Заняття №1


Скачати 65.75 Kb.
Назва Заняття №1
Дата 15.12.2013
Розмір 65.75 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Психологія > Документи
Заняття №12 «Як втілити мрії в реальність»

Мета: Формування умінь в учнів приймати самостійні рішення, освоєння алгоритму ухвалення рішення з метою його застосування при виборі професії.

Устаткування: робочі зошити, ручки, флип-чарт або дошка, маркер.

Хід заняття:

Психолог.

У вашому віці відбувається зміни, ви це відчуваєте. Ви вже практично дорослі люди. Але чому? Чим молодша дитина, тим рідше батьки або вчителі надають їй право самому приймати навіть найменше рішення. Адже діти ні за що практично не відповідають, вони лише слухаються.

Проте, в житті кожної людини виникають ситуації, коли треба самостійно діяти. Нехай подібне трапляється і не щодня. Щось самостійно купити для себе, заробити хоч би трохи грошей, допомогти, якщо захворів хтось з близьких, - най різноманітніші ситуації - діяти і думати треба самому.

Ухвалення рішень взагалі багатьом людям дається складно. Тут відіграють роль і певні риси характеру (наприклад, нерішучість, невпевненість), і слабка інформованість, та невміння зважити усі «за і проти» - і зупинитися на єдиному, найбільш прийнятному варіанті рішення. При цьому треба відсікти інші, негативні наслідки. Деякі люди взагалі вважають за краще, щоб за них приймав рішення хтось інший.

Дискусія: чи «Легко вам приймати рішення»?

Питання для обговорення:

Що іноді примушує довго вагатися, перш ніж прийти до рішення?

Чому деякі люди чекають, щоб хтось інший прийняв за них рішення?

Чи доводилося вам брати відповідальність на себе в якому-небудь питанні?

Вправа «Я сам»

Психолог:

Зараз нам потрібно буде розбитися на дві групи. (Психолог розподіляє команди по групах за принципом «компоту». Психолог просить розрахуватися учасників по порядку, але замість цифр вони називають фрукти. Наприклад: «яблуко», «груша». «Яблука» йдуть в одну групу, «груші» - в іншу).

Завдання основного етапу :

Група «Яблука» повинна запропонувати цікаві ситуації, що вимагають ухвалення рішень, і дати свій варіант поведінки в кожній ситуації.

Кожен учасник групи «Груша» повинен погодитися з прийнятим рішенням або дати своє.

Приклади:

Ти сів дивитися цікавий фільм, а друзі звуть тебе на вулицю. Ти давно хотів подивитися цей фільм, і тобі зовсім не хочеться йти в двір.

Твоє рішення?

На вулиці ви з друзями шуміли, співали, і вам перехожий зробив зауваження. Хлопці запропонували тобі відповісти йому за усіх.

Твоє рішення?

Примітка. Ця вправа сприяє формуванню уміння відстоювати свою думку, позицію, рішення. Впродовж вправи групи міняються ролями. У кінці вправи усім пропонується відповісти на питання «Чому я погодився з думкою 1-ої групи або наполягав на своєму рішенні»?

Психолог:

Вибір професії також пов'язаний з процесом принятий рішень. І це рішення - одне з найвідповідальніших, які приймає людина в житті. Звичайно, можна перервати навчання, якщо на третьому курсі університету, наприклад, зрозумієш, що ця справа не твоя; а можна через декілька років покинути роботу, яка не подобається. Але час буде втрачений, та і досвід невдачі зіграє свою роль. Вибір професії — як і всякий вибір — це ухвалення рішення при великій кількості альтернативних варіантів і необхідності враховувати різні фактори. Існує, проте, спеціальний алгоритм ухвалення рішень, якому можна навчитися.

Алгоритм ухвалення рішень можна використовувати до будь-якої ситуації, де вимагається зробити вибір. Це може бути дуже проста ситуація, наприклад, яку куртку краще купити, а може бути і така складна, як вибір професії. Пропоную записати її в зошиті.

Алгоритм ухвалення рішень

  1. Загальне орієнтування.

Продумати ситуацію, усвідомити, що проблема існує, але у ваших силах передбачити деякі моменти і вжити необхідні заходи, щоб знайти вихід.

  1. Визначення проблеми.

Визначите для себе, що ви вирішуєте: в який ВНЗ можна вступити з найменшими фінансовими витратами (цю проблему розв'язати неважко) або який навчальний заклад дасть вам можливість отримати професію, що цікавить вас? Проблема може формуватися по-іншому: який вид діяльности дасть вам можливість якнайкраще реалізувати ваші здібності і отримувати задоволення від роботи? Усе це — різні проблеми, і це потрібно відразу чітко зрозуміти.

  1. Висунення альтернативних рішень.

Слід розглянути (і, можливо, записати) якомога більше можливих варіантів, що навіть здаються на перший погляд нереальними і фантастичними.

4. Відбір найбільш відповідних рішень. По кожному з висуненому варіанті слід зробити висновок, наскільки він являється хорошим. Треба також продумати можливі наслідки (наприклад: чи буде цікаво вчитися; чи зможете ви влаштуватися на роботу; у чому полягає ця робота; чи дійсно вона вам пасуватиме за різними параметрами). Деякі варіанти можна відразу легко відкинути у зв'язку з їх явною непридатністю або тим, що наслідки можуть бути небажаними.

5. Здійснення і оцінка.

Цей етап в нашому випадку буде нестільки відстрочений. Розберемо застосування алгоритму на прикладі наступного завдання.

Техніка «Продаж коня»

Процедура проведення.

  1. Психолог зачитує завдання.

  2. Кожен учасник самостійно вирішує задачу, записує відповідь, що тільки вийшла, і потім здає його ведучому.

  3. Психолог, по черзі, запрошує пари учасників в коло. Завдання викликаної пари учасників - прийти до загального результату, завдання інших учасників - спостерігати за взаємодією цієї пари.

  4. Психолог запитує у кожного учасника групи який у нього в результаті відповідь і яка міра упевненості в цій відповіді (від 0 до 100%).

  5. Психолог пропонує обговорити групі відповідь, щоб у усіх міра упевненості у відповіді була 100%.

  6. Група повідомляє про свою готовність і психолог ще раз проводить бліц- опитування: відповідь кожного учасника і міра упевненості у відповіді.

Текст завдання :

Ковбой купив коня за 8 тисяч доларів рік на ньому їздив, працював, потім з матеріальних міркувань вирішив його продати. Продав за 10 тисяч доларів. Рік жив без коня, мучився, вирішив знову купити. Пішов на ринок, побачив там свого коня і купив, вже за 11тысяч доларів. Через рік знову продав за 13 тисяч доларів. Виграв, програв, або залишився при своїх ковбой в результаті усіх операцій купівлі - продажі? Якщо виграв або програв, то наскільки? (Інфляцію, амортизацію і так далі не враховувати).

Обговорення. Навіть у рішенні досить простої задачі спочатку виникли різні варіанти вирішення. Що вже говорити про ситуації життєвого вибору. Тому просте знання деяких правил вже багато в чому полегшує ухвалення рішення. Ми вже говорили про них сьогодні. Розглянемо ще раз поетапно процес ухвалення рішень на прикладі виконаного завдання.

Які нами робилися дії на кожному етапі рішення задачі відповідно до алгоритму?

Психолог.

Висновки: На першому етапі ми вирішували задачу самостійно, без сторонньої допомоги - це загальне орієнтування. На другому (коли виступали однокласники зі своїми відповідями) ми усвідомили проблему - виявилось, що окрім того єдиного варіанту з'явилися інші, альтернативні рішення. І зовсім не обов'язково, що вони менш обгрунтовані, і що мають право на існування, чим ваш варіант. Поле роздумів значно розширилося, тому наступним кроком став відбір найбільш відповідних рішень. Вислуховуючи інші пари, ми збирали інформацію по кожному варіанту рішення, досліджували шанси успішності в кожній альтернативі, оцінювали, чи зможемо відстояти свою позицію або, може, варто погодитися з думкою партнера в парі. Наступною дією стала розробка конкретного плану дій з переконання партнера, а потім групи. Ми створювали план дій і прогнозували успішність виступу.

Є питання? Чи зрозумілий загальний алгоритм ухвалення рішення?

Далі обговорюється як приймалося групове рішення, що допомагало, що заважало ухваленню групового рішення, чи надавалося слово тим, у кого була низька упевненість у відповіді, чи була спроба розібратися в причинах невпевненості.

Примітка. Це завдання може проводитися як з цілим класом, так і в підгрупі. Найбільш ефективним є проведення цієї гри в підргупі (10-12человек). На повне проведення техніки знадобиться близько 25-30 хвилин. Завдання спрямоване на взаємне переконання і спільне прийняття рішення: показує уміння учнів аргументувати свою точку зору в ухваленні того або іншого рішення. Дуже важливим є обговорення. Психолог формує пари для обговорення відповідей так, щоб в учасників були відповіді, що максимально відрізняються. Якщо в групі хтось вирішив завдання правильно, то цих учасників запрошувати для обговорення у кінці.

Завершення.

Спробуйте вдома проаналізувати хоч би один випадок ухвалення реального рішення з життя з точки зору засвоєного алгоритму, знайти помилки і вдалі моменти в рішенні.

Схожі:

ПЛАН-КОНСПЕКТ проведення заняття з тактичної підготовки з начальницьким...
ТЕМА ЗАНЯТТЯ №2 : Гасіння пожеж на об’єктах елеваторно-складского господарства, млинових і комбікормових підприємствах
Тема заняття: Модель здоров’я. Мета заняття
Мета заняття: розширити інформацію про поняття «здоров’я», та фактори, що впливають на його формування
Програми роботи гуртка МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА ЗАНЯТТЯ ГУРТКА
У методичній розробці заняття «Програмне забезпечення для опрацювання мультимедійних даних Windows Movie Maker. Створення кліпів»...
Онищук В. А. Типы, структура и методика заняттяа в школе
Заняття, що є складними педагогічними утвореннями, як і всі складні явища, можуть бути поділені на типи за різними ознаками. Заняття...
ПЛАН-КОНСПЕКТ ПРАКТИЧНОГО ЗАНЯТТЯ З ЛІНІЙНОЇ АЛГЕБРИ на тему «Тема заняття.»

Тема заняття
Мета заняття: навчити учнів створювати WEB- документи засобами текстового редактора Word
Зміст Назва заняття
Заняття для батьків учні яких здійснюють вибір профілю у 7 (3) класі Сарненської гімназії
Перше заняття Вступна бесіда
Очікувані результати: Готовність до роботи в певному режимі і за темою, усвідомлення учасниками сенсу заняття
ЗАНЯТТЯ
ТЕМА ЗАНЯТТЯ: Організація роботи ГДЗС при високих і низьких температурах. Відпрацьовування нормативів ГДЗС №5; 7
Заняття гуртка з теми «Життя як подвиг» Мета заняття
Обладнання: картки з висловами вченого, таблиці для заповнення учнями, портрет Д. Менделєєва, комп’ютер, стікери, диск з презентаціями,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка