УПРАВЛІННЯ САМОСТІЙНОЮ НАВЧАЛЬНОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ СТУДЕНТІВ


Скачати 56.55 Kb.
Назва УПРАВЛІННЯ САМОСТІЙНОЮ НАВЧАЛЬНОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ СТУДЕНТІВ
Дата 13.06.2013
Розмір 56.55 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Психологія > Документи
УПРАВЛІННЯ САМОСТІЙНОЮ НАВЧАЛЬНОЮ

ДІЯЛЬНІСТЮ СТУДЕНТІВ
Костенко Н.Л.

Студентка групи ПВШ-10Б

ІПО ІПП УМО (м. Донецьк)
Необхідною умовою управління навчальною діяльністю студентів є її проектування на змістовному і технологічному рівнях. Стаття присвячена питанню проектування і організації навчальної діяльності студентів.

Ключові слова: проектування, цілі навчання, управління навчальною діяльністю

Система освіти в нашій країні, покликана сьогодні вирішувати задачі, спрямовані на формування і використовування навичок самостійної навчальної діяльності студентів. Йде активний пошук нових форм організації і управління навчальним процесом, що найкращим чином сприяв би розвитку професійної свідомості, придбанню професійних навиків і умінь студентами ще під час навчання в інституті або університеті. Половина, а то і більше загального об'єму годин, що виділяється на вивчення кожної дисципліни складає самостійна робота студентів. Припускається що впродовж цього часу студенти працюють, тобто самостійно здійснюють навчальну діяльність, що пов’язана з майбутньою професією. Але як відомо, не завжди навчальна діяльність буває успішною. Для того, щоб самостійна робота студентів була ефективною вона повинна бути

  • заздалегідь спроектована викладачем,

  • спеціально організована,

  • піддана контролю як з боку викладача та і студента,

  • скоректована в разі потреби.

Питанням проектування і організації навчання в цілому присвячено чимало робіт. Зокрема в дослідженнях А.М.Алексюка, О.С.Анісімова, Є.П.Белозерцева, В.П.Беспалька, А.М.Бойко, Л.Г.Вікторової викладено різні підходи до створення систем управління в освіті, в дослідженнях Б.Г.Ананьєва, П.К.Анохіна, Б.Ф.Ломова, В.Д.Шадрікова, В.О.Якуніна вивчався склад та послідовність процедур, з яких складається процес управління діяльністю, в тому числі і навчальною.

Так, А.В.Філіпов і Г.Л. Ільїн вважають, що управління – це цілеспрямована дія суб'єкта на об'єкт і зміна останнього внаслідок дії [4], а Н.В.Кузьміна розглядає процес управління педагогічними системами як процес вирішення викладачем цілого ряду педагогічних задач. Вона виділяє п’ять основних компонент процесу управління навчальною діяльністю студентів: гностичну, проектировочну, конструктивну, організаторську та комунікативну [1].

Процес управління навчальною діяльністю може відбуватися на різних рівнях: системному, предметному, тематичному і рівню навчальних занять. Традиційно досліджується процес управління навчальною діяльністю на змістовному рівні.

Ця стаття присвячена питанню проектування і організації навчальної діяльності студентів на найменше дослідженому рівні управління – технологічному, рівню створення конкретного проекту, безпосередньо спрямованого на самостійну навчальну діяльність студента.

Проектування на змістовному рівні

Проектувальна діяльність потребує від викладача вміння проектувати зміст навчання у вигляді робочої навчальної програми, календарно-тематичного плану, структури практичного заняття.

До початку викладання навчальної дисципліни викладач визначає

  • місце, яке вона займає в системі підготовки фахівця,

  • ціль вивчення студентами цієї дисципліни,

  • якими уміннями повинні оволодіти студенти, під час вивчення дисципліни і які знання їм для цього необхідні,

  • як потрібно організувати навчання, щоб досягнути цілі.

Першим етапом проектування навчальної дисципліни є виділення її цілей. Цілепокладання завжди розглядається як найважливіша категоріальна характеристика процесу навчання. Основні вимоги, що висуваються до цілей навчання, сформульовані П. І. Образцовим і В. М. Косухіним. Цілі навчання повинні бути «життєво необхідними, реально досяжними, точними, систематизованими і повними без надмірності, тобто діагностичними за всіма основними значущими професійними якостями майбутнього фахівця» [2]. Як відомо, кінцевою ціллю навчання (і окремої дисципліни у тому числі) є формування способу дій. Оскільки дії на практиці реалізуються за допомогою умінь, то ціллю вивчення навчальної дисципліни (предметного курсу) є предметні уміння. Кінцеві цілі вивчення навчальної дисципліни формулюються в уміннях виконувати діяльність.

Як приклад наведемо фрагмент робочої навчальної програми з курсу «Педдагогіка вищої школи» 3. Вивчивши цей курс, студенти повинні знати:

  • понятійно-категоріальнийапарат педагогіки вищої школи;

  • методологію науково-педагогічних досліджень;

  • особливості педагогічної діяльності викладача вищого навчального закладу, йогофункціх\ї. педагогічні вміння;

  • сутність , структуру особливості процесу навчання як співпраці педагога та студентів з урахуванням фаху;

  • сучасні педагогічні технології, методи, прийоми, засоби, форми організації у вищій школі.

У процесі вивчення курсу «Педагогіка вищої школи» студенти мають оволодіти уміннями:

  • застосувати методи науково-педагогічного дослідження;

  • організовувати спілкування зі студентами;

  • визначати дидактичні (навчальні, виховні, розвивальні) цілі заняття;

  • відбирати, структурувати зміст навчального матеріалу;

  • розвивати інтерес студентів до змісту навчального матеріалу;

  • застосовувати різноманітні методи, прийоми, засоби навчання студентів;

  • визначати, планувати структуру, зміст навчального заняття (лекції, семінарського, практичного та лабораторного занять) з фахових дисциплін відповідно до теми та дидактичних цілей;

  • складати розгорнутий план-конспект навчального заняття;

  • здійснювати психолого-педагогічний аналіз навчального заняття;

  • аналізувати різноманітні педагогічні ситуації. Міністерство освіти і науки України

Але у такому вигляді предметні уміння не діагностичні. І перед викладачем стоїть непроста задача конкретизувати предметні уміння, тобто навести їх у вигляді докладного переліку конкретних умінь. Далі список конкретних умінь потрібно упорядкувати, поставити їх відповідно до тематичного плану і логіки викладання навчального матеріалу, визначити які уміння повинні бути сформовані раніше, та слугувати основою для формування інших умінь. Це дозволить надалі виявити рівень сформованості цих умінь у студентів, оскільки тільки у такому вигляді вони стають діагностичними.

Наявність конкретних умінь дозволяє:

  • використовувати їх як найближчі цілі навчання,

  • контролювати послідовність формування умінь у студента,

  • діагностувати рівень сформованості умінь студента,

  • зробити процес навчання керованим і в цілому більш ефективним.

Складений перелік предметних умінь дозволяє викладачеві підібрати, а іноді і самому розробити завдання, що будуть спрямовані на формування цих уміння. Кожне конкретне завдання повинне бути спрямоване на формування конкретного уміння.

Проектування на технологічному рівні


Коли завдання підібрані, слід подумати над їх формою подання. З позиції педагогіки навчання, повинні бути чітко виділені ціль діяльності, як прогнозований її результат, визначені засоби і умови, необхідні для досягнення цілі і продуманий контрольно-оцінний етап діяльності, для того, щоб з'ясувати наскільки результат діяльності співпадає з її ціллю. Природно, що всі вказані вище компоненти діяльності повинні бути означені викладачем, а не студентом.

Викладачеві також належить описати орієнтовну основу дій, тобто систему орієнтирів, за якими студент зміг би безпомилково самостійно виконати завдання. Яка це буде система орієнтирів кожен викладач визначає сам.

Висновки

Необхідними умовами управління навчальною діяльністю студентів є її проектування на змістовному та технологічному рівнях. Для цього викладачеві необхідно добре знати структуру й особливості навчальної діяльності, закономірності процесу засвоєння знань, і ту справу, якій він збирається навчати студентів. Викладач проектує і організовує навчальну діяльність студента, здійснюючи яку студент вчиться сам, а викладання виступає як управління цим процесом.
Література:

  1. Кузьмина Н.В. Профессионализм деятельности преподавателя и мастера производственного обучения / Н.В. Кузьмина. - М.: Высшая школа, 1990. – 119 с.

  2. Образцов П. И., Косухин В. М. Дидактика высшей военной школы: Учебное пособие / П. И. Образцов, В. М. Косухин – Орел: Академия Спецсвязи России, 2004 . – 317 с.

  3. Робоча навчальна програма з дисципліни «Педагогіка вищої школи»
    /Електроний ресурс, Режим доступу: /www.franko.lviv.ua/Pedagogika /resources/xim5m.pdf

  4. Филиппов А.В, Ильин Г.Л. Проблемы совместной деятельности в психологии управления / А.В. Филиппов, Г.Л. Ильин // Вопросы психологии. - 2004. - № 6.-25-32

Схожі:

Методичні рекомендації для виконання самостійної роботи студентів...
Самостійна робота студентів (СРС) – це спланована, пізнавальна, організаційно і методично направлена діяльність, дидактична форма...
Урок, як форма організації навчання
Всі вони суттєво відрізняються за ступенем самостійності пізнавальної діяльності учнів і ступенем ке­рівництва навчальною діяльністю...
Конспект лекцій
Політологія є нормативною (обов’язковою) навчальною дисципліною для студентів усіх спеціальностей. Теоретичний матеріал, який треба...
ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ УПРАВЛІННЯ ДІЯЛЬНІСТЮ СПОРТИВНИХ ОРГАНІЗАЦІЙ
Воронова В. А. Пути совершенствования управления физкультурным движением. М.: ФиС,1975 -95с
Семінарське заняття №4 Управління інноваційною діяльністю ПЛАН
Оцінка факторів впливу зовнішнього та внутрішнього середовища на інноваційну діяльність організації
Підприємство в сучасній системі господарювання
Метою цього вивчення є вироблення стандартів економічного управління діяльністю підприємства, пошук та застосування нових і ефективних...
С. А. Ткаченко Національний університет кораблебудування, м. Миколаїв
Звідси, випливає необхідність у створенні належного інформаційного забезпечення управління маркетинговою діяльністю підприємства,...
3 Управління інвестиційною діяльністю
У розпорядженні держави є важелі як прямої дії у вигляді централізованих державних капітальних вкладень в об’єкти загальнодержавного...
Методичні рекомендації до виконання контрольної роботи з дисципліни «БЮДЖЕТНА СИСТЕМА»
Це визначає мету навчальної дисципліни вивчення сутності бюджетних відносин і характеру їх впливу на суспільство. Тільки на цій основі...
  Взаємодіючи з усіма інститутами фінансового права особливості механізму...
Норми податкового права зумовлені публічною, тобто загально визначальною для країни діяльністю — діяльністю щодо справляння податкових...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка