|
Скачати 103.29 Kb.
|
Основні напрямки щодо покращення роботи з обдарованими дітьми Одним із основних завдань системи освіти України є формування творчо активної, всебічно розвинутої особистості. Для того, хто уважно простежує ситуацію у світі, пов'язану із загальним і економічним розвитком різних країн, уже давно стало очевидним, що найбільше успіхів досягають ті держави, які мають висококваліфіковані кадри працівників, тобто йдеться про інтелектуальний, творчий потенціал кожної країни. На сьогодні відчувається дефіцит фахівців високого рівня в різних галузях, дефіцит талановитих й обдарованих працівників. Саме тому для розвитку інтелектуального потенціалу нації, який є показником духовного і матеріального поступу країни, дедалі актуальнішою стає проблема визначення, навчання і розвитку обдарованих дітей. Також особливого особливого значення набуває наукове та методичне забезпечення, створення належних умов для самоактуаліазції та самореалізації потенційних можливостей вчителя і учня. Варто зазначити, що численні дослідження, проведені як у нашій країні, так і за кордоном, свідчать про те, що "завжди народжується однакова кількість обдарованих, надзвичайно обдарованих і геніальних людей". Соціологи стверджують, що генії народжуються в епоху історичних зрушень. Відомо, до прикладу, що "французька революція кінця ХVІІІ ст. докорінно змінила європейське життя, бо у світі появилися Наполеон, Гете, Бальзак, Бетховен, Гегель…". Учені підрахували, що за всю історію розвитку людства було не більше, ніж 400 геніїв, тобто тільки один геній на кожне десятиріччя життя суспільства. Підраховано також імовірність народження здібних людей: у 10% людей спостерігаються здібності вищі від середніх, 2 % можна віднести до талантів, а лише 0,05% – до геніїв. Насьогодні науковці різних країн працюють над проблемою обдарованості: біологи намагаються виділити ген обдарованості, психологи і соціологи створюють тести для визначення яскравих здібностей дітей, а у сучасній педагогічній теорії та практиці відбувається інтенсивний процес розробки системи виховання та навчання обдарованих дітей. Таким чином, проблема дитячої обдарованості є проблемою культурного та інтелектуального потенціалу будь-якої нації. Про це свідчать численні наукові, методичні публікації, науково-практичні конференції. Учений-психолог В.Моляко вважає, що кожна дитина має здібності в якомусь напрямі. Мистецтво педагогіки та психології – відшукати ці напрями, допомогти дитині зрозуміти себе, повірити у свої можливості. Тому, проблему розвитку обдарованості учнів необхідно розглядати у таких парадигмах:
Важливого значення при цьому, безумовно, набуває власне характер взаємодії у таких підсистемах: «учитель-учень», «учитель-учитель», «учитель-батьки», «учитель-адміністрація», який може бути оптимізований через трансформацію специфічної мети, принципів, форми, технології, методів та засобів навчання, що визначально характеризує навчально-виховний заклад нового типу. За визначенням багатьох учених, складовими системи роботи з цієї проблеми, на які треба орієнтувати педагогічних працівників, є: • концепція обдарованості; • психодіагностика (виявлення рівня обдарованості); • прогнозування розвитку обдарованих дітей; • технології та методики виховання, навчання й розвитку творчого потенціалу особистості. Складна та багатоаспектна проблема роботи з обдарованими дітьми потребує якісних нововведень на рівні теорії та практики. Взаємодія учителя з обдарованими дітьми повинна базуватися з урахуванням таких психолого-педагогічних принципів: — формування взаємин на основі творчої співпраці; — організація навчання на основі особистісної зацікавленості учня, його індивідуальних інтересів і здібностей (сприяє формуванню пізнавальної суб'єктивної активності дитини на основі його внутрішніх уподобань); — превалювання ідеї подолання труднощів, досягнення мети в спільній діяльності педагога та учнів, самостійній роботі учнів (сприяє вихованню сильних натур, здатних виявити наполегливість, дисциплінованість); — вільний вибір форм, напрямів, методів діяльності (сприяє розвитку творчого мислення, вміння критично оцінювати свої можливості й прагнення самостійно вирішувати все складніші завдання); — розвиток системного, інтуїтивного мислення, вміння "згортати” і деталізувати інформацію (дисциплінує розум учня, формує творче, нешаблонне мислення); — гуманістичний, суб'єктивний підхід до виховання (передбачає абсолютне визнання гідності особистості, її права на вибір, власну думку, самостійний вчинок); — створення нового педагогічного середовища (будується на основі співдружності педагогів, колег, однодумців у творчому вихованні дітей). Втілення цих принципів у життя потребує творчого підходу до організації навчання як інтегрованого процесу, який сприяє формуванню цілісної картини світу, дає змогу учням самостійно обирати "опорні” знання з різних наук при максимальній орієнтації на власний досвід. Робота з обдарованими дітьми вимагає належної змістової наповненості занять, зорієнтованості на новизну інформації та різноманітні види пошукової аполітичної, розвиваючої, творчої діяльності. Вона під силу висококваліфікованим, небайдужим до свого предмета вчителям. Формами роботи можуть бути групові та індивідуальні заняття на уроках і в позаурочний час, факультативи. Зміст навчальної інформації має доповнюватись науковими відомостями, які можуть одержати в процесі виконання додаткових завдань у той же час, що й інші учні, але за рахунок вищого темпу обробки навчальної інформації. Необхідно зауважити, що в рамках зазначеної проблеми є ряд питань, які потребують детального вивчення та вирішення, а саме: 1) соціальна потреба успішного застосування творчого потенціалу педагогічного працівника; 2) впровадження науково обґрунтованих педагогічних інновацій з урахуванням індивідуальних особливостей учнів. М.Скаткін пропонує опис поетапного вирішення зазначених питань: І етап - учитель формує творчі завдання й сам вирішує їх, а дітям пропонує роль виконавців своїх указівок; ІІ етап - учитель ставить завдання, але способи вирішення пропонує знайти учням, учитель підбиває підсумок роботи; ІІІ етап - учитель ставить творчі завдання, а учні самостійно проходять усі етапи пошуку і висновків. Підготовка учнів до успішної участі в них є важливим і досить складним завданням сучасного вчителя. Саме тому актуальною є проблема спеціальної підготовки кадрів шляхом набуття ними теоретичних знань і практичного досвіду, технологічної та методичної підготовленості до забезпечення оптимального рівня навченості, вихованості й розвитку обдарованих школярів. В основу підготовки вчителя до роботи з обдарованими дітьми закладається знайомство з прогресивним досвідом, що стимулює особисте творче начало та сприяє засвоєнню ефективних способів розв’язання проблем. Здійсненню дієвого науково-методичного забезпечення щодо підготовки вчителя до роботи з обдарованими дітьми сприяє налагоджена система навчання методичного активу, на засіданнях якого основна увага приділяється обговоренню ряду актуальних питань, а саме:
Також необхідно значну увагу приділяти удосконаленню управлінської майстерності керівників навчальних закладів з питання підготовки вчителя до роботи з обдарованими учнями. Заслуговує на увагу важливість питань, що актуалізуються на різноманітних методичних заходах. Наприклад:
забезпеченні гуманізації навчально-виховного процесу.
У вітчизняних психолого-педагогічних дослідженнях стверджується, що обдарованість може бути реалізована лише в умовах конкретного макро- і мікросередовищ. О. Кульчицька, зокрема, наголошувала: «Якщо середовище буде адекватним або відповідатиме біологічно заданим передумовам, то „дар” буде реалізований або як загальна обдарованість, або як її частковий прояв у конкретному виді діяльності». Інститутом обдарованої дитини у Волинській області здійснено моніторингове дослідження щодо організації освітнього середовища для обдарованих учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Так, серед опитаних респондентів 90,5 % директорів навчальних закладів вважають, що кадровий склад, очолюваного ними навчального закладу, забезпечує ефективний розвиток обдарованих учнів, оскільки 33,3 % респондентів варіативну складову навчального плану спрямовують на потреби цієї категорії дітей. 34,5 % директорів відзначили роботу наукових товариств, діяльність яких регламентується низкою шкільних нормативних документів. Вони мають свою символіку, атрибутику та здійснюють видавничу діяльність. Результативною є участь школярів у секціях МАН, які створено у школах та позашкільних навчальних закладах області. Соціологічне опитування керівників шкіл також дозволило виокремити труднощі, які турбують їх найбільше в роботі з обдарованими дітьми. Це, насамперед, «відсутність фінансування програми „Обдарованість”»; «перенавантаження дітей»; «недостатнє фінансування спецкурсів, факультативів, гуртків»; «слабка матеріальна база школи, бідний бібліотечний фонд»; «мала заробітна плата вчителів, не передбачено забезпечення додатковими годинами вчителів, що працюють з обдарованими дітьми»; «брак методичної літератури»; «зорієнтованість освітніх програм на „середнього” учня»; «мінімальна кількість годин варіативної складової робочого навчального плану»; «сільська місцевість: недоступність до інтернету, неповна забезпеченість літературою шкільних бібліотек»; «завантаженість: у класі буває одна дитина, яка повинна взяти участь у всіх олімпіадах». Директори, заступники директорів з навчально-виховної роботи вважають, що в управлінні освітою мають відбутися суттєві зміни у ставленні до такого важливого напряму як робота з обдарованими дітьми. Необхідно, в першу чергу, забезпечити: «фінансування цього напряму освітньої діяльності»; «сучасною навчально-матеріальною базою (лабораторне обладнання, наочність тощо)»; «виділення додаткових годин на гурткову роботу, роботу в секціях МАН, науково-дослідницьку роботу; виділення коштів на транспорт для підвозу дітей»; «чітку розробку програми роботи з обдарованими дітьми, яка б фінансувалась централізовано»; «належну матеріальну винагороду обдарованого учня та педагога, який займається з ним»; «підвищення кваліфікації педагогів»; «фінансування поїздок учнів на конкурси»; «створення гідних умов праці вчителів, що працюють з обдарованими дітьми». Позитиви в оцінках безумовно переважають. Але є нюанси, на які організаторам творчих змагань необхідно звернути особливу увагу. 28,2 % респондентів брали участь в олімпіадах, турнірах і конкурсах більше як з трьох предметів. Ще 28,2 % змагалися з трьох предметів, а 26,4 % – з двох. Хто виміряв рівень навантаження на цих дітей? Як відіб’ється це на їхньому здоров’ї? Адже вже сьогодні 17,9 % опитаних учнів фіксують, що участь у творчих змаганнях негативно впливає на їхнє здоров’я. Власний емоційний стан у цей період школярі оцінюють по-різному (див. рис. 4). Рис. 4. Відповіді на запитання «Як би Ви оцінили свій емоційний стан під час участі в олімпіадах?» (%) Пригнічує учнів необ’єктивність в оцінюванні учасників творчих змагань (40,9 %), те, що «не всі можуть бути переможцями, а просто участь в інтелектуальних змаганнях належно не поціновується в колективах шкіл» (30,7 %), що «участь у творчих змаганнях часто не схвалюється вчителями інших предметів» (19,3 %). Проте 90,6 % волинських старшокласників переконані, що успіх у житті приходить завдяки вірі в себе, прагненням досягти якомога більшого та постійній роботі над собою. Висновки. Обдаровані діти – майбутнє кожної нації. Юна наукова еліта України – це її гордість, честь і світова слава та велич, це розумовий потенціал Української держави, який прокладатиме дорогу українському суспільству до вершин світового прогресу. Тому сучасна школа несе і постійно повинна нести величезну відповідальність перед суспільством за створення оптимальних умов для інтелектуального, творчого і соціального розвитку кожного свого вихованця, а, отже, в діяльності кожного навчального закладу системи загальної середньої освіти повинні забезпечуватись психолого-педагогічні і методичні фактори оптимального та ефективного формування і розвитку обдарованих школярів. Проаналізувавши психолого-педагогічні та методичні аспекти роботи із обдарованими дітьми учителя української мови та літератури в умовах загальноосвітньої сільської школи, логічним, на наш погляд, буде визначення таких їх складових: – ґрунтовне розуміння педагогічними працівниками психологічних ознак обдарованих особистостей, які мають природну потребу у своєчасному виявленні здібностей, у їх реалізації і підтримці вчителями і батьками; – створення психолого-педагогічних умов для виявлення творчого потенціалу обдарованої дитини; – ефективними формами роботи із обдарованими школярами у масовій сільській школі є особистісно зорієнтований урок, на якому максимально має використовуватися проблемне навчання, дослідницький метод навчання; залучення здібних школярів до роботи у МАН України; – розвитку обдарованості учнів сприяє гуманітарна профілізація навчання у старшій школі, що ґрунтовно поглиблює учнівські знання, формує у старшокласників комунікативні компетентності, та оптимальне впровадження педагогічної технології "Створення ситуації успіху". "Дитяча обдарованість постає перед нами як одне із найцікавіших явищ природи і традиційно займає одне із провідних місць у педагогічній та психологічній науках", – так яскраво охарактеризував учнівську обдарованість О.В.Заболотний [10, с.37] та, додаємо, має бути належно сприйнята і розвинена в освітньому середовищі. |
Завдання щодо роботи з обдарованими дітьми в умовах загальноосвітнього навчального закладу Розвиток високо технологічного інформаційного суспільства стимулює розвиток різноманітних форм позакласної навчальної роботи з учнівською... |
Результати роботи вчителів м/о фізичної культури з обдарованими дітьми у 201 1 – 201 2 н р Результати роботи вчителів м/о фізичної культури з обдарованими дітьми у 2011 – 2012 н р |
Як працювати зі здібними і обдарованими дітьми Формування творчої талановитої особистості є основним напрямком роботи творчого вчителя |
ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ В УМОВАХ ІННОВАЦІЙНОГО ОСВІТНЬОГО ЗАКЛАДУ На сьогодні актуальною проблемою суспільства є збереження інтелектуальної еліти країни |
Основні напрямки підвищення ефективності інвестиційної діяльності Проаналізовано показники і методи визначення ефективності інвестицій та факторів, що впливають на її рівень. Запропоновано основні... |
1. Організаційне та функціональне забезпечення реалізації програми Продовжити підготовку фахівців для роботи з обдарованими дітьми в школі шляхом підвищення їх кваліфікації та участі в методичних... |
Довідка Про стан професійної підготовки особового складу підрозділу, підведення підсумків службової підготовки за 2010-2011 навчальний рік,... |
Ольга Іванівна Гопик Значна увага в закладі приділяється роботі з творчо-обдарованими дітьми. Педагоги НВК використовують інноваційні підходи до роботи... |
В УМОВАХ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ ННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ЩОДО НАУКОВО-МЕТОДИЧНОГО СУПРОВОДУ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ |
КУРСОВА РОБОТА Розділ III. Напрямки покращення фінансового стану АТЗТ "Мукачівська лижна фабрика "ТИСА" |