Тема: «Гендерні стереотипи та їх вплив на формування особистості випускника школи»


Скачати 114.98 Kb.
Назва Тема: «Гендерні стереотипи та їх вплив на формування особистості випускника школи»
Дата 11.12.2013
Розмір 114.98 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Психологія > Документи
ТРЕНІНГ


«Гендерні стереотипи та їх вплив на формування особистості випускника школи»



Тема: «Гендерні стереотипи та їх вплив на формування

особистості випускника школи»
Мета: – привернути увагу учнів, до проблем гендерної рівності;

– сприяти створенню збалансованих умов для правильного

самовизначення школярів у суспільстві, грамотного побудування

стосунків та вироблення адекватних моделей поведінки з урахуванням

принципів гендерної рівності;

  • ознайомлення молоді з інституційними цінностями, нормами і правилами між статевого спілкування;

– формування тілесної ідентичності, з якою, тісно пов’язаний

психосоматичний потенціал;

– розкриття особливостей жіночої і чоловічої психології, а також

відмінностей поведінки представників різної статі;

– формування у підлітків і молоді правильного уявлення про взаємини

статей, засновані на системі загальнолюдських і національних

моральних цінностей.

Час: 45 хв.
Поняття для засвоєння підлітками: гендер, гендерна рівність , гендерні стереотипи, статтєва самосвідомість, психологічні конструкти домена „гендер” - маскулінність і фемінність .
Хід тренінгу:
Проголошую тему тренінгу та висвітлюю актуальність проблеми.
( слайд – шоу)
Міні – лекція з гендерної проблематики :
Проблема стосунків жінки і чоловіка в суспільстві прадавня. Сьогодні вона набула особливої гостроти оскільки в світі активізується боротьба за ствердження демократичних норм і принципів. У цьому контексті ґендерне партнерство (рівні відносини статей), ґендерна рівність набувають все більшої актуальності.

Вихід за межі стереотипів, патріархальних образів – нагальна потреба для гармонійного розвитку та найбільш повної реалізації людини – жінки чи чоловіка.

Переосмислення ролей жінок та чоловіків у суспільстві лежить в основі ґендерних досліджень. Власне, увага акцентується не на одній статті, а на обох. Сьогодні наголошується на необхідності створення рівних можливостей для реалізації їхньої людської сутності.

На сучасному етапі розвитку українського суспільства спостерігається ломка ґендерних стереотипів. Проте, даному процесу суттєво заважають перешкоди минулого, старі стереотипи скептичного ставлення до ґендерної рівності, а також викривлена, чи поверхнева інформація про становище жінки в суспільстві, радянський міф про рівноправ'я.

Важливою умовою утвердження ґендерної культури є необхідність зміни ментальності чоловіків і жінок.

Погляди на роль чоловіка і жінки у суспільстві формуються в процесі соціалізації індивіда під впливом сім'ї, школи, засобів масової інформації, соціального оточення, а також політичних та державних структур. Актуальним на сьогоднішній день є формування позитивного ставлення до жінок-лідерів, які значною мірою впливають на формування масової свідомості населення.

Існує декілька визначень терміну Ґендер, але суттєвої різниці вони не мають. Сучасний філософський словник визначає ґендер у двох значеннях: загальному – різниця між чоловіками і жінками за анатомічною статтю; соціологічному – соціальний поділ, який часто ґрунтується на анатомічній статі, але не обов’язково з ним співпадає.1 Енциклопедичний словник з соціології визначає ґендер як поняття, яке позначає соціальні очікування представників різної статі одна від одної. Соціолог Е. Гіденс, наприклад, так трактує гендер: “Ми вживаємо термін стать, коли йдеться про прикметні фізичні ознаки людського тіла, і термін Ґендер у випадку психологічних, соціальних та культурних відмінностей між чоловіками й жінками. Різниця між статтю і Ґендером має фундаментальний характер, бо багато відмінностей між чоловіками й жінками мають небіологічне походження”.
(Показ соціального роліка )
Обов’язково наголошую про правила проведення тренінгу.


  1. Говоримо тут і зараз.

  2. Конфіденційність.

  3. Правило піднятої руки, або обох рук;

  4. Не принижувати;

  5. Говорити від свого імені.


Визначаємо очікування: на дошці висить намальоване на папері дерево. Кожен учасник отримує квітку на якій пише те, чого він від уроку – тренінгу очікує, та чіпляє свою квіточку на дерево.
Вправа «Гендерні стереотипи»
Зачитую твердження:


  • Жінки народжують дітей, а чоловіки ні;

  • Маленькі дівчата більш плаксиві , ніж хлопчики;

  • Жінкам притаманно одягати прикраси, а чоловікам ні;

  • Жінки годують дітей груддю, а чоловіки з пляшечки;

  • Хлопці фізично розвиненіші за дівчат;

  • Жінки отримують 70% від заробітної плати чоловіків;

  • Вулиці частіше отримують назву на честь чоловіків, ніж на честь жінок;

  • Чоловіки сивіють раніше за жінок;

  • У підлітковому віці дівчата більше хворіють ніж хлопці;

  • Чоловік може стати адміралом флоту а жінка ні;

  • Чоловіки більш схильні до расизму ніж жінки.


Учні групуються по принципу «згоден» \ «не згоден» \ «сумніваюся» та вибірково коментують свій вибір.
Інформаційне повідомлення:
Гендерні стереотипи – це один із видів соціальних стереотипів, це відносно стійкі , нормативні уявлення про соматичні, психічні і поведінкові особливості представників чоловічої та жіночої статі, які склалися в результаті узагальнення людського досвіду і уявлень про статеві особливості чоловіків і жінок, поширені у суспільстві. Можна сказати, що гендерні стереотипи є одним із різновидів перетвореної форми суспільних відносин, а саме – їхньою персоніфікацією у виглядів образів жіночності (фемінності) і мужності (маскульності). Чоловіча роль асоціюється з силою, грубістю, агресивністю, розсудливістю, тощо, а жіноча – зі слабкістю, пасивністю, ніжністю, миролюбством, емоційністю.
Виділяють три групи гендерних стереотипів:
До першої належать стереотипи маскулінності – фемінності. Чоловікам та жінкам приписують конкретні соціально – психологічні риси особистості, стиль поведінки. «Чоловіче» (маскулінне), або ототожнювань з ним, вважається позитивними, значимим, домінантним, раціональним, духовним, культурним, активно – творчим, а «жіноче» (фемінне) пов’язують з негативним, другорядним, чуттєвим, тілесним, гріховним, природнім, пасивно – репродуктивним.

Поняття маскулінності і фемінності формують нормативні уявлення та установки, якими повинні займатися чоловіки та жінки. Маскулінність і фемінність є соціальними, а не біологічними категоріями. Вони визначають нашу гендерну ідентичність і напряму пов’язані з нашими уявленнями про себе та інших.
Друга група гендерних стереотипів пов’язана із закріпленням сімейних та професійних ролей відповідно до статті. Для жінок – основною роллю вважається сімейна, для чоловіків – професійна, відповідно й оцінка успішності особистості пов’язана із виконанням цієї ролі.

Існує думка , що сама природа потурбувалася про те, щоб половина населення – жінки – максимум своєї енергії віддавали сім’ї , щоб друга половина – чоловіки – вивільняла час та енергію для суспільної діяльності, яка потребує не «тіла» , а істинно людських рис, що проявляються в політичній, господарській, військовій, науковій діяльності. Таким чином, жінка «повинна» реалізуватися в мікросередовищі ( сім’я, побут) , а чоловік – в макросередовищі (робота, політика, наука).
Третя група гендерних стереотипів пов’язана зі статевими розбіжностями у структурі праці. Як правило, жінці належить експресивна (виконавча та обслуговуюча праця), а чоловіку – інструментальна сфера діяльності (творча, керована праця). Принципово новий підхід до визначення маскулінності та фемінності розробила у 1947 році американський психолог Сандра Бем. На відміну від усіх попередніх дослідників, які визнавали визначеність наперед маскулінних та фемінних рис, вона довела їх вибір суспільством.

З точки зору багатьох соціальних психологів люди, які мають високі показники в обох вимірах, є повними, цілісними людськими істотами. Тих, у кого низькі показники в обох вимірах, вважають психологічно – нейтральними або незрілими, особистостями. Треба визнати , що чинні в суспільстві гендерні стереотипи дійсно можуть відігравати негативну роль , багато в чому викривлюючи істинну картину.
Тестове завдання.
Опитувальник статевих С. Бем для дітей підліткового віку.
Інструкція: Дорогий друже! Перед тобою перелік якостей, дій та вчинків людини. Уважно прочитай їх і подумай, чи можна так сказати про тебе. Якщо погоджуєшся – навпроти висловлювання постав “+”, а свою

незгоду відміть знаком “ – “.

Перелік якостей, дій та вчинків людини.
1. Я вірю в себе та свої можливості, думаю, що всі мої мрії здійсняться.

2. Я вмію не вступати в суперечку, навіть тоді, коли вважаю, що правда на моєму боці.

3. Я завжди приходжу на допомогу.

4. Можу захистити свої погляди.

5. Радію від того, що живу на світі.

6. У мене часто поганий настрій і я хмурюсь.

7. Думаю, що я досить самостійна людина і легко з усім справлюсь без сторонньої допомоги.

8. Дуже соромлюсь і ніяковію, особливо в незнайомій обстановці.

9. Відповідально і добросовісно ставлюсь до виконання доручених справ.

10. Мені здається, що я спортивна (атлетична) людина.

11. Часто мене переповнює почуття ніжності, хочеться когось погладити, приласкати, обняти.

12. Мені хочеться показувати іншим свої здібності та таланти.

13. Коли я щось задумаю, обов’язково досягну мети (зроблю, вивчу, оволодію тощо).

14. Мені подобається, коли інші заграють зі мною, говорять мені про мене все хороше (лестощі).

15. Думаю, що я людина, якій “в усьому везе”.

16. Я сильна особистість, не піддаюсь, коли мені щось нав’язують.

17. Ціную вірність у дружбі.

18. Я не передбачувана людина, іноді не знаю, що зроблю чи скажу в наступну мить.

19. Маю добру фізичну силу.

20. Мені притаманні жіночність, м’якість, лагідність.

21. Я надійна людина, ніколи нікого “не підведу”.

22. Подобається займатися справами, над якими треба думати, аналізувати, планувати.

23. Коли у когось горе чи неприємності, вмію співчувати.

24. Я злюсь, коли з моїми друзями спілкується хтось інший, або батьки більше люблять братика чи

сестричку.

25. Люблю командувати іншими.

26. Турбуюсь про людей.

27. Завжди говорю правду і тільки те, що думаю.

28. Люблю ризикувати.

29. Я завжди можу зрозуміти інших.

30. Вважаю, що мої думки повинні залишатися зі мною, нікому про них не розповідаю.

31. Можу швидко, не роздумуючи, прийняти рішення.

32. Коли хтось страждає, вмію розділити з людиною це почуття, підтримати, запропонувати допомогу.

33. Я щира людина, ніколи не хитрую.

34. В усьому покладаюсь тільки на себе, не розраховую на допомогу інших.

35. Маю здатність розрадити, втішити.

36. Мені хотілося б прославитись (навіть зараз).

37. Люблю настоювати на своєму, хочу, щоб усі мені підкорялись.

38. У мене тихий голос.

39. Я приваблюю до себе інших (подобаюсь людям).

40. Можу стерпіти біль, не показати, що мені погано, я мужня людина.

41. Від мене аж плине теплота і сердечність.

42. Я серйозна людина.

43. Маю власну думку (позицію) і відстоюю її.

44. У мене м’який характер.

45. Вмію дружити.

46. Проявляю агресивність.

47. Я довіряю людям.

48. Коли щось роблю, буває, що у мене нічого не виходить.

49. Можу повести за собою інших.

50. Часто поводжусь, як мала дитина.

51. Легко пристосовуюсь до нових умов (у школі, незнайомій компанії, поїзді і т. д.).

52. Більше подобається працювати та гратись наодинці, ніж з кимось. Вважаю, якщо працюєш сам –кращі результати.

53. Негативно ставлюсь до людей, які вживають вульгарні, непристойні слова.

54. Нерідко не закінчивши одну справу, берусь за іншу.

55. Люблю змагатись.

56. Люблю дітей.

57. Я завжди з повагою ставлюсь до тих, хто мене оточує. Це проявляється в моїх словах, діях,

поведінці.

58. Думаю про себе краще, ніж є насправді.

59. Я спокійна, добра людина.

60. Думаю, що традиції, заведені в народі, сім’ї, школі (обряди, свята, вимоги, правила) – це добре і правильно.
Результати досліджуваного порівнюються з ключем, якщо відповідь співпадає з ключем - нараховується 1 бал.
1.Шкала маскулінності (номери питань): 1, 4, 7, 10, 13, 16, 19, 22, 25, 28, 31, 34, 37, 40, 43, 46, 49, 52, 55, 58.

Додайте бали, отриману суму поділіть на 20. Здобутий результат - показник маскулінності.

2. Шкала фемінності (номери питань): 2, 5, 8, 11, 14, 17, 20, 23, 26, 29, 32, 35, 38, 41, 44, 47, 50, 53,

56, 59. Додайте бали, отриману суму поділіть на 20. Здобутий результат - показник фемінності.
Висновки. Таким чином, дані, отримані при апробації методики на діагностику гендерних ролей С.Бем в нашому україномовному варіанті для дітей підліткового віку, дозволяють розглядати цей варіант як достатньо валідний і надійний засіб гендерної діагностики для вказаного вікового контингенту школярів.

Надійність встановлених нами фактів і сформульованих висновків щодо апробації модифікованої методики забезпечується статистичною обробкою отриманих результатів емпіричного дослідження, матеріалом зіставлень і якісним аналізом отриманих результатів.
Міні – лекція :
Нам важко змінити свою думку про когось , якщо ми звикли думати певним чином та усі нас підтримують. Це й є стереотип. Стереотип, як дорога: ти ідеш або їдеш та не думаєш про те, хто та для чого її зробив. Просто вона існує. Так і із стереотипами. Їх існує дуже багато. Як впливають стереотипи на відношення до навколишніх людей.
Вправа «Перші враження»
Об’єдную учнів у 4 групи ( по принципу зима, осінь, весна, літо). Кожна група отримує фотокартки конкретних людей різної статті та віку. Через п’ять хвилин кожна група презентує розповідь про людину , яка зображена на фото.

Під час презентацій дати учасникам можливість висловити свої думки, висновки. Якщо дитині важко відповісти, задаєте допоміжні питання.

Після того, як учасники обґрунтували свою думку, розповідаю про реальні історії людей що зображені на фото.
Висновки:
На перший погляд думка про людину може бути оманливою. Ми робимо припущення про людей , базуючись на обмеженій інформації.

Всім нам добре відома приказка "зустрічають по одягу, проводжають по розуму", також існує фраза "перше враження завжди оманливе". Чи є істина у цих словах? Чи справді ми, такі дорослі, мудрі, досвідчені й тямущі, не в змозі правильно оцінити людину, яку бачимо вперше?

У більшості випадків (зауважу, не всі і не завжди, але в більшості), якщо оцінити наше первинне сприйняття незнайомої людини в сто відсотків, то на 50% ми складаємо собі правильну думку про незнайомця, а от що залишилися 50% будуть помилковими.
Чому?
Як виявилося, всі ми, незалежно від віку і життєвого досвіду, схильні до впливу трьох помилок першого сприйняття:
1. Помилка переваги.

2. Помилка ставлення до нас, коханим.

3. Помилка привабливості.

Підведення підсумків тренінгу.
Етап рефлексії
«Відкритий мікрофон»
1. Що ви дізналися про гендерну рівність?
2. Чи потрібна в суспільстві гендерна освіта?
3. Які б ви запропонували заходи для поширення

знань про гендер?


Підсумок очікувань учасників тренігу:
Учням роздаються паперові фрукти на яких кожен пише, що сподобалося йому на уроці, а що ні та після цього чіпляють свої фрукти біля квіточок на дереві очікування.
Дякую учням за тренінг.

Література:

1. Вилюнас В.К. Психология эмоциональных явлений. – М.: Изд-во МГУ, 1976. - 168с.

2. Гаврилица О.А. Чувство вины у работающей женщины//Вопросы психологии. – 1998. - №4. - С.65-75.

3.Говорун Т.В., Кікінежді О.М. Гендерна психологія. Навч.посібник. – К.: Видавничий центр „Академія”, 2004. – 248с.

4. Костина Л.М. Игровая терапия с тревожными детьми. – М., 2003. – 148с.

5. Леонтьев А.Н. Избранные психологические произведения: в 2-х т. – М., 1983. – 234с.

6. Лопухова О.Г. Психологический пол личности: адаптация диагностической методики//Прикладная психология. – 2001. - №3. – С. 25-28.

7 Практикум по гендерной психологии/Под ред. И.С.Клециной. – СПб., 2003. – 398с.

8. Прихожан А.М. Причина, профилактика и преодоление тревожности// Психологическая наука и образование. – 1998. - №2. С.45 – 52 .

9. Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога. – М., 1996. - 354 с.

10. Рубинштейн С.Я. Экспериментальные методики патопсихологии. – М., 1970. – 168с.

11. Синдром „професійного вигорання” та професійна кар’єра працівників освітніх організацій: гендерні аспекти/ За ред. С.Д.Максименко, Л.М.Карамушки, Т.В.Зайчикової. – К., 2004. – 214с.

12. Хекхаузен М. Мотивация и деятельность/Под ред. Б.М.Величковского. – М., 1986. – 154с.

Схожі:

Тема: «Ґендерні стереотипи в вихованні хлопчиків і дівчаток та їх...

Бондарчук Анастасія Олександрівна
Основне її призначення бачиться у формування особистості випускника: особистості самостійної, творчої, підготовленою до рішення важливих...
XXI століття є “епохою змін”, що вимагає від шкіл генерування та...
У статті представлено модель сучасного вчителя та випускника; види інноваційної діяльності педагога в роботі з обдарованими учнями;...
Анкета випускника школи

Проблема нашої школи, її головне завдання в умовах реформування освіти...
...
Робота з батьками
Родинні стосунки та вплив на соціальне формування особистості підлітка. Виховання підлітка як майбутнього батька або матері
Беспалова Алла Олексіївна, вчитель-методист Костянтинівської
Великий вплив на формування особистості, розвиток її навчальних уподобань мають індивідуальні комплексні домашні самостійні роботи...
Вплив педагогічної майстерності вихователя на формування особистості дитини
Ця надзвичайно благородна і важка професія вимагає від людини, яка присвятила їй життя, постійної творчості, невтомної роботи думки,...
Формування компетентностей особистості школяра на уроках української мови та літератури
Практичний аспект діяльності учителя щодо формування ключових компетентностей особистості школяра
ВПЛИВ НАУКОВО-МЕТОДИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ТА ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ КЕРІВНИКА...
Ький писав: «…у вихованні все повинне ґрунтуватися на особистості вихователя, тому що виховна сила виливається тільки з живого джерела...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка