|
Скачати 167.07 Kb.
|
Бінарний урок розвитку зв'язного мовлення та образотворчого мистецтва Твір-опис пам'ятки історії та культури за власним спостереженням у художньому стилі 8-й клас Культурологічна змістова лінія: ставлення до пам'яток історії, архітектури. Мета:
Методи: «Ажурна пилка», метод «ПРЕС», метод «Гронування» ,читання з маркуванням, робота в малих групах, «діограма Вена» Тип уроку: бінарний урок формування вмінь і навичок. Обладнання: виставка фотографій відомих у місті церков, пам’ятників підручник ,схеми «Стилі мовлення», «Типи мовлення», аудіозаписи, словники (тлумачний, іншомовних слів), проектор, екран. ХІД УРОКУ І. Організаційний момент Той, хто не знає свого минулого, Той не вартий майбутнього М.Рильський II. Основна частина. Актуалізація опорних знань учнів Вступне слово вчителя української мови
А тепер прошу зібрати вест цей позитивний досвід краси , щоб провести сьогодні урок мислення, урок розвитку ваших почуттів. Сьогодні, діти, ми полинемо у чарівний світ краси – царство архітектури. Метод «Гронування» Яке воно, царство архітектури? Як впливає на душу людини? Пропоную переглянути фотографії вихначних памяток архітектури Дніпропетровська та скласти гроно ваших почуттів, дібравши епітети до слова «собор» Величний Божественний Священний Собор Спокійний Замріяний Чесний Чистий
Фронтальна бесіда з учнями вчителя ОТМ
Звичайно, мистецтво. Мистецтво архітектури. У кожного народу є свої святині. Ми, сучасники, повинні знати свою історію, а ту спадщину, яку ми маємо від попердніх поколінь, берегти, щоб передати нащадкам. Тож епіграфом нашого уроку стануть слова Максима Рильського «Той, хто не знає свого минулого, той не вартий майбутнього» Ми ознайомимося з особливостями опису пам’ятки історії та культури, здійснимо заочну екскурсію до визначних пам’яток Дніпропетровська, намагатимемося якомога повніше передавати словами те, що бачимо. Звичайно, для цього треба бути дуже спостережливими і мати багатий запас слів. Отже, сьогодні на уроці ми поговоримо з величними архітектурними спорудами та розкриємо таємниці їхньої священної краси. ІІІ. Мотивація навчальної діяльності «Метод «Прес»
Алгоритм методу такий:
ІV.Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу Учитель української мови Ми розраховуємо на вашу активну роботу і сподіваємось, що дух партнерства допоможе вам у цьому. Працюємо і пам’ятаємо китайську мудрість: «Скажи мені - і я забуду. Покажи мені - і я запам’ятаю. Залучи мене - і я навчуся!» Саме тому, готуючись до уроку, ви об’єдналися в групи та отримали домашнє завдання:
«Архітектори». Робота над новими поняттями : «пам’ятка», «пам’ятник», «пам’ятки духовної культури» , «пам’ятки матеріальної культури» . (Повідомлення групи учнів, які підготували завдання вдома).
Слід знайти у правій колонці значення слів з лівої колонки і з'єднати їх стрілочкою. Скористайтеся при цьому тлумачним словником.
