Завідуюча обласним центром практичної психології і соціальної роботи при Черкаському обласному інституті післядипломної освіти педагогічних працівників


Скачати 132.28 Kb.
Назва Завідуюча обласним центром практичної психології і соціальної роботи при Черкаському обласному інституті післядипломної освіти педагогічних працівників
Дата 23.03.2013
Розмір 132.28 Kb.
Тип Диплом
bibl.com.ua > Психологія > Диплом
Л.Є. Бегеза, завідуюча обласним центром практичної психології і соціальної роботи при Черкаському обласному інституті післядипломної освіти педагогічних працівників.
Критерії оцінювання діяльності

спеціаліста психологічної служби
Протягом останніх років у закладах освіти все більш активно розвивають свою діяльність психологічні служби. Це пояснюється великою необхідністю знань про закономірності психічного й особистісного розвитку дітей і підлітків, необхідністю організації чіткої, продуманої системи вивчення психічного розвитку вихованців, їхніх інтересів, здібностей, індивідуальних особливостей, професійних схильностей, що забезпечує індивідуальний підхід у навчанні і вихованні підростаючого покоління, створює сприятливий психологічний клімат для творчого розвитку і навчання дітей. У зв’язку з тим, що у методистів регіональних психологічних служб та керівників навчальних закладів виникає багато запитань щодо діяльності практичних психологів і соціальних педагогів, надаємо певні рекомендації.

Свою діяльність практичні психологи і соціальні педагоги області організовують відповідно до “Стратегії розвитку психологічної служби системи освіти України”(наказ від 17.09.04 № 734), листа Міністерства освіти і науки України № 1/9-454 від 30.06.06 “Про особливості діяльності психологічної служби системи освіти України у 2006-2007 навчальному році” та “Програми розвитку психологічної служби у закладах освіти Черкаської області до 2008 року” (наказ Головного управління освіти і науки облдержадміністрації від 28.12.04. № 5/6-3).

Практичні психологи і соціальні педагоги приймають участь у розробці і впровадженні заходів навчальних закладів, спрямованих на реалізацію державних (регіональних, місцевих) програм щодо фізичного і психічного здоров’я дітей і учнів.

Спеціалісти психологічної служби беруть участь у виховній роботі навчального закладу, а саме:

  • допомагають у вирішенні проблем шкільної дисципліни (консультування педагогів щодо застосування ефективних методів стимулювання відповідної поведінки учнів, психолого-педагогічна просвіта з питань індивідуального підходу до дитини, практичні психологи: групова психокорекційна робота з учнями по формуванню навичок саморегуляції);

  • запобігання конфліктам в учнівських колективах (соціометричні дослідження в учнівських колективах, консультування класних керівників, проведення занять з учнями для розвитку навичок конструктивного вирішення конфліктів, “круглий стіл” учасників конфлікту);

  • профілактика правопорушень серед неповнолітніх (з’ясування мотивів девіантної поведінки, проведення консультацій з педагогами і батьками з вибору відповідних виховних заходів, психолого-правова просвіта із застосуванням активних форм і методів навчання;

  • орієнтація учнів на формування навичок здорового способу життя.

Для успішного виконання своїх професійних обов’язків практичним психологам і соціальним педагогам необхідно розвивати організаційно-професійні уміння та творчість, поповнювати знання методів практичної професійної діяльності та знання психології людських відносин у професійній діяльності, а ще постійно працювати над самоосвітою в спеціальній професійній сфері.

Розглядаючи питання професійно необхідних якостей спеціаліста психологічної служби, важливо понад усе наголосити на розвиткові успішності його професійної діяльності, яка залежить від формування і розвитку особистісних якостей спеціаліста. Науковцями розроблена концепція формування особистості педагогічного працівника, який окрім необхідних знань, практичних умінь та навичок, має професійно значущі особистісні якості. Ми виділяємо такі особистісні якості, як:

  • комунікативні якості;

  • якості, що характеризують теоретичну обізнаність;

  • якості, що характеризують толерантність (альтруїстичність, безумовне прийняття особистості клієнта, вихованість, гуманність, доброта, повага до людини, почуття любові до дитини, самовладання, стриманість, терплячість);

  • якості, що допомагають зрозуміти внутрішній світ іншої людини (емпатія, проникливість, чуйність, уважність);

  • динамічність поведінки;

  • якості, що характеризують творчий потенціал (винахідливість, нестандартність мислення, почуття новизни);

  • спостережливість;

  • психологічна інтуїція;

  • сензитивність;

  • позитивне уявлення про образ “Я”;

  • потреба в самоактуалізації;

  • оптимізм.

Таким чином, розвиток особистісних і професійних якостей, здатність до постійного особистісного зростання, висока психологічна культура, професійна рефлексія (постійний аналіз, осмислення власних дій та висловлювань, самоспостереження, здатність вести постійний внутрішній діалог) буде сприяти створенню індивідуального стилю діяльності практичного психолога і соціального педагога.

Для вивчення та аналізу роботи спеціаліста психологічної служби працівниками обласного центру практичної психології і соціальної роботи були розроблені критерії оцінки діяльності практичного психолога і соціального педагога навчального закладу (Додаток № 1). Дана схема допоможе практичним психологам і соціальним педагогам виявити наявність (відсутність) необхідних наказів і листів Міністерства освіти і науки України, Головного управління освіти і науки облдержадміністрації, спланувати річний план роботи, враховуючи тип навчального закладу та основні завдання психологічної служби області, організувати взаємодію усіх учасників навчально-виховного процесу, а також структурувати роботу в алгоритм діяльності.

Додаток № 1
Схема

вивчення діяльності спеціаліста психологічної служби


Критерії оцінювання:

0 – відсутність компоненту, що вивчається (незадовільно)

1 – присутній, але недостатньо реалізований компонент, що вивчається (задовільно)

2 – компонент реалізований, але має безсистемний характер (добре)

3 - компонент реалізований, достатня системність і результативність (відмінно)
Аналіз діяльності

практичних психологів (соціальних педагогів)

закладів освіти



Компонент, що вивчається

Само-

оцінка

Рейтин-

гова

оцінка

Приміт-ки

І. Нормативно-правова документація

(накази(листи) Міністерства освіти і

науки України):










  • Про затвердження Положення про психологічну службу системи освіти України (наказ від 03.05.1999р. №127)










  • Лист Міністерства освіти і науки України від 15.06.2004р. №1/9-324 «Про внесення змін і доповнень до нормативів чисельності практичних психологів та соціальних педагогів навчальних закладів»










  • Про планування діяльності, ведення документації і звітності усіх ланок психологічної служби системи освіти України (лист від 27.08.2000р. №1/9-352)










  • Про атестацію працівників психологічної служби системи освіти (наказ від 13.01.06. №9)










  • Про затвердження Положення про психологічний кабінет дошкільних, загальноосвітніх та інших навчальних закладів (наказ від 19.10.2001 р. №691)










  • Етичний кодекс практичного психолога










  • Конвенція ООН про права дитини










  • Про затвердження «Стратегії розвитку психологічну службу системи освіти України на період до 2008 року» (наказ від 17.09.2004р. №734)










  • Програма розвитку психологічної служби у закладах освіти Черкаської області до 2008 року (наказ Головного управління освіти і науки облдержадміністрації від 28.12.04 № 5/6-3)










  • Лист Міністерства освіти і науки України від 30.06.06. № 1/9-454 “Про особливості діяльності психологічної служби системи освіти України у 2006-2007 навчальному році”










ІІ. Планування діяльності:










  • Системність діяльності в річному плані










  • Відображення у планах державних (регіональних, місцевих) програм, наказів та рішень колегії МОНУ, наявність, розробленість власної програми діяльності










  • Наявність (розробленість) власної програми діяльності










  • Робота над науково-методичною темою










ІІІ. Робочі документи практичних психологів і соціальних педагогів










  • План роботи на рік










  • План роботи на місяць










  • Графік роботи на тиждень










  • Журнал щоденного обліку роботи










  • Протоколи індивідуальних консультацій










  • Список учнів схильних до правопорушень










Додаткова обліково-реєстраційна документація практичних психологів










  • Індивідуальні картки психолого-педагогіного консультування










  • Журнал проведення корекційно-відновлювальної та розвивальної роботи










  • Журнал психологічного аналізу уроків (на замовлення адміністрації)










Додаткова обліково-реєстраційна документація соціальних педагогів










  • Списки категорійних дітей










  • Картотека дітей-сиріт










  • Картотека проблемних сімей










  • Журнал патронажної роботи та обліку матеріальної допомоги










  • Протоколи засідань Ради профілактики










  • Журнал проведення профілактичної роботи та пропаганди здорового способу життя










ІV. Психодіагностична діяльність:










  • Наявність та якість банку даних психодіагностичних методик










  • Доцільність психологічних досліджень










  • Якість аналітичних довідок, складених за результатами діагностичних досліджень










V. Корекційно-розвивальна діяльність:










  • Наявність та якість банку даних корекційно-розвивальних програм










  • Наявність авторських програм










  • Володіння методами та прийомами корекційно-розвивальної роботи










  • Різноманітність форм корекційно-розвивальної роботи










VІ. Робота із педколективом:










  • Участь у педагогічних радах, нарадах, консиліумах










  • Активні форми роботи










VІІ. Робота з батьками:










  • Індивідуальне консультування










  • Виступи на батьківських зборах










  • Активні форми роботи










VІІІ. Навчальна діяльність:










  • Робота гуртків










  • Навчальні курси за вибором










  • Факультативні заняття










ІХ. Зв’язки з громадськістю










  • Співпраця зі спеціалістами суміжних галузей (медицина, соціальні служби тощо)










Х. Матеріально-технічна база, робоче приміщення:










  • Наявність окремого приміщення для роботи










  • Відповідність психологічного кабінету вимогам “Положення про психологічний кабінет закладу освіти”

- оформлення психологічного кабінету

- матеріально-технічне оснащення

- матеріали та документація кабінету












Використана література:

  1. Гриценок Л.І., Обухівська А.Г., Панок В.Г. та ін. Психологічна служба та психолого-медико-педагогічні консультації системи освіти України (показники розвитку за підсумками 2004-2005 навчального року). – К.: Ніка-Центр, 2005. – 436 с.

  2. Бех І.Д. Виховання особистості: У 2 кн. – К.: Либідь, 2003.

  3. Збірник нормативно-правових документів психологічної служби та ПМПК системи освіти України. 2005-2006 навчальний рік / Упоряд. Панок В.Г., Цушко І.І., Обухівська А.Г. - Ніка-Центр, 2006. – 224 с.

  4. Карамушка Л.М. Психологія управління: Навч. посіб. – К.: Міленіум, 2003. – 344с.

  5. Колеснікова А. Психологічні поради педагогам-початківцям // Психолог. – 2005. - №40.

  6. Соціальний педагог у загальноосвітньому навчальному закладі. – Шульга В.В. - К.: Ніка-Центр, 2004.






Схожі:

До питання організації в закладах освіти роботи з протидії торгівлі людьми
Автор-упорядник видання Тетяна Войцях – методист обласного центру практичної психології і соціальної роботи Черкаського обласного...
СИЛА АРГУМЕНТІВ ЧИ АРГУМЕНТ СИЛИ?
Обласним центром практичної психології та соціальної роботи в листопаді 2008 року було проведено опитування серед учнів, педагогів...
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЦЕНТР ПРАКТИЧНОЇ ПСИХОЛОГІЇ...
Головною ланкою в процесі освоєння знань молодшими школярами є рівень розвитку їх пізнавальної сфери, і особливо таких психічних...
Актуальні питання запобігання дитячій жорстокості
Тетяна Войцях, методист обласного центру практичної психології і соціальної роботи Черкаського обласного інституту післядипломної...
Про забезпечення фахівцями та пріоритетні напрями діяльності психологічної...
Одеським обласним центром практичної психології і соціальної роботи ООІУВ було опрацьовано інформації про стан розвитку психологічної...
"Запровадження 12-річної загальної середньої освіти в Україні: проблеми...
Л. В. Жеребньова, завідувач обласного центру практичної психології і соціальної роботи Черкаського обласного інституту післядипломної...
5. Методичні рекомендації щодо удосконалення психологічного супроводу...
Романовська Д. Д., завідувач науково-методичного центру практичної психології та соціальної роботи Інституту післядипломної педагогічної...
ВІДДІЛ ОСВІТИ ГОРОДИЩЕНСЬКОЇ РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ ГОРОДИЩЕНСЬКИЙ...
Рекомендовано до друку вченою радою Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників (протокол №2 від...
Проект Світового банку «Рівний доступ до якісної освіти в Україні»
О. В. Волошенко – завідувач кафедри психології Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників, кандидат...
Була представлена спеціалістами Головного управління освіти і науки,...
Безпечний та професійний освітній простір як актуальне завдання психологічної служби області
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка