|
Скачати 218.82 Kb.
|
Українська гімназія Димитровської міської ради ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ В УМОВАХ ІННОВАЦІЙНОГО ОСВІТНЬОГО ЗАКЛАДУ м.Димитров, 2009 рік Автор: практичний психолог Української гімназії Димитровської міської ради Чепенко Леся Миколаївна Анотація На сьогодні актуальною проблемою суспільства є збереження інтелектуальної еліти країни. У загальноосвітніх навчальних закладах ведеться пошук обдарованих дітей та збираються відповідні банки даних. Цих дітей залучають до участі в олімпіадах, конкурсах тощо. Але чи добре нам відомо, хто така «обдарована дитина»? чи завжди її можна виявити, не застосовуючи спеціальних методик, і якою може бути динаміка її розвитку? Чи добре ми знаємо, які умови треба створювати для навчання та розвитку обдарованих дітей? Даний методичний посібник містить відповіді на ці та інші не менш актуальні питання. Зміст Вступ_____________________________________4 Поняття обдарованості______________________ 6 Проблеми обдарованих дітей_________________7 Розвиток дослідницької діяльності учнів_______9 Проблеми обдарованих дітей________________11 Практичні рекомендації обдарованим учням___18 Рекомендації батькам, які мають обдарованих дітей_____________________________________26 Діагностика творчого потенціалу вчителів та батьків___________________________________28 Рекомендації вчителям щодо роботи з обдарованими дітьми_______________________34 Література________________________________40 Вступ. Особистість обдарованого учня Обдарована людина – це з біологічної точки зору відхилення від усередненої норми. Карл Густав Юнг Існує понад сто визначень поняття «обдарованість». Коли ми говоримо про обдарованих дітей, то маємо на увазі дітей з підвищеним рівнем розвитку інтелектуальних, творчих, академічних і соціально-особистісних здібностей, а також дітей з прихованими, тобто потенційними, можливостями. Дуже часто розвиток обдарованих дітей пов’язують з раннім виявленням відповідних ознак. Проте інтелектуальною обдарованістю, талантом до наук можуть володіти й ті, хто в шкільні роки їх не виявляв. Чому таке трапляється?
Хто ж такі обдаровані діти? Чи можна їх розпізнати серед однолітків? За фізичними показниками, як стверджує психологічна наука, - ні. Уявлення, які склалися в дітей та дорослих про обдарованих: худий, блідий або навпаки – ідеальний, кращій за всіма показниками , - помилкові. Обдаровані діти відрізняються одне від одного так само, як і діти із середньою нормою розвитку. Західні психологи наголошують лише на одній фізичній характеристиці, що притаманна обдарованим дітям, - високий енергетичний рівень. Він дозволяє таким дітям тривалий час не спати, займаючись справою з повною віддачею. Поняття обдарованості Обдарованість – це якісно своєрідне поєднання здібностей, що забезпечують успішність виконання діяльності та видатних, порівняно з іншими людьми, досягнень в ній. До компонентів обдарованості можна віднести: домінуючу роль пізнавальної мотивації; дослідницьку активність, що виражається у винаходженні нового; здатність знаходити оригінальні рішення, прогнозувати та передбачати, створювати ідеальні еталони, що забезпечують високі естетичні, моральні та інтелектуальні оцінки (А.Матюшкін). Сьогодні обдарованим дітьми називають:
Вплив віку батьків на обдарованість їхньої дитини. Існує думка про те, що вік батьків впливає на інтелектуальний розвиток дитини. Тобто, чим більший вік батьків (або одного з них), тим більше вірогідність, того, що дитина буде мати високий рівень інтелекту. Але, звісно, наряду зі спадковістю велике значення має умови розвитку та виховання дітей. ФАКТИ ПРО БАТЬКІВ ВИДАТНИХ ЛЮДЕЙ
\ Проблеми обдарованих дітей Обдаровані діти швидше своїх однолітків проходять початкові рівні соціальної адаптації, у підлітковому віці вони часто минають фазу дитячого конформізму та не підпорядковуються стандартним правилам, груповим нормам та внутрішньо груповим орієнтаціям на авторитарних лідерів. Лета Холлінгуорт виділяє такі проблеми обдарованих дітей 1. Неприязнь до школи. Таке відношення з’являється, коли навчальна програма нецікава для обдарованого учня. Порушення в поведінці можуть бути, коли навчальна програма не відповідає здібностям обдарованих дітей. 2. Ігрові інтереси. Обдарованим дітям подобаються складні ігри та нецікаві такі, якими цікавляться їх однолітки. В наслідок цього обдарована дитина знаходиться в ізоляції, замикається. 3. Конформність. Обдаровані діти не підпорядковуються стандартним вимогам, тому не здатні до конформізму, особливо тоді, коли ці стандарти протилежні їхнім інтересам. 4. Рішення філософських проблем. Обдарованим дітям притаманне замислюватися над такими явищами, як смерть, релігійні вірування та філософські проблеми. 5.Невідповідність між фізичним, інтелектуальним та соціальним розвитком. Обдаровані діти частіше віддають перевагу у спілкуванні з дітьми старшого віку, дорослими. Через це їм іноді важко бути лідерами. 6. Прагнення до досконалості. Для обдарованих дітей характерна внутрішня потреба у досконалості. Звідси – відчуття незадоволення, власної неадекватності та низька самооцінка. 7.Потреба в увазі з боку дорослих. В силу прагнення до пізнання обдаровані діти часто монополізують увагу вчителів, батьків та інших дорослих. Це визиває протиріччя в відношеннях з однолітками. Часто обдаровані діти негативно відносяться до однолітків, які мають нижчий їхнього рівень інтелектуального розвитку. Розвиток дослідницької діяльності учнів Сучасне інформаційне суспільство рухається шляхом розвитку творчого мислення людини. Творча людина може успішно адаптуватися в соціумі, протистояти негативним обставинам, знаходити позитивні виходи зі складних ситуацій, вона здатна до самореалізації своїх можливостей, саморозвитку. Тому забезпечення індивідуальної пізнавально-дослідницької діяльності учнів дозволяє активно засвоювати не тільки предметну галузь знань, але й розвивати творчий потенціал. Навчальна пошукова та дослідницька діяльність – це спеціально організована, пізнавальна творча діяльність учнів, за своєю структурою відповідна до наукової діяльності, що характеризується цілеспрямованістю, активністю, наочністю, мотивованістю і свідомістю, результатом якої є формування пізнавальних мотивів, дослідницьких умінь, суб’єктивно нових для учнів знань або способів діяльності. У психолого-педагогічній літературі дослідницьку роботу розглядають як основний вид роботи з обдарованими учнями. Тому є сенс більш детально зупинитися на характеристиці особливостей дослідницької роботи учнів. Отже, науково-дослідницька робота. З чого починати? По-перше, зі створення наступних умов формування дослідницьких вмінь учнів:
Робота з розвитку дослідницьких умінь повинна відбуватися постійно. Тобто навчати учнів простежувати зв’язки між предметами, подіями та явищами.
Необхідно допомагати учням вбачати сенс їх творчої дослідницької діяльності, бачити в цьому можливість реалізації власних талантів і можливостей.
Сприяти створенню творчої, робочої атмосфери, підтримувати інтерес до дослідницької роботи.
Створення сприятливих умов для пошукової діяльності учнів. По-друге, ознайомитися з видами, критеріями та формами організації пошукової діяльності, елементами дослідження та структурою науково-дослідницької роботи Види науково-дослідницької діяльності учнів:
Критерії науково-дослідницької діяльності:
Форми організації науково-дослідницької діяльності учнів:
Структура навчального дослідження:
Правила вибору теми. Тема повинна бути:
Елементи дослідницької роботи:
Робота з літературою
Практичні рекомендації учням Психологічний супровід обдарованої дитини також спрямований на розвиток самосвідомості, широкого і глибокого розуміння своїх здібностей і можливостей. Слід підкреслити важливість формування в обдарованого учня ціннісного ставлення до себе і свого таланту, розуміння його соціального й особистісного змісту. Для цього учням надаються практичні рекомендації Розвиток навичок впевненої поведінки:
• Вирішити, що для вас коштовно, у що ви вірите, яким хотіли б бачити своє життя. Проаналізувати свої плани та оцінити їх з точки зору сьогоднішнього дня так, щоб скористатися цим, коли побачите прогрес. • Проаналізувати своє минуле. Постаратися зрозуміти і пробачити тих, хто змусив вас страждати або не надав допомоги, хоча і міг би. Пробачте себе також свої минулі вчинки.
Формування вміння організовувати самоосвітню діяльність
Ознайомлення з основними засобами зниження тривоги в стресовій ситуації
Практичні вправи на релаксацію
Поради учню з високим інтелектуальним потенціалом Юний друже! Як прекрасно, що про тебе говорять: «Дуже здібна дитина!» А якщо ти раптом виявишся в складному становищі в колективі чи вдома, прислухайся до наших порад:
Бажаємо тобі успіхів!!! Рекомендації батькам, які мають обдарованих дітей
Принципи роботи з обдарованими дітьми в родині.
Діагностика творчого потенціалу вчителів та батьків Вивчення творчого потенціалу дорослого Вивчення творчого мислення наставників обдарованих дітей – педагогів та батьків, виявляється не менш важливим, аніж вивчення розумових здібностей дітей. Тому дана методика допомагає оцінити творчий потенціал дорослих. Який ваш творчий потенціал? Інструкція. Пропонується обрати один із запропонованих варіантів відповіді.
а) так; б) ні, вона достатньо хороша; в) так, у деяких випадках, але з умов, в яких перебуває сучасна школа, - трохи. 2. Чи думаєте Ви, що самі можете брати участь у зміненні системи навчання та виховання? а) так, у більшості випадків; б) ні; в) так, у деяких випадках. 3. Чи вважаєте Ви, що деякі з ваших ідей сприяли б значному прогресу в тій сфері діяльності, в якій Ви працюєте? а) так; б) так, за сприятливих обставин; в) лише деякою мірою. 4. Чи вважаєте Ви, що в майбутньому відіграватиме дуже важливу роль і зможете щось принципово змінити в системі безперервної освіти? а) так, можливо; б) це мало ймовірно; в) можливо. 5. Коли вирішуєте розпочати певну діяльність, чи думаєте Ви про те, що Ваше починання сприятиме поліпшенню стану справ? а) так; б) часто думаю, але вважаю, що не зумію; в) так, часто. 6. Чи маєте Ви бажання зайнятися вивченням дидактики як науки про навчання? а) так, невідоме мене приваблює; б) ні, все, що відомо із цієї науки, мені не подобається; в) все залежить від цілей вивчення цієї науки. 7. Вам часто доводиться займатися порівняно новою справою. Чи маєте Ви бажання досягти в ній успіху? а) так; б) задовольнюся тим успіхом, якого було досягнуто; в) ні, оскільки знаю, що успіху добитися неможливо. 8. Якщо проблему не вирішено, але це Вас хвилює, чи хочете Ви довідатись про всі теоретичні положення, що можуть допомогти розв’язанню проблеми? а) так; б) ні, досить знань передового досвіду; в) ні. 9. Коли ви зазнаєте невдачі, то: а) якийсь час уперто продовжуєте розпочате; б) примиритеся з невдачею; в) продовжуєте робити свою справу. 10. З вашої точки зору, професію треба вибирати виходячи зі: а) своїх можливостей і перспектив для себе; б) значущості і корисності професії, потреби в ній; в) переваг, які вона надає. 11. Подорожуючи, чи могли б Ви легко подолати маршрут? а) так; б) ні; в) так, але тільки в місцевості, яка мені сподобалася. 12. Чи зможете Ви відразу після бесіди пригадати все, що говорили? а) так, легко; б) запам’ятовую тільки те, що мене цікавить; в) всього пригадати не можу. 13. Чи зможете Ви, коли чуєте незнайомий термін у знайомому контексті, повторити його в схожій ситуації? а) так, легко; б) так, якщо цей термін легко запам’ятати; в)ні. 14. У вільний час Ви вважаєте за краще: а) поміркувати насамоті; б) провести його в компанії; в) вам байдуже, Ви все одно вирішуєте свою проблему. 15. Ви займаєтеся підготовкою доповіді (повідомлення). Вирішуєте припинити це заняття тільки, якщо: а) справу закінчено і, як на Вас, відмінно виконано; б) Ви більш-менш задоволені; в) Вам не все вдалося закінчити, але є ще й інші справи. 16. Коли Ви наодинці, то: а) любите почитати книгу улюбленого письменника; б)за будь-яку ціну намагаєтеся знайти собі конкретне заняття; в)вирішуєте проблему, пов’язану з Вашою роботою. 17. Коли якась ідея захоплює Вас, то Ви думаєте про неї: а) незалежно від того, де і з ким перебуваєте; б) тільки наодинці; в) тільки там, де не дуже шумно. 18. Коли Ви обстоюєте якусь ідею, то: а) можете відмовитися від неї, якщо вислухаєте переконливі аргументи опонентів; б) залишитеся при своїй думці, незалежно від того, які аргументи висуваються; в) зміните свою думку, якщо тиск на Вас буде сильним. Інтерпретація Підрахунок балів «а» - 3 бали; «б» - 1 бал; «в» - 2 бали
49 і більше балів. У Вас закладений творчий потенціал, який надає Вам багатий вибір творчих можливостей. Якщо Ви на практиці зможете застосувати свої здібності, то Вам доступні найрізноманітніші форми творчості. 24-48 балів. У Вас цілком нормальний творчий потенціал. Ви володієте якостями, які дозволяють Вам творити, але у Вас є проблеми, що гальмують творчий процес. В будь-якому разі, потенціал дозволить Вам творчо проявити себе, якщо Ви, звичайно, цього забажаєте. 23 і менше балів. Ваш творчий потенціал, на жаль, обмежений. Але, можливо, ви просто недооцінюєте себе? Свої здібності і відсутність віри у свої сили заважає Вашій творчості? Вам необхідно набути більшої упевненості. Розпочніть якусь нову цікаву справу і доведіть її до кінця. На допомогу класному керівнику « Критерії для виявлення обдарованості дитини»: Отже, якщо у Вашому класі є дитина, що:
Радійте, у Вашому класі вчиться дитина з високим рівнем загальних здібностей. Якщо Ви помітили, що Ваш учень:
Вам пощастило і у Вас з явилась «права рука», помічник, організатор А якщо Ваш учень:
У Вашому класі вчиться майбутній учитель, актор або художник. Якщо дитина:
Перед Вами обдарована дитина і їй потрібна Ваша підтримка! Рекомендації педагогам щодо роботи з обдарованими дітьми
пізнавальну літературу;
середовищем у пізнавальних цілях;
Якості, що необхідні вчителю для роботи з обдарованими дітьми (критерії американської програми «Astor»)
що пов’язані з навчанням обдарованих учнів;
поглядів та постійного самовдосконалення;
Рекомендації для вчителів-предметників, які працюють з обдарованими дітьми Найефективнішим методом взаємодії вчителя з обдарованою дитиною є індивідуальні заняття з акцентуванням на самостійній роботі з матеріалом. Відповідно, вчителю під час роботи з такою дитиною необхідно керуватися такими правилами:
Співпраця та кооперування Творча діяльність передбачає свободу діяльності дитини. Діти можуть працювати як самостійно, так і парами або в групі. Важливо відзначити, що групова діяльність надає сприятливу можливість для:
Література:
Інтернет посилання:
|
Завдання щодо роботи з обдарованими дітьми в умовах загальноосвітнього навчального закладу Розвиток високо технологічного інформаційного суспільства стимулює розвиток різноманітних форм позакласної навчальної роботи з учнівською... |
Результати роботи вчителів м/о фізичної культури з обдарованими дітьми у 201 1 – 201 2 н р Результати роботи вчителів м/о фізичної культури з обдарованими дітьми у 2011 – 2012 н р |
Як працювати зі здібними і обдарованими дітьми Формування творчої талановитої особистості є основним напрямком роботи творчого вчителя |
План Психолого-педагогічна характеристика дітей з порушеннями мовлення.... Особливості роботи вчителя з дітьми, що потребують логопедичної допомоги, в умовах загальноосвітніх шкіл |
Використання форум-театр у у роботі з дітьми, позбавленими батьківського... Використання форум-театру у роботі з дітьми, позбавленими батьківського піклування |
В УМОВАХ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ ННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ЩОДО НАУКОВО-МЕТОДИЧНОГО СУПРОВОДУ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ |
РОБОТА З ДОШКІЛЬНИКАМИ, ЩО МАЮТЬ ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ,... В статті піднімається проблема освіти дітей дошкільного віку, що мають особливості психофізичного розвитку; акцентується увага на... |
1. Організаційне та функціональне забезпечення реалізації програми Продовжити підготовку фахівців для роботи з обдарованими дітьми в школі шляхом підвищення їх кваліфікації та участі в методичних... |
Основні напрямки щодо покращення роботи з обдарованими дітьми Також особливого особливого значення набуває наукове та методичне забезпечення, створення належних умов для самоактуаліазції та самореалізації... |
Ольга Іванівна Гопик Значна увага в закладі приділяється роботі з творчо-обдарованими дітьми. Педагоги НВК використовують інноваційні підходи до роботи... |