Впроваждення ідей національного виховання на уроках української літератури


Скачати 56.78 Kb.
Назва Впроваждення ідей національного виховання на уроках української літератури
Дата 15.12.2013
Розмір 56.78 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Література > Урок
Впроваждення ідей національного виховання

на уроках української літератури
В.С. Кобиш,

учитель української мови та літератури,

учитель-методист
Сьогодні, коли Україна стала незалежною державою, коли вона утвердилася як суб’єкт міжнародного права, вкрай необхідно поступово формувати в майбутніх громадян України активні настанови національного менталітету. Потрібно виховувати національний характер українця. І в цьому процесі найбільше допоможе мистецтво слова. Художня література віддзеркалює ментальність українського народу.

Починаючи з усної народної творчості, що є духом нації (вивчення прислів’я, приказок, казок), і закінчуючи високохудожніми творами письменників-класиків, література впливала і впливає на виховання шкільної молоді.

Твори української літератури, які вивчаються в старших класах, є надзвичайно ефективним засобом патріотичного виховання учнів. Вагомих результатів учитель-словесник досягне тільки тоді, коли він має продуману систему роботи над формуванням патріотичної вихованості старшокласників у процесі вивчення поетичних, прозових і драматичних творів художньої літератури.

Система роботи на уроках української літератури передбачає виховання любові до Батьківщини, рідної мови, історії та культури, почуття національної самосвідомості.

В основу системи національного виховання на уроках української літератури в старших класах покладено правдиве слово про свій народ, його споконвічне прагнення вибороти Українську державу. Учитель літератури повинен спрямувати свої творчі зусилля на те, щоб підвищити виховний рівень уроку. Національне виховання має здійснюватись на основі проблемного вивчення текстів.

Щоб художні твори посіли належне місце у формуванні патріотичних почуттів, на уроці літератури потрібно моделювати ситуації, які сприятимуть розумінню школярами суспільно-політичних явищ, змальованих авторами у творі.

Вплив програмового матеріалу на процес формування патріотичної вихованості залежить від правильного вибору методів, прийомів і форм роботи.

Для успішного здійснення патріотичного виховання школярів засобами художнього слова необхідні такі уміння і навички:

  • визначати ідею і проблеми художнього твору, зіставляти конкретно-історичне, морально-етичне і загальнолюдське у творах;

  • сприймати патріотичні мотиви та емоційно-естетичний тон художнього твору;

  • виявляти патріотичні позиції та світоглядні особливості письменника і літературного персонажа;

  • самостійно аналізувати твір, виділяючи основні патріотичні почуття героїв, їхні вчинки та переконання;

  • висловлювати власну думку про патріотичні мотиви твору, вміти їх відстояти й аргументувати, робити висновки.

Процес національного відродження України поставив перед школою завдання по-новому підійти до викладання української літератури. Вивчення української літератури покликане формувати у дітей найвищі й найблагородніші людські якості, серед них – любов до Батьківщини, почуття вічної правди і краси народу.

Вчитель не повинен прагнути пояснити все в художньому творі. Не потрібно «вбивати» в голови учнів схеми та догми, слід допомогти їм побачити глибину художнього твору.

Якщо атмосфера уроку має творчий характер, то сам процес спілкування вчителя з учнями, особливе відчуття краси українського слова сприяє народженню нових ідей.

Отже, найважливіше для вчителя – не тільки як учити, а й чому вчити, що говорити про життя, людей, навколишній світ.

Останніми роками дуже розширилися уявлення про світ української літератури. Імена, літературні твори, які раніше були заборонені, повернулися в Україну.

Вчені визначають, що найінтенсивніше формування національної самосвідомості в середньому шкільному віці.

Якщо в початкових класах діти через казки, оповідання, поетичні твори пізнають край, де вони живуть, свою Батьківщину – Україну, дізнаються, звідки вони походять, до якого народу належать, то в середніх класах поглиблюють свої знання.

Так, вивчаючи перекази й легенди про запорожців, твори Я. Качури «Іван Богун», Б. Лепкого «Орли», А. Чайковського «Сагайдачний», А. Кащенка «Над Кодацьким порогом», П. Загребельного «Роксолана», учні глибше переймаються історичним минулим свого народу, його героїчними подвигами.

Учитель знає лише напрям, в якому слід вести дітей, але конкретне вирішення завдання йому невідоме, бо творчі завдання ніколи не мають єдиного рішення і кожний раз розв’язуються різними дітьми по-різному. Це означає, що вчитель своїми запитаннями, виходячи з рівня розвитку дітей, спрямовує рух у потрібному напрямі. І,по-друге, вчитель вибирає з відповідей учнів ті, котрі практично здійснюють цей рух.

У своїй практичній діяльності вчителі літератури часто вдаються до такого прийому, як створення учнями власного висловлювання з позиції автора:

  • колективні етюди, коли під керівництвом вчителя учні вирішують художні завдання, наприклад, складають оповідання від імені кошового Сірка, Івана Котигорошка або простого запорожця.

Підлітковий період у житті школяра – це підготовчий етап до формування ідеалів, які впливають на поведінку особистості. Якщо учні переймуться національними і духовними цінностями, ідеалами нашого народу, вони прагнутимуть до захисту цих цінностей. Учні мають знати про національний ідеал, про конкретних носіїв національної свідомості. Важливе місце тут відводиться особистостям письменників, твори яких вивчаються з першого по одинадцятий клас. Це Тарас Шевченко, Іван Франко, Леся Українка, Олександр Олесь.

У старших класах робота над втіленням ідей національного виховання ще більше посилюється і цьому сприяє розмаїття програмового матеріалу.

Так в 11 класі, вивчаючи творчість Івана Багряного, можна сказати, що життєвий і творчий шлях письменника є взірцем для виховання національної самосвідомості особистості.

Пригодницький роман І. Багряного «Тигролови» вивчається в 11 класі. Учитель може обрати будь-який спосіб роботи: чи то композиційний аналіз, чи то по образний. Можна аналізувати кожний розділ, характеризуючи основгних дійових осіб: Григорія, членів родини Сірків, їхні взаємини, побут і працю українців на Далекому Сході, дотримання ними традицій і звичаїв українського народу, ставлення до природи, до людей. В ході обговорення роману учитель обов’язково сконцентрує увагу на проблемі, яка є однією із найважливіших: на родинних та народних традиціях сім’ї Сірків, працьовитості їхнього роду, сімейній злагоді, почуттях патріотизму та національній гідності кількох поколінь Сірків.

Ідеї національного виховання є домінуючими не дише на уроках вчителя-словесника, а й у позакласній роботі. Тому позаурочні заходи, зокрема екскурсії, подорожі, є дуже популярними.

Понад три десятиліття єднають стежки дружби гіиназію № 191 ім.П.Г.Тичини і СЗОШ № 1 с. Піски Бобровицького району Чернігівської області. Стало традицією щороку у вересні, вшановуючи пам’ять видатного українського поета, громадського діяча, справжнього громадянина П.Г.Тичини, бувати на його батьківщині.

У вересні 2011 року гімназисти взяли участь у висадженні трояндової алеї пам’яті біля школи № 1 ім. П. Тичини в с. Піски.

Справі виховання національної самосвідомості школярів допомагають й численні екскурсії до етнографічного центру «Мамаєва слобода» чи «Українське село» в селищі Бузова, Переяслава-
Хмельницького, Львова, Полтави, Кам’янця-Подільського і до серця України – Моринців та Кирилівки.

Незабутнім у пам’яті гімназистів залишиться майстер-клас по виготовленню ляльки-мотанки.

Адже відомо, що в українців лялька-мотанка була своєрідним оберегом. Про ляльок-мотанок згадували, коли хотіли позбавитись від лиха та від різних напастей. Зі своїми ляльками дівчата ніколи не розлучалися.

А з якою цікавістю учні розглядали експонати в музеї декоративно-прикладного мистецтва: зразки українського національного одягу, картини талановитих українських художниць М. Приймаченко та К. Білокур.

І, звичайно, найпопулярнішим заходом серед гімназистів є конкурс читців-декламаторів поезій П. Тичини, який традиційно приурочуємо до дня народження поета. Поезії для конкурсу учасники добирають на свій смак.

Тож тут звучать різні рядки:

… Струмок серед гаю, як стрічечка.

На квітці метелик, мов свічечка.

Хвилюють, малюють, квітують поля –

Добридень тобі, Україно моя!
… Щоб жить – ні в кого права не питаюсь…
… А Вкраїни ж мова –

мов те сонце дзвінкотюче,

мов те золото котюче,

вся і давність, і обнова –

українська мова.


Схожі:

Інтерактивні технології на уроках української мови та літератури
Анотація. У статті описано досвід використання інтерактивних методів навчання на уроках української мови та літератури з метою активізації...
РОБОЧИЙ ЗОШИТ
...
Формування високих естетичних вподобань на інтегрованих уроках з української мови та літератури
Методологічною засадою естетичного виховання є етика – наука про загальні закономірності художнього освоєння дійсності людиною
Виховання національної свідомості і патріотизму на уроках української мови і літератури
Деалів,традицій, звичаїв, покликаних формувати свідомість і цілісність орієнтації молоді. Найголовніше завдання вчителя – це формування...
Реалізація ідей О. А. Захаренка в роботі вчителя рідної словесності
Вчитель української мови та літератури, вчитель-методист, заслужена вчителька України Г. О. Вовчанівська
«Інтеграція змісту уроків етики та української літератури як дієвий...
Практика показує, що оптимальне поєднання змісту предмета етики та української літератури сприяє встановленню ієрархії людських цінностей,...
Використання сучасних педагогічних технологій контролю навчальних...

Дидактичний матеріал по формуванню здоров’язберігаючої компетентності...
Автор: Олена Миколаївна Рябко – вчитель української мови і літератури КЗ «Гуляйпільськи колегіум «Лідер» Гуляйпільської районної...
«Розстріляного відродження» Головань Н. М
Літературні ігри на уроках української літератури під час вивчення творчості письменників
Застосування технології розвитку критичного мислення на уроках української...
Кецова Вікторія Тихонівна, учитель-методист, учитель української мови і літератури Роганського аграного ліцею Харківської районної...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка