|
Скачати 92.64 Kb.
|
Завдання щодо роботи з обдарованими дітьми в умовах загальноосвітнього навчального закладу (з матеріалів колегії МОН України від 22.08.2008) Розвиток високо технологічного інформаційного суспільства стимулює розвиток різноманітних форм позакласної навчальної роботи з учнівською молоддю. Найпоширенішими інтелектуальними змаганнями в країні є Всеукраїнські олімпіади, турніри, конкурси тощо. Вони стають дієвим засобом формування мотивації до навчання, підвищення пізнавальної активності, поглиблення і розширення знань, підтримки творчо обдарованої учнівської молоді, створення умов для збереження й розвитку інтелектуального потенціалу нації. Найбільш масовими і поширеними є Всеукраїнські учнівські олімпіади, які для багатьох учнів є першим кроком у науку. Щороку близько 3 млн. школярів країни беруть участь у олімпіадах з 15 навчальних предметів, з яких понад 2 тис. учнів стають учасниками фінального IV етапу змагань; майже половина з них нагороджуються дипломами переможців І-ІІІ ступенів. Стабільно високих результатів у олімпіадних змаганнях загальнонаціонального рівня досягають команди м. Києва, Харківської області, Українського фізико-математичного ліцею Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Донецької, Львівської, Рівненської, Дніпропетровської областей (діаграми 28). Діаграма 28. Загальний рейтинг участі учнівських команд у IV етапі Всеукраїнських олімпіад (2007-2008 рр.) У порівнянні з минулим роком зросла успішність виступу школярів Хмельницької, Харківської, Львівської, Запорізької областей і понизилася - у місті Києві, Київській, Черкаській, Чернігівській, Сумській областях (діаграма 29). Діаграма 29. Динаміка рейтингу участі учнівських команд у IV етапі Всеукраїнських олімпіад (2007 - 2008 рр.) Однією із нових форм роботи з обдарованими учнями, які навчаються в закладах, віддалених від наукових центрів, є Інтернет-олімпіади. У 2007/2008 навчальному році 43 переможці Всеукраїнських Інтернет-олімпіад взяли участь у IV етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад з математики, хімії, фізики, географії, економіки, біології, інформатики понад рейтингову кількість учасників з відповідних областей. Вони підтвердити свій високий рівень: 38 учасників (88,4 відсотка) стали переможцями: 11 учнів нагороджено дипломами І ступеня, 14 – дипломами ІІ ступеня, 13 – дипломами ІІІ ступеня. Юні інтелектуали з України у міжнародних олімпіадах також щороку досягають вагомих успіхів. За період з 1993 до 2008 р. 407 українських школярів у міжнародних інтелектуальних змаганнях вибороли 346 нагород, із них медалей: 62 золотих, 129 срібних, 155 бронзових, 19 учасників нагороджено Почесними грамотами (діаграми 30, 31). Найбільшу кількість нагород за 2005 -2008 рр. здобули учасники міжнародних олімпіад, представники таких регіонів України: м. Києва, Українського фізико-математичного ліцею, Донецької, Львівської, Харківської, Одеської областей (діаграма 32). Діаграма 30. Результати участі команд школярів України у міжнародних учнівських олімпіадах 1993 - 2008 рр. (за медалями) Діаграма 31. Результати участі команд школярів України у міжнародних учнівських олімпіадах 2006 - 2008 рр. /дані за 2008 рік подаються без врахування Міжнародної олімпіади з інформатики/ (за медалями) Діаграма 32. Участь школярів України у міжнародних учнівських олімпіадах за адміністративно-територіальними одиницями у 2005 - 2008 рр. (за медалями) Школярі України успішно виступають у Міжнародній Менделєєвській олімпіаді з хімії. Цього року 8 юних хіміків вибороли 3 золоті, 1 срібну та 2 бронзові медалі, посівши перше місце в загальному заліку серед 19 країн-учасниць СНД, Балтії, Болгарії та Румунії (діаграма 33). Абсолютним переможцем 42-ої Міжнародної Менделєєвської олімпіади з хімії 2008 р. став Колесников Кирило, учень 11 класу ліцею при Донецькому національному університеті. Діаграма 33. Результати участі команди школярів України у міжнародній Менделєєвській олімпіаді Учасники міжнародних учнівських олімпіад, які здобувають вищу освіту в Україні, отримують щорічні стипендії Президента України. За результатами Всеукраїнських учнівських олімпіад з української мови та літератури переможцям призначаються стипендії імені Тараса Шевченка (10 стипендій), Кабінету Міністрів України (27 стипендій). Починаючи з 2006 р., призначаються стипендії Президента України переможцям Всеукраїнських учнівських олімпіад з 15 навчальних предметів (150 стипендій). Успіхи українських школярів у міжнародних змаганнях значною мірою залежать від зусиль наукових керівників команд. Багато зусиль до цієї справи щороку докладають науковці Київського національного університету імені Тараса Шевченка, та Харківського національних університету імені В.Н. Каразіна, які долучаються до проведення Всеукраїнських учнівських олімпіад та відбірково-тренувальних зборів з підготовки школярів до міжнародних змагань: Рубльов Б.В., доктор фізико–математичних наук, професор Київського національного університету імені Тараса Шевченка; Анісімов І.О., декан Київського національного університету імені Тараса Шевченка, доктор фізико-математичних наук, професор; Холін Ю.В., проректор Харківського національного університету, професор, доктор хімічних наук; Скрипник Н.В., доцент Київського національного університету імені Тараса Шевченка, кандидат біологічних наук; Безруков В.Ф., доцент Київського національного університету імені Тараса Шевченка, кандидат біологічних наук та інші. Цікавою формою інтелектуальних учнівських змагань, які формують компетентну особистість, є турніри. До участі у Всеукраїнських учнівських турнірах запрошуються юні фізики, винахідники та раціоналізатори, хіміки, математики, інформатики, історики, біологи, правознавці, географи, економісти, журналісти. Більшість регіонів підтримують турнірний рух серед учнівської молоді. Цьогоріч у турнірах з десяти номінацій взяли участь команди з 22 областей України, м. Києва та Українського фізико-математичного ліцею. Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Найбільш вагомі здобутки мають команди Харківської області (перемогли у дев’яти турнірах), Волинської (у восьми турнірах), Одеської (шість перемог), Сумської (п’ять перемог), Івано-Франківської, Луганської, Львівської (у чотирьох турнірах). Колективи багатьох загальноосвітніх навчальних закладів працюють над створенням системи роботи з обдарованими дітьми, серед них Український фізико-математичний ліцей при Київському національному університеті імені Тараса Шевченка, Львівський фізико-математичний ліцей при Львівському національному університеті імені І. Франка, Харківський навчально-виховний комплекс № 45 "Академічна гімназія", Харківський фізико-математичний ліцей № 27, Донецький загальноосвітній спеціалізований санаторний інтернатний заклад ІІ-ІІІ ступенів "Ерудит" для обдарованих дітей, Рішельєвський ліцей Одеського національного університету ім. І.І. Мечникова, академічний ліцей при Херсонському державному університеті Херсонської міської ради, Івано-Франківський обласний ліцей-інтернат для обдарованих дітей із сільської місцевості області, Конотопська гімназія Сумської області, Луцька гімназія № 21 ім. М.Кравчука. Щорічно відомчими нагородами Міністерства освіти і науки України відзначаються педагогічні працівники і науковці за вагомий внесок в організацію та проведення фінальних етапів Всеукраїнських учнівських інтелектуальних змагань й підготовку їх переможців. З метою популяризації творчої спадщини Т.Г. Шевченка, утвердження його духовних заповідей як важливого чинника консолідації суспільства, активізації виховної та патріотичної роботи серед учнівської молоді, збереження і розвитку інтелектуального потенціалу України, державної підтримки талановитої молоді та творчої праці вчителів, керівників студій, відповідно до Указу Президента України було організовано та проведено VІІ Всеукраїнський конкурс учнівської творчості, присвячений Шевченківським дням, під гаслом "Об’єднаймося ж, брати мої". Конкурс знайшов широку підтримку в навчальних закладах України. До нього були залучені учні 5-11 класів загальноосвітніх шкіл та позашкільних навчальних закладів, участь взяло понад 1000 дітей. Конкурс є одним із найпривабливіших для учнівської молоді, яка має можливість висловити свої думки і погляди на сучасність, провести наукові дослідження з історії України, розкрити свої літературні здібності. У формування інтелектуального потенціалу нації, створенні оптимальних умов для виявлення та соціальної підтримки обдарованої молоді велика роль належить Малій академії наук учнівської молоді, важливим індикатором діяльності якої є Всеукраїнський конкурс-захист науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України. У конкурсі-захисті, який традиційно проходить у 3 етапи, щорічно беруть участь десятки тисяч талановитих вихованців загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів, які мають досягнення в пошуковій, експериментальній та дослідницькій діяльності. У цьому навчальному році у конкурсі-захисті взяли участь команди з усіх областей країни. Найбільш чисельними були команди міста Києва, Кримського республіканського, Харківського, Черкаського, Волинського, Запорізького, Рівненського, Полтавського, Івано-Франківського, Дніпропетровського, Донецького, Київського, Луганського, Львівського, Одеського обласних територіальних відділень МАН. На розгляд журі подали свої науково-дослідницькі роботи 893 юних науковців – учні-члени Малої академії наук України, у т.ч. на відділення: обчислювальної техніки та програмування – 107, науково-технічне – 73, фізико-математичне та економічне – 147, історико-географічне – 169, філології та мистецтвознавства – 196, хіміко-біологічне – 201. 509 учасників (57 відсотків від загальної кількості учасників III етапу конкурсу-захисту) – міст Києва, Севастополя, Сімферополя та обласних центрів, 289 (32,4 відсотки) – міст, районних центрів, 95 (10,6 відсотки) – жителі сіл та селищ міського типу (діаграма 34). Діаграма 34. Розподіл учасників конкурсу-захисту МАН у 2008 р.за місцем проживання (у відсотках) Найбільший інтерес учні виявляють до роботи в таких секціях: українська мова, українська література у відділенні філології та мистецтвознавства; екологія, медицина, хімія, ботаніка і зоологія у хіміко-біологічному відділенні; історичне краєзнавство, історія України у історико-географічному відділенні; математика, фізика у фізико-математичному та економічному відділенні. Учнів, які мешкають у сільській місцевості, найбільше працювали у відділеннях: історико-географічному, хіміко-біологічному, філології та мистецтвознавства, а найменше – у відділеннях обчислювальної техніки та програмування і науково-технічному. В цілому кількість переможців обласних етапів конкурсу – учасників ІІІ Всеукраїнського етапу сільської місцевості порівняно з минулим роком зросла майже на 2 відсотки. Найбільш успішними за останні три роки зарекомендували себе Харківське, Київське міське, Запорізьке, Івано-Франківське, Рівненське, Кримське, Волинське, Донецьке, Дніпропетровське, Львівське територіальні відділення. Найбільшу кількість перших місць за три останні роки вибороли учасники команд м. Києва (28 дипломів І ступеня), Харківської області (23), Автономної Республіки Крим (14), Запорізької (14), Дніпропетровської (12), Волинської, Івано-Франківської, Київської, Львівської, Черкаської (по 9) областей (діаграма 35). Переможці та призери конкурсу-захисту були нагороджені дипломами Міністерства освіти і науки України відповідних ступенів. Медалі переможців конкурсу Малої академії наук отримали учасники, які посіли перші місця. Всі інші учні одержали дипломи учасників. Діаграма 35. Кількість призових місць у розрізі областей за 2006 - 2008 рр. Велика увага і підтримка Малій академії наук надається Національною Академією наук України. Традиційними на конкурсі стали зустрічі відомих академіків з юними дослідниками, де звучать привітання, напутні слова, поради, читаються лекції. Гостями конкурсу-захисту були також відомі поети, письменники, діячі культури та мистецтв. Водночас, поряд з певними досягненнями у цій сфері, є ще проблеми, що потребують вирішення. Перш за все - недостатня кількість сучасних програм та ефективних методик, спрямованих на виявлення здібної та обдарованої молоді, набуття нею навичок і знань у певних галузях діяльності, реалізацію її здібностей; низький рівень оснащення навчальних закладів телекомунікаційними засобами виходу до мережі Інтернет тощо. На розв’язання цих проблем спрямована Державна цільова соціальна програма роботи з обдарованою молоддю на 2007 - 2010 рр. Реалізація її потребує зусиль управління освітою всіх рівнів. На національному рівні на виконання заходів Програми передбачається: удосконалення нормативно-правової бази щодо підтримки обдарованої молоді; здійснення науково-методичного та психолого-педагогічного супроводу виявлення, відбору та підтримки обдарованої молоді, розроблення індивідуальних програм їх супроводу; пошук альтернативних шляхів ефективної реалізації творчих здібностей обдарованої молоді в усіх сферах життя; удосконалення професійної підготовки (перепідготовки) педагогічних працівників, зокрема щодо методологічних основ роботи з обдарованою молоддю; реалізація системи соціальної підтримки та заохочення обдарованої молоді тощо. На регіональному рівні Програма реалізується шляхом створення республіканської в Автономній Республіці Крим, відповідних обласних, Київської та Севастопольської міських програм, які передбачають: створення регіонального банку даних про обдаровану молодь; створення обласних спеціалізованих шкіл-інтернатів для інтелектуально обдарованих дітей; розширення мережі ліцеїв, гімназій, колегіумів, навчальних закладів з поглибленим та профільним вивченням окремих предметів; запровадження сучасних методик виявлення, навчання, виховання та соціально-педагогічної підтримки обдарованої молоді; забезпечення ефективної діяльності загальноосвітніх і позашкільних навчальних закладів з метою створення умов для розвитку особистості та вироблення в неї самобутніх професійних якостей; розширення системи підготовки (перепідготовки) педагогічних кадрів, які працюють з нею; популяризація здобутків обдарованої молоді, кращого педагогічного досвіду роботи з обдарованою молоддю; створення дієвої системи стимулювання обдарованої молоді та її наставників. |
ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ В УМОВАХ ІННОВАЦІЙНОГО ОСВІТНЬОГО ЗАКЛАДУ На сьогодні актуальною проблемою суспільства є збереження інтелектуальної еліти країни |
ТИПОВА ПОСАДОВА ІНСТРУКЦІЯ ЗАВІДУВАЧА БІБЛІОТЕКИ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ Завідувач бібліотеки загальноосвітнього навчального закладу (далі Завідувач) підпорядковується безпосередньо директору |
Затверджено Наказ Міністерства освіти і науки України 05. 02. 2001... України 19 лютого 2001 р за N 146/5337 Про затвердження Положення про піклувальну раду загальноосвітнього навчального закладу Відповідно... |
Результати роботи вчителів м/о фізичної культури з обдарованими дітьми у 201 1 – 201 2 н р Результати роботи вчителів м/о фізичної культури з обдарованими дітьми у 2011 – 2012 н р |
Використання форум-театр у у роботі з дітьми, позбавленими батьківського... Використання форум-театру у роботі з дітьми, позбавленими батьківського піклування |
В УМОВАХ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ ННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ЩОДО НАУКОВО-МЕТОДИЧНОГО СУПРОВОДУ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ |
ПЛАН РОБОТИ дошкільного навчального закладу «Пролісок» Цвітоського... Аналіз роботи дошкільного навчального закладу за 2010 – 2011 навчальний рік |
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України Вчитель іноземної(англійської мови) загальноосвітнього навчального закладу I-II ступенів |
Інноваційн і технологі ї в практи ці виховної роботи школи Нещодавно на базі нашого навчального закладу відбувся семінар-практикум класних керівників «Запровадження інноваційних та інтерактивних... |
Основні напрямки щодо покращення роботи з обдарованими дітьми Також особливого особливого значення набуває наукове та методичне забезпечення, створення належних умов для самоактуаліазції та самореалізації... |