Українська мова 6 клас
Тема. Загальна характеристика частин мови
Мета:
повторити відомості про частини мови, їх класифікацію;
формувати вміння розпізнавати самостійні та службові частини мови в реченні та тексті;
усвідомити різницю між самостійними та службовими частинами мови; розвивати логічне мислення школярів, уміння аналізувати й узагальнювати, сприяти творчій активності учнів;
виховувати інтерес учнів до уроків рідної української мови
Обладнання:
підручник,
роздатковий матеріал,
індивідуальні картки,
таблиця «Частини мови»
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Перебіг уроку
І. Вступне слово вчителя
Рідне слово! Скільки в ньому чарівних звуків, материнської лагідності й доброти, мудрості земної, закладеної ще нашими славними предками.
Вчімося, друзі, слово любити.
Слово до слова – й думка сповита.
Люди без думки – птиці безкрилі..
З думкою люди мудрі й щасливі.
Л. Лужицька
Справа кожної людини – відшліфовувати, вдосконалювати своє мовлення, збагачувати словниковий запас, плекати рідну мову, дбати про її красу й чистоту. Це можемо зробити, уважно читаючи твори художньої літератури, газети та журнали, запозичуючи мудре слово з місцевих говірок, вивчаючи цей предмет на уроках.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку.
Тема нашого уроку «Загальна характеристика частин мови». А працюватимемо ми на уроці за таким планом (план записаний на дошці):
1.Вправа «Очікування».
2.Робота в парах.
3.Робота з текстом.
4.Хвилинка – веселинка.
5.Лінгвістична фізкульхвилинка.
6.Вибірковий диктант.
7.Вправа «Знайди зайве речення».
8.Робота з підручником.
9.Навчальна гра «Добери антонім».
10.Поетична хвилинка.
11.Вправа « Будь уважним».
12.Вправа «Закінчи речення».
Вправа «Очікування»
А що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Діти, а для чого нам потрібно вивчати рідну мову, учити частини мови?
Вірно, щоб бути грамотними, розумними, поповнити свій словниковий запас, правильно складати словосполучення, речення, висловлювати власні думки тощо.
Адже в нашій мові дуже багато слів. І крім наявних, повсякчас народжуються нові й нові слова.
Проте для опанування мови не досить знати її словниковий склад, треба добре володіти граматикою, яку ще називають Царицею наук.
Таким чином, наша мова – це океан слів і граматика, мудрий господар, володар цього океану. Сила граматики в тому, що вона групує нескінченну кількість слів у певні групи, класи. Один із таких найважливіших класів – частини мови. Можливо хтось скаже, який розділ мовознавчої науки вивчає частини мови? Так, вірно. Це – морфологія.
Морфологія – це розділ науки, який вивчає слово в частинах мови. (Визначення записано на дошці).
IV. Генералізація знань учнів з вивченої теми
Робота в парах.(на кожну парту кладу таблицю «Частини мови».Додаток до уроку №1.) Даю дві хвилини опрацювати її. Потім ставлю запитання:
Скільки у нашій мові є частин мови ?
На які групи діляться частини мови ?
Назвіть самостійні частини мови. Скільки їх є ?
Назвіть службові частини мови. Скільки їх є ?
Чим відрізняються самостійні частини мови від службових?
Давайте дамо коротеньку характеристику кожній самостійній частині мови, використовуючи дану таблицю. Наведемо приклади.
Робота з текстом ( Учитель диктує текст, учні записують у зошити)
Як парость виноградної лози
Плекайте мову. Пильно й ненастанно
Політь бур’ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде. Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
М. Рильський
Зробити морфологічний розбір тексту, тобто визначити, до якої частини мови належить кожне слово.
( Учням, які раніше закінчили роботу над завданням, даю індивідуальні завдання на картках).
Картка №1
Розкрити дужки, поставивши іменники в потрібній формі.
За (гора) високими, за морями глибокими є славна і благодатна земля. З давніх – давен під блакитним ( небо) там вирощують золоті ( хліб), плекають квітучі (сад), складають найкращі в світі (пісня).
Картка №2
Спишіть словосполучення, додаючи потрібні закінчення. Одне словосполучення введіть у речення.
Вивчати рідну мов…; назва книг…; за високою круч…; сидіти за парт…; під блакитним неб…; прочитай у статт… .
Картка №3
Провідміняйте іменники
Мова, степ, мати, хлоп’я.
3.Хвилинка – веселика
Послухайте усмішки зі шкільного життя.
-
– Васильку, провідміняй іменник « трактор».
Трактор, тракториця, трактореня.
-
- Оленко, якого роду парта?
Якщо Олегова – чоловічого роду, якщо Тетянчина – жіночого, а якщо та, де сидять Наталка і Віталій, – середнього.
С. - Як , на твою думку, Івасю, слово « штани» в однині чи в множині?
Верхня частина в них – однина, а нижня – множина.
Про яку частину мови йдеться? ( іменник)
Які граматичні значення іменників ви почули в усмішках ? ( відмінювання, рід, число )
То як змінюються іменники?
4.Лінгвістична фізкультхвилинка
Учитель читає слова різних частин мови. Учні уважно слухають. Почувши іменник – піднімають руки вверх, прикметник – в сторони, дієслово – вперед, числівник – підносять до плечей, займенник – ставлять руки на пояс, на інші частини мови не реагують.
5. Вибірковий диктант (виписати з тексту прикметники)
Наша мова ніжна, ласкава,
Наша мова багата, цікава,
Наша мова квітуча, барвиста,
Наша мова прекрасна і чиста.
- Яка частина мови завжди стоїть біля іменника і всі її граматичні значення залежать від нього? ( прикметник).
6.Вправа « Знайди зайве речення»
- Прочитайте фразеологізми. Поясніть значення кожного з них. Знайдіть числівники та «зайве» речення. Доведіть свою думку.
Говорить п‘яте через десяте.
Зробить на копійку, а розмов на п’ятак.
Сім раз відмір, один раз відріж.
- Що таке числівник ? Наведіть приклади.
- Що таке фразеологізми? Наведіть власні приклади.
7. Робота з підручником. (Самостійне виконання вправи)
Яка помилка допущена в тексті ? Замінити слово «Тарас», де це потрібно, іншими словами з довідки.
У ранньому дитинстві в Тараса виявився хист до малювання. Крейдою чи вуглинкою Тарас розмальовував стіни, лави, стіл, навіть долівку. Мріючи стати художником, Тарас навчався в трьох церковних малярів, але вони не виявили в Тараса здібностей. Вечорами й ночами, виконавши всю загадану роботу, Тарас потай брав книжки з панської бібліотеки і читав, читав… Уява переносила Тараса в невідомі світи, і Тарас забував про своє гірке життя. Незабаром Тарас і сам почав складати вірші.
(Довідка: він, нього, хлопчик, малий, його.)
- Яку роль виконують займенники у нашій мові?
8.Навчальна гра « Добери антонім»
На дошці записані слова, підібрати до них антоніми.
Згадати - забути
Заборонити - дозволити
Пишатися - соромитися
Заснути - прокинутися
Нагріти - охолодити
Схвалити - засудити
Що називаємо дієсловом?
Складіть речення з будь – яким дієсловом.
9.Поетична хвилинка
З вірша Володимира Сосюри « Любіть Україну» виписати службові частини мови.
Любіть Україну, як сонце любіть,
Як вітер, і трави, і води…
В годину щасливу і в радості мить,
Любіть у годину негоди!
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її вічно живу і нову,
І мову її солов‘їну.
Чому ці слова належать до службових частин мови?
Чим відрізняються самостійні частини мови від службових? ( Самостійні частини мови мають лексичне значення, відповідають на запитання, виступають членом речення).
10.Вправа «Будь уважним»
Про яку самостійну частину мови не йшлося на уроці?
Чим прислівник відрізняється від інших самостійних частин мови? (Незмінний)
Що називається прислівником?
Знайдіть прислівник в усмішці:
Яку фразу найчастіше говорять учні на уроці?
Не знаю…
Правильно!
Складіть речення з даним прислівником.
VI.Підсумок уроку
Вправа «Закінчи речення»
Сьогодні на уроці ми повторювали…
Мені важко далося…
Я зрозумів….
Скласти діалог на тему: «Частини мови»
Чи справдилися ваші очікування?
VII. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів.
VIII.Домашнє завдання (на вибір)
Вправа 187 п.20
Виписати з підручника «Українська література» невеличкий уривок з тексту та зробити його морфологічний розбір.
Написати твір – мініатюру на тему « Значення мови в житті людини», визначити , до якої частини мови належить кожне слово.
|