УчительОТМ. Якщо говорити про споруди і величні храми, і суворі фортеці, і витончені палаци, то слід зазначити, що вони є витворами архітектури – мистецтва проектувати, будувати і прикрашати будівлі. Кожній історичній добі притаманний свій архітектурний стиль, тобто сукупність типових рис побудови й оформлення. У вас на столах є підготовлені рупою «Дизайнерів» словнички архітектурних стилей. Спробуйте, дивлячись на фото визначити до якого стилю належить та чи інша пам’ятка. «Дизайнери». (демонструють фото, учні визначають до якого стилю належить та чи інша пам’ятка) Словничок архітектурних стилей Бароко - художній стиль кінця 16 - серед. 18 ст., якому притаманні грандіозність, пишність, вигадливість елементів, поєднання ілюзорного та реального. Відродження (ренесанс) - епоха в історії культури Європи. Цей термін означав „відродження" ідеалів античної культури. Готика - художній стиль, розповсюджений у Західній і Центральній Європі в ХП-ХІУ ст. Імпресіонізм - напрям у мистецтві 19 - поч. 20 ст. Художники-імпресіоністи прагнули передати на площині враження від мінливості стану природи, тонкі відтінки світла, забарвлення предметів у залежності від освітлення. Модерн - стиль у мистецтві кінця XIX - поч.. XX ст., у якому все підпорядковувалось орнаментальному поєднанню експресивних криволінійних обрисів. Реалізм - об'єктивне відображення дійсності, правда життя, відображена засобами різних стилів та видів мистецтва. Сюрреалізм - надреальність, напрям у мистецтві XX ст. його представники відтворювали в своїх творах поряд із зовнішнім, внутрішній, таємний бік життя людей: сни, фантазії, марення. Классици́зм - (фр. classicisme, від латин. classicus - зразковий) - художній стиль і естетичний напрям в європейському мистецтві XVII - XIX ст У основі класицизму лежать ідеї раціоналізму, які формувалися одночасно з такими ж ідеями у філософії Декарта. Художній твір, з точки зору класицизму, повинен будуватися на підставі строгих канонів, тим самим виявляючи стрункість і логічність самого всесвіту. Головною рисою архітектури класицизму було звернення до форм античної архітектури як до еталону гармонії, простоти, суворості, логічної ясності і монументальності. Архітектурі класицизму в цілому властива регулярність планування і чіткість об'ємної форми. Для класицизму властиві симетрично-осьові композиції, стриманість декоративного убрання. Презентація завершується демонстрацією слайда із зображенням Спасо-Преображенського кафедрального собору, який згодом буде описуватися. Учитель зазначає, що споруда виконана у класичному стилі. Учитель ОТМ. Однією з особливостей опису пам’яток історії та культури є знання певної термінології. «Архітектори» «Ажурна пилка» Учні з групи «Архітектори», які укладали словничок архітектурних термінів, розходяться погрупах та допомагають виконувати завдання. Вдома вони накреслили схему споруди Спасо-Преображенського собору( який буде описаний на уроці), розрізали її на частини та поклали вам на столи. Задача учасників груп: почувши від учителя визначення тієї чи іншої деталі споруди, знайти її та складали «пазл»: церкву на білому папері, підписавши названі елементи. Виконане звіряєте з контрольною презентацією «Архітекторів» Словник архітектурних термінівдо теми «Твір-опис пам’ятки історії та культури», зокрема опису будівлі храму, соборуАпсида - вівтарний виступ, ніби прибудований до храму, найчастіше напівкруглий, але зустрічається і многокутний в плані, в нім розміщується вівтар. Баня (купол ,маківка)опуклий дах, що має форму півкулі. Барабан - циліндрична або багатогранна верхня частина храму, над якою надбудовується купол, що завершується хрестом. Барабан світловий - барабан, грані або циліндрична поверхня якого прорізає віконними отворами Глава - купол з барабаном і хрестом, що увінчує храмовое будівлю. Закомара - напівкругле або килевидне завершення частини зовнішньої стіни будівлі; як правило, повторює контури розташованого за нею зведення. Куб - основний об'єм храму. Леміш - дерев'яна черепиця, що вживалася для покриття глав, бочок і інших верхів храму. Цибулина - церковна глава, що нагадує за формою цибулину. Монастир – церква, будівля і територія, яка належить релігійній громаді ченців(монахів). Паперть - відкрите або закрите крильце перед входом в храм, піднесене по відношенню до рівня землі. Портик - галерея на колонах або стовпах, зазвичай перед входом у будівлю. Прибудова - невеликий храм, прибудований до основної будівлі церкви, свій престол, що має, у вівтарі і присвячений якому-небудь святому або святу. Собор – головна чи велика церква міста, головна церква в монастирі. Трапезна - частина храму, невисока прибудова із західного боку церкви, така, що служила місцем проповіді, громадських зборів. Шатер - високе четырех-, шести- або восьмигранне пірамідальне покриття вежі, храму або дзвіниці, широко поширене в храмовой архітектурі Русі до XVII століття. Ширінька - прямокутна западина в стіні. Фронтон - завершення фасаду будівлі, портика, колонади, захищене схилами даху і карнизом біля основи. Яблуко - куля на завершенні куполу під хрестом. Ярус - горизонтальне розчленовування об'єму будівлі, що убуває по висоті. Учитель ОТМ.
Учитель української мови.Завдяки сумлінній підготовці до уроку групи «Архітекторів», ви у складі творчих груп продуктивно попрацювали і тепер знаєте, з яких архітектурних елементів складається собор. Але пам’ятка історії та культури є архітектурним комплексом, тому, щоб скласти цілісну картину про культову споруду, треба поєднати розповідь про окрему будівлю з описом місцевості, де розташована ця споруда – це є ще одна особливість опису пам’яток.Повторення вивченого про види описів. (звертаємо увагу на таблиці)
Нагадую, що опис Жовтневої площі, на якій розміщений Спасо-Преображенський кафедральний собор, ведеться по колу. Отже, ласкаво просимо на екскурсію, яку для вас підготувала група «Мовознавців»«Мовознавці» (виступ супроводжується презентацією) Жовтнева площа Дніпропетровська є частиною історико-архітектурного паркового комплексу. Архітектори Потьомкіна спроектували Соборну площу як центр імперського міста, з палацами і грандіозним собором. У середині 19 століття з важкими зусиллями був побудований Преображенський собор. Площа в цілому була повністю забудована тільки через сто років. Соборна площа була перейменована більшовиками в Жовтневу площу. Жовтнева площа і зараз є місцем, де знаходяться головні культурні і меморіальні споруди Дніпропетровська. Давайте разом пригадаємо ці споруди «Мікрофон» та спробуємо розташувати їх по черзі зліва направо
З поваги до історичної значимості цієї площі для міста Дніпропетровська, автори проекту запропонували зробити будинки і оточення дуже схожими. Довелося виконувати всі об'єкти з дуже докладною деталізацією: будинки, рельєф, дороги, пам'ятники, зелені насадження. Тільки усвідомлення того, що це потрібно всьому місту і що з цієї площі колись почався Дніпропетровськ, змусило довести до кінця цю величезну роботу. В центрі архітектурного комплеку розташований Преображенський собор, який спочатку проектувався як найбільший храм імперії. Огорожа собору - це ті розміри, за якими проектувався храм. Але насправді споруду збудували значно меншою. Поруч із собором верстовий стовп, від якого планувалося вимірювати відстані по імперії. Учитель української мови Як кожна людина має свою біографію, так і споруди мають свою історію створення. Без цієї інформації опис пам’ятки історії та культури не був би повним. Тому я надаю слово групі «Істориків» Про одну із культових споруд, а саме: Спасо-Преображенський кафедральний собор доповідь «Істориків» Уявіть собі, що ви працівники екскурсійного бюро. У нашому місті дуже багато різних пам’яток, тому тримати інформацію про кожну в голові дуже важко. Тому ми пропонуємо вам укладену спільно з групою «Архітекторів» Картку об’єкту екскурсії. (картка видається кожному учневі на парту) Читання з маркуванням КАРТКА ОБ'ЄКТУ ЕКСКУРСІЇ 1. Вид пам'ятника : Собор 2. Найменування пам'ятника : Спасо-Преображенський кафедральний собор Дніпропетровська – головний храм Дніпропетровської єпархії Української Православної Церкви, освячений на честь Преображення Господнього 3. Історична подія, з якою пов'язаний пам'ятник, дата події : Преображенський собор став початком будівництва міста Єкатеринослава. 13 жовтня 1786 Катерина II офіційно затвердила перший генеральний план будівництва Єкатеринослава. Клод Геруа став автором першого проекту Преображенського собору, який мав вигляд грандіозної базиліки з великим куполом та портиками – восьмиколонний портик на головному фасаді і шестиколонний портик на бічних фасадах. Але цей проект так і не був здійснений. Будівництво Спасо – Преображенського кафедрального собору Дніпропетровська почалося в 1787 році. І тільки через 48 років, в 1835 році, Преображенський кафедральний собор був остаточно добудований. Після 1917-го року храм закрили й планували підірвати, а на його місці мали встановити пам'ятник вождю пролетаріату Володимиру Іллічу Леніну, але з ініціативи директора історичного музею Катеринослава Дмитра Яворницького собор перетворили на Музей атеїзму, і таким чином святиню зберегли. Під виглядом музейного експоната залишився на колишньому місці унікальний іконостас собору, хоча ззовні від минулої краси не залишилось і сліду. За наказом були розібрані куполи і шпиль дзвіниці, як предмети, ідеологічно шкідливі для народу. Лише чотирьохсотпудовий дзвін віруючі дивом встигли закопати за огорожею церкви. Під виглядом музею Преображенський собор Дніпропетровська зустрів і проводив Велику Вітчизняну війну. У 1941 році, з дозволу німецької влади, тут на час відновилися богослужіння. Проте через деякий було спалено практично все, що знаходилось в соборі, включаючи і унікальний іконостас. Сам собор був перетворений на склад паперу видавництва «Зоря». З 1975года по 1988року в приміщенні Преображенського собору знаходився музей релігії та атеїзму. Справжнє відродження почалось у 90-х роках ХХ-го століття. 21 січня 1992 Спасо – Преображенський кафедральний собор Дніпропетровська був офіційно переданий Українській Православній Церкві. Розпочалася робота по відновленню його історичної первозданності. Нині на території собору знаходиться місце захоронення єпархіальних архієреїв та священнослужителів. Неподалік центральних воріт у братській могилі покояться загиблі у Великій Вітчизняній. Храм має часточки мощей преподобних Києво-Печерської лаври: тут можна помолитися перед мощами Преподобних Оптинських старців, Святих великомучениць Катерини і Варвари, Преподобних Сергія Радонезького та Серафима Саровського. Нині у Преображенському кафедральному соборі щоденно звершується богослужіння. Тіні минулого відійшли зі сповіддю і причастям перших парафіян. 4. Місцезнаходження пам'ятника : Знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, площа Жовтнева, 1 5. На чиїй території розташований: Жовтневий район, м. Дніпропетровськ 6. Опис пам'ятника : Побудовано за схваленим ще в 1806 р. проектом архітектора А. Захарова. Після смерті зодчого його проект скорегував архітектор Ф. Сапковський. Характерний зразок храмів доби класицизму. За типологічними ознаками це хрещатий, однобаневий, чотиристовпний храм. Його основний об’єм, що становить у плані квадрат, завершується масивною півсферичною банею на високому аркатурному підбаннику. З півдня і півночі архітектурний лад об’єму формують шестиколонні портики з фронтонами. Такий же портик виступає із західного боку, за яким височіє триярусна, з високим шпилем дзвіниця, поєднана з основним об’ємом видовженим притвором. Стриманість архітектурно-пластичного вирішення форми і водночас монументальний та урочистий образ храму – характерна особливість стилістики архітектури ампіру. Бесіда.
V. Колективне складання твору-опису Учитель української мови І час не владний над Собором, Ані над золотом хреста. У піднебессі неозорім Сіяє нам його краса. Тут віру предків люди свято В своєму серці берегли, Пізнали мудрості багато І нам її передали. Усім зневіреним вдихали Вони надію у серця. Тут люди наче прозрівали, Пізнавши велич їх Творця. А тепер ви, діти, самі спробуйте висловити письмово те, що відчули, пережили сьогодні на уроці.
Технологія «Діограма Вена» (знаходження спільних та відмінних рис в обох стилях) Науковий опис - це …
б) логічне, послідовне висловлювання; в) конкретна характеристика предмета, явища; г) відсутність образних висловів. Художній опис – це … а) образно-емоційне висловлювання; б) може бути і реальне, і фантастичне; в) слова, які використовуються в розмовному стилі; г) слова, які використовуються в художній літературі. Мета наукового опису - … ( забезпечити точність інформації про предмет). Мета художнього опису - …( створити образ предмета). Основна відмінність - …( відсутність образних слів у науковому стилі і їх наявність у художньому). Схема побудови опису:
Творчі завдання:
Дотримуйтесь єдності тексту, уникайте повторів.
Сенкан
Самостійна робота учнів. (Звучить музика) Учитель української мови Діти, ви відтворили своє відчуття краси, добра за допомогою слова. Допомагала вам у цьому музика композитора і ваша внутрішня музика - музика вашої душі. Учитель ОТМ На користь пішла робота в творчих групах. Ви не тільки сьогодні збагатили свій словниковий запас, ви зробили перший крок до освоєння нової професії – професії екскурсовода. VІ. Читання учнями уривків із власних творів. Обговорення прослуханих творів, їх редагування. VІІ. Підведення підсумків уроку. Оцінювання. Рефлексія
Заключне слово вчителя Пам’ятки історії та культури – це не лише естетична насолода і пізнання. За законом життя, нація гине разом із загибеллю її духовної спадщини. Тому ми не маємо права забувати історію, бо «Хто не знає минулого, той не вартий майбутнього» VІІІ. Домашнє завдання Скласти твір-опис церкви Святого Миколая на Монастирському острові. Групам видати публікацію в програмі Publisher за опрацьованими на уроці матеріалами. |
Конспект уроку української мови у 8 класі на тему: «Твір-опис місцевості... ТЕМА: ПИСЬМОВИЙ ТВІР-ОПИС МІСЦЕВОСТІ (ВУЛИЦІ, СЕЛА, МІСТА) НА ОСНОВІ ОСОБИСТИХ СПОСТЕРЕЖЕНЬ І ВРАЖЕНЬ У ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ |
УРОКИ РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ №. ПИСЬМОВИЙ ТВІР — ОПИС ЗОВНІШНОСТІ... УРОКИ РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ №. ПИСЬМОВИЙ ТВІР — ОПИС ЗОВНІШНОСТІ ЛЮДИНИ ЗА КАРТИНОЮ В ХУДОЖНЬОМУ СТИЛІ |
Тема : Усний твір-опис місцевості на основі власних спостережень і вражень в художньому стилі Тема: Усний твір-опис місцевості на основі власних спостережень і вражень в художньому стилі |
5 клас РМ. Письмовий твір-опис предмета за власним спостереженням Що ви бачите на поверхні вази?(дерева; фігурку людини, яка, мабуть, танцює; будинки та вежі; міст; ріка) |
Тема. Твір-опис зовнішності людини за власним спостереженням Обладнання: репродукції, фотографії, ікона Божої Матері, роздатковий матеріал, аудіо -запис пісні «Рідна мати моя…» |
Оцінка історико – культурних рекреаційних ресурсів В залежності від основних ознак пам’ятки історії і культури поділяються на п’ять основних видів: історії, археології, містобудівництва... |
Урок розвитку зв’язного мовлення. Форма проведення. Складання колективного... Твір-опис природи на основі особистих вражень у художньому стилі за простим планом |
ЗМ Твір – опис процесу праці за власними спостереженнями в художньому стилі (письмово) Обладнання: роздатковий матеріал, словник іншомовних слів, запис музичного твору, відео – ролик, паперові зірки. Тип уроку: урок... |
Комплекс щойно виявлена пам’ятка історії, архітектури, містобудування Дати і №№ рішень відповідно до яких об’єкт взято на державний облік та визначено категорію пам'ятки |
Урок №9 Тема: Пам’ятки арабо-мусульманської архітектури Обладнання: кабінет комп’ютерних технологій, ПК, учительська презентація по темі «Пам’ятки арабо-мусульманської архітектури», додаткові... |