|
Скачати 96.59 Kb.
|
Тема: Диференціація звуків [с] – [ш] Мета: удосконалювати вміння дітей розрізняти і правильно вимовляти звуки (с) – (ш) ізольовано, в складах, словах, в реченнях, виховувати уміння визначати місце звуків у словах, порівнювати їх між собою, добирати слова із заданим звуком. Виховувати уміння добирати ознаки та дії до предмета. Розвивати фонематичні процеси (уявлення, сприймання, відтворення), слухову пам'ять, логічне мислення, почуття ритму, виховувати активність. Обладнання: предметні малюнки, пелюсточки склади, мозаїка, балакучі дерева, листочки слова, листочки ознаки, листочки дії, м’яч, картки зі словами для індивідуальної роботи, квіточка з синіми та зеленими пелюстками. Хід заняття 1.Організаційний момент. Л – д: - Діти, добрий день починається з гарного настрою, веселої усмішки, корисних справ. Тож усміхніться один одному і побажайте доброго дня. Діти: - Доброго ранку, сонечко привітне! Доброго ранку, небо блакитне! Доброго ранку, в небі пташки! Доброго ранку, усі дітлахи! 2.Диференціація звуків (с) – (ш) в ізольованому звучанні. Л – д: У наш клас завітав щирий гість! Давайте відгадаємо хто це? Світить,сяє, всіх зігріває? (сонечко) Як ви віталися з сонцем? Яке сонце? Сонечко сумне? Діти, а ось у цю шпарку до нас залетів ще один гість. Давайте відгадаємо хто він. Віє, свище, повіває, Все навколо поздуває (вітер) А тепер уявимо, що ніжні промінчики сонечка торкаються нашого обличчя. Ми закриваємо очі і ніжно, тихенько , плавно тягнемо перший звук слова сонечко: ссссссс…….. Але ось раптом у шпарку залетів вітерець, сонечко сховалося, нам стало холодно, ми підняли ручки догори і плавно, тихенько промовили звук вітру:шшшш……. а)Гра: «Сонечко – вітерець» в)Гра: «Підбери звук» Л – д: - Пригадаймо друзі вмить, Як пшениченька шумить? (шшшшш…..) Як в гайку струмок дзюрчить? (ссс…..) Як оса в саду дзвенить? (сссс…..) Як шумлять у птаха крила? (шшш…) В морі синьому вітрила (шшшш….) І пшениченька шумить (шшшш….) І листочок шелестить (шшшш…….) І струмок (ссссс……) І оса кусюча (сссс….) Ось ми трохи пошуміли, вимовляючи звук (ш) і посвистіли вимовляючи звук(с). 3.Артикуляційна і акустична характеристика звуків (с) і (ш). Л – д: - Давайте ще раз пригадаємо звук сонця (с). Звук вітру (ш). Допоможіть мені пригадати, як ми вимовляємо звук (с). Губи – усміхаються. Зуби – парканчиком. Кінчик язика – за нижніми зубами. Посередині язика проходить холодне повітря. Горлечко – відпочиває, спить. (Див. додаток №1) Звук (ш) Губи – круглі як калачик. Зуби – парканчиком. Язик – круглий як горнятко. Кінчик язика за верхніми зубами. Посередині язика через щілинку проходить тепле повітря. Горлечко – відпочиває. (Див. додаток №2) Л – д: - Діти, що відмінного у вимові цих звуків? Чим схожі ці звуки? Як ми позначаємо ці звуки? Чому? 4. Розвиток фонематичного слуху. а)Гра «Крок вперед, крок назад». Л – д: - Зараз ми з вами відправимося у невеличку подорож. Ми повинні дійти ось до тієї чарівної квіточки. А першим до квіточки дійде самий уважний, хто правильно навчився розрізняти склади із звуками [с-ш] На склад зі звуком (с) робимо два кроки вперед, на склад зі звуком (ш) – крок назад. (са,со, ша, ше, шу, су, си, ши) в)Гра «Зірви пелюсточок». Л - д: - Ось і наша квіточка. Давайте розглянемо якого кольору пелюсточки у квіточки? (сині і зелені). Зараз я вам розкажу віршик. Якщо ви почуєте слово зі звуком (с) зірвете синій пелюсточок, а якщо слово зі звуком (ш) – зелений. Із тоненьких ниточок, Шиє шубку павучок, А сорочки із листочків, А спіднички із травички. Кличе мишку у шпаринку, Вибирай собі хустинку, Шок – скок, шок – скок, Не впіймаєш павучок. Л – д: - Давайте ще раз пригадаємо пелюстком якого кольору ми позначали звук (с) - синім, Звук (ш) – зеленим. 5. Диференціація звуків (с), (ш) в складах. а)Гра «Знайди пелюсточок малюночок» Л – д: - Над квіточкою вітер пролетів і ромашка пелюсточок свій загубила. Доки пелюсточок до вас летить, слово до нього знайдіть. До пелюсточків складів (са,со,су,се,си,ша,шо,шу,ше,ши) Знайдіть пелюсточки слова (предметні картинки) (Див. додаток №3) Са – сани Ша – шафа Со – сова Шо – шорти Су – суниця Шу – шуба Се – серп Ши – шило Си – сир Ша – шарф в)Гра «Мозаїка» Л – д: - Сіра мишка-шкряботушка,по мозаїці гуляла і всі склади хвостиком позмітала. Зараз ми повикладаємо склади на мозаїці. Звук (с) – синя фішка, звук (ш) – зелена фішка, Голосні звуки – червона фішка. ша – са аш – ас аша – аса шпа – спа шо – со ош – ос ошо – осо шпу – спу 6.Диференціація звуків (с), (ш) в словах. а)Самостійна робота. Л – д: - Кожен з вас отримає карточку з предметними картинками. (Див. додаток №4) Ви повинні визначити який звук сховався в назвах цих картинок (с) чи (ш) і відповідно коло кожного слова намалювати зелений або синій кружечок. Наступне завдання- визначити місце звуків (с) або (ш) в слові і у відповідній клітиночці позначити синій або зелений кружечок ( початок, середина, кінець слова) Ось стежиночка мала До хатинок пролягла А в хатинках є віконця І живуть в хатинках З одним віконцем – односкладові слова З двома віконцями – двоскладові слова З трьома віконцями – трьоскладові слова Поділіть слова на склади і поселіть слова в хатинки. сани груша душ сир машина лис шарф коса пес шуба кошик ніс сом колосок ананас в) Гра «Відбивалочка». Л – д: - Зараз ми з вами пограємо у відбивалочки. Я вам кидаю м’яч і називаю слово зі звуком (с) або (ш). А ви повинні повернути м’яч змінюючи звук (с) на звук (ш), або навпаки. миска – мишка шапка – сапка кашка – каска каша – каса кішка – кіска сум – шум сукати – шукати шипіти – сипіти нас – наш вас – ваш с) Гра «Підпиши картинку». (Див. додаток №5) Л – д: - Листочки, листочки Цікаві заморочки Квіточку для них знайди І що вийде розкажи. Перед вами дві балакучі квіточки. На одній пелюсточки з предметними картинками, а на другій пелюсточки - назва цих картинок. Ваше завдання – до пелюсточка-назви знайти предметну картинку. шпак слива суниці рамочка сорока сова лоша колесо кошик пташка коса шорти миска кішка лис 7. Релаксація. Гра»Релаксація» Л – д: - Ми старались, працювали Ми про все розповідали А тепер відпочиваємо Гру чудову починаємо. Діти, ляжте зручно на килимок. Уявіть, що ви лягли на великий листочок. Відчуйте, як ваша голівка, руки, спинка, ніжки зручно на ньому розмістилися. Уявіть, що листочок несе вас на дуже високе дерево, ви відчуваєте подих легкого вітру (шшшш….), ваше личко гріють промінчики теплого сонечка (ссс…). Ви на вершечку дуже високого дерева мрій. Помрійте, пофантазуйте трошки. І ось ви знову на листочку повертаєтеся до класу. Відкрийте очі і продовжимо працювати. 8.Диференціація звуків (с), (ш) в реченнях. а) Л – д: - У кожного з вас є листочок на якому відпочивали. Прочитайте слово яке на ньому написано. (Див. додаток №6) (шоколад, сукня, пшениця, шарф, сарафан) Доберіть до своїх слів- назв Листочки зі словами- ознаками та листочки зі словами-діями. (смачний, шовкова, висока, шерстяний, широкий), (кусати, сплела, висить, виросла,одягати) Кусати смачний шоколад. Сплела шерстяний шарф. Висить шовкова сукня. Виросла висока пшениця. Одягати широкий сарафан. в) Гра «Доповни речення». Л – д: - Сіра мишка-шкряботушка По книжці гуляла І останні слова Хвостиком позмітала. Доповніть речення, підібравши правильне слово У Соні тепла . . . . . . (шапка) У Шури гостра . . . . . . (сапка) На столі стояла . . . . . . . (миска) У нірку залізла . . . . . . . .(мишка) Маша їла . . . . . . . .(кашку) Робітник одяг на голову . . . . . . (каску) с) Гра «Закінчи чистомовку». Л – д: - Виразно докажіть слово до чистомовки. Повторіть чистомовку. Старайтеся запам’ятати її. Са- са-са – навколо нас краса Ша-ша-ша – смачна каша Се-се-се – Сашко шапку несе Се-се-се – широке шоссе Ша-ша-ша – сіра миша Су-су-су – розплели косу 9.Підсумок заняття. Додатки Додаток №1 Додаток №2 Додаток №3 Додаток№4 Додаток№5 До Додаток№6 |
Тема: Диференціація звуків [с з] Продовжувати розвивати у дітей просодичну сторону мовлення: темп, ритм, висоту та силу голосу |
Тема: Диференціація звуків ш і жу реченнях Обладнання: предметні картинки,серія картинок за оповіданням «Знайшли їжака»,гра «Чарівна ручка» |
Тема: Буква Ї, позначення нею звуків [йі]. Бесіда «Київ – столиця... Тема: Буква Ї, позначення нею звуків [йі]. Бесіда «Київ – столиця України». Читання тексту «На екскурсії» |
Звукові явища. Поширення звуку Мета: сформувати уявлення про звукові явища природи, розкрити поняття про джерела звуку, частоту звукових коливань, швидкість поширення... |
ОСНОВНІ ПРАВИЛА ЧЕРГУВАННЯ У – В, І – Й Мета Мета: з’ясувати основні випадки чергування у – в, і – й; удосконалювати навички правильної вимови звуків української мови; розвивати... |
Урок музики з ігровими елементами в 1 класі Тема семестру П.І. Чайковського, закріплювати знання про довгі та короткі тривалості музичних звуків, напрямки мелодії |
Тема. Загальна характеристика частин мови ... |
Урок навчання грамоти 1 клас Тема Тема: закріплення звуків [з],[з'], вивчення букви З. Формуванння аудіатив них умінь за текстом М. Павленко. Звуко-буквені зіставлення.... |
Тема: «Наша мова калинова» Обладнання: арка з написом «Королівство Логопедія», кульки, казкові герої, вислови видатних людей про мову, малюнки учнів та звуків,... |
Тема. Слова ввічливості За 1 хвилину учні кожної групи добирають слова, у яких: звуків більше, ніж букв. Потім спікер кожної групи зачитує дібрані слова |