|
Скачати 28.78 Kb.
|
КОНСУЛЬТАЦІЯ ДЕЯКІ АСПЕКТИ ПСИХОЛОГІЇ ПОВЕДІНКИ ЛЮДЕЙ В ЕКСТРЕМАЛЬНИХ УМОВАХ Зростання числа та видів надзвичайних ситуацій, зміна їхнії характеру, складності, небезпечності, масштабності й кількості втрат від них стало вираженою тенденцією сучасного життя. Надзвичайні ситуації зазвичай виникають несподівано, застають людину зненацька, розвиваються стрімко. У сучасному суспільстві пожежі та вибухи – найпоширеніший вид надзвичайних ситуацій. Психічним станам людини в екстремальних умовпах присвячені роботи А. Моляко /1/, М. Щиголева /2/, М. Решетникова /3/. Ці автори виконали дослідження причин виникнення та особливостей паніки під час аварій. Аналіз досліджень дозволяє виділити три психічні стани людини, яка перебуває в надзвичайній ситуації. Перший – стан психологічного оглушення. У ньому людина ще зберігає свідомий контроль над своєю поведінкою та діями. Другий – стан підсвідомого авторатизму. Він характеризується значною деформацією свідомого контролю над своїми станом, поведінкою та діями, зростання страху за своє здоров’я та життя, чутливістю до зовнішніх впливів. Контроль за своєю поведінкою та діями переходить на підсвідомий рівень. Тому замість чітко розрахованих вчинків і дій, що відповідають специфіці ситуації, велику роль починають відігравати імпульсивні, автоматичні механізми та дії. Людина перебуває в стані підсвідомого автоматизму. У такому тяжкому психічному стані основою надійної поведінки служать сформовані й закріпленні навички, вміння діяти адекватно до специфіки конкретних надзвичайних ситуацій. Третій стан – фрустрація. Людина втрачає свідомий контроль над своєю поведінкою: може бігти прямо в осередок небезпеки, безглуздо метушитися, виконувати вкрай хаотичні дії. За даними закордонних досліджень, у результаті психологічного навантаження, яке викликано надзвичайною ситуацією, лише 12-25% людей можуть зберегти самовладнання й, оцінивши обстановку, діяти рішуче та розумно. Близько 50-75% перебувають у стані своєрідного приголомшення, так званої “панічної реакції”. Хїоча вони відносно сокійно реагують на подію, проте не здатні до активної діяльності. У 12-25% спостерігаються істеричні реакції. Вони виявляються або в позбавлених будь-якого сенсу рухах та безглуздих вчинках, або в глибокому ступорі, цілковитій байдужості до того, що відбувається. У людей, що потрапляють у надзвичайну ситуацію, мимоволі вмикаються механізми психологічного захисту, що виявляється в різних типах реагування: підвищеній напрузі, вразливості, тривозі, яка переростає в страх і панічний стан. Таке реагування грунтується переважно на попередньому досвіді подолання екстремальних ситуацій. Непідготовленість до надзвичайних ситуацій підвищує імовірність настання негативних наслідків для людини. Отже, більше половини людей в екстремальних умовах перебувають у другому стані – стані підсвідомого автоматизму. Якщо людину навчили виконувати спеціальні дії в тій чи іншій екстремальній ситуації й такі навички закріплені та доведені до автоматизму, вона здатна буде забезпечити власну безпеку. Щоб поводитися звично – в незвичайній обстановці, просто – в складній, необхідні грамотні дії, які можливі тільки на рівні підсвідомості. Базові основи поведінки людини в екстремальних ситуаціях формуються в перебігу постійної підготовки, що забезпечує належний рівень підготовленості людини до зустрічі з надзвичайними ситуаціями й успішне їх подолання. Така підготовка характеризується наявністю в людини:
|
ПЛАН-КОНСПЕКТ для проведення заняття з професійно-психологічної підготовки... Основні поняття екстремальної психології. Професійна діяльність в екстремальних умовах. Психологічна характеристика фактору ризику... |
ПЛАН КОНСПЕК Т проведення заняття з рядовим та молодшим начальницьким Тема: Психологічні аспекти дій при ліквідації надзвичайних ситуацій. Характеристика екстремальних ситуацій. Алгоритм безпомилкових... |
ПЛАН-КОНСПЕКТ проведення заняття з психологічної підготовки з працівниками... Тема Психологічні аспекти дій по ліквідації надзвичайних ситуацій. Характеристика екстремальних ситуацій. Алгоритм без помилкових... |
1. Психологія як наука. Її предмет і завдання Зміст понять «психологія»,... Предмет, функції психологічної науки і практики в суспільному розвитку. Історія розвитку психологічної науки. Галузі психології.... |
Профілактика девіантної поведінки підлітків у процесі самовиховання... РОЗДІЛ ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ПРОФІЛАКТИКИ ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ ПІДЛІТКІВ |
Предмет психології ВШ, її завдання та категорії Об’єктом психологічної науки є соціальні суб’єкти, їх діяльність, зв’язки і відношення. «Сукупність процесів побудови образу світу... |
1-й заступник начальника ГУ МНС України в Миколаївській області полковник внутрішньої служби Навчальна мета: навчити особовий склад впорядковувати свою психіку в екстремальних умовах |
Реферат на тему: Структура загальної психології як науки Ось, чому ми кажемо, що зі всіх чудес, які нам відомі це сама людина. Тому заклик "пізнай самого себе", який був звернений до людей... |
ПИТАННЯ, ЩО ВИНОСЯТЬСЯ НА ІСПИТ З „ЗАГАЛЬНОЇ ПСИХОЛОГІЇ Розвиток психології як науки в історичному аспекті. Формування засад розвитку наукової психології |
ПЛАН КОНСПЕК Т проведення заняття з рядовим та молодшим Тема: Розвиток комунікативних якостей при взаємодії з різними верствами населення. Особливості спілкування з постраждалими внаслідок... |