І. Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань учнів


Скачати 56.38 Kb.
Назва І. Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Дата 18.12.2013
Розмір 56.38 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Туризм > Документи
__________________________________________________________________Н. Бугайова
Тарас Шевченко. Вісь неперервності історичного часу.

«До Основ'яненка», «На вічну пам'ять Котляревському»,

«Думка» («Нащо мені чорні брови...»).

Мета:


Розкрити сюжет, тему та ідею ранніх творів Шевченка; розвивати уміння учнів аналізувати текст, вдосконалити навички виразного читання; сприяти вихованню поваги до творчості Кобзаря.


Обладнання: тексти, підручник, ілюстрації, портрет письменника

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Встановіть відповідність

1

Село, де народився

Т.Г. Шевченко




А

Перший арешт Т.Шевченка

2

«Кобзар» було видано...

Б

Його взяли художником в наукову експедицію для вивчення Аральського моря

3

5 квітня 1847 року—це

В

У 1840 році

4

1848 рік. Поетові всміхнулася крихта куцого щастя

Г

Кирилівка

5

1859 рік

Д

Третій арешт


Правильна відповідь

1

Г

2

В

3

А

4

Б

5

Д

  1. Прокоментуйте вислів

«Причинна»—то перше його чаклунство. «Кобзар» відкривається першим твором «Реве та стогне Дніпр широкий». Але це неймовірно—не тільки як початок творчості! Це взагалі неймовірна магія—світ музики у слові. Музика між словами—світ загадковий і невловимий, як сам феномен «Причинної»—завороженої дівчини, що розминулася зі своєю долею.

Є. Сверстюк

(Балада «Причинна»—крок вперед у розвитку української літератури. Поет майстерно змалював описи природи, вдало використав персоніфікацію. Також у баладі наявне проникнення в глибокий світ людини)

ІІІ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу

  1. Випереджувальне завдання. Прочитати поезії «До Основ'яненка», «На вічну пам'ять Котляревському», «Думка» («Нащо мені чорні брови...»)

  2. Виразне читання вірша «До Основ'яненка»

  3. Робота над текстом

Навчальний діалог

  • Яким почуттям пройнята поезія? (Романтичний початок. Роздуми над тим, що минуле повинно давати відповідь на проблеми сучасності)

  • Чому, на вашу думку, Т. Г. Шевченко з перших рядків поезії переймається тим, що зникла Січ? (З перших рядків поезії відчувається туга за козацькою вольницею—за звитягою запорожців)

  • Що має на увазі автор, коли закликає Основ'яненка «співай же їм, мій голубе. Про Січ, про могили, коли яку насипали, кого положили. Про старину, про те диво, що було, минуло...» (Т. Г. Шевченко сумує за могутньою державою, яка називалася Запорозька Січ з її першим у світі демократичним ладом, школами, з республіканською конституцією. Саме козацтво врятувало Європу, бо було нездоланним бар'єром на шляху могутніх орд зі сходу)

  • Чи використовує автор художні засоби у поезії? Які? (Т. Г. Шевченко використовує персоніфікацію: очерети запитують у Дніпра, а могили—у вітру, тирса—в степу, а чайки—у синього моря, запитують одне і те ж: де ви, преславні козаки?)

  • Вони не тільки запитують, а й просять повернутися. Чи можливе повернення козаків? (Повернення козаків можливе, але тільки як повернення ідеї)

  • Своєю поезією автор звертається тільки до козаків, тільки до минувшини? (Автор звертається до минувшини, але з проекцією на сучасність.

Т. Г. Шевченко використовує риторичні питання, звертаючись до національної свідомості теперішніх українців. Нація, яка має такі пісенні скарби (а це жива історична пам'ять нації), не може загинути)


Наша дума, наша пісня,

Не вмре, не загине...

От де, люде, наша слава,

Слава України!



  • Чому саме до Григорія Квітки-Основ'яненка звертається Т. Г. Шевченко з проханням співати про славну минувшину? (Саме Г. Квітка-Основ'яненко почав оспівувати у своїй творчості простий народ та звернувся до минувшини)

  1. Гронування.



5. Робота з текстом «На вічну пам'ять Котляревському»

Теорія літератури

Елегія (грець.—скарга)—вірш, у якому виражені настрої смутку, журби, задуми,

меланхолії.

  • Усне малювання. Яку картину ви бачите після прочитання поезії? (Світ української природи, пусте гніздо)

  • Т. Г. Шевченко сумує за Котляревським. Проблему у поезії вирішено кількома шляхами. Як, на вашу думку, виглядає дерево рішень?

Дерево рішень



Настрій ліричного героя


Замилування природою




Сум




Спогади




Замилування природою




Спогади




Повторне замилування тією самою природою




Спогади про Котляревського




Сум з приводу втрати




Усвідомлення вічності




Заклик до повернення митця в душі людей

  1. Робота над текстом «Думка» («Нащо мені чорні брови...»)

«Синтез думок» (технологія кооперативного навчання). Поділ класу на дві групи. Висновки обох груп всі учні записують у зошит.

  • Перша група визначає жанр поезії та віршовий розмір

  • Друга група простежує особливості сюжету

Орієнтовна відповідь першої групи

«Думка» («Нащо мені чорні брови...»)—пісенний ліричний вірш. Виражений у монолозі невеликого розміру.

Написаний вірш народнопісенним 14-складовим розміром. Строфа чотирирядкова. Цей розмір характерний для специфічного розспіву.

Орієнтовна відповідь другої групи

У поезії «Думка» («Нащо мені чорні брови...») нескладна композиція, в якій стисло, сконцентровано виражено переживання дівчини-сироти. Молода дівчина залишилася сиротою, її зрадив коханий. Трагізм ситуації у тому, що немає жодної людини, яка може просто вислухати і пожаліти дівчину. Починається вірш з риторичного питання «Нащо мені чорні брови, нащо карі очі, нащо літа молодії, веселі дівочі?», що вказує на відчай, неможливість вирішити проблему. Своє серце дівчина порівнює з пташкою в неволі. Лірична героїня доведена до відчаю, бо з'являється бажання помсти. Вона бажає горя зрадливому коханому.

ІV. Рефлексія.

Незакінчене речення

Мій успіх на сьогоднішньому уроці—це...

Найбільші труднощі я відчув (-ла)...

Я не вмів (вміла), а тепер умію...

V. Само- та взаємооцінювання з обгрунтуванням.

VІ. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати критичний матеріал за підручником

  2. Прочитиати «Гайдамаки»

  3. Написати листа (у формі вірша, малюнка чи прозового тексту) до Основ'яненка чи Котляревського (за бажанням)




Схожі:

Урок тренінг Хід уроку Організаційний момент Актуалізація опорних...
Основні поняття та терміни: психічне насилля, фізичне насилля, злість, агресія, жертва насилля, свідок насилля
І. Організаційний момент (підготовка класного приміщення, перевірка...
Актуалізація опорних знань (відтворюються знання, уміння, життєвий досвід учнів, необхідний для опанування нового матеріалу; перевірка...
Урок засвоєння нових знань Хід уроку І. Організаційний момент. Привітання,...
Навчальна: ознайомити учнів із неклітинними формами життя; розглянути особливості будови і життєві цикл вірусів; обговорити можливі...
Урок засвоєння нових знань. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент >ІІ....
Франсіско Гойя; розвивати зацікавленість мистецтвом, спостережливість, інтерес до світової культурної спадщини, естетичні смаки,...
І. Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
«паливно-енергетичний комплекс», «паливно-енергетичний баланс»; продовжити формувати вміння та навички роботи з географічними та...
Уроку І. Організаційний момент
Мета. Виявити рівень знань учнів за 5 клас. Проаналізувати та порівняти отримані оцінки учнів з оцінками за підсумкову контрольну...
Організація праці і виробництва на заводі
Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів (методом бесіди з'ясовують питання)
Актуалізація опорних знань з теми „Системи лінійних рівнянь з двома змінними” До 1 уроку
Дані усні вправи можна використовувати для актуалізації опорних знань учнів при вивченні теми „Системи лінійних рівнянь з двома змінними”....
Уроку І. Актуалізація опорних знань
Мета. Проаналізувати виконання контрольної роботи, закріпити раніше вивчений матеріал, розвивати творчі й інтелектуальні здібності...
Уроку І. Актуалізація опорних знань
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка