|
Скачати 92.89 Kb.
|
Т.Б.Артеменко, методист-практичний психолог ОІПОПП Безпечний та професійний освітній простір як актуальне завдання психологічної служби області Ведучими темами у роботі фахівців психологічної служби області цьогоріч були теми попередження та подолання девіантної поведінки учнів, розв‘язання проблем насильства, створення безпечного та толерантного простору у закладі, підвищення психологічної грамотності педагогів, розвиток фахової компетентності спеціалістів шляхом проведення інтервізійних та супервізійних семінарів. Цьому була присвячена низка семінарів, конференцій та інших зібрань фахівців. Розвитку толерантності та формуванню безпечного освітнього простору була присвячена робота на наступних зібраннях спеціалістів служби та педагогів області. Так, семінар для психологів «Попередження та профілактика девіантної поведінки в шкільному середовищі: психологічні аспекти» від 18 вересня 2012 року розпочався коротким анонсом існуючих напрацювань психологів області з даної проблематики та груповою рефлексією щодо теми семінару; друга частина семінару була представлена роботою Балінтовської групи за п’ятиступінчатою моделлю, на якій розглядалися ситуації з практики роботи з девіантними підлітками. 21 та 28 листопада минулого року Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників провів освітні діалоги з теми «Психолого-педагогічні засоби оптимізації міжособистісних стосунків в освітньому середовищі». Тема була представлена спеціалістами Головного управління освіти і науки, керівниками інституту, кафедрою психології інституту та центром практичної психології і соціальної роботи. Учасники мали змогу проаналізувати сучасні тенденції розвитку особистісно-орієнтованих виховних, психотерапевтичних та менеджмент-технологій, опанували окремі гуманістично орієнтовані засоби оптимізації міжособистісної взаємодії, ознайомилися з етапами та прийомами профілактики та корекції деструктивних поведінкових проявів в учнівському середовищі, отримали особистий рефлексивний досвід. Зібрання погодилося з необхідністю упровадження у роботу закладів кращих світових зразків щодо створення безпечного освітнього простору, зокрема, стратегічної роботи школи щодо гуманізації педагогічної взаємодії та застосування громадських ініціатив щодо вивчення потреб педагогічної спільноти та створення етичних стандартів у закладі. Упродовж 2012-2013 навчального року обласний центр практичної психології та соціальної роботи провів дві Інтернет-конференції. Автори дописів на Інтернет-конференцію «Досвід спеціалістів психологічної служби в подоланні негативних явищ в учнівському середовищі», практичні психологи та соціальні педагоги, чиї статті розміщено на сайті та на шпальтах електронної бібліотеки інституту, досліджують проблему насильства у навчальному закладі (О.Уманська, Н.Мусатенко), профілактику та попередження даного явища (В.Боголій, Г.Деркач, Т.Ковальська), в т.ч. питання превентивного виховання молодшого школяра (вчитель початкових класів А.Пришлюк), описують корекційні та розвивальні підходи в рамках теми (Л.Дахно, О.Менщикова, Л.Михайлова), в т.ч. прийоми формування просоціальної поведінки дошкільнят (С.Юрченко). Представлені також матеріали, що носять рефлексивний характер: так, роздумами шкільного психолога щодо утримання агресії під контролем ділиться Ю.Битько, шляхи розвитку шкільної психологічної служби від заформалізованості до глибини досліджує Н.Голубчик, роботу психолога, що розгортається від завдань до конкретних справ, описує В.Гудзенко. Новітні сучасні технології, форми та методи роботи щодо подолання негативних явищ представлені у дописах Л.Гуменюк (шкільна медіація), С.Коваль та С.Поштаренко (залучення громадських ініціатив), О.Потапенко, Л.Похил (проектна діяльність), Т.Чертової (робота театру-форуму). Серед дописувачів на науково-практичну Інтернет-конференцію «Досвід оптимізації доросло-дитячих стосунків в освітньому просторі» - психологи, соціальні педагоги, керівники психологічних служб, вихователі, учителі-предметники, класні керівники, директори шкіл, завучі. Аналізуючи матеріали конференції, можна виділити наступні теми та авторів. В.Бабак наголосила на важливості досвіду, що його отримує дитина у процесі сімейної соціалізації; С.Стригун поділилися методичними підходами та прийомами підвищення психологічної грамотності батьків дошкільнят; розвивали тему партнерства між батьками та педагогами С.Левченко та Т.Тихоненко. Л.Гончарук, Л.Марченко, О.Мироненко та Л.Хоменко досліджували проблему підвищення комунікативної компетентності педагога, розглядали засади розвитку його толерантності та передумови особистісного зростання. Л.Бас та Л.Ткаченко, С.Бойко пов’язали теми збереження соціального та фізичного здоров‘я школяра. Описували досвід роботи з дитячими емоціями під час індивідуального консультування, на класних годинах, у процесі навчально-виховної взаємодії Т.Вараниця, В.Ракітіна, О.Сіренко, С.Стригун. Представила особливості вияву підліткових девіацій через дослідження психомалюнків О.Манзя. І.Литвин осмислювала сприйняття постаті психолога на тлі сучасної школи. Теми командоутворення та командного підходу у роботі освітнього закладу торкнулися В.Кошелюк та Г.Поліщук. Портрет комфортної, успішної та безпечної школи створили Г.Гончаренко та Л.Терещенко. О.Уманська та Н.Калениченко представили виховну модель школи, основними засадами якої є втілення ідей партнерства та життєвої компетенції. Для обговорення бракувало тем формування у регіоні освітньої політики партнерства та професійного супроводу розв’язання складних педагогічних ситуацій шляхом проведення інтервізій, супервізій, Балінтовських груп. У області є успішний досвід з упровадження цих тем, тому чекаємо їхнього обговорення на форумі. Дякуємо нашим дописувачам та запрошуємо до спілкування на форумі інституту усіх зацікавлених. За результатами обох конференцій підготовлено збірники, кращі публікації відібрані для представлення досвіду Черкащини на всеукраїнському рівні та будуть надруковані у методичному посібнику. У рамках підготовки до літнього відпочинку та оздоровлення дітей 23 травня спеціалісти обласного центру практичної психології і соціальної роботи провели семінар «Психолого-педагогічні аспекти роботи з дітьми, які пережили ситуацію насильства». Н.М.Чепурна, ректор інституту, кандидат пед. наук, на початку роботи зробила акцент на важливості ролі психологічної служби у закладах освіти, яка покликана піклуватися про соціальне та психологічне здоров’я особистості, сприяти створенню умов безпечного освітнього простору та підтримувати тих учасників навчально-виховного процесу, що потрапили у складні життєві ситуації, пов’язані зі психологічною травматизацією. Учасники майстер-класу Т.В.Войцях проаналізували причини виникнення ситуацій насильства і жорстокого поводження з дітьми в освітньому середовищі та вплив пережитого в дитинстві насильства на формування моделей поведінки в дорослому житті, розглянули зовнішні (фізичні) та поведінкові ознаки, які можуть свідчити про здійснення насильства над дитиною. В рамках роботи майстер-класу Т.Б.Артеменко учасники розглянули особливості розвитку особистості, які призводять до формування схильності до віктимної та агресивної поведінки, специфіку переживання людиною перенесеної нею психологічної травми, етапи та завдання консультативного процесу осіб, що пережили ситуацію насильства, а також окремі аспекти терапевтичних стосунків з потерпілими та агресорами. Фахівці опрацювали відповідні техніки, методи та прийоми, що застосовуються у роботі консультанта на кожній стадії консультативної взаємодії. За підсумками семінару рекомендовано проведення відповідних навчань для педагогічних працівників, які будуть задіяні для роботи у літніх таборах відпочинку та оздоровлення. Теорія та практика організації роботи інтервізій та супервізій розглядалася на наступних зібраннях фахівців. Організація професійних інтервізійних груп для педагогів була представлена як одна із найбільш дієвих форм роботи для вирішення складних педагогічних ситуацій на семінарі для практичних психологів від 16 жовтня 2012 року на тему "Забезпечення психологічних умов становлення професійної компетентності педагога". На цьому ж семінарі обговорювалися принципи командоутворення у закладі. 26 березня 2013 року для спеціалістів психологічної служби працювала Школа професійної майстерності. Було проведене перше заняття «Забезпечення інтересів клієнта у роботі спеціаліста психологічної служби». За круглим столом учасники обмінялися досвідом щодо методичного супроводу діяльності спеціалістів психологічної служби через проведення супервізійних семінарів та роботу інтервізійних груп. Тема психологічної допомоги як договірних стосунків та укладання професійного договору на співпрацю психолога і клієнта була озвучена І.М.Руденко, канд.пс.наук, доцентом кафедри психології ЧОІПОПП. У супервізійному режимі був розглянутий клієнтський випадок, заявлений однією з учасниць семінару. Серед основних запитів у роботі інтервізійних груп, озвучених спеціалістами, можна виділити конфлікти у школі між учнями, учителями та батьками, навантаження фахівців невластивими для них посадовими обов’язками, проблеми у роботі з дистанційними сім'ями тощо. Найбільше уваги та часу під час проведення інтервізійних груп у навчальному режимі виділяється для вичленення запиту, правильне формулювання якого є запорукою ефективної групової роботи щодо його задоволення. Важливим моментом у роботі груп є виділення різних видів запитів та алгоритмів роботи з ними. Результатом роботи професійних зібрань щодо означеної тематики стало створення та функціонування інтервізійних груп для педагогів та фахівців служби у районах (містах). Інтервізійні та Балінтовські групи працюють у Черкасах, Золотоноші, Ватутіне, Городищенському, Корсунь-Шевченківському, Тальнівському, Христинівському, ін.районах. Завдання діяльності служби на наступний навчальний рік тісно пов’язані зі стратегічними напрями розвитку психологічної служби системи освіти на період 2013–2017 р.р., які були озвучені та обговорені 25 квітня 2013 року у місті Києві на ІІІ Всеукраїнському форумі практичних психологів системи освіти України. Так, зокрема, покращення методичного забезпечення діяльності психологічної служби передбачає розробку, експериментальну апробацію та затвердження циклограми діяльності практичних психологів і соціальних педагогів різних типів навчальних закладів. Цьогоріч на обласній виставці «Освіта Черкащини» були представлені дві роботи з даного напрямку, а саме робота Н. Каневської, практичного психолога Монастирищенського професійного ліцею, і Г.Василенко, соціального педагога Княже-Криницької ЗОШ І-ІІІ ст. Монастирищенської районної ради «Електронне портфоліо спеціаліста психологічної служби як інструмент моніторингу професійних досягнень» та робота О.Пащенко, завідувача центру практичної психології і соціальної роботи Черкаського міського методичного кабінету установ освіти у співавторстві з творчою групою спеціалістів «Портфоліо як форма узагальнення та представлення роботи практичного психолога». Планується також розробити та впровадити у практику діяльності алгоритми взаємодії працівників психологічної служби ДНЗ та ЗНЗ з метою здійснення ефективного ступеневого психологічного супроводу та соціально-педагогічного патронажу, алгоритми взаємодії працівників психологічної служби системи освіти та працівників інших органів і служб у справах дітей (кримінальна міліція у справах дітей, центри соціально-психологічних служб для сім’ї, дітей та молоді тощо). На всеукраїнському рівні триває розробка, експериментальна апробація та затвердження діагностичних мінімумів у діяльності фахівців психологічної служби. Планується і надалі проведення щорічних всеукраїнських моніторингів серед учасників навчально-виховного процесу з наступних тем: «Ефективність функціонування психологічної служби та ставлення учасників НВП до результатів діяльності працівників психологічної служби», «Молодь і протиправна поведінка», «Здоровий спосіб життя», «Духовні цінності, ідеали, переконання та вплив ЗМІ на формування особистості дитини». Продовжується розробка та запровадження навчальних планів і програм факультативних курсів, курсів за вибором та програм гурткової роботи з психологічної проблематики для навчальних закладів різного типу. Серед виставкових робіт варто виділити «Програму факультативу з психології «Твій світ» для учнів 8-9 класів» О.Ткаченко, практичного психолога Тальнівського економіко-математичного ліцею Тальнівської районної ради, методиста з психологічної служби. Актуальним завданням у діяльності служби продовжує бути забезпечення фахівців відповідним методичним інструментарієм для проведення розвивальних, корекційних та навчальних занять з дітьми та педагогами. З цією метою фахівці області отримали для користування посібник «Організація роботи з розв’язання проблеми насильства в школі: навчально-методичний посібник / упорядники: Дубровська Є.В., Ясеновська М.В.; редакційна група: Алєксєєнко МК., Дендебера М.П., Соловйова О.Д. – К.: Huss, 2011. – 96.с.». Матеріали, розміщені у ньому, допоможуть здійснити планування роботи закладу щодо подолання насильства, відповідним чином побудувати роботу методистів служби з психологами та педагогами, проводити заняття з дітьми та батьками, в тому числі викладати відповідний навчальний курс. Слід звернути увагу на обов’язкове проведення «години психолога» та упровадження її в інших типах навчальних закладів, окрім загальноосвітніх шкіл. Зміст та методичний супровід проведення години психолога спеціаліст добирає на свій розсуд. На обласному рівні серед методичних доробок із даного напрямку можна назвати роботу С.Харитонової, практичного психолога Черкаської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3 Черкаської міської ради, «Години психолога в початковій школі». Створено та забезпечено роботу електронних методичних часописів для працівників психологічної служби на всеукраїнському (http://psyua.com.ua), обласному (http://psycenter.at.ua) та районних/міських рівнях. У наступному навчальному році обласний центр практичної психології та соціальної роботи планує активізувати та урізноманітнити роботу власних сайтів, зокрема, залучити до дистанційної взаємодії учасників віртуальних клубів служби. Артеменко Т. Безпечний та професійний освітній простір як актуальне завдання психологічної служби області / Педагогічний вісник. – 2013. - №3. – С.90-91. |
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЦЕНТР ПРАКТИЧНОЇ ПСИХОЛОГІЇ... Головною ланкою в процесі освоєння знань молодшими школярами є рівень розвитку їх пізнавальної сфери, і особливо таких психічних... |
Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 08. 07. 13 №1/9-479 Українським науково-методичним центром практичної психології і соціальної роботи було опрацьовано інформацію про стан розвитку психологічної... |
Завідуюча обласним центром практичної психології і соціальної роботи... Л.Є. Бегеза, завідуюча обласним центром практичної психології і соціальної роботи при Черкаському обласному інституті післядипломної... |
ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ Д. Д. Романовська, завідувач НМЦ практичної психології і соціальної роботи Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької... |
Інструктивно-методичні рекомендації науково-методичного центру практичної... Важливим аспектом проведення олімпіади – є популяризація професії вчителя серед учнівської молоді |
5. Методичні рекомендації щодо удосконалення психологічного супроводу... Романовська Д. Д., завідувач науково-методичного центру практичної психології та соціальної роботи Інституту післядипломної педагогічної... |
До питання організації в закладах освіти роботи з протидії торгівлі людьми Автор-упорядник видання Тетяна Войцях – методист обласного центру практичної психології і соціальної роботи Черкаського обласного... |
Актуальні питання запобігання дитячій жорстокості Тетяна Войцях, методист обласного центру практичної психології і соціальної роботи Черкаського обласного інституту післядипломної... |
Анкета «Психологія в сфері інтересів та потреб сучасної людини» Центр практичної психології і соціальної роботи управління освіти Чернівецької міської ради |
Про забезпечення фахівцями та пріоритетні напрями діяльності психологічної... Одеським обласним центром практичної психології і соціальної роботи ООІУВ було опрацьовано інформації про стан розвитку психологічної... |