Інтегроване заняття фольклорно-етнографічного гуртка і музичного мистецтва
Тема. Заспіваймо, паняночки, веселої весняночки.
Мета. Поглибити знання про українську народну культуру, вчити співати веснянки, народні ігри, розвивати пам'ять і увагу. Виробляти навички перевтілюватися і концентрувати увагу. Формувати народні ідеали на прикладі усної народної творчості.
Обладнання. Писанки, верба, картки з текстами веснянок, музичний центр.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Хід уроку:
Емоційна хвилинка.
(Учениця виконує веснянку «Вербовая дощечка»)
Бесіда з учнями.
Діти, що ми прослухали?
А що ми знаємо про веснянки?
Звідки прийшли до нас веснянки?
(Відповіді дітей).
Оглошення теми заняття.
Мотивація навчальної діяльності учнів.
Первинне сприйняття навчального матеріалу.
1)Розповідь учителя.
Однією з найпопулярніших пір року українського села є весна. Вона завжди була найчарівнішою, найбажанішою для серця хлібороба, з її життєдайним теплом воскресала природа, починалися сільськогосподарські роботи. Все це благотворно впливало на почуття людини, сповнювало її молодечим запалом, силою. Будило нові прагнення й сподівання.
Веснянки – це своєрідний поетичний гімн людини весняній природі та її господарським і родинно-побутовим чинностям. Ось чому у весняних обрядах, піснях і хороводах, природа,праця і побут народу невіддільні.
Веснянки,хороводи, ігри передавалися з покоління в покоління як дорогоцінний скарб душі народу, його багатовіковий вияв практичного досвіду, дум і сподівань народу на різних етапах його розвитку.
Виходячи з характеру веснянок, слід сказати і про музичні особливості їх виконання. Як правило, це одноголосий спів з незначними відхиленнями голосів від унісону. (Пригадуємо, що таке унісон ). Частим і є такий прийом, як повторення попередньо оспіваної строфи.
Поділяються веснянки на декілька розділів з засобами їх виконання:
а) закликання весни (веснянки-вигуки, заклички);
б) ігрові та хороводні веснянки;
в) веснянки про кохання та родинне життя;
г) жартівливі.
- Діти, які ви знаєте хороводні веснянки?
(«Подоляночка», «Кривий танець»).
(Пропоную дітям підійти до мене і послухати одну з веснянок про кохання і родинне життя, записану на Рівненському Поліссі в 1995 році «Ой вийду я на реченьку»).
2) Виконання веснянки «Ой вийду я на реченьку».
3) Бесіда з учнями.
- Діти, а хто з вас знає, що таке гаївки?
Розповідь учителя.
Одним з найбільших весняних свят є Великдень. Перед святом триває Великий піст аж сім тижнів. В цей період потрібно постити, не можна веселитись, а от веснянки і гаївки (гагілки) в піст співати можна.
Діти, назвіть символи Великодня.
Вам було випереджуюче домашнє завдання вивчити текст гаївки, вивчили?
А зараз вивчимо ще й мелодію гаївки «А вже недалечко червоне яєчко», але спочатку розспіваємось.
4) Розспівування.
Вокальні вправи.
5) Розучування мелодії гаївки «А вже недалечко червоне яєчко».
6) Бесіда з учнями.
- Що символізує писанка?
-А чи знаєте ви народні ігри з крашанками чи писанками?
Діти демонструють ігри.
5.Осмислення взаємозв’язків у виучуваному матеріалі.
1)Розповідь про вербну неділю.
- Давайте пограємо гру, яка називається «Вербич».
2)Гра «Вербич».
- Діти, назвіть ще ігри, в які гралися наші предки весною.
Відповіді учнів. («Вовк», «Мости», «Дрібульки», «Пуста-пропуста»).
3)Повторення вивченого матеріалу в 5 класі.
Ведення хороводу «Кривий танець».
6.Підсумок уроку.
1) Бесіда з учнями.
2) Слово вчителя.
От і зустріли ми весну за давнім українським звичаєм, відтворили пісні, магічні танки та ігри, яким, може, понад тисячу років. У цих піснях наше коріння , краса, талант і мудрість нашого народу. Тож давайте берегти їх, вивчати, співати і весну закликати.
3)Оголошення результатів навчальної діяльності учнів.
7. Оголошення домашнього завдання.
1) Придумати мелодію до тексту на картках.
2) Придумати гру, в яку можна було б грати весною.
3) Записати веснянку від старожилів.
|