням В. Винниченка «Федько халамидник»)
Урок в 9 класі з теми Характер. Риси характеру. Фактори, що впливають...
Урок в 9 класі з теми Характер. Риси характеру. Фактори, що впливають на формування характеру
УРОК У 8 КЛАСІ Тема: «Мій родовід. Історія української сім’ї»
Ціль: -на конкретних прикладах навчального матеріалу розвивати вміння розкривати характерні риси народу через аналіз його духовної...
Урок української літератури в 5 класі підготувала вчитель-методист...
Тема. Василь Симоненко – витязь молодої української поезії. «Цар Плаксій та Лоскотон». Казкова історія і сучасне життя. Характеристика...
Тема: Характер
Мета: Розкрити поняття «характер». Аналізувати риси характеру. Виховувати в собі позитивні риси характеру
7 клас УРОК-КАЗКА
Черноусова Л. М., учитель української мови та літератури КЗОСЗШ №135, м. Дніпропетровськ
Урок української літератури на тему: «Лісова пісня» Лесі Українки шедевр української драматургії
Обладнання: текст твору, фотомонтажі з краєвидами волинської землі, диск із презентацією. Урок проводиться у комп’ютерному класі
Урок з української літератури в 9 класі Тема. Т. Г. Шевченко. Творчість періоду заслання
Шевченка-художника, розвивати образне мислення, формувати естетичні смаки, вчити розуміти поезію, грамотно висловлювати власні думки;...
Урок математики та української літератури в 6 класі. І. М. Власенко,...
Бінарний урок математики та української літератури в 6 класі. І. М. Власенко, с. Нижньотепле, Станично-Луганський р-н, Луганська...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка