«Ваша дитина – гімназист»! Тренінгове заняття батьківського університету


Скачати 194.95 Kb.
Назва «Ваша дитина – гімназист»! Тренінгове заняття батьківського університету
Дата 14.12.2013
Розмір 194.95 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Психологія > Документи

«Ваша дитина – гімназист»!

Тренінгове заняття батьківського університету


Основна мета створення і діяльності батьківського університету - педагогічна освіта, психопрофілактична робота з батьками учнів і підтримка зв'язку школи з сім'єю.
Протягом навчального року ми плануємо проводити 6-8 занять. Їх тематика різна і власне ви будете вибирати теми самі.

"Ваша дитина - гімназист" та ін. Контингент батьків, що беруть участь в заняттях, непостійний, він міняється залежно від проблематики. Сповіщення батьків про майбутню зустріч здійснюється за допомогою індивідуальних запрошень (зразок представлений в додатку 1).

Досвід нашої роботи показує, що ефективність занять клубу залежить від якісної підготовки. Тому ми широко використовуємо не лише різні діагностичні методи, але і фото - і відеозйомку.

Час проведення : жовтень (кінець I чверті). Час роботи : 1,5-2 години.

У роботі клубу беруть участь колишній учитель початкових класів, класний керівник, психолог.

На підготовчому етапі важливо, окрім ряду діагностичних процедур, провести відеозапис інтерв'ю з учнями, в ході якого гімназистам задаються наступні питання:

1. Що змінилося в твоєму житті, коли ти став гімназистом?

2. З якими труднощами тобі довелося зустрітися в гімназії? І чи вдалося тобі їх подолати?

3. Що б ти хотів побажати своїм батькам? А може, навіть щось щиро пообіцяти?

Крім того, протягом одного навчального дня здійснюється відеозапис фрагментів уроків в класі, яка дає уявлення про особливості і характер роботи учнів на різних уроках, про взаємодію педагога з дітьми.

Мета цього заняття :

психологічна просвіта батьків; знайомство їх з психологічними особливостями віку; аналіз основних труднощів, що виникають під час переходу учнів в середню ланку.

Контингент учасників: батьки гімназистів 1-го класу.

Ресурси :

1. Телевізор проектор.

2. Компютер.

3. Відеоматеріали із записом групового інтерв'ю учнів 5-го класу.

4. Відеоматеріали із записом фрагментів уроків "Один навчальний день гімназиста".

5. Індивідуальні результати діагностики шкільної мотивації учнів (за методикою Н.Г.Лускановой).

6. Гістограми рівня шкільної мотивації учнів класу.

7. Порівняльні гістограми рівня успішності учнів в 4-му класі і в I чверті 1-го класу гімназії.

8. Анкетування "Мої почуття в школі" (за методикою С. В. Левченко).

9. "Відкриті листи батькам", написані дітьми.

10. Пам'ятки для батьків гімназистів.

11. Аудіозапис спокійної інструментальної музики.

12. Іграшка "сердечко".

13. Стікери.

Виступ психолога


Перехід з початкового в середню ланку школи є переломним, кризовим періодом в житті кожного школяра. Будь-який учитель скаже, що початок 5-го класу - складний етап, і не лише для дитини, але і для учителів, і для батьків. Проблем багато, і вони не обмежуються рамками навчального процесу, а пов'язані також з організацією життя в школі в цілому і з психологічною атмосферою в сім'ї.

Вік гімназистів можна назвати перехідним від молодшого шкільного до молодшого підліткового. Психологічно цей вік пов'язаний з поступовим отриманням почуття дорослості - головного особового новоутворення молодшого підлітка.

Шлях усвідомлення себе складний, прагнення набути себе як особа породжує потребу у відчуженні від усіх, хто до цього звично чинив на дитину вплив, і це в першу чергу сім'я, батьки. Зовні це відчуження проявляється в негативізмі - прагненні протистояти будь-яким пропозиціям, судженням, почуттям дорослих. Звідси - конфлікти з дорослими. Дитина (молодший підліток) намагається знайти власну унікальність, пізнати власне "Я". З цієї ж причини подросткок орієнтований на встановлення довірчих стосунків з однолітками. У дружбі відбувається моделювання соціальних взаємин, засвоюються навички рефлексії наслідків свого або чиєїсь поведінки, соціальні норми взаємодії людей, моральні цінності.

Саме з причини психологічної цінності стосунків з однолітками відбувається поступова заміна провідної навчальної діяльності (що було характерне для молодшого школяра) на провідну діяльність спілкування. Таким чином, у підлітка в стінах школи поступово міняються пріоритети.

Розумова активність молодших підлітків велика, але ось здібності розвиваються тільки в діяльності, яка викликає позитивні емоції. Успіх (чи неуспіх) істотно впливає на мотивацію вчення. Оцінки при цьому відіграють важливу роль: висока оцінка дає можливість підтвердити свої здібності. Збіг оцінки і самооцінки важливий для емоційного благополуччя підлітка. Інакше неминучий внутрішній дискомфорт і навіть конфлікт. Враховуючи фізіологічні особливості віку (розузгодження темпів зростання і розвитку різних функціональних систем організму) можна зрозуміти і крайню емоційну нестабільність підлітків.

Таким чином, переходячи з початкової школи в середню, дитина схильна до не лише зовнішніх, але і внутрішніх змін.

Вправа "Іспит для батьків"


Давайте спробуємо порівняти, чим же відрізняється життя четвероклассника від життя гімназиста.

Батькам пропонується відповісти на низку запитань. Вони можуть бути оформлені на своєрідних "білетиках" - кольорових листочках, що самоклеються, які можна закріпити на дошці (стікери).

Деякі питання - парні: відповіді обох батьків повинні слідувати один за одним і потім порівнюватися. Інші відповіді - поодинокі: відповідь дається одним батьком. Тому необхідно заздалегідь на квиточках пронумерувати кожне питання:

1. Скільки предметів вивчалося вашою дитиною в 4-му класі?

1. Скільки предметів вивчається вашою дитиною в 1-му класі гімназії?

2. Яке тижневе навантаження було у вашої дитини в 4-му класі?

2. Яке тижневе навантаження у вашої дитини в 1-му класі гімназії?

3. Скільки учителів навчало вашу дитину в 4-му класі?

3. Скільки учителів навчає вашу дитину в 1-му класі гімназії?

4. Хто "новенький" в класі?

5. Який день тижня є найважчим, напруженим (з великою кількістю уроків)?

6. Скільки часу в середньому витрачала ваша дитина на підготовку домашніх завдань в 4-му класі?

6. Скільки часу в середньому витрачає ваша дитина на підготовку домашніх завдань в 1-му класі гімназії?

7. Які факультативні курси були у дітей в 4-му класі?

7. Які факультативні курси у дітей в 5-му класі?
Класний керівник і перший учитель виступають в ролі експертів. У міру відповіді батьків вони або підтверджують їх правильність, або дають вірну відповідь на поставлене питання.

А тепер давайте послухаємо думку дітей. Що ж на їх погляд змінилося в їх житті з переходом в 1-й класі гімназії?

Батькам пропонується перегляд відеозапису групового інтерв'ю учнів класу: відповіді дітей на питання: "Що змінилося в твоєму житті, коли ти став гімназистом"?

Після закінчення перегляду психолог робить короткі висновки, узагальнюючи відповіді дітей.

Вправа "Поділися почуттям"


Наш досвід показує, що переважаюча більшість першокласників зазнають різні труднощі в період адаптації до навчання.

А з якими труднощами довелося зустрітися вашій дитині в 1-му класі? Можливо, деякі з них ви відчули ще на початку навчального року, а деякі, можливо, залишилися невирішеними досі.

Батьки по черзі передають один одному "сердечко" - символ відвертості - і говорять про труднощі своєї дитини.

Тепер ми пропонуємо вам порівняти вашу думку з точкою зору дитини.

В більшості випадків першокласникі вказують на те, що в школі стало складніше, тому що:

  • дуже багато різних учителів (їх потрібно запам'ятати, звикнути до вимог кожного);

  • незвичний розклад уроків (новий режим);

  • багато нових кабінетів, які невідомо як розташовані;

  • нерідко з'являються нові діти в класі;

  • новий класний керівник;

  • мають місце проблеми із старшокласниками (наприклад, в їдальні, на перерві).

Виступ психолога


Для першокласника, що приходить в школу 1 вересня, усе виявляється новим. І тому виникає необхідність в адаптації - звиканні до нових умов навчання.

Успішність адаптації молодшого підлітка залежить не лише від його інтелектуальної готовності, але і від того, наскільки добре він уміє налагоджувати стосунки і спілкуватися з однокласниками і педагогами, дотримуватись шкільні правила, орієнтуватися в нових ситуаціях. Тому маємо такі труднощів шкільного життя дітей:

  • збільшений темп роботи: діти, що не уміють швидко писати, не устигають;

  • збільшений об'єм роботи як на уроці, так і удома;

  • нові вимоги до оформлення робіт;

  • необхідність самостійно знаходити додаткову інформацію (літературу) і працювати з нею.

Про труднощі в адаптації можуть свідчити наступні ознаки:

1. Втомлений, зовнішній вигляд дитини.

2. Небажання дитини ділитися своїми враженнями про проведений день.

3. Прагнення відвернути дорослого від шкільних подій, переключити увагу на інші теми.

4. Небажання виконувати домашні завдання.

5. Негативні характеристики на адресу школи, учителів, однокласників.

6. Скарги на ті або інші події, пов'язані з школою.

7. Неспокійний сон.

8. Труднощі ранкового пробудження, млявість.

9. Постійні скарги на погане самопочуття.
У разі незавершеності процесу адаптації, говорять про дезадаптацію - реакцію на невміння вирішувати завдання, поставлені самим життям. Її види:
1) Інтелектуальна - порушення інтелектуальної діяльності. Відставання в розвитку від однолітків.

2) Поведінкова - невідповідність поведінки дитини правовим і моральним нормам (агресивність, асоціальна поведінка).

3) Комунікативна - утруднення в спілкуванні з однолітками і дорослими.

4) Соматична - відхилення в здоров'ї дитини.

5) Емоційна - емоційні труднощі, тривожність, переживання з приводу проблем в школі.
Таким чином, наше єдине завдання полягає в створенні умов для успішного навчання випускників початкової школи в середній. Найголовніше - допомогти дитині в ситуації адаптації до середньої школи, забезпечити її подальший розвиток, та психологічне благополуччя.

Для того, щоб зрозуміти, яку допомогу потрібно дитині, важливо знати, з якими труднощами вона стикається, які проблеми мають місце в теперішній ситуації. Для цього давайте звернемося до результатів діагностики.

Результати анкетування"Почуття, які я випробовую в школі"


Відомо, що високий рівень мотивації до навчання багато в чому залежить від сформованості пізнавальних інтересів і позитивного емоційного настрою.

Батькам пропонується ознайомитися з "рейтингом" почуттів, які в дітей переважають в школі (див. додаток 2). Доцільно переважаючі почуття (що відзначаються більш ніж у 45-50% дітей класу) виділити в списку іншим кольором. Здійснюється короткий аналіз результатів.

З метою визначення домінуючих емоційних станів у гімназистів нами використовується методика С. В. Левченко "Мої почуття в школі", яка дозволяє виділити переважаючі почуття в школі, визначити індивідуальний характер переживань і загальний "емоційний портрет" класу.

Зміст методики даний в додатку 2.

Вправа "Відкритий лист батькам"


Кожен батько отримує "відкритий лист" своєї дитини. Його прочитання здійснюється під легку інструментальну музику.

Принцип технології "відкритого листа" в чомусь схожий з методикою незавершених пропозицій. Полягає він в тому, що дитині пропонується дописати початі пропозиції на власний розсуд - так, як їй хочеться, відбивши найголовніше в цьому листі, адресованому батькам.

((Зразок початкового варіанту "відкритого листа" дан в додатку 3.)

Можливо, прочитавши листи своїх дітей, ви змогли інакше поглянути на їх труднощі, відчули їх проблеми. Тому для багатьох цілком очевидне запитання: а як можна допомогти дитині? Передусім, батькам треба уміти бачити перші ознаки дезадаптованої поведінки дитини. Власне, про них ми вже говорили сьогодні, і усі вони відбиті в пам'ятках, які ми підготували для вас. І звичайно ж, дуже важливо, щоб дитина відчувала підтримку батьків у важких ситуаціях.

Ми, дорослі, повинні максимально допомогти дітям в рішенні певних завдань: прийнятті і розумінні нової системи вимог, налагодження стосунків з педагогами, знаходженні свого місця в класному колективі і в школі.

І в більшості випадків це являється можливим у разі дотримання певних "золотих правилам виховання". Ваші діти приноситимуть вам тільки радість і неодмінно прагнутимуть до кращого.

Батькам вручаються пам'ятки (див. додаток 4).

Перегляд уривка групового відеоінтерв'ю


На закінчення батькам пропонується подивитися відеозапис групового інтерв'ю, що містить відповіді дітей на питання: "Що б ти хотів побажати своїм батькам? А може бути навіть щось щиро пообіцяти"?

Психолог і педагоги дякують батькам за роботу, бажають успіхів у вихованні дітей і виражають надію на подальшу співпрацю.

ЛІТЕРАТУРА

1. Андрияхина Н. Як допомогти п'ятикласникові? // Шкільний психолог, 2003, № 30.

2. Губкина Т. Батьківський клуб // Шкільний психолог, 2000, № 25.

3. Коблик Е.Г. Перший раз в п'ятий клас. Програма адаптації дітей до середньої школи. - М.: Генезис, 2003.

4. Левченко С. В. Як досліджувати причини дезадаптації п'ятикласників// Практика адміністративної роботи в школі. - 2005, № 5.

ДОДАТОК 1

Шановні________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ваша дитина стала гімназистом (кою), і ми запрошуємо вас на заняття батьківського університету, на якому:

  • Ми поговоримо про проблеми адаптації у дітей при переході в гімназію;

  • Познайомимось з результатами анкетування дітей, та проаналізуємо їх;

Чакаємо вас у гімназії

Класний керівник: _________________________________________________

Шкільний психолог:_______________________________________________



Шановні________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ваша дитина стала гімназистом (кою), і ми запрошуємо вас на заняття батьківського університету, на якому:

  • Ми поговоримо про проблеми адаптації у дітей при переході в гімназію;

  • Познайомимось з результатами анкетування дітей, та проаналізуємо їх;

Чакаємо вас у гімназії

Класний керівник: _________________________________________________

Шкільний психолог:_______________________________________________



Шановні________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ваша дитина стала гімназистом (кою), і ми запрошуємо вас на заняття батьківського університету, на якому:

  • Ми поговоримо про проблеми адаптації у дітей при переході в гімназію;

  • Познайомимось з результатами анкетування дітей, та проаналізуємо їх;

Чакаємо вас у гімназії

Класний керівник: _________________________________________________

Шкільний психолог:_______________________________________________

ДОДАТОК 2

Я відчуваю в школі

Так

Спокій

 

Втома

 

Нудьгу

 

Радість

 

Упевненість в собі

 

Занепокоєння

 

Незадоволення собою

 

Роздратування

 

Сумнів

 

Образу

 

Почуття приниження

 

Страх

 

Тривогу за майбутнє

 

Вдячність

 

Симпатію до учителів

 

Бажання приходити сюди

 

Я відчуваю в школі

Так

Спокій

 

Втома

 

Нудьгу

 

Радість

 

Упевненість в собі

 

Занепокоєння

 

Незадоволення собою

 

Роздратування

 

Сумнів

 

Образу

 

Почуття приниження

 

Страх

 

Тривогу за майбутнє

 

Вдячність

 

Симпатію до учителів

 

Бажання приходити сюди

 

Я відчуваю в школі

Так

Спокій

 

Втома

 

Нудьгу

 

Радість

 

Упевненість в собі

 

Занепокоєння

 

Незадоволення собою

 

Роздратування

 

Сумнів

 

Образу

 

Почуття приниження

 

Страх

 

Тривогу за майбутнє

 

Вдячність

 

Симпатію до учителів

 

Бажання приходити сюди

 




Я відчуваю в школі

Так

Спокій

 

Втома

 

Нудьгу

 

Радість

 

Упевненість в собі

 

Занепокоєння

 

Незадоволення собою

 

Роздратування

 

Сумнів

 

Образу

 

Почуття приниження

 

Страх

 

Тривогу за майбутнє

 

Вдячність

 

Симпатію до учителів

 

Бажання приходити сюди

 



Опитувальник С. В. Левченко "Почуття в школі"


З 16 перерахованих почуттів вибери тільки 8, які ти найчастіше відчуваєш в школі.

Після обробки анкет отримуємо суму балів (у %), на основі якої можна говорити про те, які почуття переважають в класі. Варто брати до уваги вибори 45-50%. Якщо почуття набирає менше голосів, можна говорити про індивідуальний характер цих переживань.

За спостереженнями, на початку року хлопчики випробовують занепокоєння, а у дівчаток дезадаптація виражається в тому, що вони відчувають тривогу за своє майбутнє. Якщо на фоні одного-двох негативних почуттів діти вибирають в основному позитивні, це є нормою для перехідного періоду. Проте якщо негативних почуттів більше, то можна зробити висновок про дезадаптацію і почати глибше досліджувати її причини. Одночасно з цим необхідно надати допомогу хлопцям в адаптації. Наприклад, провести тренінг по проблемній темі.

Наочність такої діагностики очевидна. По-перше, психолог дістає можливість побачити, чи є тимчасова дезадаптація, властива цьому періоду, і наскільки вона сильна (визначається по відсотках виборів негативних почуттів). По-друге, відразу визначається загальний настрій класу, його "емоційний портрет". Це полегшує роботу психолога, і педагогів.

 

ДОДАТОК 3


Дорогі мама й тато

Ось я перейшов до 1 класу Сарненської гімназії.

Перш за все хочу сказати що я_________________________________________

Якщо порівнювати з навчанням у 4 класі, то зараз______________________
Інколи я _____________________________________________________________

Предмет який мені найбільше подобається_______________________________

А ще я _______________________________________________________________

Але крім цього я хочу розповісти про__________________________________

Най важче для мене ві гімназії________________________________________

Більше всього я хочу__________________________________________________

В більшості випедків настрій в мене___________________________________

І ще хочу розповісти, що вчителя які проводять уроки в гімназії_______
Наш класний керівник_________________________________________________

Хочу признатись що в мене взагалі немає часу на_______________________

Найбільш зацікавило мене _____________________________________________

В гімназії мене здивувало_____________________________________________

Але я з гордістю можу сказати що я вже вмію___________________________

Мені дуже шкода але мене підганяють___________________________________

Міцьно цілую! Дата П.І





Дорогі мама й тато

Ось я перейшов до 1 класу Сарненської гімназії.

Перш за все хочу сказати що я_________________________________________

Якщо порівнювати з навчанням у 4 класі, то зараз______________________
Інколи я _____________________________________________________________

Предмет який мені найбільше подобається_______________________________

А ще я _______________________________________________________________

Але крім цього я хочу розповісти про__________________________________

Най важче для мене ві гімназії________________________________________

Більше всього я хочу__________________________________________________

В більшості випедків настрій в мене___________________________________

І ще хочу розповісти, що вчителя які проводять уроки в гімназії_______
Наш класний керівник_________________________________________________

Хочу признатись що в мене взагалі немає часу на_______________________

Найбільш зацікавило мене _____________________________________________

В гімназії мене здивувало_____________________________________________

Але я з гордістю можу сказати що я вже вмію___________________________

Мені дуже шкода але мене підганяють___________________________________

Міцьно цілую! Дата П.І




ДОДАТОК 4

Пам'ятка для батьків

"Ваша дитина - гімназист"


Деякі проблеми п'ятикласників:

  • У письмових роботах пропускає букви.

  • Не уміє застосовувати правила, хоча знає їх формулювання.

  • Насилу вирішує математичні завдання.

  • Погано володіє умінням переказу.

  • Неуважний і розсіяний.

  • Непосидючий під час занять, індивідуальної роботи.

  • Не уміє працювати самостійно.

  • Насилу розуміє пояснення учителя.

  • Постійно щось і десь забуває.

  • Погано орієнтується в просторі (у тому числі і у своєму зошиті).

  • Випробовує страх перед уроками, учителями, ситуаціями перевірки знань.

  • Часто міняє друзів, ні з ким не дружить довго;

  • часто буває самотній.

Ознаки виниклої дезадаптації школяра

  • Втомлений вид дитини.

  • Небажання ділитися враженнями про проведений день.

  • Прагнення при розмові відвернути батьків від шкільних подій, переключити увагу на інші теми.

  • Небажання виконувати домашні завдання.

  • Негативні характеристики на адресу школи, учителів, однокласників.

  • Скарги на ті або інші події, пов'язані з школою.

  • Неспокійний нічний сон.

  • Труднощі ранкового пробудження, млявість.

  • Постійні скарги на погане самопочуття.

Золоті правила виховання для батьків

  • Любіть свою дитину, і нехай вона ніколи не сумнівається в цьому.

  • Приймайте дитину такою, яка вона є, - з усіма достоїнствами і недоліками.

  • Вірте в можливості своїє дитини.

  • Прагніть зрозуміти свою дитину, частіше ставте себе на її місце.

  • Створіть умови для успіху дитини; дайте їй можливість відчути себе сильною, умілою, успішною.

  • Не намагайтеся реалізовувати в дитині свої нездійснені мрії і бажання.

  • Пам'ятайте, що виховують не слова, а особистий приклад.

  • Не порівнюйте свою дитину з іншими дітьми, особливо не ставте їх в приклад. Пам'ятайте, що кожна дитина неповторна і унікальна.

  • Не розраховуйте на те, що дитина виросте такою, як ви хочете.

  • Пам'ятайте що відповідальність за виховання дитини несете саме ви.




Схожі:

Рішення, прийняті на засіданні
Про надання Молчановій Ю. В. статусу «дитина, позбавлена батьківського піклування»
Тренінгове заняття з
Присутні на занятті педагоги приймають також активну участь під час різних видів роботи
Сара Дрінквотер, PhD, Виконавчий Директор по Наданню Послуг Студентам
Ваша дитина була направлена до менеджеру програми ELL для оцінки та встановлення її рівню знання английської мови. Навчальний округ...
Тренінгове заняття для учнів старших класів
Мета: обговорення майбутніх перспектив, вибору професії, важливості брати до уваги при виборі професії власного стану здоров’я
Тренінгове заняття Зростаємо без насильства
Мета: сприяти формуванню правового світогляду підлітків і на цій основі формувати відповідну активну позицію підлітків у реалізацій...
Тренінгове заняття на тему
Мета: розкрити поняття «неповна сім’я»; дати зрозуміти основні функції матері та батька; показати негативний вплив монобатьківської...
Тренінгове заняття для учнів 7 – 11 класів Уроки толерантності
Мета: формувати в учасників поняття «толерантність»; розвивати соціальну інтуїцію, чутливість; формувати толерантне ставлення до...
Тренінгове заняття для учнів 5 – 8 класів Привіт! Я конфлікт
Мета: створити умови для прагнення учнів бути неконфліктними людьми; ознайомити зі складовими конфлікту, стадіями його подолання;...
Державна підтримка дітям, які залишились без батьківського піклування
З метою створення належних умов для повноцінного утримання та виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування,...
Тренінгове заняття «Хочеш бути здоровим – будь ним» Мета
Мета: формування здорового способу життя підлітків, навіювання правильного уявлення про здоров’я, виховання дбайливого ставлення...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка