|
Скачати 40.83 Kb.
|
Тема: Мацуо Басьо (1644-1694). Хоку .Одухотворення природи — характерна ознака японської культури. Природа як джерело натхнення, а її зображення — засіб вираження почуттів японців. Характерні ознаки хоку. Мета: ознайомити учнів з творчістю Мацуо Басьо із жанровими ознаками його поезії, формувати в учнів потребу в читанні літературних творів, здатність насолоджуватися мистецтвом слова, а також “привласнювати” духовний потенціал художньої літератури, реалізувати його у власному житті; формувати уявлення про художню літературу як мистецтво слова, важливу складову системи мистецтв і духовної культури як окремих народів світу, так і всього людства. Тип уроку: комбінований Хід уроку «Любіть природу, любіть квіти, любіть дерева, небо, красу у великому й малому - і ви навчитеся любити життя». Японська мудрість Вчитель роздає паперові фігурки журавля. Вам відомі ці фігурки? Як називається техніка виготовлення фігурок з паперу? Яка країна є батьківщиною орігамі? Японія-батьківщина не тільки орігамі, а й ікебани, бонсай, сакури, боротьби сумо. Японія - це батьківщина поетичного жанру хоку, засновником якого є Мацуо Басьо. Сьогодні на уроці ми дізнаємося, який поетичний жанр називається хоку, познайомимося з родоначальником цього жанру, його віршами, навчимося виділяти художні особливості жанру хоку, будемо виразно читати вірші і відповідати на запитання. Запишіть на одному крильці слово хоку, а на іншому-Басьо. Ми полетимо з вами у дивовижну країну Японію в 17 століття. «Країна, де сходить сонце» - Японія, розташована на невеликих островах у Тихому океані. Японія протягом значного періоду становлення своєї історії створила свою національну культуру. Для жителів цієї країни є традиційним пошуки краси, тонке відчуття прекрасного, їм властивий тісний зв'язок з природою, любов до якої вони плекають з дитинства. «Любіть природу, любіть квіти, любіть дерева, небо, красу у великому й малому - і ви навчитеся любити життя». Це основна життєва теза японців. Дуже яскрава і самобутня культура Японії. Прочитайте визначення що таке хоку.( Вчитель роздає визначення на листочках.) Сторінка підручника 162. Хоку - віршована форма, яка складається із трьох рядків, в перекладі означає «початкова форма». Верба схилилась і спить. Здається, соловей на гілці – Її душа. Така форма примушувала поетів приділяти велику увагу техніці вірша. Відкидалося все зайве, наприклад, слова, які можна домислити. Збірки віршів впорядковувалися за порами року. У хоку картини природи справжні, а почуття глибоко приховані і вгадуються через натяк на стан природи. Тут використовуються не тільки прийоми живопису, а й звукові образи. А засновником цієї поетичної школи був Мацуо Басьо, його школа створила переворот в японській літературі. Він народився в 1644 році, в місті Уена, столиці провінції Іга, в сім'ї самурая низького рангу. (Запис у зошит) Вважається, що Басьо був стрункою людиною невеликого зросту, з тонкими витонченими рисами обличчя, густими бровами і виступаючим носом. Як це прийнято в Японії, він голив голову. Здоров'я у нього було слабке. По його листах можна передбачити, що він був людиною спокійною, помірною, незвичайно дбайливою, щедрою і вірною по відношенню до рідних і друзів. Хоча все життя він страждав від убогості, він не приділяв уваги цьому. Тож давайте звернемося до поезії Мацуо Басьо, адже саме вона і є біографією поета. Учні виразно читають вірші. Старий ставок Старий ставок! Жабка стрибне - сплеск пролунає. Яку картину ви побачили, прочитавши цей вірш? Яка деталь допомогла нам намалювати повну картину?( Жабка стрибне) Спробуйте визначити який настрій і почуття хотів передати автор? СОЛОВЕЙ Повсюди тьохкання солов’їв: і за цією вербою, і перед тими хащами. Доведіть, що ці вірші відносяться до жанру хоку. Яке слово передає звуковий образ пісні солов’їв?( тьохкання) У Басьо хоку - це не лише вірш про природу, за природою приховані настрої автора, глибокі роздуми та переживання. Поет як би взяв пензель і намалював на полотні картину природи. Сплеск води, спів солов'я - все це особливості хоку. Прослухайте ще один вірш. МЕТЕЛИК Метелик літає. Одна-однісінька тінь на всьому полі. Як звучить вірш, який настрій хотів передати автор? В своїх численних коротеньких творах Басьо розкривається перед нами як своєрідний і глибокий мислитель з щедрим чутливим серцем і широкою чистою душею. Тепер ви спробуйте прочитати, щоб передати настрій автора. А ще Басьо говорив, що «хоку не можна складати із різних шматків, його треба кувати, як золото». Давайте спробуємо, чи зможемо ми закінчити хоку. Гірська троянда! ЇЇ гілочки так і просяться... Узяв чорну туш І ось з-під пера вийшла… До кінця свого життя Басьо подорожував, черпаючи сили в красі природи. Його прихильники ходили за ним і завжди створювали натовп, всюди його зустрічали ряди шанувальників . Помер Басьо у 1694 році в оточенні своїх учнів(Запис у зошит). Поетична спадщина поета включає в себе перш за все хоку. «Мікрофон»
Домашнє завдання: Вивчити напам’ять вірш Мацуо Басьо на вибір, намалювати малюнок на один з віршів. |
Урок-знайомство 5 клас ТЕМА: Ця загадкова країна Японія Мацуо Басьо. Хоку Таке вітання невипадкове. Японці вважають, що «хороша людина – працьовита людина» |
Мацуо Басьо Хокку Переклад Геннадія Туркова |
«Порівняльний аналіз постаті Івана Мазепи у творах В. Сосюри «Мазепа»... Який найдовше (понад 20 років) був при владі — народився 20 березня 1640 року (за деякими джерелами 1639 або 1644) на хуторі Каменці... |
ТЕМА ПРОГРАМИ: «Основи роботи на ПК.» Тема уроку Тема уроку: «Побудова та форматування таблиць. Створення діаграм. Робота з колонками.» |
УРОКУ ТЕМА ПРОГРАМИ: Технології комп'ютерної обробки інформації ТЕМА УРОКУ: Тема уроку: Створення, завантаження та збереження файлів-документів. Введення, редагування та форматування інформації.... |
Опорні поняття Концептуальний рівень художнього твору (Тематика,... Співзвучна Чи тема основних питань свого часу? Чи пов'язано з темою назву? Кожне явище життя це окрема тема; сукупність тем тематика... |
Тема Вступ до економічної теорії Тема Економічні цілі і проблеми... Зародження економіко-теоретичних знань. Економіка як об'єкт вивчення економічної теорії. Загальні засади економічного розвитку. Мікроекономіка.... |
Тема Проект і програма соціологічного дослідження Тема Якісні методи в соціології |
Урок №60 Тема. Круговий сектор Ймовірність випадкової події. Коло, круг Тема |
Урок №61 Тема. Кругові діаграми Ймовірність випадкової події. Коло, круг Тема |