Тема. Загальна характеристика частин мови


Скачати 66.11 Kb.
Назва Тема. Загальна характеристика частин мови
Дата 01.11.2013
Розмір 66.11 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Бухгалтерія > Документи
Українська мова 6 клас

Тема. Загальна характеристика частин мови
Мета:

  • повторити відомості про частини мови, їх класифікацію;

  • формувати вміння розпізнавати самостійні та службові частини мови в реченні та тексті;

  • усвідомити різницю між самостійними та службовими частинами мови; розвивати логічне мислення школярів, уміння аналізувати й узагальнювати, сприяти творчій активності учнів;

  • виховувати інтерес учнів до уроків рідної української мови


Обладнання:

  • підручник,

  • роздатковий матеріал,

  • індивідуальні картки,

  • таблиця «Частини мови»


Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Перебіг уроку

І. Вступне слово вчителя

  • Рідне слово! Скільки в ньому чарівних звуків, материнської лагідності й доброти, мудрості земної, закладеної ще нашими славними предками.

Вчімося, друзі, слово любити.

Слово до слова – й думка сповита.

Люди без думки – птиці безкрилі..

З думкою люди мудрі й щасливі.

Л. Лужицька

Справа кожної людини – відшліфовувати, вдосконалювати своє мовлення, збагачувати словниковий запас, плекати рідну мову, дбати про її красу й чистоту. Це можемо зробити, уважно читаючи твори художньої літератури, газети та журнали, запозичуючи мудре слово з місцевих говірок, вивчаючи цей предмет на уроках.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку.

  • Тема нашого уроку «Загальна характеристика частин мови». А працюватимемо ми на уроці за таким планом (план записаний на дошці):


1.Вправа «Очікування».

2.Робота в парах.

3.Робота з текстом.

4.Хвилинка – веселинка.

5.Лінгвістична фізкульхвилинка.

6.Вибірковий диктант.

7.Вправа «Знайди зайве речення».

8.Робота з підручником.

9.Навчальна гра «Добери антонім».

10.Поетична хвилинка.

11.Вправа « Будь уважним».

12.Вправа «Закінчи речення».
Вправа «Очікування»

  • А що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?


ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  • Діти, а для чого нам потрібно вивчати рідну мову, учити частини мови?

  • Вірно, щоб бути грамотними, розумними, поповнити свій словниковий запас, правильно складати словосполучення, речення, висловлювати власні думки тощо.

Адже в нашій мові дуже багато слів. І крім наявних, повсякчас народжуються нові й нові слова.

Проте для опанування мови не досить знати її словниковий склад, треба добре володіти граматикою, яку ще називають Царицею наук.

Таким чином, наша мова – це океан слів і граматика, мудрий господар, володар цього океану. Сила граматики в тому, що вона групує нескінченну кількість слів у певні групи, класи. Один із таких найважливіших класів – частини мови. Можливо хтось скаже, який розділ мовознавчої науки вивчає частини мови? Так, вірно. Це – морфологія.

Морфологія – це розділ науки, який вивчає слово в частинах мови. (Визначення записано на дошці).
IV. Генералізація знань учнів з вивченої теми

  1. Робота в парах.(на кожну парту кладу таблицю «Частини мови».Додаток до уроку №1.) Даю дві хвилини опрацювати її. Потім ставлю запитання:

  • Скільки у нашій мові є частин мови ?

  • На які групи діляться частини мови ?

  • Назвіть самостійні частини мови. Скільки їх є ?

  • Назвіть службові частини мови. Скільки їх є ?

  • Чим відрізняються самостійні частини мови від службових?

  • Давайте дамо коротеньку характеристику кожній самостійній частині мови, використовуючи дану таблицю. Наведемо приклади.



  1. Робота з текстом ( Учитель диктує текст, учні записують у зошити)

Як парость виноградної лози

Плекайте мову. Пильно й ненастанно

Політь бур’ян. Чистіша від сльози

Вона хай буде. Вірно і слухняно

Нехай вона щоразу служить вам,

Хоч і живе своїм живим життям.

М. Рильський

  • Зробити морфологічний розбір тексту, тобто визначити, до якої частини мови належить кожне слово.

( Учням, які раніше закінчили роботу над завданням, даю індивідуальні завдання на картках).
Картка №1

Розкрити дужки, поставивши іменники в потрібній формі.

За (гора) високими, за морями глибокими є славна і благодатна земля. З давніх – давен під блакитним ( небо) там вирощують золоті ( хліб), плекають квітучі (сад), складають найкращі в світі (пісня).

Картка №2

Спишіть словосполучення, додаючи потрібні закінчення. Одне словосполучення введіть у речення.

Вивчати рідну мов…; назва книг…; за високою круч…; сидіти за парт…; під блакитним неб…; прочитай у статт… .
Картка №3

Провідміняйте іменники

Мова, степ, мати, хлоп’я.
3.Хвилинка – веселика

  • Послухайте усмішки зі шкільного життя.

  1. – Васильку, провідміняй іменник « трактор».

    • Трактор, тракториця, трактореня.

  2. - Оленко, якого роду парта?

    • Якщо Олегова – чоловічого роду, якщо Тетянчина – жіночого, а якщо та, де сидять Наталка і Віталій, – середнього.

С. - Як , на твою думку, Івасю, слово « штани» в однині чи в множині?

  • Верхня частина в них – однина, а нижня – множина.

  • Про яку частину мови йдеться? ( іменник)

  • Які граматичні значення іменників ви почули в усмішках ? ( відмінювання, рід, число )

  • То як змінюються іменники?


4.Лінгвістична фізкультхвилинка

Учитель читає слова різних частин мови. Учні уважно слухають. Почувши іменник – піднімають руки вверх, прикметник – в сторони, дієслово – вперед, числівник – підносять до плечей, займенник – ставлять руки на пояс, на інші частини мови не реагують.
5. Вибірковий диктант (виписати з тексту прикметники)

Наша мова ніжна, ласкава,

Наша мова багата, цікава,

Наша мова квітуча, барвиста,

Наша мова прекрасна і чиста.

- Яка частина мови завжди стоїть біля іменника і всі її граматичні значення залежать від нього? ( прикметник).

  • Що таке прикметник ?


6.Вправа « Знайди зайве речення»

- Прочитайте фразеологізми. Поясніть значення кожного з них. Знайдіть числівники та «зайве» речення. Доведіть свою думку.

  1. Говорить п‘яте через десяте.

  2. Зробить на копійку, а розмов на п’ятак.

  3. Сім раз відмір, один раз відріж.

- Що таке числівник ? Наведіть приклади.

- Що таке фразеологізми? Наведіть власні приклади.

7. Робота з підручником. (Самостійне виконання вправи)

Яка помилка допущена в тексті ? Замінити слово «Тарас», де це потрібно, іншими словами з довідки.

У ранньому дитинстві в Тараса виявився хист до малювання. Крейдою чи вуглинкою Тарас розмальовував стіни, лави, стіл, навіть долівку. Мріючи стати художником, Тарас навчався в трьох церковних малярів, але вони не виявили в Тараса здібностей. Вечорами й ночами, виконавши всю загадану роботу, Тарас потай брав книжки з панської бібліотеки і читав, читав… Уява переносила Тараса в невідомі світи, і Тарас забував про своє гірке життя. Незабаром Тарас і сам почав складати вірші.

(Довідка: він, нього, хлопчик, малий, його.)

- Яку роль виконують займенники у нашій мові?
8.Навчальна гра « Добери антонім»

На дошці записані слова, підібрати до них антоніми.

  • Що таке антоніми?

Згадати - забути

Заборонити - дозволити

Пишатися - соромитися

Заснути - прокинутися

Нагріти - охолодити

Схвалити - засудити

  • Що називаємо дієсловом?

  • Складіть речення з будь – яким дієсловом.

9.Поетична хвилинка

З вірша Володимира Сосюри « Любіть Україну» виписати службові частини мови.
Любіть Україну, як сонце любіть,

Як вітер, і трави, і води…

В годину щасливу і в радості мить,

Любіть у годину негоди!

Любіть Україну у сні й наяву,

Вишневу свою Україну,

Красу її вічно живу і нову,

І мову її солов‘їну.

  • Чому ці слова належать до службових частин мови?

  • Чим відрізняються самостійні частини мови від службових? ( Самостійні частини мови мають лексичне значення, відповідають на запитання, виступають членом речення).


10.Вправа «Будь уважним»

  • Про яку самостійну частину мови не йшлося на уроці?

  • Чим прислівник відрізняється від інших самостійних частин мови? (Незмінний)

  • Що називається прислівником?

  • Знайдіть прислівник в усмішці:

  • Яку фразу найчастіше говорять учні на уроці?

  • Не знаю…

  • Правильно!



  • Складіть речення з даним прислівником.


VI.Підсумок уроку

Вправа «Закінчи речення»

  • Сьогодні на уроці ми повторювали…

  • Мені важко далося…

  • Я зрозумів….

Скласти діалог на тему: «Частини мови»

  • Чи справдилися ваші очікування?


VII. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів.
VIII.Домашнє завдання (на вибір)

  1. Вправа 187 п.20

  2. Виписати з підручника «Українська література» невеличкий уривок з тексту та зробити його морфологічний розбір.

  3. Написати твір – мініатюру на тему « Значення мови в житті людини», визначити , до якої частини мови належить кожне слово.








Схожі:

ЛЕКЦІЯ ТЕМА : елементИ V А групи
Загальна характеристика атомів елементів V А групи. Нітроген, Фосфор та Арсен, поширення їх у природі. Загальна характеристика простих...
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ УКРАЇІІСЬКОЇ МОВИ В 10 КЛАСІ
Загальна характеристика звукового складу української мови. Стилістич­на роль звуковідтворення в художніх текстах
1. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА
Методичні вказівки з граматиці англійської мови для студентів першого курсу технічних спеціальностей, (ПДТУ, 1996р.)
1. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА
Методичні вказівки з граматиці англійської мови для студентів першого курсу технічних спеціальностей, (ПДТУ, 1996р.)
§ Доба Відродження і український культурний процес. Загальна характеристика
Українська державність XIII-ХІV ст забезпечувала загальнонаціональну консолідацію всіх частин українського народу, дальший розвиток...
Загальна характеристика
Перевiрка формування вмiнь i навичок з практичного курсу англiйської мови здiснюється у формi поточного контролю та пiдсумкового...
Програма курсу “ Практичний курс латинської мови” Викладач: Серафімова...
Теперішній час дієслова дійсного способу активного і пасивного станів (Praesens indicativi activi et passivi)
Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Загальна характеристика сенсорних систем Мета
Тема: Зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем. Загальна характеристика сенсорних систем
Лекція за змістовним модулем 1: «Загальна характеристика бухгалтерського...
Змістовний модуль Загальна характеристика бухгалтерського обліку, його предмет і метод
СЕМІНАРСЬКІ ЗАНЯТТЯ Семінар Загальна характеристика культури Середньовіччя. 2 год
Високе (Класичне) Середньовіччя від X-XI століть до приблизно XIV століття. Характеристика періоду
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка