Заняття гуртка з теми «Життя як подвиг» Мета заняття


Скачати 110.52 Kb.
НазваЗаняття гуртка з теми «Життя як подвиг» Мета заняття
Дата29.03.2013
Розмір110.52 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Фізика > Документи
Заняття гуртка з теми «Життя як подвиг»

Мета заняття: розглянути життя Д.І. Менделєєва як приклад працелюбності, відданості справі, любові до Батьківщини, познайомити учнів з різними сферами діяльності вченого; розвивати вміння учнів висловлювати ідеї в групах, формулювати думки та запитання, вислуховувати думки інших, розвивати творчі здібності учнів, інтерес до пізнання; сприяти вихованню сумлінного відношення до учбової діяльності, почуття відповідальності, цілеспрямованості, благородства.

Обладнання: картки з висловами вченого, таблиці для заповнення учнями, портрет Д.Менделєєва, комп’ютер, стікери, диск з презентаціями, магнітофон.

Хід заняття

Вступне слово вчителя: сьогодні мені хочеться познайомити вас з унікальною людиною, творчою особистістю, геніальним науковцем. Для знайомства з нашим героєм послухайте його слова, адресовані доньці: «Слухай музику і ти зрозумієш свого батька»

Пропоную дітям під час прослуховування музичних фрагментів зробити записи – якою ви уявляєте людину, яка слухає таку музику. Слухаємо запис увертюри до опери «Леонора» – улюблений твір Менделєєва, або «Місячну сонату». Записи в зошитах можна почати словами «Я слухаю і уявляю…» Заслуховуємо записи учнів і на дошці записую слова, наприклад:строгий, мудрий, добрий, розумний…

Слова вчителя: дізнатись про людину ще можна почувши її мову, прочитавши її вислови. Я пропоную вам ознайомитись із висловами нашого героя і вибрати картку з тим висловлюванням яке близьке вам і продовжите записи в зошити , що характеризують портрет героя.

Картки з цитатами розміщені по всьому класі на різнокольорових картках, кількість карток відповідає кількості учнів у класі. Діти обирають цитати, формують групи однодумців по кольору карток. Після обговорень в групах, діти висловлюють колективну думку «Нам здається, що ця людина була…», записи на дошці доповнюються.

Слово вчителя: ось ми і отримали словесний портрет героя нашого засідання. Тож настав час дізнатись хто це.

Показую портрет Д.І. Менделєєва.

Слово вчителя: послухайте спогади про Менделєєва.

Зовнішність ученого була досить своєрідною. Довге і пишне волосся навколо високого чола. Підстригав волосся раз на рік – навесні. Мав дуже виразні, ясні, сині очі, гострий погляд. У нього була швидка хода і жваві рухи. Високого зрості, широкі, трохи згорблені плечі, тонкі, довгі руки, красиві, міцні нігті. Губи великі, повні, що вказувало на людину з добрим серцем, але з твердим характером і волею. Це була добра та надзвичайно чемна, чуйна і вразлива людина. У ньому чудово поєднувалися розум, скромність і простота. Дехто вважав його скупим і жадібним. Та просто він знав ціну грошам, праці. Любив красивий посуд, картини, малюнки. Під суровою на погляд зовнішністю Менделєєва приховувалась велика доброта. До нього приходили люди з різними проханнями, а він побурчить, але ніколи не відмовить. Допомагав і матеріально. У ньому не було панської пихи, однаково ставився і до професора, і до асистента, селянина, службовця. Коли очолював Головну палату мір і ваг, давав службовцям безкоштовні квартири і додаткову плату при народженні дитини. Д.І. Менделєєву була властива риса: у самі важкі для себе дні залишатись добрим по відношенню до інших людей, дивитись на життя світло, оптимістично, не відчувати себе ображеним. Менделєєв неодноразово відмічав, що гарний настрій – основа успіху в роботі і житті, без нього не можлива творча праця. Він додержувався дієти, ніколи не вживав солодкого.

Слово вчителя: більшість людей і ви теж знають Д.І. Менделєєва як творця періодичної системи та закону і мало знають про інші досягнення вченого, тому пропоную на засіданні гуртка познайомитись більш детально з біографією Д.І. Менделєєва і скласти про його життя власну думку, можливо замислитись над ставленням до свого життя. Для початку заповніть графу «Знаю» у таблицях, що лежать на ваших столах.

Знаю

Хочу дізнатись

Дізнався










Робота з таблицями, виступи учнів, визначення початкового рівня знань про життя вченого.

Слово вчителя: в нас відкривається унікальна можливість замислитись над тим що б ви хотіли дізнатись про Дмитра Івановича і запишіть свої питання у таблицях у графі «Хочу дізнатись»

Обговорення в групах найцікавіших питань і озвучують по два запитання від кожної групи. Так формується коло питань для вивчення.

Слово вчителя: пропоную вашій увазі переглянути презентація «Велична постать російської науки – Д. І. Менделєєв» для створення загального уявлення про біографію вченого і зробити записи головних подій життя науковця.

Перегляд презентації. Після перегляду презентації учні остаточно визначаються з темою дослідження своєї групи. Пропонуються такі теми: «Дитинство і юність Дмитра Менделєєва», «Менделєєв – дуже особисте», «Один день великого відкриття», «Наука і промисловість – ось мої мрії…», «Повітроплавання і вивчення газів», «Д.І. Менделєєв у пам’яті нащадків» «Менделєєвські середи», «Світ захоплень Д.І. Менделєєва», «Звання і нагороди Д.І. Менделєєва»

На дошці з’являється плакат «Дошка пошани»

Слово вчителя: прошу кожну групу, використовуючи інтернет-ресурси, підготувати інформацію по обраній темі і висунути факти, аргументи, щоб довести : за що можна було б занести ім’я Менделєєва на Дошку пошани.

Кожна група готується і на стікерах записує факти з життя Д.І. Менделєєва для Дошки пошани, потім їх аргументують.

На завершення нашого засідання пропоную кожному виконати завдання за вибором:

  • Написати замітку для журналу про Д.І. Менделєєва;

  • Твір-мініатюра «Життя як витвір мистецтва»;

  • Коротка стаття до Вікіпедії;

  • Лист другу про свого нового знайомого;

  • Привітання до ювілею вченого.

Слово вчителя: ось і завершилось наше засідання, гадаю , що ніхто не залишився байдужим до сьогоднішньої теми розмови і мені здається кожен усвідомив для себе багатогранність інтересів і досягнень Дмитра Івановича Менделєєва. Хочу побажати вам взяти за взірець життя цієї людини, бажаю вам ставити перед собою цілі і прагнути завжди їх досягати. Заповніть останню графу таблиці «Дізнався»

Додатки

Вислови Д. . Менделєєва для карток

  • Наука бореться з забобонами, як світло з темрявою.

  • Спалювати нафту, все одно, що топити піч асигнаціями.

  • Немає без явно посиленої працьовитості ні талантів, ні геніїв.

  • Вся гордість учителя в учнях, в зростанні посіяних ним зерен.

  • Все дається тільки праці. Все - праці людській, такий лозунг історії.

  • Кордонів наукового пізнання і передбачення передбачити неможливо.

  • Наука починається з тих пір, як починають вимірювати. Точна наука немислима без міри.

  • Сам дивуюся - чого тільки я не робив у своєму науковому житті. І зроблено, думаю, непогано.

  • Який я хімік, я політеконом. Що там «Основи хімії», ось «Тлумачний тариф» - це інша справа.

  • Фабрики або заводи при кожній громаді - ось що може зробити російський народ багатим, працьовитим і освіченим.

  • Капіталом, є тільки та частина багатства, що звернена на промисловість і виробництво, але не на спекуляцію і перепродаж.

  • Законну ступінь народної гордості, що становить приналежність любові до батьківщини, має глибоко відрізняти від чванливого самозахоплення.

  • Не чіпати віру не можна. Вона - основа релігії, а будь-яка релігія у ваші дні - грубе і примітивне марновірство. Забобон є впевненість, на знанні не заснована.

  • Ясно бачу уві сні таблицю, де елементи розставлені, як потрібно. Прокинувся, негайно записав на клаптику паперу і заснув знову. Тільки в одному місці згодом виявилася потрібною поправка.

  • Всього більш ніж чотири предмети склали моє ім'я, періодичний закон, дослідження пружності газів, розуміння розчинів як асоціації та "Основи хімії". Тут моє багатство. Воно не відібране у кого-небудь, а вироблено мною.

  • Наука є надбання спільне, а тому справедливість вимагає не тому віддати найбільшу наукову славу, хто перший висловив відому істину, а тому, хто зумів переконати в ній інших, показав її достовірність і зробив її застосовної в науці

  • Необхідно з особливою наполегливістю закінчити всі залишки поміщицького відносин, ще існуючих всюди на Уралі у вигляді селян, приписаних до заводів. Адміністрація лагодить перешкоди малим підприємствам, але справжній розвиток промисловості немислимий без вільного змагання дрібних і середніх заводчиків з великими.

  • Плоди моїх праць - насамперед у науковій популярності, що становить гордість - не одну мою особисту, а й загальну російську. Кращий час життя і її головну силу взяла викладацька діяльність. З тисяч моїх учнів багато тепер всюди відомих діячів, професорів, адміністраторів, і, зустрічаючи їх, завжди чув, що добре в них насіння вважав, а не просту відбував повинність. Третю службу моїй Батьківщині найменш видно, хоча турбувала мене з юних років по сьогодні. Це служба в міру сил і можливості на користь зростання російської промисловості.

Фрагмент виступу учнів з теми «Один день великого відкриття»

Інсценізація

Ведучий: Виникла гостра необхідність створити новий підручник з неорганічної хімії, який би відбивав сучасний рівень розвитку хімічної науки. Ця ідея захопила Д.І. Менделєєва. Він ретельно вивчив опис властивостей елементів і їх сполук. Але в якому порядку їх об'єднувати? Ніякої системи розташування елементів не існувало.

Д.І. Менделєєв: Антон! (На порозі з'являється слуга) Іди в лабораторію, знайди там кілька аркушів картону і принеси сюди разом з кошиком.

Ведучий: Незабаром він повернувся з рулоном картону.

Д.І. Менделєєв: Допоможи мені нарізати його, всі картки повинні бути однаковими - розміром з аркуш зошита. Візьми це для мірки і починай вирізати, а я буду писати.

Ведучий: Д. І. Менделєєв просидів над роботою до пізньої ночі. На кожну картку він заносив назву елемента, його атомна вага, формули сполук і основні властивості. Поступово кошик наповнювалася картками, що містять відомості про всі відомі до цього часу елементах. На другий день Д.І. Менделєєв почав їх систематизувати ... Його кинуло в жар.

Д.І. Менделєєв: Вийшло щось зовсім несподіване! Властивості елементів в кожній колонці поступово змінюються в залежності від збільшення атомної ваги. Значить, властивості елементів періодично залежать від їх атомної ваги.

Ведучий: Д. І. Менделєєв схвильовано заходив по кабінету, потім схопив олівець і написав у верхньому куті аркуша: «Досвід системи елементів, заснованої на їхній атомній вазі й хімічних властивостях» це було 1 березня 1869 року

Ведучий: Вчені Заходу поставилися до цього скептично.

Д.І. Менделєєв: «Якщо хоча б один з передбачених елементів буде відкрито, це послужить незаперечним доказом вірності моїх поглядів. Але треба набратися терпіння і чекати - такі відкриття трапляються не щодня: можливо, пройдуть роки, не виключено, що я не доживу до цього великого дня ».

Ведучий: через декілька років передбачені Менделєєвим елементи екабор, екаалюміній, екасіліцій були відкриті. У 1875 році французьким вченим Л. Буабодраном було відкрито елемент Галій, що за властивостями збігався з екаалюмінієм. У 1879 році шведський вчений Нільс відкрив Скандій ( екабор). А в 1885 році німецьким вченим відкрито Германій ( екасіліцій), що стало справжнім тріумфом періодичного закону.

Тести з теми «Один день великого відкриття»

1. В якому році була розпочата робота над періодичної системою і періодичним законом Д.І. Менделєєвим?

а) 1869р., б) 1854г., в) 1875р.

2. В якому році була закінчена робота над періодичної системою і періодичним законом Д.І. Менделєєвим?

а) 1березня 1869р. б) 1875р., в) 1854г.

3. Яку мету переслідував Д. І. Менделєєв, почавши роботу над класифікацією хімічних елементів?

а) створити періодичну систему хімічних елементів, б) скласти природну класифікацію хімічних елементів.

4. Як науковий світ відреагував на відкриття періодичного закону Д.І. Менделєєвим?

а) не помітив. б) прийняв із захопленням. в) відкинув.

5. Який факт послужив практичним доказом створеної періодичної системи хімічних елементів?

а) передбачення екаалюмінієм, б) відкриття Галія. в) опублікування роботи
Фрагмент виступу учнів з теми «Дитинство і юність Дмитра Менделєєва»

Інсценізація

Ведучий: Слабке світло проникало крізь фіранками вікна. В кімнаті було темно і тихо. Марія Дмитрівна лежала нерухомо і важко дихала. Стоячи на колінах біля ліжка, Дмитро з болем дивився на дороге, змарніле від хвороби обличчя матері. Йому здавалося. Що пройшли години з тих пір, як Ліза пішла за лікарем.

Мати: Митя! Дай я тебе поцілую в останній раз. Прощай мій хлопчик. Вмираю спокійно за твоє майбутнє. Вірю, що ти будеш великим.

Ведучий: Її слова виявилися пророчими. Нехай до величі був тернистий. А витоки його - в сім'ї, в дитинстві.

Ведучий : Д. І. Менделєєв був 17-м, останньою дитиною в сім'ї, до моменту його народження живими було 2 брата і 5 сестер.

Ведучий: Мати. У довгі зимові вечори його мати, Марія Дмитрівна, читала дітям чудові твори російських письменників і поетів. Поемою «Демон» насолоджувалися всі слухачі цих маленьких літературних вечорів. Але що підростає Митя то особливо яскраво сприймає образ вільної, непокірної особистості, що повстає проти несправедливості.
Фрагмент виступу учнів з теми «Світ захоплень Д.І. Менделєєва»
1 учень: У сузір’ї вчених , які заглибилися у таємниці світобудови, одне із чільних місць належить Д. Менделєєву. Широкий діапазон наукових інтересів цього титана дивував сучасників. Але не багатьом, мабуть, відомо про експериментальну діяльність Дмитра Івановича. Немало слідчих і судових органів зверталися до керівника хімічної лабораторії Петербурзького університету Д. Менделєєва в складних ситуаціях, коли потрібні були спеціальні знання. Дмитро Іванович особисто проводив експертизи, виступав експертом у деяких карних і цивільних справах. Свої погляди на роль судової експертизи, систему її організації вчений виклав у статті «про експертизу в судових справах», яка була надрукована в журналі «Судовий вісник » 29 жовтня 1871 р.

2 учень: Цікавився проблемами створення спеціального паперу і надійних засобів, здатних захистити документи від підробок, зокрема виготовив для чеків спеціальний папір, який практично неможливо було сфальсифікувати.

3 учень: Чи відомо вам, що навесні 1890 року морське і військове міністерство доручило Менделєєву розробити питання про бездимний порох? Його разом із ще одним професором відрядили за кордон із секретною місією. У Франції славнозвісний вчений Бертелло зберігав мовчанку. На заводі їм дещо показали, с тому числі і заряджені патрони, але взяти з собою не дозволили. Секрет виготовлення французького пороху Менделєєв все-таки розгадав. Він взяв за кілька років звіти про кількість хімічних речовин, перевезених залізницею на пороховий завод, вирахував їх співвідношення. Вдома він добув бездимний порох, який назвав про колодієм. Але цей порох не прийняло військове міністерство. Менделєєв передбачив, що цей секретний порох все ж таки проникне на Захід, де вчені втілять його в життя і прославлять свої імена. Так воно і сталось. Під час імперіалістичної війни військове міністерство замовляло аж в Америці кілька тисяч тон проколі дійного пороху.

4 учень: Незважаючи на зайнятість і досягнення в багатьох наукових дослідженнях, Дмитро Іванович захоплювався палітурною справою і майстрував валізи. У зв'язку з цим навіть траплялися курйози. Кажуть, що коли під час купівлі матеріалу в магазині продавця запитали: «Хто це?». Він відповів: «Невже не знаєте? Це ж відомий чемоданний майстер Менделєєв». Відомо також, що Менделєєв сам собі шив одяг, вважаючи покупний незручним.


Список використаних джерел


  1. "Книга з хімії для домашнього читання" Стьопін Б, Д., Алікберова Л. 1995 М. "Хімія"

  2. "Д. І. Менделєєв і фізико-хімічні науки" А.А. Макареня 1972 М. Атомиздат

  3. "Д. І. Менделєєв в спогадах сучасників", 1973 М. Атомиздат

  4. "Періодичний закон Д. І. Менделєєва" А.А.Макареня, Д.Н.Тріфонов 1969 М. "Просвіта"

  5. "Книга для читання з неорганічної хімії", частина I упорядник В.А.Кріцман, 1983 і 1974 М .” Просвіта”

Схожі:

Програми роботи гуртка МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА ЗАНЯТТЯ ГУРТКА
У методичній розробці заняття «Програмне забезпечення для опрацювання мультимедійних даних Windows Movie Maker. Створення кліпів»...
Тема заняття: Модель здоров’я. Мета заняття
Мета заняття: розширити інформацію про поняття «здоров’я», та фактори, що впливають на його формування
Тема заняття
Мета заняття: навчити учнів створювати WEB- документи засобами текстового редактора Word
Заняття № «Я творець свого життя» Мета
Мета: усвідомлення власного емоційного відношення до вибору професії і його впливу на професійно самовизначення
Маркетинг в діяльності бібліотек Мета заняття
Мета заняття: отримати загальну інформацію про маркетинг взагалі та бібліотечний маркетинг зокрема, визначити перспективність використання...
ПЛАН-КОНСПЕКТ проведення заняття з тактичної підготовки з начальницьким...
ТЕМА ЗАНЯТТЯ №2 : Гасіння пожеж на об’єктах елеваторно-складского господарства, млинових і комбікормових підприємствах
Заняття №3 «Цінності життя: до чого я прагну» Мета
Мета: формування у учнів відношення до праці, як до життєвої цінності; пізнання власних цінностей, що впливають на вибір професії;...
ПЛАН-КОНСПЕКТ для проведення практичного заняття по медичній підготовці...
МЕТА ЗАНЯТТЯ: Учбова: Тренувати начальницький склад діям при наданні першої долікарняної допомоги
Конспект відкритого заняття на тему: «Динаміка в музиці. Музично-дидактична гра «Дзвіночки»
Підготувала: керівник гуртка «Музична абетка» школи ранньої творчої орієнтації «Малюк»
ЗАНЯТТЯ Маркетинг в діяльності бібліотек
Мета заняття: отримати загальну інформацію про маркетинг взагалі та бібліотечний маркетинг зокрема, визначити перспективність використання...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка