|
Скачати 0.77 Mb.
|
Міністерство освіти і науки , молоді та спорту України Відділ освіти Ладижинської міської ради Міський методичний кабінет Ладижинська загальноосвітня школа І-ІІІ ст.№1 Вчитель хімії Гуцал Людмила Євгеніївна м.Ладижин 2012р ЗМІСТ
І.ВСТУП Одним із навчальних завдань сучасної програми хімії для загальноосвітніх навчальних закладів є розв’язання глобальних проблем людства та заходи збереження цивілізації через зміст запропонованих матеріалів , який дає змогу виховати екологічну культуру. Розширення кругозору, пошук нових знань, розвиток умінь самостійного здобування інформації про екологічний стан довкілля стали потребою сучасності. Освіта сьогодні повинна давати учням можливість розвиватися в екологічному напрямку, знаходити необхідні джерела інформації та використовувати їх для задоволення своїх пізнавальних потреб. Отже, школа повинна закласти ті основні навички праці в отримані екологічних знань з предмета хімії ,що надають можливість самостійно здобувати знання. Один із шляхів впровадження системи формування навичок екологічної роботи учнів з хімії , розвиток пізнавального інтересу – забезпечення достатньо-високого ступеня пізнавальної самостійності учнів в даній галузі науки. Поняття пізнавальної екологічної самостійності безпосередньо пов’язане з поняттям діяльності, активності , ініціативи учня на уроці та в позаурочний час. Одним із найефективніших способів виховати екологічно свідомого громадянина - це є прагнення учня до активного хімічного мислення в рамках екологічної освіти. Завдання екологічного змісту на уроках хімії розвивають в учнів творчі здібності , виховують у них впевненість у своїх діях. Формування екологічної свідомості на уроках хімії - є джерелом нових знань і засобів формування в учнів практичних умінь та навичок. Екологічні аспекти на уроках хімії тісно пов’язані з життям. У структурі комбінованого уроку з хімії на екологічну роботу учнів, на її розвиток і підготовку відводиться до 8-10%. Умовою розвитку учня є , по-перше, організація їхньої роботи щодо засвоєння нового матеріалу. Треба сформувати в учнів стійкий пізнавальний інтерес , усвідомлення важливості виконуваної роботи. Екологічну роботу з хімії використовують , як правило , на етапі закріплення знань або їх контролю і дуже рідко – як джерело нової інформації. Дану роботу під час вивчення нового матеріалу треба розглядати як форму організації навчального процесу, що здійснюється з метою набування нових знань і вмінь. Матеріали даних методичних розробок містять інформаційні завдання та типові задачі , які відповідають повністю програмі з хімії. Мета: допомогти вчителю хімії застосовувати екологічні питання при вивченні тих чи інших тем. ІІ. ЕКОЛОГІЧНА ОСВІТА НА УРОКАХ ХІМІЇ Ефективній організації екологічній роботі з хімії для учнів на різних етапах сприяють такі умови: * відповідна постановка завдання; * інструктаж та підготовка учнів до роботи; * систематичність та послідовність виконання ,застосування екологічних завдань з хімії у процесі навчання; * моніторинг розвитку пізнавальної діяльності учнів під час даної роботи. Характер завдань і запитань для екологічних завдань з хімії та ступінь їх складності на різних етапах уроку може змінюватись, і бути різноманітними. Підготовка до екологічних завдань з хімії починається з 7 класу, де закладаються основи науки хімії. Завдання повинні бути переважно репродуктивного характеру ( на осмислення , запам’ятовування, відтворення). У 9 класі до екологічних завдань додається більше творчих завдань. Органічним продовженням екологічної роботи на уроках з хімії є домашня самостійна робота.. Великою мірою хід уроку залежить від якості самостійних екологічних завдань виконаних вдома учнями. У завдання для самостійної роботи з екологічних питань потрібно вносити завдання творчого характеру, які актуалізують потребу учня в додатковому пошуку інформації, стимулюють потребу в особистому погляді на потребу. Особиста думка учня в цьому випадку є продуктом інтелектуальної самостійності. Недоцільно організовувати вивчення нової теми,якщо матеріал містить принципово нові хімічні поняття та екологічні завдання , і не знаходить необхідної опори в наявних знаннях учнів Під час організації екологічних завдань з хімії та вибору форм їх проведення вчитель повинен ураховувати вікові та індивідуальні особливості учнів. Під час виконання таких завдань управління діяльністю учнів належить вчителеві. Саме він обмірковує систему завдань , визначає мету, зміст та обсяг матеріалу. Учитель навчає учнів самоконтролю та здійснює контроль якості його виконання даних завдань , вивчає індивідуальні здібності учнів і враховує їх під час виконання наступної роботи. Перед сучасною педагогічною наукою і практикою постали невідкладні завдання виховати покоління , яке б вивело людство із стану глибокої екологічної кризи. Для цього необхідно дати учнівській молоді екологічну освіту і виховання,сформувати екологічну культуру. Метою впровадження екологічної освіти на уроках хімії є формування екологічної культури особистості ,як форми регуляції між людиною та природою. На уроках в 8,9 класах при вивченні тем про виробництво кислот, органічні сполуки звертаю особливу увага на : знання учнів про основні хімічні процеси та їх вплив на навколишнє середовище;
На уроках в 11 класі під час вивчення розділу «Хімія та людина» звертається безпосередня увага учнів на їх участь у природоохоронній роботі. Під час викладання тем із розділу органічні речовини зосереджується увага учнів на формування у них екологічної культури , їх особистій поведінці та загальній діяльності людини в природі та на виробництві. З даної теми учні постійно готують реферати та повідомлення ,де розкривають взаємозв’язок у системі «людина-суспільство-природа». На уроках в 10 класі при вивченні тем «Основні відомості про метали та неметали в природі» звертається увага на взаємозв’язок живої та неживої природи. Знання з даної теми ,які були отриманні раніше доповнюються та поступово ускладнюються з урахуванням теми вивчення. Тут на вступних уроках учні дізнаються про шляхи вирішення екологічних проблем , про стан навколишнього середовища. В 9 класах на підсумкових уроках проводжу екологічні вікторини , де розвиваються інтелектуальні та практичні навички та уміння щодо збереження природи рідного краю. В основному екологічне навчання та виховання учнів на уроках хімії є об’єктом переважного спостереження. Основні параметри екологічного навчання на уроках хімії :
У чинній програмі з органічної хімії екологічні питання включені до наступних тем :
Екологічна освіта на уроках хімії – один із напрямків просвітницької роботи при вивченні тем із органічної та неорганічної хімії .Початок ХХІст – надзвичайно складний та відповідальний період –це є період небаченого досі загрозливого для існування цивілізації та посилення низки негативних факторів; до яких передусім належить загострення до критичного рівня конфлікту між техносферою та біосферою. Погіршення більшості стану екосистем , істотне зменшення біопродуктивності й біорізноманітності , катастрофічне виснаження грунтів і мінеральних ресурсів, небачена забрудненість поверхні Землі, гідросфери та атмосфери пов’язана з інтенсивним зростанням чисельності населення планети та розвитком науково-технічного прогресу протягом останніх 50 років. Безперечно , вирішальну роль у розвитку майбутнього суспільства відіграє гармонізації відносин між людиною та природою,що належить сучасній молоді. Тому вкрай необхідним для неї є підвищення рівня екологічної освіти, осмислення можливих шляхів розвитку суспільства і природи у ХХІ ст., засвоєння складних , але надзвичайно важливих екологічних законів , принципів функціювання екосистем та біосфери, життєствердних зв’язків зі світом , що оточує його. Перші 200 років активність радіоактивних відходів визначають біологічно активні цезій та стронцій , які за своїми хімічними властивостями схожі на життєво-необхідні людині кальцій та калій ,що добре засвоюються рослинами , тваринами , вміст у яких може бути вищим у порівняні з грунтом у 70-100 разів. В Україні працюють потужні АЕС – Чорнобильська , Запорізька , Рівненська , Південноукраїнська , Хмельницька . Вони будувались без урахувань усіх факторів – економічних , соціальних , екологічних . Перспектив розвитку атомної енергетики в Україні практично немає. Найбільше забруднює навколишнє середовище – тверде паливо : кам′яне та буре вугілля,а менше – рідке паливо,але його запаси зменшуються , до того ж вони є важливим джерелом хімічної сировини. Екологічно чисте паливо – природний газ. ри спалюванні якого утворюється менше вуглекислого газу на одиницю енергії , ніж із кам’яного вугілля чи нафти. В Україні ¾ загальної потреби електроенергії задовольняють теплові електростанції , що працюють на мазуті. Саме вони викидають в атмосферу крім сульфур оксиду (ІУ) , оксиди нітрогену , оксиди важких металів. Отже ,вони збільшують концентрацію вуглекислого газу , що зумовлює парниковий ефект. Значний внесок в забруднення навколишнього середовища робить автомобільний транспорт . При неповному згорянні бензину автомашини викидають у повітря багато чадного газу , що у містах спричиняю велику загазованість , утворення смогу. Природа забруднюється дибромідом плюмбуму , що осідає вздовж автомагістралей. Полімер поліхлорвінілу – спричиняє рак мозку , значно послаблює імунітет і є генними мутагеном , що провокує уроджені дефекти. Полімери , що входять до складу засобів очищення одягу , призводять до захворювань печінки та нирок , при викидах у атмосферу спричиняє утворення кислотних дощів. Свідоме ставлення до охорони природи – це переконання в наслідках мудрих порад предків : « Земля не належить нам , це ми належимо Землі. Ми не плетемо павутину життя , ми тільки нитки в ній . Щоб ми не робили з цією павутиною , ми робимо це із собою.» Одним із завдань сучасної програми хімії для загальнонавчальних закладів є розв′язання глобальних проблем людства : запровадження заходів щодо збереження цивілізації через зміст запропонованих завдань із хімії , які дають змогу виховати екологічно свідомого громадянина країни. ІІІ. УРОКИ ХІМІЇ З ЕКОЛОГІЧНИМИ АСПЕКТАМИ Хімія 7 клас ТЕМА: Узагальнення , систематизація знань з теми «Початкові хімічні поняття» МЕТА: навчальна : систематизувати та узагальнити знання про хімічні поняття, назви, символи хімічних елементів , здійснити первинний контроль учнів з теми; розвиваюча : розвивати системність мислення, зацікавленість у вивченні предмета,формувати хімічну мову ; виховна : виховувати дисциплінованість , уважність, інтерес до хімії,як природничої науки та бережливе ставлення до природи ,як скарбниці хімічних елементів і виховувати екологічну свідомість. ОБЛАДНАННЯ: періодична система хімічних елементів , картки з символами та назвами хімічних елементів, підручник, робочі зошити з друкованою основою. Тип уроку : систематизація знань. ХІД УРОКУ
Ми знаходимось в кабінеті хімії. Я рада вітати Вас на нашому уроці.,де розпочнеться подорож у чарівний світ науки-хімії. Навколишній світ розмаїтий і загадковий, Наука хімія розкриває його таємниці. Вона вивчає речовини,їх перетворення, різноманітні явища , що супроводжують ці перетворення. Хімія – чарівний та захоплюючий світ. Сподіваюсь час , який проведемо разом , допоможе Вам піднятись ще вище на один щабель у вивчені дивовижної науки хімії, про яку писав російський письменник МАКСИМ ГОРЬКИЙ « ЇЇ ГОСТРИЙ , СМІЛИВИЙ ПОГЛЯД ПРОНИКАЄ Й У ВОГНЕНУ МАСУ СОНЦЯ, І В ПІТЬМУ ЗЕМНОЇ КОРИ, У НЕВИДИМІ ЧАСТИНКИ ВАШОГО СЕРЦЯ, У ТАЄМНИЦІ БУДОВИ КАМЕНЮ Й У БЕЗМОВНЕ ЖИТТЯ ДЕРЕВА» Девізом нашого уроку буде вислів КОНФУЦІЯ « ТЕ . ЩО Я ЧУЮ , Я ЗАБУВАЮ. ТЕ , ЩО Я БАЧУ , Я ПАМ’ЯТАЮ. ТЕ, ЩО Я РОБЛЮ, Я РОЗУМІЮ» Ці три прості твердження спонукають нас на уроці добре працювати, уважно слухати, запам’ятовувати та робити вірні висновки , узагальнення і розуміти зроблене.
План вивчення теми уроку.
3.Вивчення матеріалу.
Хімія - . . . .. . Чиста речовина - . . . . . Суміш - . . . . . Ознаки фізичних властивостей речовин - . . . . . Атом - . . . .. Хімічний елемент - . . . . Хімічні елементи поділяються - . . . .
Групова робота «МЕТОД ДЗЕРКАЛА» - розірвана шпаргалка за схемою : назва тіла – матеріал – речовина. Учень записав шпаргалку, учитель помітив її та порвав . Відтворіть записи на шпаргалці Пробірка- скло – пісок. Дере’яна іграшка – деревина – целюлоза.
А)фільтруванням; Б )дистиляцією; В )випаровуванням. 2.Суміші можна розділити: А)відстоюванням; б) фільтруванням; в)дистиляцією. ВИСНОВОК : повторили правила ТБ в кабінеті хімії та склад речовин і способи розділення сумішей.
За допомогою хімічних символів зображено хімічні елементи.. Сучасні хімічні символи запропонував шведський хімік Берцеліус.Всі вони мають свою назву. Ці позначення хімічних елементів є міжнародними і зрозумілими всім хімікам. Робота з сигнальними картками: показ символ хімічного елемента – учні показують його назву написану на карточці: показ назви – сигналять символом хімічного елемента. Хімічний диктант. Прослуховуючи текст записати лише символи хімічних елементів. Кілька тисяч років тому, людству були відомі декілька хімічних елементів,серед були відомі Ферум, Купрум,Сульфур. У ХУІІ ст.. були відкриті Фосфор,Цинк, Карбон, а в наступному столітті – Хлор, Оксисен, Нітроген, Хром, Гідроген. У ХІХ ст.. стали відомі Алюміній,Кальцій,Калій, Натрій,Магній,Флор і багато інших елементів. На сьогодні відомо понад 118 хімічних елементів.
Біля дошки : з підручника ст. 50 завдання 3, 4, 5. – (виконує три учні),а після виконання здійснюється взаємоперевірка виконаної роботи. В зошити з підручника ст. 51 завдання 6. – (решта учнів),де після виконання роботи здійснюється взаємоперевірка. ВИСНОВОК: .повторили назви хімічних елементів,символи, відносну атомну масу хімічного елемента. 1.Творчо інтелектуальна вправа (групова робота ). Розгадування загадок та метаграм. З «Х» починається назва елемента металічного З «Б» не метал він уже (хром-бром) Коли з «Н» то я радіоактивний елемент у світі Коли з «Л» я гори , що донині Азію й Європу розділяють (Урал) Що видно , коли нічого не видно ? (туман)
А) Користуючись додатковою літературою («Заповідники України») знайти опис дендрологічного парку «Софіївка». Прочитати і дати відповідь :чи являється вода сполукою хімічних елементів ;та яка її роль води для життя рослинного та тваринного світу ;розкрити естетична роль даного парку для людини. Б) Користуючись даною літературою в тексті «В якому заповіднику можна побачити джерело давнього вулкана?» знайти відповідні записи про наявність хімічних елементів та сполук у складі підземного річного масиву ,а також вміст хімічних елементів в гірському масиві «Карадаг»;з′ясувати яку роль в даному створінні відіграла людина?
Написання маленького есе з 3-5 речень про роботу на уроці. Що виконували на уроці? Що сподобалось? Що хотілось більше зробити?
Хімія 8 клас |
Уроки-змагання Вона виділяє: уроки змістовної спрямованості; уроки на інтегративній основі; уроки-змагання; уроки суспільного огляду знань; уроки... |
Уроки-бесіди, уроки-конференції, уроки-зустрічі з письменниками,... Головне управління освіти і науки Дніпропетровської державної обласної адміністрації |
Уроках хімії. Тема: Повітря та його склад. Забруднення атмосфери Розкрити взаємозв'язок хімії, людини, природи. Показати, що головною причиною забруднення природи є людина. Виховати думку, що знання... |
Чи варто боятися Хімії? Обидва вони характеризують незвичайно широкий діапазон застосування хімії: вона годує, одягає, лікує, будує, добуває корисні копалини,... |
Тематика творчих робіт з хімії Врахування психологічних особливостей учнів, як умова організації навчання з хімії |
Методичні рекомендації щодо викладання хімії у 2012-2013н р. Навчання хімії в 2012-2013 Навчання хімії в 2012-2013 навчальному році у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься відповідно до типових навчальних... |
ТЕСТИ З ХІМІЇ «РОЛЬ ХІМІЇ В ЖИТТІ СУСПІЛЬСТВА» ВАРІАНТ 1 Природні матеріали,які використовуються у виробництві промислових продуктів, називають |
Предмет хімії. Значення хімії для розвитку автомобілебудування та... Хі́мія — одна з наук про природу, яка вивчає молекулярно-атомні перетворення речовин, тобто, при яких молекули одних речовин руйнуються,... |
Програма позакласної роботи з учнями по предмету хімії 1Етап(для 7 класу) Метан – як типовий представник органічної хімії. Гомологічний ряд метану(Алкани або Парафіни) |
Уроки. Художні особливості твору (2 слайд) Навчати учнів через художнє слово осмислювати та сприймати морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних на прикладі... |