|
Скачати 91.83 Kb.
|
Урок-знайомство 5 клас ТЕМА: Ця загадкова країна Японія Мацуо Басьо. Хоку. МЕТА: - познайомити учнів із самобутньою культурою Японії, її своєрідністю; підготувати до сприйняття поезії М.Басьо; познайомити з життям і творчістю поета; особливостями хоку як жанру поезії; - розвивати в учнів уміння сприймати та розуміти поезію, асоціативне мислення: навички виступати перед аудиторією;
ОБЛАДНАННЯ: карта Японії, записи класичної японської музики, відеоматеріали, фотографії, ілюстративний та роздатковий матеріал з теми І. Організаційний момент. ІІ. Мотивація навчальної діяльності. -Охайо годзаїмос! Не дивуйтесь. Так вітаються в Японії. Дослівно: «Я встав і збираюся працювати» Таке вітання невипадкове. Японці вважають, що «хороша людина – працьовита людина» Отже, ви зрозуміли, що сьогодні на уроці ми перенесемося у далеку Японію, познайомимося з культурою, традиціями, літературою цієї країни. МУЗИКА Я хочу прочитати вам декілька поезій. Послухайте уважно. Висловіть своє враження.
- Чи згодні ви, що ця поезія є для незвичайною, загадковою. Можливо з першого разу – не завжди зрозумілою. Але – цікавою. Хочеться її ще раз перечитати, зрозуміти той прихований зміст, який вклав поет. Ці вірші –зразки класичної японської поезії. Називаються вони – хоку. Автором є один із найкращих, найзнаменитіших поетів Японії – Мацуо Басьо. Аби зрозуміти, відчути японську поезію, треба постаратися зрозуміти японців, їх мислення, їх ставлення до світу, до природи, до людини – познайомитися з Японією та японцями. Отже, я вам пропоную здійснити подорож до Японії. (подорож розрахована на 2 уроки). Готові подорожувати? (Учні записують тему уроку) ІІІ. Презентація повідомлень про Японію. Японію називають «країною сонця, що сходить» або «країною вранішнього сонця». Чому? Поясніть назву? Які асоціації викликає слово «сонце»? (фото сонця) ( світло, тепло, квіти, весна, радість, краса, літо, червоний колір, яскравість, життя). Дійсно, сонце – це життя. І саме сонце зображене на прапорі Японії. (фото прапора) Протягом тривалої історії японці створили самобутню культуру. Для жителів Японії є традиційним відчуття прекрасного, пошук краси та гармонії у всьому, що їх оточує, любов до природи (до великого і до малого у ній – до гори Фудзіями і до маленького червоного кленового листочка), тісний зв’язок з нею. І любов ця виховується з дитячих років. Японці говорять: «Любіть природу, любіть квіти, любіть дерева, небо, красу у великому і малому – і ви навчитеся любити життя» (вислів – на дошку) Що ж це за країна – Японія? Слово учням, які готували повідомлення.
Давня назва країни –Ямато перекладається як «Шлях гір». Японська легенда про створення Японії говорить: коли боги Ізанагі та Ізанамі по веселці спускалися з небес, Ізанагі своїм богатирським списом вдарив по воді, яка колихалася внизу. І тоді з його списа скотилась низка крапель і утворила вигнутий ланцюг островів. Відео «Красива Японія»
Фото – кімоно, ієрогліфи; відео – «Квітування сакури»
3. Чи любите ви пити чай? Як зазвичай ми п’ємо чай? А для японців вживання чаю – справжнє свято, дійство. Вони влаштовують чайні церемонії – тя-но ю. Про значення і зміст чайної церемонії і розповість кльтуролог Отже, в чому суть чайної церемонії?
Японія – країна, яка відкрила світові такі види мистецтва як ікебана, бонсай, орігамі, нецке. Нам про них розкажуть мистецтвознавці. Японці дуже люблять живі квіти і зовсім не сприймають штучні. Бачать у кожній з них красу, властиву тільки їй, надають їм символічного значення (хризантема – довголіття, сакура (дика вишня чи слива) – швидкоплинність життя, лотос – любов до батьківщини), складають про них легенди. Однією з улюблених квіток японців є хризантема. З хризантемою пов’язана легенда про походження японського народу. У далеку давнину в Китаї жив жадібний і жорстокий цар. Якось він дізнався, що в одній країні на океанському острові є чарівна золота квітка, яка приносить щастя. Захотів цар мати квітку, викликав сто юнаків і дівчат та наказав дістати йому цю квітку щастя. Гірко плакали дівчата, сумували юнаки, вирушаючи в далеку й небезпечну путь. Коли молодь припливла на острів, дізналася, що та квітка — хризантема. Нова країна дуже сподобалася молодим, і вони вирішили не повертатися до злого царя. Стали вони тут жити щасливо, а квітку, яка принесла їм щастя, шанують і досі.
Фото ікебани В Японії є притча про майстра чайної церемонії Рікю, сад якого славився на всю країну квітами повіліки. Подивитись на них вирішив і місцевий правитель. Коли він прийшов у визначений час, то з подивом виявив, що всі квіти у саду зрізані. Він розгнівався. Правителя запросили до кімнати для чайної церемонії і там він побачив ікебана з однієї єдиної гілочки повіліки. Рікю приніс у жертву всі квіти свого саду, аби підкреслити їх красу в одній -найкращій.
Відео - бонсай (1хв)
Відео – нецке (2,30хв) 6. Ну а про мистецтво орігамі ви знаєте. І не тільки знаєте, але і вмієте створювати фігурки з паперу. Слово - мистецтвознавцю 7. Вчитель В японському місті Кіото є незвичайний сад. На білому піску стоять на певній відстані один від одного 15 чорних необроблених каменів. Його називають «Сад каміння», «Філософський сад». Особливість цього саду в тому, що подорожні, монахи, які рухаються по периметру прямокутника вздовж монастирських стін або галереєю, бачать лише 14 каменів. Один із них завжди залишається невидимим. Для японців цей сад — символ істини, яку люди шукають і не можуть знай- ти, а також натяк на те, що всі люди різні, у кожного своя правда і до цього слід ставитися з розумінням. Відео (1,30хв) ІV Знайомство з життям і творчістю Мацуо Басьо. Вчитель. Ми познайомилися з культурою, традиціями Японії. А тепер спробуємо зрозуміти і літературу цієї країни, а саме поезію. Японська поезія – як перлина, що схована у мушлі. Треба докласти зусиль, аби зрозуміти її. А допоможе нам у цьому поет, філософ, мандрівник М.Басьо. Робота з портретом. Яким бачиться нам поет? ( простий, скромний, бідно одягнений, розумний, задумливий, багато чого побачив у житті, життя було нелегким). - Яке життя прожив М.Басьо? На партах – смужки паперу, на яких записані відомості про поета. Необхідно відновити текст, скласти своєрідне «інформаційне гроно». Біографія Мацуо Басьо Мацуо народився 1644 р. в замковому місті Уено провінції Іга в родині небагатого самурая, учителя каліграфії. В Японії існують певні традиції щодо імен. Так ім’я дитини змінюється кілька разів, аж поки у повнолітті людина не отримує «дорослого» імені; за японською традицією прізвище людини ставиться на першому місці, а ім’я – на другому. Перше ім’я славетного поета Японії було Дзіністро. У 18 років він отримав ім’я Манефуса. Перший вірш Басьо, який дійшов до сучасників, датується 1662 роком. Басьо було 28 років, коли, незважаючи на умовляння та перестороги рідних, він залишив службу в домі місцевого феодала і подався до міста Едо з томиком своїх віршів і стає учителем поезії. Його учні були небагаті, лише один із них, син заможного купця, міг допомагати вчителю. Він подарував Мацуо Манефуса маленький будиночок поруч із невеликим ставком, на березі якого росли пальми (басьо). Будиночок почали називати Басьо-ан («бананова хижка»). Тоді поет узяв псевдонім Басьо. У 1682 році пожежа знищила значну частину Едо, згоріла і «бананова хижка» Басьо. Це дало поштовх поету до мандрів. Відтоді він ніде не жив подовгу, хоча його учні і відбудували «бананову хижку», але він зупинівся там тільки на короткий час і вирушав у нову подорож. Басьо їхав верхи і йшов пішки, а в мішку за плечима були всі його пожитки. За час подорожей поет створив п’ять щоденників, написаних ліричною прозою, яка чергується з віршами. Він хотів бачити всю Японію і збирався на північ, але смерть застала його у місті Осака, де він помер, оточений своїми учнями. V.Поезія Мацуо Басьо М.Басьо писав у жанрі хоку. Хоку – це неримований 3-рядковий вірш, у якому зображуються природа і людина у нерозривній єдності. В оригіналі – певна кількість складів: 5-7-5 – всього 17. Для хоку характерні – стислість, лаконічність, асоціативність, увага до найменшої деталі, простота. Хоку – це поезія згадки, натяків, символів, людських переживань, емоцій, відчуттів, спогадів. Хоку вимагає від читача уяви, небайдужості, залучення власного життєвого досвіду. Хоку – це океан, зменшений до розміру краплини. Але все одно залишається океаном. Завдання. Прослухати вірш, який вважається одним із найкращих поезій М.Басьо. Спробуйте здогадатись про що йде мова (ілюстрація)
Ще одне хоку (ілюстрація)
Який настрій цього хоку? Сумний осінній пейзаж – сірий осінній вечір, холодно, засохле дерево (не живе) . Самотній крук ночує там, де його застав вечір. Немає кращого прихистку. Так і людина – мандрівець – самотній, немає житла, друзів. Підсумок уроку Проблемне питання До чого закликає нас японська поезія? Дослідник А Долін: «Японські поети повторюють знову й знову: вдивляйтесь у звичне – і побачите несподіване, вдивляйтесь у непривабливе – і побачите привабливе, вдивляйтесь у просте – і побачите складне, вдивляйтесь у частинки – і побачите ціле, вдивляйтесь у мале – і побачите велике. Вдивляйтеся, вслухайтеся, вникайте, не проходьте мимо. Побачити прекрасне і не залишитися байдужим – ось до чого закликає нас поезія хоку…» Домашнє завдання:
Довгий, довгий шлях – І ніхто не йде навстріч, …………….. (Лиш осіння ніч) |
Тема: Мацуо Басьо (1644-1694). Хоку Тема: Мацуо Басьо (1644-1694). Хоку. Одухотворення природи — характерна ознака японської культури. Природа як джерело натхнення,... |
Мацуо Басьо Хокку Переклад Геннадія Туркова |
Уроку: «Вода знайома і загадкова» Мета уроку: Навчальна Тема: Гідросфера Тема уроку: «Вода знайома і загадкова» Мета уроку: Навчальна: Продовжити формування системи знань про гідросферу... |
Урок №9 Тема: Історичні пісні Обладнання: музичний інструмент, посібник-зошит 4 клас, фонохрестоматія 4 клас, ППЗ «Музичне мистецтво 4 клас», ноутбук, мультимедійний... |
Урок-подорож у 5-му класі. Тема: «Країна Бухгалтерія» Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Натуральні числа та дії над ними» |
Тема. Урок розвитку зв язного мовлення. Переказ тексту «Герб-тризуб» Мета Обладнання: демонстраційний матеріал «Моя країна — Україна», плакат «Державні символи України» |
Урок тренінг. Тема уроку: Сонце. Сонячна система ... |
Урок фізкультури. 7 клас Тема: Баскетбол |
УРОК №4 Тема. Топоніміка. Географічні назви та імена людей в історичній науці Мета. Формування початкових уявлень про етноніміку та топоніміку, знайомство з історичною картою, формування навичок роботи з нею.... |
Урок №86 Тема. Підсумковий урок з алгебри за 7 клас Мета: перевірити засвоєння передбачених програмою знань і вмінь учнів, набутих під час вивчення алгебри в 7 класі |