Чи варто боятися Хімії?


Скачати 36.72 Kb.
Назва Чи варто боятися Хімії?
Дата 18.12.2013
Розмір 36.72 Kb.
Тип Вопрос
bibl.com.ua > Астрономія > Вопрос
Чи варто боятися Хімії?

Є на світі наука без якої сьогодні неможливо втілити в життя самі фантастичні проекти і казкові мрії. Це — хімія. В її скарбниці немало таких чудес. Перед якими бідніють фантазії кращих казкарів світу: ніби Попелюшку в принцесу перетворює вона непомітний графіт в блискучий діамант, надає паперові міцності металу, а метали наділяє … пам’яттю. Недаремно її називають чарівницею. До цих визначень, які супроводжують хімію з моменту її народження, в наші дні додалося ще дві— всесильна і всемогутня. Обидва вони характеризують незвичайно широкий діапазон застосування хімії: вона годує, одягає, лікує, будує, добуває корисні копалини, дозволяє піднятися в космос і опуститися на дно океану. Але не все так гладко як видається на перший погляд. Існують люди, які бояться всього, що стосується хімії.

Хвиля хемофобії, як відомо викликана різким погіршенням екологічної ситуації в країні, але в значній мірі вона стимулюється хімічною не компетенцією нашого населення і керівництва, що в свою чергу обумовлюється існуванням прогріхів у викладанні хімії і в пропаганді хімічних знань. Спробуємо розібратися в істинних причинах хемофобії.

Як правило, ми пов’язуємо хімію з виготовленням отруйних, їдких, небезпечних речовин, які створюють загрозу нашому існуванню. Саме з цієї причини виникає думка: геть хімію! Але чи так це насправді? Чи дійсно хімія — ворог життя на Землі? Якщо ми поглянемо навкруги і задамо питання «Звідки все взялося?», але несподівано для себе ми знайдемо, що всі речовини, які ми спостерігаємо в природі і використовуємо для своїх практичних потреб — це продукти хімічних реакцій. Саме в процесі хімічних перетворень утворились і утворюються тепер практично всі мінерали, із яких складається Земля і інші планети. Саме хімічні реакції створили і продовжують створювати грунт і атмосферу Землі. Тільки в процесі хімічних реакцій будь-яка рослина чи тварина утворює будівельний матеріал для своїх клітин. І всім відомий фотосинтез — основа життя на Землі — головна хімічна реакція на поверхні нашої планети. А зворотня реакція — окиснення органічних речовин, створених фотосинтезом, служать другим після сонця джерелом енергії для всіх живих організмів. В основному за рахунок цієї реакції ми рухаємося і думаємо, творимо і руйнуємо, любимо і ненавидимо — взагалі живемо. Енергією хімічних реакцій, які проходять при горінні вугілля, газу, бензину та інших палив, ми опалюємо будинки і приводимо в роботу велику армаду машин. З їх допомогою ми оремо, сіємо, будуємо, виготовляємо тисячу різних виробів. Отже, куди б впав наш погляд ми бачимо результати хімічних реакцій. Ці процеси не тільки створюють увесь навколишній світа тим самим визначають наше благополуччя і буття , але створюють кожного з нас, тому що в кожній клітині нашого тіла проходить понад 3000 хімічних реакцій.

Так може цивілізована людина, знаюча все це, заявляти «Геть хімію!» Ніколи! Реалії життя такі, що без хімічних реакцій немає життя на Землі, ні рослини, ні тварини, ні нас самих. Цю важливу думку ми вчителі хімії повинні доносити до учнів. Іншими словами ми повинні правильно орієнтувати їх, давати повну і вичерпну інформацію про навколишній світ і показати ,що без знання хімії сьогодні не можливо обійтися. Відповідно перші уроки мають бути гімном хімічним процесам за допомогою яких природа створила кожного з нас і весь світ.

Саме від викладання хімії залежить чи схильні учні до хемофобії. Хемофобія проявляється там де викладання хімії ведеться однобоко і зводиться до виробництва хлору, аміаку, кислот, добрив.

Звичайно, вчителям приходиться відповідати на питання, що стосуються різкого погіршення екологічної ситуації в світі. Але тут потрібно викласти істину причину виникнення екологічної проблеми і шляхи її розв’язання. Справа в тому, що хімія, як чарівна паличка в руках розумних приносить добро і користь, а в руках не знаючих небезпечна зброя. Жива природа існує мільярди років і за цей час створила дивовижний досконалий спосіб виробництва речовин: максимально економічний і екологічно безпечний. Людство ж зайнялось хімічним виробництвом сировини і його переробкою лише пару віків тому. І цілком зрозуміло, що використовувані нами методи переробки ще все в багато чому не досконалі, потребують великих матеріальних і енергетичних витрат, які супроводжуються виділенням побічних небезпечних речовин. Таким чином, екологічна проблема виникла у зв’язку з недостатнім рівнем хімічних знань, низькою культурою хімічного виробництва. Це відчувається на рівні робочих хімічних виробництв, які не знають до чого може призвести халатність чи брак на виробництві, наслідок чого викають екологічні катастрофи, аварії.

Але чи можемо ми зараз відмовитись від поки що не досконалого виробництва і задовольняти себе тим, що дає нам природа? Сумнівно! Адже цегла, скло, цемент, порцеляна, сталь, гума, вони отримані в результаті хімічних процесів, які людина проводить штучно і різних реакторах. А без цих речовин і процесів ми залишимося без будинків, авто, газу, світла, одягу, взуття, мила, сірників, тобто всього чим користуємося кожен день. Зрозуміло, що без цього всього наше життя стане гірше, ніж печерні часи, і людство буде приречене на вимирання, його настигне не видумане, а реальне екологічне лихо.

Існує вихід з цієї ситуації? Так. Його підказує саме життя. Потрібно інтенсивно пізнавати хімічні процеси в живому світі, переймати в природи набутий нею досвіді як можна ширше використовувати його на практиці. Питання екології повинні бути в центрі політики і економіки країн світу.

На закінчення підкреслю ще раз: хемофобія — хвороба, народжена не правильними уявленнями нашого суспільства. Лікувати її доводиться нам, вчителям хімії. Іншого шляху в нас немає. Будемо лікувати хемофобію терпляче і наполегливо, тому що від цього залежить не тільки наша доля, але й майбутнє всієї країни і планети в цілому.

Схожі:

Варто учнів зробити співучасниками процесу вироблення цілей, задач,...
Моє педагогічне кредо: Варто учнів зробити співучасниками процесу вироблення цілей, задач, змісту й напрямів уроку, варто урок зробити...
Уроках хімії. Тема: Повітря та його склад. Забруднення атмосфери
Розкрити взаємозв'язок хімії, людини, природи. Показати, що головною причиною забруднення природи є людина. Виховати думку, що знання...
Тематика творчих робіт з хімії
Врахування психологічних особливостей учнів, як умова організації навчання з хімії
Методичні рекомендації щодо викладання хімії у 2012-2013н р. Навчання хімії в 2012-2013
Навчання хімії в 2012-2013 навчальному році у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься відповідно до типових навчальних...
ТЕСТИ З ХІМІЇ «РОЛЬ ХІМІЇ В ЖИТТІ СУСПІЛЬСТВА» ВАРІАНТ 1
Природні матеріали,які використовуються у виробництві промислових продуктів, називають
Предмет хімії. Значення хімії для розвитку автомобілебудування та...
Хі́мія — одна з наук про природу, яка вивчає молекулярно-атомні перетворення речовин, тобто, при яких молекули одних речовин руйнуються,...
Програма позакласної роботи з учнями по предмету хімії 1Етап(для 7 класу)
Метан – як типовий представник органічної хімії. Гомологічний ряд метану(Алкани або Парафіни)
ІНСТРУКЦІЯ З ТЕХНІКИ БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ З ХІМІЇ
Знання цих правил є обов'язковою умовою для всіх осіб, які виконують прак­тичні роботи та лабораторні досліди з хімії
Використання інтерактивних методів навчання на уроках хімії та
Проблема над якою працюю: Розширення пізнавальної компетентності учнів на уроках хімії та формування навичок навчальної діяльності...
Методичні рекомендації щодо вивчення хімії у 2007-2008 навчальному році
Отриманні на уроках хімії знання повинні допомогти у самореалізації людини в житті, її соціальній адаптації, суспільній діяльності...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка