ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ЦЕНТРУ РОЗВИТКУ ДИТИНИ


Скачати 120.26 Kb.
Назва ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ЦЕНТРУ РОЗВИТКУ ДИТИНИ
Дата 06.04.2013
Розмір 120.26 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Психологія > Документи
УДК 376 : 37.09 І. Б. Кузава –

докторант

НПУ імені М.П. Драгоманова (м. Київ)
ОСОБЛИВОСТІ ОРГАНІЗАЦІЇ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ЦЕНТРУ РОЗВИТКУ ДИТИНИ
У статті розкриваються особливості організації інклюзивної освіти в умовах Центру розвитку дитини.

Ключові слова: інклюзивна освіта, Центр розвитку дитини
Постановка проблеми. Одним із альтернативних напрямків розвитку системи спеціальної освіти є інклюзивна освіта, яка розуміється сучасною наукою як процес і результат включення (об`єднання) дітей з особливостями психофізичного розвитку та дітей, які не мають таких порушень, до навчання в одній групі загальноосвітнього закладу [2, с. 194]. Тобто, інклюзивна освіта спрямована на надання вихованцям, які потребують корекції психофізичного розвитку, значно більших можливостей для соціалізації, для набуття почуття власної цінності та значущості у сучасному суспільстві.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. На думку сучасних науковців (В.І. Бондар, М.М. Малофєєв, В.М. Синьов та ін.) організація інклюзивної освіти є найбільш сприятливою у дошкільному віці, який є найбільш сензитивним у становленні та формуванні дитячої особистості. Адже, період дошкільного дитинства є своєрідним фундаментом для оволодіння ними спеціальними знаннями, уміннями і навичками, який створює найбільш сприятливі умови для їх загального розвитку, формування їх особистісних якостей, необхідних у подальшому житті. Крім того, у дошкільному дитинстві є більш широкі можливості корекції за рахунок значної пластичності, чутливості до впливів, спрямованих на оптимізацію психічного розвитку дитини.

Організаційно-педагогічні та навчально-дидактичні умови здобуття освіти дітьми з порушенням психофізичного розвитку в системі спеціальних навчальних закладів вивчались сучасними фахівцями у галузі інклюзивної освіти (І.В.Бєлякова, В.І.Бондар, Л.С.Вавіна, В.В.Засенко, Є. М. Ішмуратова, А.А.Колупаєва, М.М.Малофєєв, Н.М.Назарова, М.І.Нікітіна, В.Г.Петрова, В.Постовий, Б.П.Пузанов, Т.В.Сак, Т.П.Свиридюк, В.М.Синьов, Л.І.Солнцева, Н.М.Стадненко, В.В.Тарасун, О.П.Хохліна, М.К.Шеремет, Л.М.Шипіцина, М.Д.Шматко та ін.), які стверджують, що на сучасному етапі становлення інклюзивної освіти варто спиратись на існуючий досвід інтеграції у спеціальних навчально-виховних закладах. Адже тут є відповідні фахівці, створені спеціальні умови та методики, які враховують індивідуальні особливості кожної дитини. Тобто, ці заклади є своєрідним стартовим ресурсом для інклюзії.

Останнім часом у наукових джерелах застосовується термін зворотня інклюзія – процес включення здорових дітей у середовище їхніх однолітків, які потребують корекції психофізичного розвитку [1, с. 205]. Тобто, особливістю даного виду інклюзії є те, що дитина продовжує відвідувати спеціальний заклад, але в таку корекційну систему включаються її здорові однолітки, які у рамках занять з корекційним педагогом беруть участь у спільній діяльності (1-2 дитини з психофізичними порушеннями та 2-3 дитини із нормативним рівнем розвитку).

Метою статті є аналіз особливостей організації інклюзивної освіти в умовах Центру розвитку дитини, а також характеристика тих позитивних сторін діяльності, що дозволяють більш успішно організувати процес включення дошкільників, які потребують корекції психофізичного розвитку, у колектив здорових однолітків.

Виклад основного матеріалу. Головною метою зворотної інклюзії є навчання навичкам соціальної взаємодії та спілкування з ровесниками. Також зворотня інклюзія може бути підготовчим етапом для часткової інклюзії. Участь асистента у даному процесі не потрібна, оскільки заняття проводить підготовлений корекційний педагог. Зокрема, на думку Є. М. Ішмуратової, значна частина даних проблем може бути вирішена саме в умовах Центру розвитку дитини (ЦРД), які організовуються для дітей віком від двох місяців до шести (семи) років, що виховуються вдома чи відвідують інші дошкільні навчальні заклади, де забезпечується їхній фізичний, розумовий, психологічний розвиток та оздоровлення, а в разі потреби – корекція фізичного або розумового розвитку [3].

Основними принципами діяльності ЦРД є партнерство, різнобічність інтересів, єдність психосоціальних та біологічних методів впливу тощо. Центр розвитку дитини може відкриватись на базі чинних дошкільних закладів, загальноосвітніх шкіл, позашкільних закладів, в інших приміщеннях та будівлях, які відповідають санітарно-гігієнічним нормам та правилам пожежної безпеки, забезпечуючи безперешкодний доступ осіб з обмеженими фізичними можливостями.

Як бачимо, у даному положенні чітко прослідковується важливий момент організації інклюзивної освіти – це можливість здійснення поєднання різноманітних варіантів роботи з вихованцями. Такий принцип створення дозволяє дітям та їхнім родинам отримувати допомогу безпосередньо за місцем проживання, проводити постійний моніторинг стану дитячого здоров`я та психологічного благополуччя, вже на ранніх стадіях виявляти дітей із проблемами психофізичного розвитку та адаптації, виробити індивідуальний корекційно-розвивальний маршрут, який сприяє подоланню даних порушень.

Відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти та Базової програми розвитку дітей дошкільного віку на базі ЦРД можуть функціонувати групи різного профілю та рівня, а саме:

1) групи із забезпеченням ранньої соціальної адаптації дітей до умов ДНЗ від двох місяців до трьох років;

2) групи підготовки до шкільного навчання для дітей від п’яти до шести (семи) років;

3) корекційного та реабілітаційного спрямування (надання послуг з корекційної, психолого-педагогічної, медичної та соціальної реабілітації дітей, які потребують корекції психофізичного розвитку віком від двох до семи (восьми) років та ранньої допомоги для дітей віком від двох місяців до двох років;

4) групи короткотривалого перебування дітей для догляду та загального розвитку дітей від 2,6 до 6 років, а також для підготовки дітей п’ятирічного віку до навчання у школі [3].

Крім того, для дітей, які відвідують групи короткотривалого перебування, можуть надаватись додаткові освітні послуги у визначеному законодавством порядку. Тому одним із основних завдань груп короткотривалого перебування є проведення корекційної роботи з вихованцями, навчання батьків педагогічним технологіям співпраці з ними, прийомів та методів їх виховання та навчання в умовах сім`ї.

Серед основних завдань ЦРД по відношенню дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, є забезпечення всебічного розвитку дітей дошкільного віку відповідно до їх нахилів, здібностей, індивідуальних психічних та фізичних особливостей, ранньої соціальної адаптації до умов дитячого садка та готовності до шкільного навчання; надання комплексної психолого-педагогічної допомоги, тривалого лікування та реабілітації, а також методичної та консультаційної допомоги сім’ям, залучення батьків до процесу виховання, навчання та реабілітації дитини; взаємодія з громадськими організаціями з метою сприяння всебічному розвитку дітей, які потребують корекції психофізичного розвитку; провадження експериментальної та інноваційної діяльності.

Головними напрямками діяльності ЦРД є:

1) організація роботи груп з метою виконання вимог Базового компонента дошкільної освіти та Базової програми розвитку дитини дошкільного віку;

2) соціальна адаптація дітей до умов дошкільного навчального закладу;

3) організація роботи з підготовки дітей до шкільного навчання;

4) проведення різних форм освітнього процесу (заняття в гуртках, секціях, студіях тощо) для своєчасного виявлення, підтримки та розвитку природних нахилів і здібностей дітей;

5) проведення серед населення роз'яснювальної роботи, спрямованої на розуміння проблем сімей, що виховують дітей, які потребують корекції психофізичного розвитку,

6) виховання толерантного ставлення до таких дітей;

7) надання педагогам та батькам кваліфікованої допомоги з питань розвитку, виховання, навчання, реабілітації та соціальної адаптації дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку;

8) психолого-педагогічне обстеження дітей та вивчення їх оточення, розроблення індивідуального плану корекції розвитку дитини на основі індивідуальної реабілітаційної програми, здійснення системних психолого-педагогічних заходів з метою усунення відхилень у психофізичному розвитку та сприяння всебічному розвитку дитини;

9) здійснення заходів, спрямованих на компенсацію втрачених функцій, формування психологічних новоутворень у дитини, яка потребує корекції фізичного та (або) розумового розвитку, сприяння всебічному розвитку дитини в сім'ї, формування стосунків з членами родини та громади тощо [3].

Одним із важливих напрямків діяльності Центру розвитку дитини є створення ефективної діючої системи психолого-педагогічного супроводу дітей, які потребують корекції психофізичного розвитку, робота з родинами (з метою підвищення батьківської компетентності та залучення до процесу включення дитини в освітнє середовище), головними завданнями якого є:

а) актуалізація особистісного потенціалу розвитку дитини;

б) формування позитивних міжособистісних стосунків дітей з порушеннями психофізичного розвитку та їх ровесників у процесі спільної інтеграції;

в) консультування батьків або осіб, які їх замінюють, щодо особливостей розвитку, спілкування, навчання, професійної орієнтації, соціальної адаптації їх дитини тощо [4].

Зважаючи на те, що питання визначення функцій і повноважень спеціалістів психологічної служби (практичного психолога і соціального педагога) є актуальним, у даному документі увага звертається на недопущення покладання адміністрацією навчальних закладів на цих спеціалістів обов’язків, що не належать до їх професійної компетентності. Зокрема, це стосується заміни корекційних занять вчителя-дефектолога корекційними заняттями, які проводить практичний психолог. Питання психологічного і соціального супроводу дітей знаходиться на перетині функцій багатьох спеціалістів, а тому не можуть бути віднесені до сфери професійної діяльності виключно одного з них [4]. Тому рекомендовано звернути посилену увагу на проблеми психологічного і соціального супроводу всіх учасників навчально-виховного процесу в умовах інклюзивного навчання, що сприятиме пристосуванню освітнього середовища до потреб дитини з урахуванням її особливостей та можливостей, забезпеченню соціальних потреб. З цією метою проводиться вивчення індивідуальних особливостей вихованця, його можливостей і потреб, рівня сформованості у нього пізнавальних процесів і дій. Вся діагностична робота має бути спрямована на вивчення співвідношення рівня розумового розвитку дитини і вікової норми; рівня розвитку когнітивної сфери; особливості емоційно-вольової сфери; індивідуально-типологічних особливостей; рівня сформованості мотивації до навчання; рівня розвитку комунікативних здібностей; розумової працездатності та темпу розумової діяльності.

Інклюзивна освіта дітей дошкільного віку, які потребують корекції психофізичного розвитку є одним із провідних напрямків діяльності комунального закладу Ківерцівський Центр розвитку дитини «Сонечко», що здійснюється в режимі роботи експериментального педагогічного майданчика. Донедавна це був заклад для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. З вересня 2009 року адміністрацією закладу проведено статутні зміни, згідно яких розширено можливості надання освітньо-реабілітаційних послуг дітям, які виховуються у родинах.

Педагогічним колективом закладу розпочато дослідно-експериментальну роботу за темою "Технології інклюзивної освіти дошкільників, які потребують корекції психофізичного розвитку в умовах спеціального дошкільного навчального закладу".

Відкриття Центру розвитку дитини на базі Ківерцівського спеціального дошкільного дитячого будинку зумовлене:

1) наявністю умов предметно-розвивального середовища;

2) позитивним досвідом реалізації у ЦРД різноманітних моделей інклюзивної освіти дошкільників, які потребують корекції психофізичного розвитку;

3) наявністю кадрового потенціалу з високим професіоналізмом, а також програмно-методичного забезпечення корекційно-розвиткового процесу, у тому числі й авторських програм вихователів ЦРД;

4) потребою даної послуги (за результатами опитування батьків).

Основними етапами реалізації даного експерименту визначено:

  1. підготовчий діагностико-концептуальний (травень – грудень 2011 р.);

  2. формувально-експериментальний (січень – грудень 2012 р.);

3) апробаційно-узагальнюючий (січень – жовтень 2013 р.)

У Ківерцівському Центрі розвитку дитини «Сонечко» створено всі необхідні умови:

1) матеріально-технічні (наявність спеціального корекційно-розвиткового обладнання, залів (ігрового, музичного, фізкультурного), медичного блоку (фізіопроцедурний, масажний кабінети);

2) кадрові (наявність відповідних фахівців – логопед, вчитель-дефектолог, педагог-психолог, інструктор ЛФК, музичний керівник);

3) науково-методичні (розроблено програму моніторингу індивідуальних досягнень дошкільників, які потребують корекції психофізичного розвитку, в умовах інклюзивного навчання; здійснено діагностику рівня професійної компетентності педагогів до організації навчально-виховного процесу на гуманоцентристських засадах, а також прогностичний аналіз організаційно-педагогічних, матеріально-технічних та фінансово-економічних умов дослідно-експериментальної роботи тощо.

Організаційні умови дозволили виділити наступні освітні маршрути:

1) групи цілодобового перебування з різним режимом роботи;

2) групи для дітей з комплексними ураженнями та порушеннями мовлення;

3) група медико-психологічного патронату (на дому);

4) групи для дітей з порушеннями інтелекту.

На початку реалізації експерименту у даному закладі вже існував певний стихійний досвід інтеграції дітей дошкільного віку, які потребують корекції психофізичного розвитку, у групи загальнорозвиваючої спрямованості.

На даний момент тут перебуває 43 дитини. Перша група – 28 вихованців – за заявою батьків та діагностичним висновком Волинської обласної ПМПК, серед яких 5 – знаходяться під психолого-медико-педагогічним патронатом (діагноз – ЗПР, ЗНМ, ЛРВ, ЗМР, синдром Дауна), 23 – за заявою на цілодобове перебування (діагноз – ЛРВ+ЗМР – троє дітей, з яких дві дитини із синдромом Дауна; ЗПР+ЗМР – 18 дітей та двоє вихованців – із ЗМР).

Друга група – 15 дітей, які позбавлені батьківського піклування, та діти, які опинились у складних життєвих обставинах. Серед цієї групи 11 дітей мають діагноз ЗПР (затримка психічного розвитку), з них троє – з аутистичним спектром. Четверо дітей мають легку розумову відсталість (ЛРВ), з них двоє – синдром Дауна. Усі діти даної групи мають мовленнєві порушення.

З метою створення єдиного освітнього простору в рамках діяльності експериментального педагогічного майданчика cформовано творчу групу педагогів для проведення дослідно-експериментальної роботи; вивчено та проаналізовано науково-методичну літературу й педагогічний досвід з проблеми дослідження; створено інформаційну базу для роботи педагогічного колективу над втіленням в життя ідей дослідження; сплановано дослідно-експериментальну роботу з урахуванням особливостей соціального середовища вихованців спеціального дошкільного дитячого будинку; ознайомлено педагогів з теоретичними та технологічними аспектами проведення дослідно-експериментальної роботи з метою підвищення їхньої підготовленості з питань теорії та методології інклюзивної освіти; проведено засідання творчої групи, семінарів щодо підготовки педагогічних кадрів до інноваційної діяльності, формування їх мотиваційної та практичної готовності до розроблення та освоєння нововведень.

Висновки. Таким чином, можна стверджувати, що організація інклюзивної освіти в умовах Центру розвитку дитини певною мірою забезпечує реалізацію прав кожного вихованця на отримання дошкільної освіти й знаходиться в режимі стабільного функціонування, а під впливом спеціальної корекційної роботи вже у дошкільному віці можна досягнути позитивних зрушень у психофізичному розвитку дитини.

Список літератури

1. Востров И.М. Инклюзивная образовательная среда специализированного творческого вуза (из опыта государственного специализированного института искусств): материалы международной научно-практической конференции ["Инклюзивное образование: методология, практика, технологии"], (Москва, 20-22 июня 2011):/ МГППУ; Редкол.: С. В. Алёхина и др. – М.: МГППУ, 2011. – с. 204-207.

2. Дефектологічний словник: навчальний посібник / за ред. В.І. Бондаря, В. М. Синьова; [упоряд. В. М. Тімашова]. – К.: «МП Леся», 2011. – 528 с.

3. Положення про центр розвитку дитини / Постанова Кабінету Міністрів України № 1124 від 5 жовтня 2009 року. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http: // zakon. rada. gov. ua

4. Про організацію психологічного і соціального супроводу в умовах інклюзивного навчання. Лист МОНМСУ №1/9-529 від 26 липня 2012 року. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua

И. Б. Кузава. Особенности организации инклюзивного образования в условиях Центра развития ребёнка.

В статье рассматриваются особенности организации инклюзивного образования в условиях Центра развития ребёнка.

Ключевые слова: инклюзивное образование, Центр развития ребёнка.

I. B Kuzava. Features of inclusive education in Child Development Centre

In the article the features of inclusive education in child development Centre.

Keywords: inclusive education, child development Center.

Схожі:

ПІДГОТОВКА СТУДЕНТІВ СПЕЦІАЛЬНОСТІ «ДОШКІЛЬНА ОСВІТА» ДО ПРОФЕСІЙНОЇ...
Но бар’єри впровадження інклюзивної освіти в практику роботи загальноосвітніх закладів. Виділено умови і шляхи подолання перешкод...
Bm витку та оес&лшюсті роботи з ними в умовах корекційшгі та інклюзивноі освіти
ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ, НАВЧАННЯ TA ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ 3 ПОРУШЕННЯМИ ОПОРНО-РУХОВОЇ СИСТЕМИ
Диплом європейського зразка та додаток до нього
Положення про кредитно-модульну систему організації навчального процесу в Інституті педагогіки, психології та інклюзивної освіти...
ОСОБЛИВОСТІ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ ДІТЕЙ ВІД НАРОДЖЕННЯ ДО ТРЬОХ РОКІВ...
Розвиток дитини в перинатальний період. Дородові матриці. Пологи. Анатомо-фізіологічні особливості новонародженої дитини. Рефлекси,...
ТОЛЕРАНТНІСТЬ ЯК ЕФЕКТИВНА УМОВА ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ ОСІБ ІЗ ІНВАЛІДНІСТЮ
Анотація. Стаття присвячена проблемі формування толерантності як ефективної умови інклюзивної освіти осіб із інвалідністю. Обґрунтовано...
РОБОТА З ДОШКІЛЬНИКАМИ, ЩО МАЮТЬ ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ,...
В статті піднімається проблема освіти дітей дошкільного віку, що мають особливості психофізичного розвитку; акцентується увага на...
Управління освіти Чернівецької міської ради Центр практичної психології і соціальної роботи
Шановні педагоги! Дане дослідження проводиться з метою вивчення Вашої думки про можливості впровадження інклюзивної освіти в закладах...
Управління освіти Миколаївської міської ради Науково-методичний центр
Методичний посібник містить теоретичні поняття, які розкривають особливості обдарованої дитини, демонструє методи виховання та розвитку...
ОСВІТА як соціокультурний феномен Особливості ставлення до дитини...
Цілі і завдання освіти є елементом ціннісно-нормативної культури суспільства, похідною від соціальних уявлень про природу і можливості...
З правилами перебування моєї дитини у центрі ознайомлений(на)
Забороняється залишати територію центру без дозволу вихователя або директора центру
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка