|
Скачати 59.4 Kb.
|
“ З А Т В Е Р Д Ж У Ю “1-й заступник начальника ГУ МНС України в Миколаївській області полковник внутрішньої служби О.А. Мазур „___”___________________ 200__ року П Л А Н - К О Н С П Е К Тпроведення практичного заняття із рядовим та молодшим начальницьким складом підрозділів ГУ МНС області Тема: Формування спеціально-психологічної стійкості особового складу Навчальна мета: навчити особовий склад впорядковувати свою психіку в екстремальних умовах Час: 1 годинаМісце проведення: учбовий клас підрозділу ГУ МНС України в Миколаївській областіНавчально-методичне забезпечення: план-конспект Література:
Порядок проведення заняття :
2. Контроль знань - 5 хв. :
3. Викладення матеріалу теми - 45 хв. Питання, які вивчатимуться : 1. Поняття екстремальної ситуації. 2. Види екстремальних ситуацій. 3. Категорії важкості праці. 4. Вправи для емоційного розслаблення. У наш час часто можна зустріти ситуації, які негативно впливають на стан людини. Це і стихійні лиха: землетруси, тайфуни, снігопади, паводки, та ін., а також ситуації які виникають внаслідок неправильної або необережної діяльності людини. Екстремальна ситуація - це ситуація, яка несе загрозу життю та здоров'ю людини, об'єктивно існуючому стану справ, які особисто оцінюємо або ні. Екстремальність - складний стан людської психіки, який визнаний об'єктивними умовами, що сприймаються і оцінюються як складні і небезпечні та призводять до підвищення тривожності і особливого емоційного напруження. Вченими було виділено такі види екстремальних ситуацій: життєві, щоденні, службові (штатні і нештатні; регламентовані та нерегламентовані). Типи екстремальних ситуацій: - швидкоплинні, тобто пов'язані з необхідністю діяти при дефіциті часу, в швидкому темпі, на високому рівні організованості; - довготривалі, тобто ситуації, яка вимагають постійної готовності при загальних монотонних умовах праці; - ситуації, що пов'язані з перевіркою невизначеності; - ситуації, що вимагають вибору одного із варіантів поведінки, протилежних за змістом, але однакових для співробітника. Психофізіологічні дослідження особливостей праці працівників МНС показали, що робота при ліквідації надзвичайних ситуацій, на пожежах призводить до вираженого зниження функцій енергозабезпечуючих систем організму, погіршення психічних процесів, прогресуючого падіння працездатності . Встановлено, що робота по ліквідації пожеж і аварій відноситься до 5 - 6 категорії за важкістю праці. Її специфіка визначається значним фізичним навантаженням, високим рівнем нервово-психічного напруження, постійною готовністю протягом добових чергувань до виконання бойових дій в екстремальних умовах, порушенням сну. Забезпечення внутрішньої готовності зумовлює зростання емоційного напруження, яке допомагає мобілізувати психофізіологічні функції організму. Перебування в стані постійної бойової готовності й виконання протягом добового чергування робіт згідно з розпорядком дня призводить до накопичення стомлення. Згідно з кількісною оцінкою виділено шість категорій важкості праці, що різняться за ступенями розвитку в організмі різних зворотних і незворотних станів. Так, починаючи з 4 категорії, у працівника розвиваються перед патологічні межові стани, значно падає працездатність спостерігається перенапруження компенсаторне - пристосувальних механізмів захисту організму. При 5 категорії важкості праці в кінці робочого періоду виникають реакції, що свідчать про патологічний стан організму. Вони можуть бути тільки після повноцінного відпочинку. Однак, при цьому не виключається можливість появи значного числа професійних захворювань. До 6 категорії віднесені роботи в найбільш несприятливих, критичних умовах праці. Патологічні стани тут розвиваються дуже швидко і можуть призвести до важких порушень здоров'я, травматизму і нервових зривів. Екстремальні ситуації у роботі працівника МНС завжди мають стресогенний характер. Стресогенний характер того чи іншого впливу обумовлюється не тільки його змістом, але й психологічними особливостями людини. Стресові ситуації розглядаються як фактори, що викликають надмірне навантаження на систему психологічної саморегуляції і призводять до розвитку емоційної напруги. Певне вираження емоційної напруги може бути позитивним для порівняно легкого завдання і не відповідати вирішенню більш важчих завдань, заважати їх виконанню. У ряді випадків, довготривалі екстремальні ситуації мають вкрай негативний вплив на працівника МНС, викликають порушення поведінки, конфліктність, соціальні девіації. Довготривалі психотравмуючі ситуації можуть в деяких випадках призводити до значних змін психічного стану, що виражаються у порушенні ієрархії значимості, зникненню властивих раніше оцінок, підходів у міжособистісних відношеннях. Ці стани нагадують симптоми психічного захворювання. Вони, як правило, короткочасні і зникають після виходу людини із стресової ситуації. Однак, зміни, що виникли при стресі, здатні визвати і довготривалі порушення в структурі особистості. Найбільш негативним варіантом реакції на стресову ситуацію є розвиток апатії, пасивності. Людина зупиняє властиву їй активність, не вмішується в хід подій навколо неї, якщо розцінює ситуацію, як безнадійну. Довготривалий стрес призводить не тільки до психічних відхилень, але і до соматичних розладів. Вони виражаються у виникненні судинних захворювань, виразковій хворобі шлунку і дванадцятиперстної кишки. Чому це відбувається? Різні люди реагують на однакові навантаження по-різному. У одних реакція - активна, при стресі ефективність їх діяльності зростає до певної межі ("стрес лева"), а у інших - реакція пасивна, ефективність їх діяльності зменшується відразу ("стрес кроля"). У зв’язку з вищевикладеним вникає необхідність регулювати стан своєї нервової системи в екстремальних умовах. З цією метою існує багато практичних вправ. Розглянемо декілька з них. Як зняти фізичне напруження, не виходячи зі стресової ситуації: Дихайте дуже повільно і глибоко, причому так, щоб увесь цикл дихання займав біля 20 сек. Можливо на початку ви відчуєте утруднення, але не потрібно напружуватись; рахуйте до 7 при вдиху та до 11 при видиху. Якщо тіло напружилося у стані спокою або емоційної напруженості: Намагайтесь відчути, як багато енергії ви витрачаєте на м'язове напруження. Уявіть собі, що ваші м’язи стають м’якими та піддатливими, начебто вони перетворюються у глину або теплий віск. Для досягнення найбільш повного розслаблення:
Миттєва релаксація: Варіант 1. (п’ятнадцятихвилинний). Сядьте, як вам буде зручно, закрийте очі. Порахуйте до трьох у зворотному порядку, кажучи при цьому: „Три – я розслабляюся. Два – з кожним вдихом я „викидаю все з голови” та розслаблююся. Тепер я повністю готовий розслабитися”. Потім розслаблюється тіло: 1) ноги, починаючи зі ступнів; 2) кисті рук та ноги; 3) тулуб, а також 4) шию, голову і лице. Повільно повторюйте про себе врази, що заспокоюють: „Я розслаблююся, я знижую рівень напруження. Я роблю усе, щоб покращити свій фізичний та духовний стан”. Варіант 2. (трьоххвилинний). Необхідно засвоїти перший, проробивши його не менш 10 разів, після цього другий буде працювати автоматично. Не користуйтеся цим способом, коли вам необхідно активно діяти.
Питання для закріплення :
5. Підбиття підсумків - 3 хв. :
План-конспект склав : Ст. психолог Центру ПЗ та РОС майор внутрішньої служби Д.В. Волков “____”____________________ 200 ___ р. |
1-й заступник начальника ГУ МНС України в Миколаївській області полковник внутрішньої служби Навчальна мета: активізувати мислення слухачів через аргументоване переконання про суспільну шкоду зловживання спиртним |
1-й заступник начальника ГУ МНС України в Миколаївській області полковник внутрішньої служби Зміст понять «соціальна напруженість», «конфлікт»; «конфліктна ситуація», соціальна напруженість, причини і механізми виникнення... |
1-й заступник начальника ГУ МНС України в Миколаївській області полковник внутрішньої служби Головна причина самогубств – дезадаптація особистості, що настає внаслідок збігу обставин, а також у результаті суб'єктивної оцінки... |
«ЗАТВЕРДЖУЮ» Перший заступник начальника Головного управління МНС... Планування заходів щодо поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища в підрозділах області |
Заступник начальника ГУМНС – начальник управління по роботі з персоналом... Навчальна мета: ознайомити з основними ознаками здорового морально-психологічного клімату в колективах |
«ЗАТВЕРЖДЖУЮ» Заст начальника ГУ МНС України в Миколаївській області... Тема 14: Прийоми вiдшукування людей у задимлених примiщеннях. Виявлення осередку пожежi в задимленому примiщеннi, винесення «потерпілого»... |
Засідання відомчої атестаційної комісії Територіального управління... Перший заступник начальника Територіального управління МНС України у Рівненській області, голова комісії |
ПОДАННЯ Воскресенське Жовтневого району Головного управління МНС України в Миколаївській області, наказ ГУ МНС України в Миколаївській області... |
ПОДАННЯ Воскресенське Жовтневого району Головного управління МНС України в Миколаївській області, наказ ГУ МНС України в Миколаївській області... |
Начальнику ТУ МНС Доводжу до Вашого Відома, що на виконання телефонограми ТУ МНС у Миколаївській області №634 щодо виконання вимог окремого доручення... |