|
Скачати 174.62 Kb.
|
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ для загальноосвітніх навчальних закладів 5–9 класи Автори: Т. Ю. Круцевич — зав. кафедри теорії та методики фізичного виховання Національного університету фізичного виховання та спорту України, доктор наук з фізичного виховання і спорту, про-фесор. С. М. Дятленко — головний спеціаліст Міністерства освіти і науки України. І. Х. Турчик — доцент кафедри теорії і методики фізичного виховання Дрогобицького державного педагогічного університе-ту ім. І. Франка, кандидат наук з фізичного виховання і спорту. Н. С. Кравченко — вчитель Червоноградської ЗОШ І–ІІІ сту-пенів № 1 м. Червонограда Львівської області, «Заслужений вчи-тель України». С. М. Чешейко — вчитель ЗОШ № 78 м. Києва, «Заслужений вчитель України». О. М. Лакіза — завідувач кафедри фізичного виховання ВСП НУБ і ПУ «Ніжинський агротехнічний інститут», кандидат пе-дагогічних наук. Д. В. Деменков — методист з фізичної культури Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА Фізичне виховання — важливий засіб фізичного, соціального та духовного розвитку учнівської молоді. Основною метою навчального предмета «Фізична культура» є: формування в учнів стійкої мотивації щодо збереження свого здоров’я, фізичного розвитку та фізичної підготовки; гармонійний розвиток природних здібностей та психічних якостей; використан-ня засобів фізичного виховання в організації здорового способу життя. Мета реалізовується комплексом таких навчальних, оздоров-чих і виховних завдань: — формування загальних уявлень про фізичну культуру, її значення в житті людини, збереження та зміцнення здоров’я, фізичного розвитку; — розширення рухового досвіду, вдосконалення навичок жит-тєво необхідних рухових дій, використання їх у повсякденній та ігровій діяльності; — розширення функціональних можливостей організму дити-ни через цілеспрямований розвиток основних фізичних якостей і природних здібностей; — формування ціннісних орієнтацій щодо використання фізич-них вправ як одного з головних чинників здорового способу життя; — формування практичних навичок для самостійних занять фізичними вправами та проведення активного відпочинку. Структура навчального процесу з фізичної культури Навчальна програма «Фізична культура. 5–9 кл.» розроблена відповідно до вимог Державного стандарту базової та повної за-гальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 24 від 14 січня 2004 р. Програма характеризується спрямованістю на реалізацію прин-ципу варіативності, який передбачає планування навчального ма-теріалу відповідно до віково-статевих особливостей учнів, їхніх інтересів, матеріально-технічного забезпечення навчального про-цесу (спортивний зал, спортивні пришкільні майданчики, стадіон, басейн тощо), кадрового забезпечення. Навчальна програма побудована за модульною системою. Во-на складається з двох інваріантних, або обов’язкових модулів: теоретико-методичні знання та загальна фізична підготовка і де-кількох варіативних модулів. Практично кожен вид спорту може бути представлений у вигляді варіативного модуля. Фахівці фі-зичної культури можуть розробляти свої варіативні модулі до цієї програми. Програми варіативних модулів мають пройти екс-пертизу, отримати гриф Міністерства освіти і науки України та бути оприлюдненими для загального користування. Отже, кіль-кість варіативних модулів з часом має зростати. Змістове наповнення предмета «Фізична культура» навчаль-ний заклад формує самостійно з варіативних модулів. При цьому обов’язковим є включення засобів теоретичної і загальнофізичної підготовки, передбачених програмою для даного класу до кожно-го варіативного модуля. У 5–6 класах учні мають опанувати 4–6 варіативних модулів, у 7–8 класах — 3–5, у 9 класі — 3–4 модулі. На опанування всіх модулів відводиться приблизно однакова кількість годин. Так, у 5-му класі з обраними шістьма модулями і 105 годинами фізичної культури на рік на один модуль відво-диться близько 18 навчальних годин. Однак не виключається можливість мотивованого збільшення чи зменшення кількості го-дин на вивчення окремих модулів. Програми варіативних модулів розроблено на п’ять років. Во-ни містять пояснювальну записку, зміст навчального матеріалу, державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів, орієнтовні навчальні нормативи та перелік обладнання, необхід-ного для освоєння модуля. Перед початком навчального року протоколом шкільного ме-тодичного об’єднання затверджується план-графік розподілу варіативних модулів вивчення фізичної культури у кожному кла-сі. У плані-графіку зазначаються варіативні модулі, які опанову-ватимуть учні, рік їх вивчення та кількість відведених на вивчен-ня годин. Відлік року вивчення варіативного модуля за цією про-грамою розпочинається з 5-го класу. Критеріями відбору варіативних модулів є: наявність мате-ріально-технічної бази, регіональні спортивні традиції, кадрове забезпечення та бажання учнів. Бажання учнів визначається обо-в’язковим письмовим опитуванням наприкінці навчального року. Результати опитування додаються до протоколу шкільного мето-дичного об’єднання. Варіативні модулі протягом навчання у різних класах можуть змінюватися. Наприклад, учні вивчають: у 5 класі — футбол (1 рік вивчення), волейбол (1 рік вивчен-ня), легку атлетику (1 рік вивчення), плавання (1 рік вивчення) та лижну підготовку (1 рік вивчення); у 6 класі — футбол (2 рік вивчення), волейбол (2 рік вивчен-ня), плавання (2 рік вивчення), легку атлетику (2 рік вивчення) та бадмінтон (1 рік вивчення); у 7 класі — футбол (3 рік вивчення), легку атлетику (3 рік ви-вчення), плавання (3 рік вивчення) та бадмінтон (2 рік вивчення); у 8 класі — футбол (4 рік вивчення), настільний теніс (1 рік вивчення), гімнастику (1 рік вивчення) та баскетбол (1 рік вивчен-ня); у 9 класі — футбол (5 рік вивчення), гімнастику (2 рік ви-вчення) та баскетбол (2 рік вивчення). За потреби у 6–9 класах у межах одного варіативного модуля можна освоїти навчальний матеріал, передбачений на два роки вивчення. У разі освоєння двох варіативних модулів протягом одного навчального року та у випадку, коли вивчення модуля розпочи-нається не з 5-го класу, учитель повинен скоригувати змістове наповнення варіативного модуля та нормативи оцінювання. Організація навчального процесу з фізичної культури Основною формою організації навчально-виховного процесу з фізичної культури в загальноосвітньому навчальному закладі є урок. Головними вимогами до сучасного уроку фізичної культури є: — забезпечення оптимізації навчально-виховного процесу із застосуванням елементів інноваційних методів навчання та здій-снення міжпредметних зв’язків; — забезпечення освітньої, виховної, оздоровчої, розвивальної спрямованості навчального процесу; — формування в учнів умінь і навичок самостійно займатися фізичними вправами; — забезпечення диференційованого підходу до організації навчального процесу з урахуванням стану здоров’я, рівня фізич-ного розвитку, рухової підготовленості та статі учнів, урахування мотивів та інтересів учнів до заняття фізичними вправами; — використання вчителем різноманітних організаційних форм, засобів, методів і прийомів навчання; — досягнення оптимальної рухової активності всіх учнів про-тягом кожного уроку з урахуванням стану здоров’я. За результатами медичного огляду учні тимчасово поділяють-ся на медичні групи для занять фізичною культурою. Учні, які за станом здоров’я не віднесені до основної медич-ної групи, відвідують обов’язкові уроки фізичної культури, але виконують коригувальні вправи і вправи для загального фізич-ного розвитку, які їм не протипоказані. Домашні завдання для самостійного виконання фізичних вправ учні отримують на уроках фізичної культури. Вони мають бути спрямовані на підвищення рухового режиму у вільний час, до-сягнення рекреаційно-оздоровчого ефекту. У разі відставання в розвитку фізичних якостей учитель (а у 8-му і 9-му класах разом з учнем) складає індивідуальну програму фізкультурно-оздоровчих занять, де вказується завдання занять, фізичні вправи, послідов-ність їх виконання, кількість повторень, інтервали відпочинку, засоби самоконтролю, відмітки про виконання завдання. Само-стійні заняття за індивідуальною програмою надають учневі до-даткові бонуси при оцінюванні навчальних досягнень. При складанні розкладу навчальних занять не рекомендується здвоювати уроки фізичної культури або проводити їх два дні поспіль. Більшість уроків фізичної культури доцільно проводити на відкритому повітрі. Оцінювання навчальних досягнень Оцінювання навчальних досягнень учнів на уроках фізичної культури може здійснюватися за такими видами діяльності: 1. Засвоєння техніки виконання фізичної вправи. 2. Виконання навчального нормативу (з урахуванням динамі-ки особистого результату). 3. Виконання навчальних завдань під час проведення уроку. 4. Засвоєння теоретико-методичних знань. При цьому оцінка за виконання нормативу не є домінуючою під час здійснення тематичного, семестрового чи річного оціню-вання. Для оцінювання розвитку фізичних якостей використовують-ся навчальні нормативи, які розроблено для кожного року ви-вчення. Контрольні навчальні нормативи є орієнтовними. Поря-док їх проведення визначає вчитель відповідно до календарно-тематичного планування. При складанні навчального нормативу за його показником визначають рівень досягнень (початковий, середній, достатній, високий), а потім за технічними показниками виконання рухової дії та теоретичними знаннями виставляють оцінку в балах. Кри-терії оцінювання навчальних досягнень учнів із фізичної культу-ри затверджені наказом МОН України від 05.05.08 № 371. Оцінюючи навчальні нормативи з фізичної підготовленості, потрібно дотримуватись таких вимог: 1. Навчальні нормативи складають учні основної медичної групи, які на момент прийняття нормативу не скаржаться на по-гане самопочуття та стан здоров’я. 2. Кожній заліковій вправі передує спеціальна фізична підго-товка (не менше як на двох заняттях). 3. Перед складанням нормативу вчитель проводить розминку, а після — відновлювальні вправи. 4. Учні мають можливість перескласти норматив на визначе-ному вчителем занятті. 5. Учитель зобов’язаний забезпечити безумовне дотримання правил і виконання вимог щодо безпеки під час здачі нормативів. При оцінюванні навчальних досягнень з фізичної культури також враховуються: особисті досягнення школярів протягом навчального року; ступінь активності учнів на уроках; залучення учнів до занять фізичною культурою в позаурочний час; участь у спортивних змаганнях усіх рівнів. На основі зазначених показни-ків учителі можуть застосовувати різноманітні системи нараху-вання «бонусних» балів. Наприклад, якщо учень (учениця) вико-на(в/ла) залікову вправу на певний рівень, але при цьому його (її) особистий результат виконання цієї вправи поліпшився порівня-но з попереднім показником, учитель може виставити оцінку на 1–2 бали вищу за ту, яка передбачається навчальними нормати-вами. У період з 01.09 до 01.10 кожного навчального року з метою адаптації учнів до навантажень на уроках фізичної культури прийом навчальних нормативів не здійснюється, а заняття мають рекреаційно-оздоровчий характер з помірними навантаженнями. 5 клас
6 клас
7 клас
8 клас
9 клас
|
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ для загальноосвітніх навчальних закладів 10 11 класи Фізичне виховання — важливий засіб фізичного, соціального та духовного розвитку учнівської молоді |
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА З ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ для загальноосвітніх навчальних закладів 5-9 класи ... |
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Географія.... Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Географія. 6 9 класи |
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 5-9 класи Програма з української літератури для 5—9 класів загальноосвітніх навчальних закладів розроблена відповідно до Державного стандарту... |
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 5-9 класи Програма з української літератури для 5—9 класів загальноосвітніх навчальних закладів розроблена відповідно до Державного стандарту... |
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з поглибленим... України від 16. 11. 2000 №1717 “Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання”,... |
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Українська... Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Українська мова. 5-9 класи (укладачі Шелехова Г. Т., Пентилюк М.І Новосьолова... |
Навчальна програма для 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів Програма розрахована на вивчення інформатики в 10–11 класах старшої школи загальноосвітніх навчальних закладів в обсязі 1 години... |
Навчальна програма з історії України для 10-12 класів загальноосвітніх... Навчальна програма з історії України для 10-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів |
Програми з біології та екології Біологія. 7-11 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Біологія. 7-11 класи. – К.: Перун, 2005 |