Тема: «Наша мова калинова»
(Логопедичний ранок)
Л.О. Шевчук- учитель- логопед
вищої кваліфікаційної категорії,
Кутська загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів, Косівський район,
Івано- Франківська область
Мета:
удосконалювати навички виразно, чітко, правильно вимовляти звуки у віршах, скоромовках, приказках;
розвивати інтерес до читання книг, творчі здібності дітей, пам'ять;
формувати дружні стосунки між учнями;
виховувати любов до книги, української мови, почуття прекрасного;
створити атмосферу свята, піднесеного настрою, радості.
Сцена прикрашена великими кольоровими літерами, фотографіями з життя школярів.
Обладнання: арка з написом «Королівство Логопедія», кульки, казкові герої, вислови видатних людей про мову, малюнки учнів та звуків, які вивчали.
Учасники: ведучий (вчитель- логопед), учні всіх логопедичних груп.
Хід свята
Ведучий
Уявити людське суспільство без мови неможливо. З раннього віку дитина слухає звуки довкілля, зливає їх у склади, лепетні слова. Поступово наслідуючи мову рідних, дитина до 5 років формує своє мовлення.Через різні причини бувають випадки, коли в 5, 6, 7 років і більше мовлення дитини формується неправильно. І ось сьогодні перед батьками, вчителями, своїми друзями виступатимуть учні, які сумлінно працювали протягом навчального року на логопедичних заняттях і навчились правильно, чітко, виразно говорити.
1-й учень
Як були іще малятами,
То не вміли вимовляти
Ми окремі звуки.
2-й учень
А прийшли у перший клас-
Зразу логопед до нас
А чи вмієте ви, діти,
Добре розмовляти?
3-й учень
Ми старались, ми трудились-
І вже дечому навчились.
А тепер прийшли до вас
Продемонструвати- чи потрібна
Ця наука?
Виходить Королева Логопедія та учні з літерами.
Королева Логопедія
Веселе місто Логопедія,
Йому сьогодні наш привіт.
До нього нам лягає путь-
У ньому звуки всі живуть.
Літера «ел»
Літаком і пароплавом
Поспішають малюки,
Де живе веселий, славний.
[Л]- співучий та дзвінкий.
Л звучить у кожнім слові,
Вимовить цей звук готові!
Чітко скажемо й красиво:
Лампа, слон, лопата, слива,
Лось, бджола, калина, білка,
Лист, лисиця, мило, пилка.
Літера «О»
Буква «О» така от кругла,
Хто не бачив, подивись.
Наче сонце, наче бублик,
Мов обручик- хоч крутись.
Літера «ге»
Он на озері пливе,
Як гусятко, буква «Ге».
Буква «Ге»- кочерга,
Довга, довга нога.
Літера «О»
Сонечко схоже на літеру «О»,
Як і ця літера, кругле воно.
Сонечко гріє, дає нам тепло,
Ось доторкнись, може, тепле і «О».
Літера «Е»
Прибив малий хлопчина
До стовпця аж 3 жердини.
Що це? Вгадайте,- зове,-
Відгадали? Буква «Е».
Літера «де»
Добрий дятел жив на дубі,
Дзьобом він дерева длубав,
Де жука, де короїда
Роздобуде він на дубі.
Схожий він на букву «Де»-
Всім шкідникам він смерть несе.
Літера «і»
Буква «І» неначе свічка,
З ясним вогником вгорі,
А погасне- чорний гнотик
Стане крапкою над «і».
Літера «Я»
Десь пропала буква «О»,
Ми шукаємо давно,
А вона- от чудасія!-
Всілась букві «ел» на шию
І від радості сія.
-Ось, де «Я»! Ось, де «Я»!
Ведучий
У щоденній роботі над розвитком мовного дихання, слухової уваги нам допомагає пісня (виконання пісні «Вчать у школі»).
Королева Логопедія
Світ- велика школа,
Все звучить довкола!
Маєте запам’ ятати
І навчитись вимовляти.
1-й учень
Серед звуків- голосні
Малозвучні- мов пісні.
Приголосних довгий ряд,
Що у мові творять лад.
Про все це нам треба знати,
Щоб грамотним стати.
2-й учень
Звук до звуку
Вчили ми щодня,
Підійшли до світлого,
Справжнього знання.
3-й учень
Ми всіх гостей вітаємо
І дуже вам радіємо.
Усі вже букви знаємо
І гарно вимовляємо.
(Інсценівка вірша)
Боря «ер» не вимовляє.
Борі мама підсобляє.
Ну, кажи за мною:
«Рама, риба, хмара, брама».
Боря наш не відстає,
Тільки знову за своє:
Замість «риба» каже «либа»,
Замість «рама» каже «лама».
Мама встала:
Ох ти ж «Боля»!-
Він як скочить на стілець:
І не Боля я, а Боря!
Ну, нарешті… молодець!
Див. додоток №1.
Ведучий
Де ти так гарно навчився говорити «ер»?
Учень
Мене навчила логопед.
Ведучий
Важка робота над виробленням правильної вимови звуків закінчується вивченням скоромовок.
(На сцену виходять 6 учнів з емблемами букв).
1-й учень (з буквою С)
Старий Семен сказав своїм синам:
Сини, скосіть сіно.
Сини скосили сіно,
Старий Семен сказав своїм синам:
Спасибі.
2-й учень (з буквою Ш)
Шепче вітер: «Ша, ша, ша,
Шубку білочка знайшла».
Шелестить трава похила:
«Шубку білочка купила».
Шепчеш ти і вірю я:
«Шубка в білочки своя».
3-й учень (з буквою З)
Зайчик зілля з’їв у Зіни,
Захотів заїсти сіном.
Зіна зойкнула у сінях:
Де ж узяти зайцю сіна?
4-й учень (з буквою Ж)
Жатка жваво жито жне,
Жатку жнець не дожене.
5-й учень (з буквою Р)
Рак рачкує до крамниці,
Щоб купити рукавиці.
Продавцю товче своє:
Рукавиці у вас є?
Ведучий
Наші учні знають багато віршів- загадок. А ви їх допоможете розв’язати?
6-й учень
Гляньте, білочка одна
Визирає із дупла.
Ще одна стрибнула з гілки,
А за нею ще 3 білки.
Ми просимо діти милі,
Щоб всіх білок полічили.
(1+1+3)
7-й учень
Сидів хлопчик біля річки,
Він спіймав аж три плотвички.
Котенятко одну вкрало
Скільки рибок в нього стало?
(3-1)
8-й учень
Скачуть жабки: «Ква- ква- ква!
Ой, яка м’яка трава!»
Тут 5 жабок, а там – дві
Скільки всіх їх у траві?
(5+2)
9-й учень
Ось до класу на урок
Залетіло 6 сорок.
Дві пізніше прибуло
Скільки всіх птахів було?
(6+2)
10-й учень
Біля річки на галявці
Знайшли моркву сірі зайці,
8 морквин- це не мало,
Одну з’їли, скільки стало?
(7)
11-й учень
Посадив ведмідь в садочку
6 берізок, 3 дубочки.
Рахувати сам не вмів
І зозулю попросив.
Почала вона літати,
Почала вона кувати.
Та не може полічить
Ану, ви допоможіть.
(9)
Ведучий
Окрасою кожної мови є народна мудрість- прислів’я, приказки. Вони неоціненна скарбниця народу.
Ну що, здавалося слова?
Слова- то голос- більш нічого
А серце б’ється, ожива, як їх почує.
Т.Г. Шевченко
Прислів’я свідчать про гострий розум народу, його глибокі естетичні почуття, високу мораль.
(На сцену виходять учні, лунає дегка музика).
Найсолодше і найкраще у світі слово.
Добре слово- квітка, погане- колючка.
Лиш на рідній землі шукай своє щастя.
Де не є добре, а дома краще.
Згода дім будує, а незгода руйнує.
Наука в ліс не веде, а з лісу виведе.
Свій розум май і в людей питай.
Книжка вчить, як на світі жить.
Від щирого слова світ радіє.
Якщо робиш добре- добром тобі відплатять.
Ведучий
Шановні батьки, догорі діти, перед вами виступили наші учні, яким ще рік тому було так важко говорити. Ви самі переконались, що сумлінна праця, наполеглевість допомогли їм навчитись виразно, правильно говорити.
Дорогі діти, у мене прохання до вас усіх- шануйте, любіть рідну мову. Любіть книжку- безцінний дар, що вчить лише добра. А зараз запитаймо у наших дітей, чи люблять вони свою школу.
Учні (хором)
Дуже любим школу,
Добре нам тут жити.
Ми навчились добре,
Гарно говорити.
Додаток №1
4-й учень
Ну й дорослі! Диваки!
Їх терпіть не сила!
Ну подумайте самі-
Мама говорила:
«Вже тобі до школи час.
Логопед прийде до вас.
Слухайся, роби завдання,
Припини свої кривляння».
Я матусеньку люблю.
Як сказала- так зроблю.
Дуже- дуже я старався,
Навіть трохи хвилювався.
Проте рот не відкривав,
Язика не показав,
Пальчиками я не грав,
Бульбашок я не пускав…
Знову насварилась мама!
Я сказав матусі прямо:
«Я робив, як ти хотіла.
Я- Миколка, не дражнило!»
Проте мама ще сварила.
Що робити- пояснила.
Знову треба навпаки.
Ну й дорослі! Диваки!
У сестрички Люби
Випадають зуби.
І говорить Люба:
Література
Ярешко Л.Є. Весела абетка.- Чернігів, видавництво «Десна», 1992.
Журнал «Розкажіть онуку» № 17-18, 2001.
Ігнатьєва С.А., Грецьких В.М. Мовленнєвий розвиток.- Видавництво «Ранок», 2010.
Березіна О.М., Павловська Г.О. Мовні ігри та забави. Тернопіль МП «Мальва- ОСО», 2002.
-
Боровик І.Г. Скажеш ти обов’язково чітко, гарно кожне слово. Видавництво «Ранок», 2009.
|