|
Скачати 0.55 Mb.
|
ДОЛІКАРСЬКА МЕДИЧНА ДОПОМОГА ПРИ ТРАВМАХ ТА НЕЩАСНИХ ВИПАДКАХ У СПОРТІ ТА НА ЗАНЯТТЯХ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК ДЛЯ СТУДЕНТІВ ІФВ ТА СПОРТУ УКЛАДАЧІ: К.МЕД.Н. ЛЕВИЦЬКА Л.М., СТ.ВИКЛ. ОМЕЛЬЧУК О.В. 2008 ТРАВМИ, ЇХ ВИДИ Надання першої долікарської медичної допомоги (ДМД) Травми або ушкодження – це функціональні чи анатомічні зміни в тканинах та органах, що виникають внаслідок дії різних агентів зовнішнього середовища. Розрізняють механічні, фізичні, хімічні та психічні травми:
Всі травми поділяють на поодинокі, множинні (декілька різних травм в однієї ділянці тіла), поєднувальні (травми в різних анатомо-функціональних ділянках тіла –наприклад травми живота та черепа), та комбіновані (травми на фоні дії на людину зброї масового ураження – хімічної, бактеріологічної , радіаційної). Крім того, травми поділяють на відкриті, при яких порушується цілісність зовнішніх покривів – шкіри, слизових оболонок (рани, відкриті переломи, опіки, відмороження)та закриті, при яких не порушується цілісність шкіри та слизових оболонок (розтягнення зв‘язок, вивихи, закриті переломи). Види травм, які повторюються при спостереженні за окремими групами населення, які знаходяться в однакових умовах проживання, праці, побуту, відпочинку, складають поняття травматизм. Виділяють виробничий, невиробничий – сільськогосподарський, побутовий, вуличний, спортивний, транспортний і дитячий. В дитячому травматизму окремо класифікують: ранній дитячий травматизм (до- пологовий, пологовий і післяпологовий), побутовий, шкільний, вуличний і інші види травматизму (сюди входять нещасні випадки – утоплення, отруєння). Дитячий травматизм має багато характерних особливостей. Вони насамперед зумовлюються віком, статтю і психічним та фізичним розвитком дитини. Зараз прийнято виділяти грудний (з моменту народження до 12 місяців), переддошкільний (від 1 року до 3), дошкільний (від 3 до 6 років)і шкільний (від 6 до 16 років)травматизм. На першому році життя у дитини швидко розвивається вища нервова система, формуються умовні рефлекси, вплив зовнішнього середовища позначається на діяльності кори головного мозку. В цей час дитина прагне пізнати навколишній світ і ознайомитись з новими предметами. Вона хапає їх руками, тягне у рот. Тому у шлунково-кишковий тракт, дихальні шляхи немовляти часто потрапляють сторонні тіла, спостерігаються опіки стравоходу та органів дихання. У дітей від 1 року до 3 посилено розвивається опорно-руховий апарат, малята вчаться ходити, бігати, стрибати. Вони стають дуже рухливими, отже виникають травми, пов‘язані з падінням. У дошкільному і шкільному віці у дітей з являються нові інтереси, формується особисте “Я“. Допитливість поруч з відсутністю необхідного життєвого досвіду і навичок, невміння реально оцінити небезпеку, прагнення швидко все зробити теж нерідко призводить до нещасних випадків. Учні старших класів до того ж починають наслідувати старших, прагнуть звершувати героїчні, на їхню думку, вчинки, які б свідчили про хоробрість. Не вміючи критично оцінити свої дії, вони нерідко стають на хибний шлях. Щоб переконатись у своїй сміливості і довести це іншим, підлітки інколи переходять вулицю у небезпечних місцях, чіпляються за машини та інший транспорт, забираються по пожежних драбинах на покрівлю будинків тощо. У визначенні характеру травми та її наслідків важливу роль відіграють і анатомічні особливості дитячого організму. Шкіра у немовлят і дітей від 1 року до 3 тонка, ніжна, слабо оснащена кровоносними судинами. ЇЇ легко поранити, при цьому виникають садна і гнійно-запальні процеси: фурункули, флегмони, абсцеси та ін.. Підшкірно жировий прошарок, навпаки, у дітей розвинений краще. Він ніби своєрідна подушка при падінні дітей, оберігає тканини й органи від ушкоджень. М язи ніжні, кістки еластичні, багаті на воду, органічні речовини і містять мало солей. Окістя товще й пластичніше. Воно, немов муфта, охоплює кістку. Тому в малят бувають переломи за типом “ зеленої гілки “, піднадокістні, а у старших дітей – “ епіфізеолізи “ (відриви навколо суглобових ділянок кісток). Нервова система дитини нестійка, переважають процеси збудження. Компенсаторні можливості виражені слабо, тому при травмах нерідко виникають такі небезпечні для життя дітей стани, як непритомність, шок. Але завдяки безперервному росту тканини дуже пластичні, в них відбуваються інтенсивні відповідні процеси. Тому у дітей загоюються рани, зрощуються переломи кісток, відновлюється діяльність органів значно швидше. Створення стрункої системи охорони здоров‘я дітей, поліпшення житлово-побутових умов і підвищення життєвого рівня, раціональна організація дитячого відпочинку сприяють зниженню захворюваності на туберкульоз, дифтерію та ін., травмування дітей. Зменшилася й кількість нещасних випадків серед дітей, проте вони ще досить часто загрожують їх здоров ю, а нерідко і життю. Травми серед дітей зустрічаються ж досить часто. За даними різних авторів, від 22 до 30 процентів усіх травм припадає на дитячий вік. Нещасні випадки серед дітей і дорослих виникають у містах відпочинку, на дорогах, вдома, на роботі – всюди, де не завжди поруч знаходяться лікувальні заклади і не завжди є медичні працівники. Травматизм в наш час займає третє місце після серцево-судинних і онкологічних захворювань. Тому вірно надана перша долікарська медична допомога впливає не лише на тяжкість, тривалість та наслідок травми, а в ряді випадків рятує життя та попереджає інвалідність. ВИДИ ТА ПОРЯДОК НАДАННЯ ПЕРШОЇ ДОЛІКАРСЬКОЇ МЕДИЧНОЇ ДОПОМОГИ ПРИ ТРАВМАХ (ДМД) Перша медична допомога (ПМД)– комплекс медичних заходів, що застосовуються до осіб, які отримали поранення, раптово захворіли або отримали ушкодження в наслідок техногенної катастрофи, стихійного лиха або інших причин. Перша медична допомога надається негайно на місці події і під час транспортування потерпілого до медичного закладу. ПМД може бути найрізноманітнішою, В залежності від кваліфікації осіб, що її надають, розрізняють:
Перша медична (долікарська)допомога передбачає три групи заходів:
Значення першої долікарської медичної допомоги (ДМД)важко переоцінити. Своєчасно надана і правильно проведена медична допомога не тільки рятує життя потерпілого, але й забезпечує подальше успішне лікування, попереджує розвиток тяжких ускладнень (шок, загноєння рани, загальне зараження крові), зменшує втрату працездатності. Поранення, нещасний випадок, раптова хвороба можуть спіткати людину за умов, коли відсутні необхідні медикаментозні засоби, перев‘язочні матеріали, помічники, транспортні засоби. В подібних випадках велике значення мають зібраність і активність, осіб, які надають першу допомогу, щоб в силу своїх можливостей та вміння виконати комплекс необхідних заходів, направлених на врятування життя потерпілого чи особи, яка раптово захворіла. Для цього необхідно знання ознак ушкоджень і захворювань, принципів надання першої медичної допомоги. При наданні ПМД слід дотримуватися таких принципів:
Задачі та об‘єм першої долікарської (ДМД)при механічних травмах:
Дотримання переліченого можливо тільки при володінні прийомами та чіткими знаннями. |
Перша долікарська допомога це комплекс простих термінових дій, спрямованих... Своєчасно надана та правильно проведена перша долікарська допомога не лише рятує життя потерпілому, а й забезпечує подальше успішне... |
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ для загальноосвітніх навчальних закладів 5-9 класи Т. Ю. Круцевич — зав кафедри теорії та методики фізичного виховання Національного університету фізичного виховання та спорту України,... |
Урок з елементами футболу Література: В. М. Качалкін «Методика фізичного виховання», програма з фізичного виховання 1-11кл. Ю. В. Васьков «Уроки фізкультури... |
ПЛАН-КОНСПЕКТ для проведення заняття з рятувальної підготовки з особовим складом караулів ТЕМА: 5 Хвороби і долікарська допомога під час проведення аварійно рятувальних робіт |
У МОЛОДШІЙ ШКОЛІ Інна ХРИПКО Національний університет фізичного виховання і спорту України Однак питання, що стосуються широкого втілення в процес фізичного виховання молодших школярів інноваційних засобів фізичної культури,... |
Погоджено” „Погоджено” „ Затверджую” Президент Львівського Голова... Змагання серед студентів ВНЗ ІІІ-ІV р а за програмою „Універсіада Львівщини — 2011” проводяться поетапно |
Погоджено” „Погоджено” „ Затверджую” Президент Львівського Голова... Змагання серед студентів ВНЗ ІІІ-ІV р а за програмою „Універсіада Львівщини — 2013” проводяться поетапно |
Перелік питань до семестрового екзамену з МФВ Предмет теорії та методики фізичного виховання. Характеристика основних понять теорії та методики фізичного виховання |
ПЛАН КОНСПЕКТ проведення заняття з радіотелефоністами та особами, що їх підміняють СДПЧ-1 Тема Тема: Інструкція з охорони праці № ІОП–ГУ-4/2007 з надання першої медичної допомоги потерпілим при нещасних випадках. Затверджена... |
Додаток №2 від р Користування телефонним зв'язком зі спецслужбами (міліція, пожежна охорона, швидка медична допомога, аварійна служба газу) |